konwersje i zdarzenia niestandardowe facebook

Konwersje i zdarzenia niestandardowe piksela Facebooka. Poradnik

Konwersje i zdarzenia (eventy) niestandardowe stwarzają ogromne możliwości optymalizacji reklam Facebook Ads. Jak ich używać właściwie? W jaki sposób je wdrożyć? Przeczytaj mój prosty i kompleksowy poradnik!

 

 

 

Czym są konwersje niestandardowe w Fb Ads?

 

Narzędzie reklamowe Facebooka w standardowej implementacji (np. poprzez wtyczkę, czy ręcznie za pomocą GTM) przewidziało całkiem sporo zdarzeń, które mogą być definiowane jako konwersja.

Niestety, każda strona jest inna i każda firma może posiadać inny zestaw wytycznych, kiedy dochodzi do konwersji.

W związku z tym Facebook dał reklamodawcom możliwość, by sami określali, jakie działanie na stronie jest konwersją.

W anglojęzycznych mediach spotkasz się z nazwą “custom conversions”, natomiast w polskiej wersji ten typ działań nazywamy “konwersjami niestandardowymi”.

Jedno konto reklamowe może posiadać maksymalnie 100 konwersji niestandardowych. Możesz je dowolnie usuwać, jeśli potrzebujesz miejsca na kolejną, a osiągnąłeś limit.

 

Przykłady konwersji niestandardowych

  • kliknięcie w określony przycisk
  • przejście na konkretną podstronę
  • pozostanie na stronie przez określony czas
  • przescrollowanie do określonego fragmentu strony

 

Jak utworzyć konwersję niestandardową w Facebook Ads?

 

Do wyboru masz dwie możliwości – prostą i skomplikowaną.

Ta pierwsza przyda się tak naprawdę w bardzo ograniczonej liczbie przypadków.

Natomiast druga to standardowe działanie, które niestety musisz wykonać, aby wszystkie customowe konwersje były prawidłowo zliczane.

 

Sposób 1 – reguły w Menedżerze Reklam

Z jakiegoś powodu możesz chcieć, by Facebook Ads odnotowało konwersję za każdym razem, gdy ktoś wejdzie na określoną stronę i zrealizuje zdarzenie.

Osobiście nie polecam takiego sposobu wykorzystywania konwersji niestandardowych. Z jednego prostego powodu – Facebook zacznie je liczyć dopiero w momencie utworzenia.

Jeśli więc chcesz utworzyć grupę odbiorców, która np. dodała produkt do koszyka i weszła w określony adres URL, to o wiele wygodniej zrobisz to tworząc niestandardową grupę odbiorców, za pomocą reguł dostępnych bezpośrednio w panelu Grupy Odbiorców.

Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że Facebook tworzy grupę na bazie danych historycznych, więc nie musisz czekać na zapełnienie się grupy.

Natomiast w przypadku, gdy zależy ci na zliczaniu konwersji w rodzaju zakupu, zapisu do newslettera, czy wysłania zapytania na maila, to użyj konwersji standardowych.
Zdarzenia tego typu tworzysz identycznie jak w tym artykule, ale nie musisz osobno dodawać konwersji niestandardowej.
Facebook sam zaliczy takie zdarzenie do właściwej konwersji, np. “Zakup”.
O konwersjach standardowych dowiesz się z kolejnego mojego tekstu, który już niedługo pojawi się na blogu :).

 

Okej, skoro mamy ostrzeżenie za sobą, to w takim razie jak skorzystać z tego sposobu?

 

  1. Upewnij się, że twoje konto reklamowe ma skonfigurowane zdarzenia standardowe lub niestandardowe. Bez nich nie będziesz w stanie stworzyć konwersji niestandardowej.
  2. Wejdź w panel Konwersje niestandardowe i kliknij “Utwórz niestandardową konwersję”.konwersje niestandardowe facebook
  3. W oknie ustawień wybierz zdarzenie standardowe lub niestandardowe (które wcześniej utworzyłeś) oraz ustal, czy chcesz, aby konwersja była naliczana tylko w momencie odwiedzenia konkretnego adresu URL (Reguła). Jeśli nie – kliknij X przy “Reguła 1”.
  4. Wpisz nazwę konwersji i wybierz kategorię. Facebook Ads nie jest w stanie samodzielnie rozpoznać, jaki typ konwersji chcesz ustawić, stąd ważne jest, aby mu to wskazać. W ten sposób lepiej zoptymalizuje reklamy pod kątem danego typu konwersji.
  5. Podaj średnią wartość konwersji lub pozostaw puste pole. Możesz ją obliczyć w prosty sposób: sprawdź, ile osób dokonuje konwersji (np. poprzez Google Analytics) oraz ilu finalnie klientów zyskujesz. Na koniec oblicz, ile średnio wydaje u Ciebie każdy klient.
    Podstaw otrzymane dane do wzoru:[liczba klientów] * [średnia wydana kwota] / [wszystkie konwersje].

 

konwersje niestandardowe facebook

 

 

Sposób 2 – implementacja przez Google Tag Manager

Przejdźmy teraz do najbardziej wydajnego i trudniejszego sposobu na utworzenie konwersji niestandardowej.

Ten sposób składa się z dwóch elementów:

  1. Stworzenia zdarzenia w Google Tag Managerze.
  2. Utworzenia konwersji niestandardowej w Menedżerze Reklam.

 

 

Jak utworzyć niestandardowe zdarzenie piksela w GTM?

 

Zdarzenia niestandardowe są niezbędne do tworzenia konwersji niestandardowych, gdy standardowe metody nie są zasadne.
Przykładowo, możesz podpiąć zdarzenie niestandardowe pod kliknięcie w określony link czy button, którego Facebook nie wykrył jako elementu wywołującego konwersję.

Zdarzenia niestandardowe możesz również wykorzystywać do tworzenia grup niestandardowych odbiorców. Wystarczy, że wybierzesz takie z listy rozwijanej – identycznie jak w momencie wyboru zdarzenia standardowego ze strony www, jak np. Zakup.

Zdarzenia piksela w Google Tag Managerze opierają się na tej samej zasadzie, jak w przypadku monitorowania zdarzeń w Google Analytics.

Potrzebujesz więc tagu, reguły oraz zmiennej.

Tag opiera się na regule i ustawieniach, w których określasz zmienne.

 

Zaloguj się do Google Tag Managera i załóż konto

Zaloguj się do swojego konta w GTM.

Zanim zaczniesz dodawać zdarzenie musisz mieć wpięty kod Google Tag Managera na stronie.

Na szczęście jest to bardzo proste. W GTM dodaj nowe konto. Następnie w WordPressie zainstaluj wtyczkę “Scripts n Styles” i w jej globalnych ustawieniach wklej kod GTM zgodnie z instrukcją od Google.

 

 

Dodaj nowy tag

 

  1. Kliknij w zakładkę “Tagi” a następnie w przycisk “Nowy”.konwersje niestandardowe facebook
  2. Nadaj mu nazwę i wybierz typ tagu: “Niestandardowy kod HTML”.
  3. W puste pole wklej poniższy kod:<script>fbq('trackCustom', 'NazwaTwojejKonwersji');</script>i podmień tekst “Nazwa Twojej Konwersji” na własną nazwę.konwersje niestandardowe facebook
  4. Następnie rozwiń opcję “Ustawienia zaawansowane”. Rozwiń “Sekwencjonowanie tagów” i zaznacz opcje widoczne na poniższym zrzucie ekranu.
    Ten punkt jest kluczowy, jeśli chcesz, aby Facebook poprawnie wykrywał konwersję.
    Zdarzenie niestandardowe musi bowiem uruchomić się PO uruchomieniu się piksela. Jako “tag rozpoczęcia” zaznacz piksel Facebooka. Jeśli nie wgrywałeś piksela poprzez GTM, to pomiń ten punkt.
    Niestety brak tej funkcjonalności tagu może spowodować, że niektóre konwersje nie będą naliczane prawidłowo.

konwersje niestandardowe facebook

 

 

 

Dodaj regułę do tagu

  1. Kliknij w pole “Reguły” i wybierz dodawanie nowej reguły w prawym górnym rogu.konwersje niestandardowe facebook
  2. Nadaj nazwę regule i kliknij w pole “Skonfiguruj regułę”.
  3. Jako typ reguły wybierz “Wszystkie elementy”.

konwersje niestandardowe facebook

 

 

Dodaj zmienną do reguły tagu

  1. Czas na najtrudniejszy etap konfiguracji. Zaznacz “Niektóre kliknięcia” pod typem reguły.Teraz musisz wybrać zmienną, dzięki której Tag Manager będzie wiedział, po którym kliknięciu odpalić tag.Do wyboru masz nazwę klasy elementu (Click classes), adres URL po kliknięciu (Click URL) i mnóstwo innych zmiennych, które możesz także dodać poprzez “Wybierz wbudowaną zmienną”.
  2. Osobiście lubię 3 typy zmiennych – Click Classes, Click URL oraz Click Text (dostępna po wybraniu “Wybierz wbudowaną zmienną”.Click Classes bardzo przydaje się, jeżeli na stronie posiadasz np. button “dodaj do koszyka”, którego klasa CSS jest taka sama na całej stronie. W ten sposób nie musisz dodawać wielu klas, by odpalać tag podczas kliknięcia w dowolny przycisk tego typu.Click Text natomiast przydaje się, jeżeli w twoim klikalnym elemencie nie ma klasy i jedynym powtarzalnym (lub unikalnym) elementem jest tekst linku czy buttona.Click URL jest pomocny, gdy chcesz wywoływać zdarzenie na linkach/przyciskach, które prowadzą do określonego miejsca, jak np. skrzynki mailowej (np. parametr mailto), czy konkretnej podstrony (np. zakładka Kontakt).
  3. Na koniec kliknij “Zapisz”.

 

 

Jak wybrać zmienną w GTM?

 

Co zrobić, jeśli wybrałeś “Click URL”?

W przypadku linków do wysyłki maila lub automatycznego wpisania nr telefonu w wybieranie numeru (tylko na mobile) właśnie Click Text jest najwygodniejszym sposobem na wywołanie tagu.

 

 

Co zrobić, jeśli wybrałeś “Click Text”?

Jeśli twój przycisk/link ma charakterystyczną nazwę i nie posiada klasy CSS, do której może podpiąć zdarzenie to “Click Text” powinien sprawdzić się bardzo dobrze, o ile masz pewność, że nazwa danego linku/buttona nie powiela się na innych klikalnych elementach strony, na których nie chcesz wywoływać zdarzenia.

 

 

Zobacz na poniższe przykłady:

konwersje niestandardowe facebook

konwersje niestandardowe facebook

 

 

Co zrobić, jeśli wybrałeś “Click Classes”?

Po pierwsze musisz znaleźć nazwę klasy, do której chcesz podpiąć zdarzenie.
Zrobisz to za pomocą narzędzi programistycznych dostępnych w każdej przeglądarce internetowej.

Poniżej znajdziesz jak wyglądają one w Google Chrome (skrót klawiszowy : Ctrl + Shift + I lub kliknij prawym przyciskiem myszy na danym elemencie i wybierz “Zbadaj”) :

Kliknij w ikonę myszki a następnie najedź na interesujący cię element strony i kliknij w niego.

konwersje niestandardowe facebook

 

Analiza, którą klasę należy wybrać niestety wykracza poza zakres tego poradnika.

 

Jeśli nie wiesz, która klasa odpowiada temu konkretnemu typowi przycisku (a nie ogólnym ustawieniom CSS buttonów na stronie), to poproś o pomoc kogoś technicznego lub pozostań przy “Click Text”.

 

Ewentualnie po prostu poznaj podstawy CSS :). Sama uczyłam się z książki “HTML i CSS Zaprojektuj i zbuduj witrynę WWW”, którą bardzo polecam!

Możesz kupić ją w wielu sklepach online:

 

 

Oto przykład implementacji “Click Classes”:

konwersje niestandardowe facebook

 

 

 

Więcej przykładów zdarzeń niestandardowych Facebook Ads

Przykłady zdarzeń niestandardowych znajdziesz w tym anglojęzycznym artykule. Polecam!

 

 

Jak sprawdzić, czy zdarzenie niestandardowe/konwersja działa?

 

Nawet doświadczeni i techniczni marketerzy mogą pomylić się w implementacji zdarzeń niestandardowych.

Jeżeli nie sprawdzisz, czy twoje zdarzenie odpala się prawidłowo, to możesz nie zauważyć, że miną dni albo nawet tygodnie, a utworzona konwersja niestandardowa zwyczajnie nie działała i dalej nie działa.

Poznaj dwa sposoby na upewnienie się, że zdarzenia działają prawidłowo:

 

 

Podejrzyj zmiany w trybie Podglądu

Zdarzenie niestandardowe (nie konwersję jako taką!) możesz przetestować w samym Google Tag Managerze. Służy do tego Tryb Podglądu.

Jeśli testujesz zdarzenie, które nie obejmuje przeładowania strony, to skorzystaj z Podglądu w GTM.
W innym przypadku pozostaje ci tylko Testowanie zdarzeń w ustawieniach Piksela na koncie reklamowym.

Kliknij w przycisk “Podgląd” i wejdź w nowej karcie przeglądarki na swoją stronę.

 

konwersje niestandardowe facebook

 

 

Zobaczysz, że strona wczytała się z charakterystycznym paskiem u dołu. To właśnie tutaj możesz obserwować, czy dany tag został uruchomiony, czy nie.

konwersje niestandardowe facebook

 

 

Jeśli wszystko jest okej, to możesz wyjść z trybu podglądu poprzez przycisk “Opuść tryb podglądu” i kliknij “Prześlij” oraz “Opublikuj”. Na koniec wybierz “Pomiń” albo “Dalej”.

konwersje niestandardowe facebook

 

 

Sprawdź zdarzenia niestandardowe poprzez Testowanie zdarzeń

Narzędzie dostępne w Informacjach szczegółowych piksela to świetny sposób na sprawdzenie dowolnych zdarzeń – zarówno niestandardowych jak i standardowych.
Jak się do niego dostać?

 

W Menedżerze Reklam kliknij w opcję “Piksele” w sekcji “Badania i raporty”.

 

Następnie kliknij przycisk “Informacje szczegółowe” i po lewej stronie wejdź w zakładkę “Testowanie zdarzeń”.

konwersje niestandardowe facebook

 

W puste okienko wpisz adres testowanej strony i kliknij “Otwórz witrynę”.

 

konwersje niestandardowe facebook

 

Wykonaj akcję, pod którą podpięte jest zdarzenie i wróć do zakładki z testowaniem zdarzeń.

 

Na liście zdarzeń powinieneś trafić na to, które skonfigurowałeś.

konwersje niestandardowe facebook

 

Oczywiście zanim przystąpisz do testowania upewnij się, że opublikowałeś tag ze zdarzeniem w GTM!

 

 

Jak dodać konwersję niestandardową z niestandardowym zdarzeniem?

 

Czas na finał i najłatwiejszy punkt tego poradnika!

Identycznie jak w przypadku dodawania konwersji niestandardowej za pomocą reguł, wejdź w Menedżer Reklam i następnie kliknij w “Konwersje niestandardowe”.

Dodaj nową za pomocą przycisku i wybierz z rozwijanej listy zdarzenie niestandardowe, które właśnie dodałeś w GTM.

Usuń przyciskiem X regułę, nadaj nazwę konwersji oraz jej kategorię (zgodnie z którą Facebook dostosuje optymalizację reklam).

Gotowe!

 

konwersje niestandardowe facebook

 

 

 

Jak usunąć konwersję niestandardową i zdarzenie niestandardowe?

 

W przypadku niestandardowego zdarzenia wystarczy, że usuniesz tag z GTM.
Natomiast aby usunąć konwersję niestandardową wejdź w “Konwersje niestandardowe”, kliknij w nazwę konwersji i na samym dole okna kliknij w “Usuń”.

Pamiętaj, by w kolumnach raportów dodać tę konwersję.

 

 

PODSUMOWANIE

 

Konfiguracja zdarzeń i konwersji niestandardowych po kilku próbach nie powinna ci sprawić niemal żadnego problemu.

Dzięki prostej implementacji zdarzenia w Google Tag Managerze możesz w zaledwie kilka kliknięć dodać dowolną konwersję niestandardową poprzez odpowiednie narzędzie w Menedżerze Reklam.

Ta funkcjonalność jest szczególnie przydatna, jeżeli na twojej stronie nie masz możliwości na zastosowanie niektórych zdarzeń standardowych lub twoi klienci dokonują konwersji w niestandardowy sposób.

 

 


 

Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

I poradniki dotyczące Instagrama:

 


 

Bibliografia

Ten tekst powstał na podstawie mojej wiedzy i bazy wiedzy Facebooka, z której najważniejsze artykuły to:

https://www.facebook.com/business/help/780705975381000>
https://developers.facebook.com/docs/facebook-pixel/implementation/conversion-tracking/
https://www.facebook.com/business/help/434245993430255
https://www.facebook.com/business/help/2375212726097833
https://www.facebook.com/business/help/964258670337005
https://www.digishuffle.com/blogs/10-facebook-custom-events-to-build-custom-audiences-define-conversions/
https://developers.facebook.com/docs/mediaguide/pixel-and-analytics/



Pomogłam? Oceń ten artykuł!

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs z podstaw reklamy

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs reklam dla zaawansowanych

ponad 150 tekstowych lekcji o zaawansowanej strategii reklamowania się w Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.