Analiza instalacji piksela Facebooka powinna być pierwszym krokiem, jaki zrobisz przed uruchomieniem jakichkolwiek reklam.
To od tego małego kawałka kodu zależy, czy w raportach ujrzysz prawidłowe dane, czy wyssane z palca bzdury.
W wielu przypadkach niestety zarówno gotowe wtyczki, jak i ręczna implementacja pozostawiają wiele do życzenia.
Sprawdź, jak jest w twoim przypadku lub twojego klienta!
Spis treści
Jeżeli nie wiesz, jak zainstalować piksela Facebooka, jakie dane zbiera oraz w którym miejscu na stronie, to przeczytaj część pierwszą tego poradnika:
Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?
Narzędzia do sprawdzania piksela Facebooka
Na chwilę obecną istnieją trzy proste sposoby na sprawdzenie, czy piksel prawidłowo zbiera dane.
Pixel Helper
Wtyczka do przeglądarek internetowych.
Oferuje całkiem rozbudowane możliwości analizy piksela na stronie.
Przydaje się szczególnie wtedy, gdy nie masz dostępu do piksela z poziomu Menedżera reklam i chcesz dokonać wstępnej analizy.
Oto, z jakich elementów się składa:
- Pixel ID – warto sprawdzić, czy piksel ma takie samo ID, jak to na koncie reklamowym klienta. Pamiętam sytuację z pewnej grupy na Facebooku, gdzie właściciel sklepu posiadał piksela…innego sklepu, przez co Testowanie zdarzeń pokazywało bardzo dziwne konwersje. Oczywiście zachodzące na obcej stronie ;). Najwidoczniej ktoś wpinający kod wkleił piksel nie tego klienta, którego powinien.
- Troubleshot Pixel – link przekierowujący do narzędzia Testowanie zdarzeń. Oczywiście, jeżeli nie posiadasz dostępu do konta reklamowego z pikselem, to zostaniesz przeniesiony do własnego, a nie testowanego.
- Set up Events – link przekierowujący do ustawień piksela, gdzie możesz ręcznie podpinać konwersje do przycisków, czy linków na stronie. Podobnie jak powyżej, działa wtedy, gdy masz dostęp do konkretnego piksela.
- EVENT INFO – ogólnie informacje o wczytanym pikselu – ile czasu zajęło jego załadowanie, gdzie się znajduje, jak wygląda jego kod.
- CUSTOM PARAMETERS SENT – parametry, które przekazuje strona pikselowi, takie jak np. nazwa produktu, jego cena czy kategoria, w której się znajduje.
- Ikona kwadratu ze strzałką – po jej kliknięciu Pixel Helper zostanie uruchomiony w nowym oknie, dzięki czemu zawsze może być widoczny.
Jakie błędy i ostrzeżenia piksela możesz w nim znaleźć?
- Products Are Missing From Your Catalogs – piksel nie jest w stanie powiązać produktu widocznego na stronie z katalogiem produktów, który utworzyłeś w Menedżerze reklam. Powody takiego stanu rzeczy mogą być różne, np.:
produktu naprawdę nie ma w katalogu – plik może być nieaktualny lub źle skonfigurowany
produkt się znajduje się w katalogu, ale ma przypisane zupełnie inne ID, niż na karcie produktu – sprawdź, czy przypadkiem katalog nie pobiera ID z SKU albo ID produktu, a piksel jako ID czyta kod EAN towaru
piksel nie jest połączony z żadnym katalogiem – sprawdź w katalogu, w zakładce “Źródła danych zdarzeń”, czy przypisałeś piksela - Pixel Did Not Load – Pixel Helper może czasem odnaleźć kod piksela, ale uznaje go za niekompletny lub z błędami. Oto najczęstsze powody:
źle wklejony piksel
piksel uruchamia się na dynamicznym zdarzeniu, jak np. kliknięcie przycisku – w tym przypadku to ostrzeżenie możesz zignorować - The Facebook pixel activated 2 times on this web page – piksel został załadowany podwójnie na stronie. To bardzo poważny błąd, który może skutkować dużym zaburzeniem zbieranych danych. Tylko w jednym przypadku możesz zignorować ten błąd – jeżeli piksel uruchamia się w momencie zdarzenia dynamicznego, jak np. kliknięcie przycisku.
- Not a Standard Event – nieprawidłowo wpisałeś nazwę zdarzenia standardowego. Sprawdź, czy nie ma literówki w rodzaju “Purchese”, zamiast “Purchase”.
- Pixel Took too Long to Load – piksel wczytuje się zbyt długo. Warto sprawdzić, czy kod piksela wgrany jest na początku, a nie końcu strony.
- Content_type is missing, should be either ‘product’ or ‘product_group’ – brakuje parametru content_type lub jego wartość wpisana jest nieprawidłowo.
Testowanie zdarzeń
Tego typu narzędzie polecam, jeżeli masz dostęp do analizowanego piksela z poziomu Menedżera reklam.
Jest sporo dokładniejsze i wygodniejsze w użyciu, niż Pixel Helper.
- Aby wejść w Testowanie zdarzeń kliknij w Pixel Helperze na “Troubleshoot pixel” albo wejdź w konkretnego piksela w Menedżerze reklam i kliknij “Informacje szczegółowe”. Narzędzie znajdziesz po lewej stronie.
- Wpisz adres testowanej strony i kliknij “Otwórz witrynę”.
- W nowej karcie pojawi się strona internetowa i w tym momencie możesz już zacząć testowanie. W przypadku strony-wizytówki testuj zaimplementowane zdarzenia, takie jak Contact, natomiast w sklepie online prześledź całą ścieżkę zakupową – najlepiej kilkukrotnie, zmieniając liczbę produktów w koszyku i sposoby dostawy.
- Kliknij w dowolne zdarzenie w Testowaniu zdarzeń, aby zobaczyć jego szczegóły. Ta opcja jest szczególnie przydatna w sklepach internetowych, gdzie musisz sprawdzić, czy piksel zbiera parametry niezbędne do remarketingu dynamicznego.
- Jeżeli chcesz rozpocząć analizę od nowa, kliknij “Usuń aktywność”.
- Możesz także filtrować zdarzenia wg ich rodzaju i szczegółów aktywności poprzez przycisk “Filtruj”.
Narzędzie Diagnostyka
Ostatnim sposobem na wyłapywanie błędów w pikselu jest zakładka Diagnostyka, dostępna w szczegółach piksela.
Pokazuje ona problemy, które automatycznie wykrył Facebook.
Nie musisz więc regularnie sprawdzać Pixel Helpera czy Testowania zdarzeń, by być na bieżąco z ewentualnymi błędami w implementacji piksela.
Po kliknięciu na szczegóły danego piksela już w podsumowaniu zobaczysz ikonę informującą o błędzie w konkretnym zdarzeniu.
Możesz w nią kliknąć lub przejść do zakładki Diagnostyka, by kliknąć “Zobacz adresy URL, których dotyczy problem”.
Facebook pokaże ci dokładnie, której strony dotyczy problem oraz na czym on polega.
Narzędzie pomaga również w wysłaniu wiadomości do programisty na temat występujących błędów, poprzez przycisk “Wyślij do dewelopera”.
Jeżeli jesteś przekonany, że problem został rozwiązany, możesz oznaczyć go przyciskiem po lewej stronie.
Informacja o ostatnim wykryciu błędu pomoże ci w ocenie, czy jest to komunikat sprzed dokonania próby naprawy, czy po niej.
W tym drugim przypadku musisz ponownie zweryfikować ustawienia, które Facebook uznał za nieprawidłowe.
Najczęstsze problemy i błędy Piksela Facebooka
Liczba zakupów w sklepie wg Piksela jest większa, niż rzeczywista
Najprawdopodobniej piksel zlicza zakupy więcej, niż w jednym miejscu.
Sprawdź więc, czy zdarzenie Purchase nie odpala się w koszyku, checkoucie, czy też podwójnie – zarówno na thank you page, jak i podczas kliknięcia przycisku przejścia do płatności.
Nieprawidłowa cena lub brak ceny produktu
W sklepie internetowym musisz skonfigurować takie parametry, jak cena, nazwa produktu czy kategoria produktu według zmiennych dynamicznych.
Nie jesteś fizycznie w stanie ręcznie wklejać na każdej karcie produktu zdarzenia z odpowiednio uzupełnionymi parametrami.
Musisz więc wykorzystać zmienne wbudowane w sklep, aby dodać parametry w Google Tag Managerze lub skorzystać z wtyczki dla twojego systemu sklepowego.
Jeżeli natomiast Facebook krzyczy, że cena jest nieprawidłowa, to sprawdź, czy nie zaczytuje się ona z przecinkami zamiast kropek oraz spacją pomiędzy kwotą a nazwą waluty (PLN).
Brak oznaczenia waluty w produkcie
W Polsce symbol waluty to PLN, a nie zł. Sprawdź więc, czy dobrze go wpisałeś w parametr “value”.
Brak parametrów produktów w zdarzeniu Add to Cart
Jeżeli wgrałeś zdarzenie dodania do koszyka poprzez konfigurator zdarzeń w ustawieniach piksela, to możliwe, że po prostu coś poszło nie tak.
To w dalszym ciągu dość eksperymentalna funkcja, która może kiepsko działać w przypadku odczytywania danych dynamicznych.
Jeżeli pomimo ponownego oznaczania w dalszym ciągu występuje błąd, musisz niestety zaimplementować zdarzenia tego typu poprzez Tag Managera albo poszukaj wtyczki do twojego sklepu internetowego.
PODSUMOWANIE
Dwie części tego poradnika przeprowadziły cię od ogólu do szczegółu. Wiesz już, co robi piksel Facebooka na stronie i jak zbiera dane. Dowiedziałeś się także, jak korzystać z narzędzi diagnostycznych, takich jak Pixel Helper czy Testowanie zdarzeń.
Pamiętaj, że powinieneś sprawdzać poprawność instalacji piksela za każdym razem, gdy zaczynasz współpracę z klientem, samodzielnie zmieniasz implementację piksela czy jesteś świeżo po instalacji wtyczki.
Nawet oficjalne pluginy od Facebooka nie zawsze działają idealnie. Dlatego też poświęć kilkanaście minut czasu, by upewnić się, że zbierasz wystarczająco dużo prawidłowych danych.
Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:
- Jak skontaktować się z pomocą Facebooka? Email, telefon? Czego się spodziewać po rozmowie?
- Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?
- 12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads
- Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics?
- 12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads
- Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
- Jak z głową zdobyć fanów na Facebooku? 6 płatnych sposobów
- Zdarzenia i konwersje niestandardowe w Facebook Ads – Poradnik
- Jak stworzyć raport fanpage’a na Facebooku w Google Data Studio? Gotowy szablon!
- Jak stworzyć raport Facebook Ads w Google Data Studio? Gotowe szablony!
- Facebookowe Q&A
- Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku
- Zarządzanie budżetem reklamowym Facebook Ads. Jak nie zwariować od nadmiaru danych?
- 5 poważnych błędów marketingowych, przez które twoje reklamy nie zadziałają
- Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?
I poradniki dotyczące Instagrama:
- Profesjonalne konto na Instagramie – 17 praktycznych porad
- Jak zdobyć followersów na Instagramie? Jak się wypromować? Poradnik reklamowy