fbpx

Kiedy reklama Facebook Ads się opłaca? Gotowe zestawy wskaźników efektywności! ROAS, CPC, CTR i więcej

12 kwietnia 2020

Czas czytania: 8 min.

Reklamy na Facebooku zostały stworzone w modelu “easy to learn, hard to master”. Niezwykle prosto można więc “wyklikać” dowolną kampanię, ale zoptymalizować ją i czytać jej efekty już niestety duużo trudniej.

Postanowiłam więc w jednym miejscu zebrać wszystkie (na dzień dzisiejszy) metryki, które możemy znaleźć pod opcją “Kolumny” w raportach Facebooka.

Każda z nich jest pokrótce opisana wraz z moją subiektywną opinią, kiedy warto ją analizować i dlaczego.

 

 

 

 

Gdzie znajdę wszystkie dane reklam Facebook Ads?

 

Zacznijmy od podstaw, czyli umiejętności zrozumienia, jak poruszać się po ustawieniach kolumn w Facebook Ads.

Wchodząc po raz pierwszy w Menedżera reklam przed oczami masz widok domyślny, czyli mniej więcej taki (klikaj na grafiki, aby je powiększyć):

 

facebook ads analiza reklam

 

Nie jest on zbyt przyjazny, nawet dla osoby, która profesjonalnie robi reklamy dla klientów.
Przede wszystkim w widoku domyślnym nie znajdziemy większości danych, które są nam potrzebne do oceny działań.

 

Jak więc dotrzeć do tych, na których nam powinno zależeć?

 

Kliknij w zaznaczony na powyższej grafice przycisk “Kolumny”. Następnie wybierz opcję “Dostosuj kolumny”.

 

facebook ads analiza reklam

 

 

 

Voila! Twoim oczom ukaże się panel wyboru metryk efektywności.

 

 

Z jakich elementów składa się panel “Kolumny”?

 

Jak poruszać się po ustawieniach kolumn w Facebook Ads i nie dostać migreny od nadmiaru danych?

Spójrzmy na układ danych, który oferuje nam Facebook.

 

facebook ads analiza reklam

 

Od punktu pierwszego do piątego widzimy podział wszystkich metryk. Przydaje się on szczególnie wtedy, gdy nie wiemy, jakie dane dodać do kolumn w przypadku mierzenia konkretnego typu celu reklamowego.

Dla ułatwienia Facebook oddzielił od siebie poszczególne zbiory danych na:

1. Wyniki
Ogólne dane, które mogą być przydatne dla każdego typu celu reklamowego, np. zasięg, czy wyświetlenia.

 

2. Aktywność
Metryki związane z mierzeniem poziomem i jakością aktywności odbiorców w reklamach, np. reakcje na post, czy komentarze pod nim. Bardzo przydatne, jeśli tworzysz kampanie w dużej mierze wizerunkowe lub budujące tzw. “górę lejka” (czyli zaznajamiasz ludzi z twoją marką).

 

3. Konwersje
Jeśli szukasz mierzalnych konkretów, to właśnie tą kategorię danych powinieneś obserwować ze szczególną uwagą. Znajdziesz w niej takie metryki, jak liczba dodań do koszyka, zakupów, czy ROAS (zwrot z inwestycji marketingowej).

 

4. Ustawienia
Ta kategoria zawiera w sobie dane przydatne do oceny, czy technicznie prawidłowo ustawiłeś kampanię, jak np. data zakończenia wyświetlania reklam, czy kwota przeznaczonego budżetu.

 

5. Test A/B
Najrzadziej używana kategoria metryk. Obejmuje tylko kilka typów informacji, które przydatne są w momencie korzystania z wbudowanej w Facebook Ads opcji testów A/B. Sama bardzo rzadko z niej korzystam i myślę, że testy A/B są przydatne tylko dla osób operujących dużymi budżetami reklamowymi, rzędu powyżej 100 000 zł miesięcznie. Większości reklamiarzy wystarczy ręczne testowanie poprzez odpowiedni podział zestawów reklam, czy zróżnicowanie typów reklam.

 

Punkt 6. zawiera okno wyszukiwarki, która jest niezwykle przydatna, gdy wiesz, czego szukasz.

Wystarczy, że wpiszesz pierwszych kilka liter, a Facebook pokaże wyłącznie ten typ danych, którego potrzebujesz.

 

Punkt 7. to pełna lista wszystkich dostępnych metryk. Możesz scrollować (przewijać) ją w dół lub też skorzystać ze zbioru po lewej, by dotrzeć do konkretnej kategorii.

Aby metryka znalazła się na liście wybranych kolumn (punkt 8.), musisz kliknąć checkboxa znajdującego się obok niej, po lewej stronie.

Na liście wybranych kolumn możesz je przesuwać w dowolnej kolejności za pomocą opcji “przeciągnij i upuść” (6 kropeczek po lewej od każdej wybranej metryki) lub też usuwać poprzez kliknięcie w znacznik “X”.

 

Punkt 9. pozwala ci porównywać w ogólnym raporcie kolumn efektywność reklam w podziale na różne przedziały atrybucji.

Domyślnym jest ten, który wybrałeś w ustawieniach konta reklamowego, czyli w moim przypadku 7-dniowe kliknięcie i 1-dniowe wyświetlenie.

Jeżeli z jakiegoś bardzo konkretnego i ważnego powodu nie zmieniłeś ustawień z domyślnych 28-dniowe kliknięcie 1-dniowe wyświetlenie to zrób to. Inaczej Facebook przypisze sobie każdą konwersję (np. zakup), którą ktoś dokona w ciągu 28 dni po kliknięciu w link z reklamy. To bardzo zaburza dane. Zmiany dokonasz klikając w “Ustawienia” w menu górnym Menedżera reklam.

Osoby zaawansowane mogą dzięki tej opcji porównać różne modele, czyli np. sprawdzić, jaki ROAS osiągnęły reklamy wyłącznie poprzez atrybucję kliknięcia lub tylko dzięki wyświetleniom jej odbiorcom.

 

facebook ads analiza reklam

 

Po zaznaczeniu wybranego przedziału za pomocą checkboxa, wystarczy, że klikniesz poza obszar wyboru atrybucji i klikniesz “Zastosuj”.

 

Ostatnim i niezwykle ważnym punktem jest ten oznaczony na grafice cyfrą 10.
To dzięki kliknięciu w ten mały checbox możemy zapisać nasze ustawienia kolumn.

Naszym oczom ukaże się śmiesznie opisane okno, w którym wpisujemy nazwę naszego zestawu kolumn.

Następnie wystarczy kliknąć “Zastosuj”.

 

Niestety, zapisane kolumny przypisane są do konkretnego konta reklamowego oraz użytkownika.

Nie możemy ich udostępniać, a każde nowe konto reklamowe nam przydzielone wymaga ponownej konfiguracji kolumn.

 

 

Jakie metryki (dane) wybrać do reklam Facebook Ads?

 

Uwielbiam tę odpowiedź i udzielę jej również teraz: to zależy.
Od czego?
Przede wszystkim od celu reklamy.

 

W pierwszej kolejności musisz zastanowić się, na czym ci zależy. Sprzedaży? Kliknięciach? Dużej liczbie aktywności pod postami?

Następnie czas na wypisanie sobie danych, które pokażą ci, że twoje reklamy pod tym konkretnym kątem są skuteczne.

 

Zanim więc zajmiesz się wyborem, przeczytaj moje dwa rozbudowane poradniki:

 

Specjalnie na potrzeby tego poradnika stworzyłam 5 zestawów, które mogą pomóc ci dobrać metryki idealne dla twojego typu kampanii reklamowych.

Otrzymasz je totalnie za darmo, zapisując się do mojego newslettera (chyba, że już do niego należysz, to sprawdź folder nazwany tytułem tego artykułu!).
Dodatkowo otrzymasz wszystkie inne darmowe materiały, które opublikowałam do tej pory oraz raz na jakiś czas mocno subiektywne (i często kontrowersyjne) felietony dotyczące marketingu i biznesu :).

Link do tajnego folderu z plikami znajdziesz w mailu powitalnym 🙂

 

 

Zapisz się i pobierz!

* wymagane pole


 

Ostatni, i najbliższy mi, zestaw, czyli E-commerce pozostawiłam na sam koniec tego poradnika, gdzie opiszę bardziej szczegółowo, z czego się składa w moim przypadku oraz dlaczego.

 

 

Jak wybrać zapisany zestaw kolumn?

 

Wystarczy, że klikniesz w przycisk “Kolumny” i wybierzesz tę zapisaną.

 

facebook ads analiza reklam

 

Voila!

 

Pamiętaj, że możesz tworzyć wiele takich zestawów. To świetny sposób, by przełączać się między nimi, gdy różne kampanie wymagają odmiennej analizy wyników.

 

 

Jak modyfikować zapisany zestaw kolumn?

 

To bardzo proste!

  1. Wybierz zapisany zestaw kolumn.
  2. Kliknij ponownie w przycisk “Kolumny” i wybierz “Dostosuj kolumny”.
  3. Dokonaj modyfikacji.
  4. Zaznacz checkbox “Zapisz jako ustawienia domyślne”.
  5. Wpisz nazwę swojego zapisanego zestawu.
  6. Kliknij “Zastosuj”.
  7. Potwierdź zmiany klikając w przycisk “Zastąp”.

 

 

Moje ustawienia kolumn – branża e-commerce

 

Na koniec pokażę Ci, jakie metryki wybieram do bieżącej analizy reklam.

Pamiętaj, że ich rozmieszczenie i typ jest ściśle powiązane z twoimi preferencjami, KPI (czyli określonymi wcześniej miernikami efektywności, jak np. liczba zakupów, czy maksymalny koszt/zakup) oraz typem branży, dla której robisz reklamy.

 

 

Początek: Ogólne wskaźniki efektywności

 

W pierwszej kolejności zawsze wybieram najbardziej podstawowe metryki, takie jak zasięg, czy budżet.

 

facebook ads analiza reklam

 

Dzięki nim jestem w stanie szybko podejrzeć, ile pieniędzy Facebook wyda na potrzeby konkretnej kampanii do końca dnia, jaki jest średni koszt/wynik oraz czy dobrze wybrałam datę zakończenia kampanii (a z tym bywają problemy!).

 

 

Środek: Efektywność przede wszystkim!

 

Kolejne kolumny w moim zestawie dotyczą informacji niezwykle przydatnym w reklamach dla branży e-commerce.

Są więc nimi np.:

  • Koszt zakupu
  • Liczba zakupów
  • ROAS
  • Wartość zakupów
  • Przejście do kasy
  • Kliknięcia linku
  • CPC (korzystam tylko z kosztu kliknięć linków)
  • CTR (korzystam tylko unikalnego współczynnika kliknięć linków)

 

facebook ads analiza reklam

 

Jak widzisz, nieco pomieszałam typy wskaźników. Metryka “Częstotliwość” zapewne u ciebie znajdzie się jeszcze przed informacjami o zakupach. Sama robię tak na większości kont reklamowych, ale w w/w przypadku to kwestia po prostu przyzwyczajenia. Podobnie w przypadku “Kliknięcia linku”, CPC, czy CTR.

Jak widzisz, niektóre typy danych zawierają kilka elementów, jak np. “Zakupy”, czy “Zainicjowanie finalizacji zakupu”. Pamiętaj, by zawsze odznaczać te dodatkowe checkboxy, ponieważ inaczej skończysz z wielkim chaosem danych!
O ile oczywiście nie potrzebujesz tak szczegółowych informacji.

 

 

Koniec: Mało ważne lub rzadko używane

 

Na szarym końcu mojego zestawu znajdziesz metryki, z których korzystam rzadko (np. “Polubienia”) lub też są specyficzne dla konkretnego typu reklam (np. “Kontakty”).

W ogólnym zestawieniu trzymam je, ponieważ zdarza się, że nadspodziewanie dużo zapisów do newslettera pochodzi z reklam zupełnie niezwiązanych z aktywnym pozyskiwaniem kontaktów. Ot, ciekawostka warta analizy :).

 

facebook ads analiza reklam

 

Informacja o rozpoczęciu wyświetlenia kampanii, zestawu reklam czy reklam jest niezwykle ważna w momencie, gdy zapomnisz, od kiedy są uruchomione a potrzebujesz wykonać szybką analizę czy też zmiany. W większości przypadków warto wstrzymać się z nimi w czasie min. 2-3 od uruchomienia.

“Ranking jakości” trzymam “for fun” – moim zdaniem nie przydaje się zupełnie do niczego ;). Inne metryki są znacznie bardziej dokładne i wiarygodne.

 

 

PODSUMOWANIE

 

Facebookowe kolumny są niezwykle ważnym narzędziem do oceny efektywności reklam oraz potrzeby (lub braku konieczności) ich optymalizacji.

Bez skonfigurowanych “pod siebie” metryk trudniej będzie ci zrozumieć, jak twoje reklamy performują. A to jest przecież najbardziej wymagającym i najważniejszym zadaniem każdego, kto prowadzi konto reklamowe na Facebooku.

Setki różnych danych mogą na początku przytłoczyć nawet zaawansowanego marketera, ale dzięki podziałowi na kategorie oraz wcześniejszym ustaleniu, na czym nam zależy, możemy wybrać te najistotniejsze.

 

 

 

 


 

 

 

Dodaj komentarz



Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

Dostęp do DARMOWYCH materiałów | FELIETONY - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od 5 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach i audytach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Zamów Audyt Facebook Ads

Jeśli potrzebujesz kompleksowej analizy Twoich reklam.

ZOBACZ OFERTĘ

Umów się na Konsultację Facebook Ads

Gdy chcesz porozmawiać o konkretnej kampanii lub masz ogólne pytania.

ZOBACZ OFERTĘ

Podcast

Fanpage

Newsletter

YouTube

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved