fbpx

Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących

14 maja 2019

Czas czytania: 10 min.

Dzięki Google Data Studio możesz bardzo szybko stworzyć raporty, których nie będziesz wstydzić się przed zarządem lub klientem. To narzędzie, w którym zwizualizujesz posiadane dane, ale niestety nie zmienisz ani nie poprawisz.
W tym poradniku poznasz podstawy Google Data Studio a w kolejnych pokażę ci, jak łatwo stworzysz raporty Facebook Insights, Facebook Ads, Google Analytics oraz Google Search Console.

 

 

 
 

 

Jakie raporty możesz stworzyć w Google Data Studio?

 

Narzędzie Google obfituje w wiele sposobów na pobieranie danych. Możesz je pobierać z takich systemów jak:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Ads
  • Search Ads 360
  • Google Ad Manager 360
  • YouTube Analytics
  • Arkusze Google
  • Campaign Manager (dawne DoubleClick)

 

Korzystanie z systemów utworzonych przez Google jest w pełni darmowe.

 

Dodatkowo Google Data Studio umożliwia połączenie się z ponad setką narzędzi partnerskich, np.:

  • Adobe Analytics
  • Amazon Ads
  • Amazon Seller
  • Bing Ads
  • Criteo Analytics
  • eBay Seller Center
  • SEMRush
  • Asana Connector

Niestety, partnerskie oprogramowanie jest w dużej mierze płatne i koszt 1 szablonu kształtuje się w okolicach kilku-kilkunastu dolarów miesięcznie.

Jeżeli więc chcemy skorzystać z kilku tego typu źródeł, to okazuje się, że za wygodę musimy sporo zapłacić.

 

 

Jak zacząć korzystać z Google Data Studio?

 

Przede wszystkim zaloguj się do konta Google posiadającego dostęp do danych, które chcesz zwizualizować.

Następnie wejdź na stronę https://datastudio.google.com, gdzie powita cię informacja o RODO, wraz z koniecznością uzupełnienia kilku danych.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Kolejnym ekranem, który zobaczysz będzie panel główny narzędzia.

 

Poradnik Google Data Studio

 

U góry znajdziesz przykładowe szablony raportów – zalecam ci nie zapoznawanie się z nim do czasu, aż będziesz w stanie samodzielnie stworzyć prosty raport. Bez znajomości podstaw szybko pogubisz się w predefiniowanych ustawieniach.

Inne opcje widoczne na ekranie w tej chwili nie są ci do niczego potrzebne. Kliknij więc u dołu, po prawej stronie ogromny przycisk plusa.

Po zaakceptowaniu warunków świadczenia usługi i wypełnieniu krótkiej ankiety wreszcie możesz utworzyć swój pierwszy raport. Jeśli nie zostałeś automatycznie przekierowany do nowego raportu, kliknij ponownie ikonę dużego plusa.

 

 

Jak stworzyć swój pierwszy raport w Google Data Studio?

 

Teraz czas na wybór źródła danych. Masz do wyboru kilka przykładowych zbiorów danych opisanych jako “Sample”. Możesz również dodać swój własny zbiór.

Aby tego dokonać, kliknij u dołu po prawej stronie “Utwórz nowe źródło danych”.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Spośród listy wybierz interesujące cię dane i kliknij “Wybierz”.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Następnie kliknij przycisk “Zezwól” i w kolejnym okienku również.

W przypadku pobierania danych z Google Analytics wybierz konto, usługę i widok danych.

Kliknij “Połącz” a twoim oczom ukażą się pola pobrane z wybranego narzędzia. Dzięki nim będziesz w stanie ułożyć raport według własnych preferencji.

 

Poradnik Google Data Studio

 

W przypadku narzędzi Google nic tutaj nie musisz robić, natomiast jeżeli pobierasz dane z pliku CSV, to najprawdopodobniej Google Data Studio nie rozpozna rodzaju danych w kilku miejscach i właśnie na tym etapie możesz poprawić typ danych na właściwy (np. kolumna z danymi liczbowymi powinna być określona Typem “Liczba”).

Kliknij dwukrotnie “Dodaj do raportu” i po raz kolejny zezwól Google Data Studio na dostęp do danych. Jeżeli okaże się, że niektóre z nich jednak posiadają nieodpowiedni format, to zawsze możesz wrócić do wyboru typów pól w trakcie tworzenia raportu.

 

Dotarliśmy wreszcie do właściwego tworzenia raportu :). Aby dodać dowolny wykres, kliknij “Wstaw” i wybierz element. Możesz też skorzystać z ikonki w pasku narzędziowym.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Pociągając za krawędzi elementu możesz powiększać lub pomniejszać go w dowolny sposób. By przesunąć go w odpowiednie miejsce wystarczy, że przeciągniesz go, naciskając lewy przycisk myszy.

Aby zmienić wyświetlane dane, kliknij na wykres. Po prawej stronie ukażą ci się opcje, które na pierwszy rzut oka mogą przytłaczać, ale nie martw się! Kilkanaście minut zabawy z danymi szybko rozmyje to wrażenie.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Aby dodać wybrane pole do wymiaru, wymiaru podziału, danych lub sortowania, przeciągnij je w konkretne miejsce. Możesz zarówno podmienić dane, najeżdżając nowym polem na stare, lub przeciągnąć je nad lub pod pole.

 

 

Poradnik Google Data Studio

 

 

Jak dodać dane do wykresów w Google Data Studio?

 

W przypadku danych dostępnych z narzędzi Google oraz oprogramowania partnerskiego, dane w raportach aktualizują się w czasie rzeczywistym.

Oznacza to, że wybierając zakres dat np. Ostatnie 7 dni, każdego dnia otrzymujesz aktualne dane, bez konieczności manualnej zmiany zakresów dat, czy dodawania nowego źródła danych.

Google Data Studio daje dostęp do niemal nieskończonej liczby kombinacji danych. To, jak je ułożysz wobec siebie, zależy tylko od twoich preferencji.

 

W kolejności od góry do dołu tak przedstawiają się dostępne opcje, widoczne po kliknięciu w element raportu:

  • Źródło danych – tutaj wybierasz, skąd wykres ma pobierać dane. W przypadku pojedynczego źródła danych nie musisz nic zmieniać w tym polu.
  • Wymiar – tutaj musisz określić, jakie dane chcesz analizować – w naszym przykładzie będzie to Godzina.
  • Wymiar podziału – umożliwia dodatkowy podział wymiaru według wybranego pola, np. możesz sprawdzić, którego dnia miesiąca wygenerowano najwięcej odsłon strony o danej godzinie (Wymiar: Godzina, Dane: Odsłony, Wymiar podziału: Data).
  • Dane – po wybraniu wymiaru musisz zdecydować, jakie dane będą wyświetlane w stosunku do wybranego wymiaru. W tym przykładzie są to odsłony. Wybierając więc wymiar Godzina i dane Odsłony widzimy wykres, który pokazuje liczbę odsłon strony w ujęciu godzinowym.
    Bardziej szczegółowe wyjaśnienie, czym są wymiary i dane znajdziesz w pomocy Google tutaj.
  • Sortuj – w tym polu możesz wybrać według jakich danych chcesz, aby został posortowany raport. Na przykład sortując według osłon uzyskamy dane od największej liczby odsłon do najmniejszej (możesz również zmienić styl sortowania na odwrotny w polu wyboru).
  • Domyślny zakres dat – ta funkcja służy do zawężania lub rozszerzania okresu czasu, który obejmują twoje dane. Klikając w opcję “Niestandardowe” możesz wybrać spośród wielu dostępnych zakresów, np. Ostatnie 28 dni, Ostatnie 7 dni itd.
  • Filtr – jeśli zależy ci, aby nie wyświetlać (lub wyświetlać) konkretnych danych (np. dni z zerową liczbą transakcji), to właśnie tutaj możesz ustawić wybrane ograniczenie.
  • Segment Google Analytics – ta funkcja widoczna jest tylko, gdy pobierasz dane z Google Analytics. Dzięki niej możesz wybrać segmenty ustawione uprzedniowo w tym narzędziu.
  • Interactions – proste dwa przełączniki do włączania sortowania lub/i filtrowania.

 

 

Jak dodać tytuły do wykresów w Google Data Studio?

 

Niestety narzędzie Google nie umożliwia dodawania automatycznych tytułów do wykresów. Możesz za to wkleić dowolne pole tekstowe i umieścić je w wybranym miejscu. Aby tego dokonać, kliknij w ikonkę “T” nad obszarem roboczym, znajdującą się w pasku narzędziowym.

Jeżeli chcesz urozmaicić wygląd swojego raportu, po prawej stronie znajdziesz ikony wklejania obrazków oraz kształtów. Ich kolor, obramowanie i inne opcje zmiany wyglądu znajdziesz po prawej stronie, po kliknięciu w element.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Każdy element w raporcie możesz umieszczać jeden na drugim. Aby zmienić kolejność elementów, kliknij na jednym z nich prawym przyciskiem myszy, najedź na “Kolejność” i wybierz odpowiednią.

 

 

Jak filtrować dane w raportach Google Data Studio?

 

Niestety nie ma możliwości filtrowania danych po pobraniu pliku do pdfa. Ta opcja jest natomiast dostępna w trybie wyświetlania, który możesz aktywować klikając w prawym górnym rogu w “Wyświetl”.

Aby dodać filtry globalne, działające w obrębie całej strony raportu, wybierz opcję “Wstaw”, a następnie kliknij “Zakres dat”, “Kontrola filtra” lub “Kontrola danych”. Możesz również kliknąć w specyficzne 3 ikonki znajdujące się nad obszarem roboczym.

 

Poradnik Google Data Studio

 

  • Zakres dat – w trybie widoku za pomocą tej opcji możesz zmienić zakres dat wyświetlanych danych, np. Ostatnie 30 dni, Ostatnie 7 dni itp.
  • Kontrola filtra – umożliwia filtrowanie według wybranego wymiaru.
  • Kontrola danych – umożliwia zmianę źródła danych.

To, w jaki sposób filtruje pierwsza i druga funkcja, ustawiasz w taki sam sposób jak wykresy – klikając w element i wybierając pola po prawej stronie.

Kontrolki możesz również stylować tak samo jak wykresy.

Jeśli natomiast chcesz zaaplikować filtr na stałe do konkretnego elementu, kliknij “Dodaj filtr” w opcjach danego wykresu.

 

 

Jak dodać wiele źródeł danych w Google Data Studio?

 

Istnieje kilka sposobów na dodanie dowolnej liczby źródeł danych do konkretnego raportu oraz całego konta.

W panelu głównym Google Data Studio, po lewej stronie znajdziesz opcję “Źródła danych”. Po jej kliknięciu zostaniesz przeniesiony do panelu wyboru źródła.

Jeśli nie chcesz wychodzić z raportu, do tej samej funkcji możesz się dostać poprzez opcję “Zasób” w górnym menu a następnie “Zarządzaj dodanymi źródłami danych”.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Jeden raport może zawierać elementy, które wizualizują dane z różnych źródeł. Masz również możliwość zestawiania danych z różnych źródeł na jednym wykresie.

 

 

Jak zmienić styl graficzny raportów w Google Data Studio?

 

W Google Data Studio możesz zmienić w dowolny sposób zarówno samo pole do umieszczania danych, jak i wygląd graficzny wykresów.

Jeśli chcesz wybrać inny kolor tła raportu, jego wymiary czy wielkość siatki (minimum 10 pikseli) wystarczy, że klikniesz lewym przyciskiem myszy w dowolne puste miejsce, a po prawej stronie wyświetli ci się funkcja “Układ i motyw”.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Aby przejść do zmiany koloru tła, czcionki głównej, ustawienia cienia obramowania itp. wybierz zakładkę “Motyw”.

 

Następnie po prostu wypróbuj dostępne opcje :).

 

Czcionkę, szczegółowe ustawienia i kolory poszczególnych wykresów (i innych typów wizualizacji danych) zmienisz klikając na element, a następnie wybierając zakładkę “Styl”.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Możesz pokazać lub ukryć nazwę obu osi wykresu i etykiety danych i wiele więcej.

Jeśli chcesz zmienić typ wykresu, wystarczy, że klikniesz w nazwę wykresu. Z rozwijanego menu wybierz interesującą cię wizualizację.

 

 

Jak udostępnić raport Google Data Studio?

 

Raporty Google Data Studio możesz udostępnić w podobny sposób, jak arkusze i dokumenty Google.

Wszystkie opcje dzielenia się dokumentem znajdziesz u góry po prawej stronie.

Zaczynając od lewej, klikając pierwszą ikonę pobierzesz raport w formacie PDF.

Druga funkcja pozwala na automatyczne wysyłanie raportu w wybranym dniu i godzinie na określone adres e-mail.

Trzecia kopiuje link do raportu, który możesz wysłać dowolnemu odbiorcy – pamiętaj, że widoczność pliku ustalona jest na podstawie tego, co wybrałeś w opcjach udostępniania (możesz w nie wejść klikając w “Zmień ustawienia udostępniania”).

Czwarta i ostatnia pozwala umieścić raport na stronie internetowej za pomocą ramki lub URL.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Raport możesz też udostępnić klikając w ikonkę ludzika pod powyższymi opcjami.

 

 

Jak aktualizować dane w Google Data Studio?

 

Dużą przewagą narzędzia Google wobec arkuszy kalkulacyjnych jest możliwość szybkiej aktualizacji danych.

Na przykład, aby przygotować cotygodniowy raport, nie musisz od zera tworzyć nowego raportu, pobierać danych i formatować komórek.

Wystarczy, że zduplikujesz wcześniej utworzony dokument i zmienisz zakres dat lub źródło danych.

Opcję powielania raportu znajdziesz tuż obok ikon udostępniania, czyli u góry po prawej stronie.

 

Poradnik Google Data Studio

 

Następnie zaznacz wszystkie wykresy wymagające aktualizacji danych (w taki sam sposób jak zaznaczasz foldery czy pliki w systemie operacyjnym) i zmień zakres dat w polu “Domyślny zakres dat”. Jeśli nowe dane znajdują się w nowym pliku lub narzędziu, w polu “Źródło danych” kliknij na obecne źródło, aby je zmienić na nowe.

 

 

Gdzie znajdę swoje raporty Google Data Studio?

 

Utworzone dokumenty możesz znaleźć, wchodząc pod adres https://datastudio.google.com lub na Dysku Google należącym do konta Google, z którego logujesz się do narzędzia.

 

 

Gdzie znaleźć inspiracje do tworzenia ładnych raportów?

 

Google stworzyło specjalną stronę, na której znajdziesz raporty (z przykładowymi danymi) prezentujące zwizualizowane dane dotyczące wielu zagadnień, jak np. wartość konwersji kampanii mailowych Mailchimpa, dane efektywnościowe strony www, czy zestawienie najszybszych statków w Galaktyce (Star Wars).

Strona nazywa się Data Studio Report Gallery i znajdziesz ją tutaj.

Aby przejrzeć raport, kliknij w niego lewym przyciskiem myszy. Jeżeli chcesz go wykorzystać na własny użytek, skopiuj go, klikając w ikonę w prawym górnym rogu. Niestety, nie jesteś w stanie pobrać do swojego raportu danych z oryginalnego dokumentu. Musisz je zastąpić własnym źródłem danych.

 

 

Dlaczego warto korzystać z Google Data Studio?

 

  • ładne wykresy = zadowolenie zarządu – wielu menedżerów nie rozumie danych. Wizualizując je, pozwalasz je lepiej zrozumieć, co przekłada się na wyższą opinię na temat twoich umiejętności analitycznych 😉
  • tworząc raport w Google Data Studio możesz łatwo uporządkować dane, bez konieczności przeklikiwania się przez arkusze Excela albo zakładki w Google Analytics
  • raporty bardzo łatwo da się zaktualizować, dzięki czemu generowanie cyklicznych dokumentów zajmie ci mniej, niż 10 minut
  • możesz w jednym raporcie zestawić ze sobą dane z różnych źródeł, np. Transakcje, które Google Analytic przypisuje reklamom Facebook Ads vs dane z pliku CSV pobranego z FB Ads.

 

 

PODSUMOWANIE

 

Google Data Studio to proste i zarazem kompleksowe narzędzie do wizualizacji danych. Dzięki kilku kliknięciom możemy zestawić ze sobą wiele różnych źródeł danych (np. Google Analytics vs Search Console) oraz badać dowolne korelacje danych (np. płeć vs liczba transakcji w sklepie online).

Zapoznanie się z nim potrafi zająć trochę czasu, ale po opracowaniu niezbędnego raportu, można z niego korzystać przez bardzo długi czas.

Dzięki automatycznej aktualizacji danych nie musimy się obawiać, że nasz raport stanie się nieaktualny.

Za pomocą rozbudowanych opcji graficznych, możemy na wiele sposobów ostylować nasz dokument, aby nie tylko dostarczał ważnych informacji, ale również cieszył oko.




Bibliografia

Ten tekst powstał na podstawie mojej wiedzy i kilkunastu rzetelnych źródeł, z których najważniejsze (i najciekawsze) to:

https://www.distilled.net/google-data-studio-tutorial/
https://www.marcinwsol.pl/blog/czym-jest-google-data-studio-i-jak-z-niego-korzystac/
https://www.jeffalytics.com/google-data-studio-tutorial/
https://support.google.com/datastudio/answer/6283323?hl=pl
https://data36.com/10-minute-crash-course-google-data-studio/
https://www.benlcollins.com/dashboard/google-data-studio-tips/
https://datastudiogallery.appspot.com/gallery
https://linuxpl.com/blog/google-data-studio-cz-1-pierwszy-dashboard/
https://support.google.com/analytics/answer/1033861?hl=pl



Ocena artykułu:
[Głosów:4    Średnia:5/5]



Dodaj komentarz



me

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od kilku lat zajmuję się szeroko rozumianym marketingiem. Chętnie poprowadzę dla Ciebie reklamy na Facebooku - specjalizuję się w branży e-commerce :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Pytania?

Skontaktuj się ze mną

Kontakt

Masz pytania, propozycje, prośby? :)

Pisz do mnie na mój adres email lub wypełnij formularz kontaktowy obok.

chrzn-logo-poziome-2019-black-mobile

Copyright 2018 charzynska.pl ©
All Rights Reserved