ile kosztuje reklama facebook ads w e-commerce

Ile kosztuje reklama Facebook Ads w sklepie internetowym?

Czas czytania: 6 min.
Posłuchaj na Spotify:

Ile kosztują reklamy Facebook Ads w e-commerce? Na co, powinniśmy zwracać uwagę – na koszt wyświetlenia, kliknięcia a może tylko i wyłącznie koszt zakupu?

W tym materiale dowiesz się, jaki minimalny miesięczny budżet musisz posiadać, by reklamowanie się na Facebooku czy Instagramie miało sens oraz czy warto zawracać sobie głowę badaniami o średnim CPC czy CPM w podziale na branż

Za co płacimy Facebookowi lub Instagramowi?

W systemie Meta Ads w każdym celu kampanii płacimy za wyświetlenie. Tylko w celu Ruch możliwa jest zmiana na rozliczanie się według kosztu kliknięcia linku, czego nie polecam, bo znacznie zawęża potencjalny zasięg kampanii.

Takie rozwiązanie może się wydawać na pierwszy rzut oka bardzo nieopłacalne reklamodawcom, ale w połączeniu z celami kampanii oraz możliwością wyboru zdarzenia konwersji do optymalizacji funkcjonuje całkiem dobrze.

Początkujący reklamodawcy, nawet jeśli robią kampanie dla sklepu internetowego skupiają się więc często właśnie na analizie CPM, co jest dużym błędem.

Stawka CPM uzależniona jest od jakości grupy docelowej i jej rozmiaru. Szersze, ale dużo mniej efektywne grupy kosztować będą mniej, niż węższe, ale generujące konkretne konwersje.

ile kosztuje reklama na facebooku - ecommerce

Dlatego, szczególnie w e-commerce, skupianie się na koszcie wyświetlenia zazwyczaj prowadzi do błędnej analizy efektywności reklam, która skutkuje tragiczną optymalizacją kampanii.

W skrajnych sytuacjach klient wręcz wymusza niski CPM, ignorując dużo ważniejsze dane, takie jak np. koszt zakupu czy ROAS, co zmusza specjalistów do stosowania najgorszego celu kampanii w Meta Ads, jakim jest Rozpoznawalność.

Ile kosztuje reklama sklepu w Facebook Ads?

Minimalny miesięczny budżet, jaki musisz wydać na kampanie Meta Ads to 1000 złotych w przypadku nieźle prosperującego sklepu i przynajmniej 3000 złotych, jeżeli e-commerce dopiero wystartował.

ile kosztuje reklama w sklepie internetowym

Takie kwoty mogą wydawać się spore, jeżeli dopiero zaczynasz z nowym biznesem, ale jeżeli podzielisz sobie np. te 1000 złotych na 30 dni, to okazuje się, że dysponujesz zaledwie 33 złotymi dziennie. Przyjmując, że minimalnie warto wydawać 15-20 zł dziennie na zestaw reklam, za tysiaka będziesz w stanie postawić zaledwie dwie kampanie z jednym zestawem reklam lub jedną kampanię z dwoma zestawami. Na więcej testów zwyczajnie nie wystarczy ci pieniędzy.

Nowy sklep musi pozyskać więcej nowego ruchu na stronę, niż biznes, który jest już na rynku przez jakiś czas i który inwestował np. w reklamy w Googlu.

Średni koszt konwersji w nowym EC to około 1-2%, czyli aby pozyskać 1 zakup, musisz ściągnąć 100-200 osób na stronę. Sklepy cieszące się renomą, czyli jednocześnie dobrej jakości remarketingiem mogą liczyć na CR w okolicach dwóch do nawet pięciu procent, dzięki czemu o wiele mniej osób musi wejść na stronę, by pozyskać konwersje.

Ile kosztuje wyświetlenie (CPM) w Facebook Ads?

CPM, czyli średni koszt 1000 wyświetleń w e-commerce może wahać się od 1 zł do nawet 100 złotych. Nie polecam patrzenia na CPM w przypadku kampanii sklepów internetowych, bo nie taki powinien być twój główny biznesowy cel.

Im bardziej performance’owy cel, tym droższe CPM. Im lepszej jakości grupa docelowa, tym droższe CPM. Bywa więc tak, że wyższe CPM to wręcz dobry prognostyk, bo może oznaczać, że celujesz w jakościowych odbiorców a nie byle jak i bardzo szeroko.

Ile kosztuje CPC (koszt kliknięcia linku) w Facebook Ads?

Według raportu Sotrendera, średni koszt kliknięcia w reklamę w styczniu 2024 roku wyniósł aż 86 groszy. Firma nie podała na jak dużej próbie zostało przeprowadzone badanie oraz jaki procent e-commerce brał w nim udział, w stosunku do branży usługowej.

Niemal zawsze koszt kliknięcia w e-commerce będzie dużo niższy, niż w usługach, bo tego typu biznesy celują w znacznie szersze grupy docelowe a średni koszt zakupu najczęściej jest do przełknięcia dla statystycznego Polaka.

Dlatego właśnie, jeśli opierasz się na tego typu ogólnych danych, to robisz sobie dużą krzywdę. W mojej karierze performance marketera widziałam dziesiątki e-commerce’owych kont reklamowych i zapewniam cię – średni koszt kliknięcia wcale nie wynosił 72 grosze a dużo, dużo mniej!

Podobnie jak w przypadku CPM, koszt kliknięcia uzależniony jest od:

  • celu kampanii
  • grupy docelowej
  • nagromadzenia konkurencji
  • kwartału roku itd.

Ważną rolę odgrywa też tutaj kurs dolara – im wyższy, tym reklamy w Polsce będą droższe.

ile kosztuje kliknięcie w facebook ads

Średni CPC w kampaniach dobrze prosperującego EC, z jakościowymi grupami remarketingowymi oraz marketingiem prowadzonym na bieżąco potrafi wynosić zaledwie 20-30 groszy, czyli ponad 2x mniej, niż podaje raport Sotrendera!

ile kosztuje kliknięcie w facebook ads

Ba, jeżeli zastosujesz cel Ruch, to CPC może spaść nawet do kilku groszy, bo algorytm dotrze do tzw. “klikaczy”, którzy niekoniecznie konwertują, ale za to chętnie wyklikają ci budżet.

Jednak, jeżeli dopiero uruchamiasz sklep internetowy, to kliknięcie może kosztować się nawet kilka złotych, bo albo twoje produkty niczym nie wyróżniają się względem bardziej popularnej konkurencji albo po prostu potrzebujesz czasu, by zbudować zaufanie do swojej marki.

W związku z powyższym, średnie CPC w prawidłowo ustawionych kampaniach waha się od około 20 groszy do nawet 3-4 złotych, jeżeli sprzedajesz drogie produkty premium.

W anglojęzycznym internecie możesz też znaleźć mnóstwo zestawień średniego CPC w podziale na branże. Na przykład, jak podaje serwis Wordstream, średni koszt kliknięcia w branży zoologicznej to 76 centów a w branży meblowej to już ponad 1 dolar. W przeliczeniu na złotówki będzie to więc 76 groszy i 1 złoty.

Czy warto brać sobie do serca tego typu wykresy? No nie bardzo, bo w każdej branży koszt konwersji uzależniony jest od dokładnie tych samych wytycznych, o których wspominałam chwilę temu. Typ branży ma znaczenie, ale jest ono sporo mniejsze, niż choćby wybór celu kampanii.

Ile kosztuje zakup (CPA) w Facebook Ads?

Średni koszt zakupu z reklam w sklepie internetowym waha się od kilku do nawet kilkuset złotych.

ile kosztuje zakup z reklam facebook ads w sklepie

Im droższy produkt, tym drożej, im bardziej “zimna” grupa docelowa, tym drożej, im bardziej ogólny cel kampanii, tym drożej.

Zasady obowiązują tu dokładnie takie same, jak w przypadku średniego CPM i CPC.

Pamiętaj jednak, że w przeciwieństwie do tzw. metryk próżnych, które nie mówią nic o efektywności biznesu, koszt zakupu to metryka, na którą masz bardzo ograniczony wpływ.

Na koszt konwersji wpływa bowiem również (a w zasadzie przede wszystkim!) to, co odbiorca zobaczy po kliknięciu. Jeżeli sklep nie wzbudzi zaufania w odbiorcy, to nawet niskie CPC i CPM nie zagwarantują dobrej sprzedaży.

Jeżeli tylko robisz reklamy i nie masz wpływu na to, co dzieje się na stronie internetowej, to niestety twoja rola kończy się w momencie kliknięcia w reklamę. Nie daj sobie więc wmówić, że ponosisz pełną odpowiedzialność za małą liczbę zakupów, ale jednocześnie raczej nie chwal się, że tylko twoją zasługą jest np. podwojenie liczby zakupów rok do roku.

Jak obliczyć koszt reklamy Facebook Ads w reklamie zagranicznej?

Koszt wszystkich kampanii Meta Ads na całym świecie uzależniony jest od jednego – wartości waluty krajowej.

Działając na dużym uproszczeniu, jeżeli chcesz uruchomić reklamę na np. USA, to przelicz średni koszt konwersji ze złotówek na dolary. Na przykład, jeżeli zakup kosztuje cię około 20 złotych, to w kampanii zagranicznej wydasz minimum 20 dolarów. Tak samo działaj w przypadku kampanii w Unii Europejskiej czy w Wielkiej Brytanii.

Pamiętaj jednak, że obowiązują cię te same zasady, czyli na koszt wpływ ma również konkurencja, cel kampanii, grupa docelowa itd. Jako zupełnie nierozpoznawalna, “obca” firma, musisz wydać znacznie więcej budżetu na marketing i reklamę, niż w sytuacji, gdy sporo osób cię zna i ci ufa.

ile kosztuje reklama zagraniczna sklepu internetowego

Reklama zagraniczna to żadne rocket science i tak naprawdę niczym nie różni się od kampanii krajowych. Raczej nie będziesz uruchamiać reklam na kraje zamieszkane przez ludzi z zupełnie innego kręgu kulturowego, więc skup się klasyce, czyli miękkim marketingu, “dopalanym” performance’owymi kampaniami.

Ile powinna kosztować reklama e-commerce w Facebook Ads?

Okej, skoro już wiesz jak trudno jest określić średni CPM, CPC czy CPA, to w takim razie jak możesz ocenić, czy twoje kampanie kosztują dużo czy mało?

Najlepszym sposobem, by się tego dowiedzieć jest skorzystanie z moich kalkulatorów, które znajdziesz na stronie charzynska.pl/kalkulatory

Na podstawie własnej średniej marży, stawki VAT i kilku innych informacji, dowiesz się, jaki koszt zakupu, ROAS i ROI będą dla ciebie opłacalne.

Poznaj Facebook Ads od A do Z
kurs reklamy facebook

Zacznij przygodę z reklamami bez przepalania kasy. Odśwież swoją wiedzę i poznaj wszystkie tajniki Facebook (Meta) Ads!

Sprawdź mój 8-godzinny kurs o reklamach:

4.8/5 - (12 votes)

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Trwa wczytywanie
Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.