fbpx

Jak stworzyć raport fanpage’a na Facebooku w Google Data Studio? Gotowy szablon!

30 maja 2019

Czas czytania: 8 min.

W pierwszej części cyklu o Google Data Studio poznałeś podstawy tego narzędzia. Z drugiej części już wiesz, jak zwizualizować dane z reklam Facebook Ads.

Tym razem mam dla ciebie poradnik, jak stworzyć raport twojego fanpage’a – krok po kroku!

 

 

 

Jak importować dane Facebook Insights do Google Data Studio?

 

 

Pobierz statystyki fanpage’a

 

Facebook Insights, czyli statystyki twojego fanpage’a zawierają ogrom danych. Zdecydowanej większości z nich nie musisz importować, dlatego tak ważne jest, aby w pierwszym kroku wyfiltrować, które informacje są niezbędne do twojego raportu.

 

Po pierwsze eksportuj statystyki.

 

1.Na swoim fanpage’u wejdź w Statystyki – Podsumowanie.

 

2. Kliknij Eksportuj dane.

 

3. Utwórz nowy Układ raportu. Dzięki temu w twoim pliku CSV znajdą się tylko najważniejsze dane.
a) Kliknij Układ – Utwórz nowy układ niestandardowy.

b) Pojawi się okno wyboru poszczególnych danych. Po prawej stronie znajduje się miejsce, gdzie widoczne będą te informacje, które zaznaczysz do pobrania.

c) Edytując układ musisz utworzyć również arkusze, które będą używane w pliku – bez tego nie będziesz w stanie zapisać układu. Aby dodać nowy arkusz, wpisz jego nazwę u dołu po prawej stronie w polu “Nazwa arkusza”. Następnie kliknij “Dodaj” i przeciągaj dodane informacje po prawej stronie do dowolnego utworzonego arkusza.

d) Jeśli nazwa arkusza będzie koloru czerwonego, oznacza że albo nie masz do niego przypisanych żadnych danych albo niektóre dane nie mogą być użyte w tym arkuszu wraz z innymi. Najedź na nazwę arkusza, aby przeczytać powód błędu.

e) Po dodaniu danych i pogrupowaniu ich w arkusze kliknij Zastosuj.

 

4. Nowy układ powinien zostać automatycznie wybrany. Pozostaje ci tylko wybór zakresu dat oraz zmiana pliku na rozdzielany przecinkami (czyli csv).

 

5. Kliknij Eksportuj dane.

 

 

Co jest dziwne i bardzo niewygodne, pobierzesz szczegółowe dane dotyczące zasięgu, wyświetleń, czy dziennego przyrostu polubień fanpage’a. Niestety nie wygenerujesz za to takich danych jak płeć, wiek, czy lokalizacja twoich fanów. Pobranie tego typu informacji umożliwiają płatne narzędzia, takie jak np. Sotrender.

 

Zmodyfikuj dane w Arkuszach Google

 

Następnie musisz nieco zmodyfikować pobrany plik CSV. Z moich prób wynika, że Google Data Studio nie chce przyjąć raportu w takiej wersji, jaką przed chwilą eksportowałeś. Na szczęście, aby tak się stało, musisz wykonać tylko kilka kliknięć.

 

1.Wejdź w swój Dysk Google i otwórz pobrany plik. Nie polecam ci eksperymentować z Excelem, gdyż zazwyczaj tworzy plik nie rozdzielany przecinkami, a średnikami i musisz poświęcić dużo więcej czasu na jego odpowiednie sformatowanie.

  • utwórz nowy szablon Arkusza Google.
  • otwórz pobrany plik CSV (poprzez opcję Plik – Otwórz – Prześlij).

 

2. Jedyną rzeczą jaką musisz poprawić w raporcie, to usunięcie 2 wiersza zawierającego rozbudowane informacje na temat wskaźnika w konkretnej kolumnie.
Zrobisz to klikając prawym przyciskiem myszy na numer wiersza i następnie klikając w “Usuń wiersz”.

 

3. Maksymalnie możesz umieścić w pliku 200 kolumn. Jeżeli potrzebujesz ich więcej, utwórz więcej źródeł danych (plików).

4. To wszystko! Teraz pobierz plik, klikając w Plik – Pobierz jako – Właściwości rozdzielane przecinkami.

 

DISCLAIMER: Niestety obecnie wszystkie kolumny nazywane są po angielsku. Oznacza to, że w ten sam sposób nazwie je Google Data Studio. Jeśli chcesz, by nazwy kolumn były po polsku, musisz ręcznie je przetłumaczyć w pliku lub zmienić na etapie edycji pól danych (patrz niżej punkt 6).

 

Importuj plik CSV do Google Data Studio

 

Kolejny krok to import raportu do Google Data Studio.

Warto, abyś zmienił nazwę dokumentu na bardziej czytelną, zanim to zrobisz. W ten sposób w przyszłości łatwiej będzie ci znaleźć konkretny dokument przy wyborze źródła danych w narzędziu.

 

1.Wejdź do Google Data Studio.

 

2. Kliknij u dołu po prawej ikonkę tworzenia nowego raportu.

 

3. Wybierz z listy opcję “Przesyłanie pliku” i następnie wybierz “Kliknij, aby przesłać pliki”.

 

4. Prześlij plik i obserwuj stan przetwarzania danych.

 

5. Prawidłowo wygenerowany raport powinien zwrócić kontrolkę “Przesłany”. Jeżeli zamiast niej, pojawi się informacja “Błąd”, to znaczy że niedokładnie wypełniłeś moje polecenia powyżej ;).

 

6. Kliknij “Połącz” w prawym górnym rogu ekranu.

 

7. Twoim oczom ukaże się widok edycji pól. Przejrzyj uważnie wszystkie pobrane dane i oceń, czy musisz poprawić typ pola. Wszystkie dane liczbowe powinny posiadać typ “Liczba”, a tekstowe “Tekst.”
Nie zmieniaj wieku na wartości liczbowe – w innym wypadku wyskoczy błąd wynikający z obecności spacji w polu (np. wiek 24-35).

 

8. Kliknij “Utwórz raport” w prawym górnym rogu ekranu.

 

9. Kliknij “Dodaj do raportu”.

 

10. To wszystko! Teraz możesz stworzyć swój raport Facebook Insights.

 

 

Jak stworzyć nowe pola z uśrednionymi danymi?

 

Poniższy opis jest identyczny, jak w przypadku tworzenia raportu Facebook Ads w Google Data Studio. Jeżeli opanowałeś tamten poradnik, to nie musisz czytać tej sekcji.

 

Brak darmowej integracji Facebooka z Google Data Studio wymusza na nas wykonanie niezbędnych czynności, aby móc w pełni korzystać z zebranych danych.

Na szczęście narzędzie Google pozwala na utworzenie nowych pól danych, jeśli te zaimportowane nam nie wystarczają. W ten właśnie sposób możemy utworzyć pola zawierające dane takie jak np. suma wszystkich typów reakcji (Facebook rozbija je na poszczególne rodzaje).

Przede wszystkim musimy się upewnić, czy nasz plik CSV używa kropki jako rozdzielnika wartości dziesiętnych od całkowitych. W innym wypadku (czyli jeżeli jest to przecinek) skończymy z bardzo zaburzonymi danymi lub w ogóle nie będziemy w stanie utworzyć nowego pola.

 

1.Kliknij w dowolny wykres zawierający źródło danych, do którego chcemy je dodać.

2. Kliknij “Utwórz nowe pole” u samego dołu listy dostępnych pól danych i ponownie “Utwórz nowe pole”.

3. Nazwij nowe pole.

4. Wpisz formułę, która obliczy pożądane dane. W przykładzie poniżej będzie to suma wszystkich typów reakcji.

 

 

PRO TIPY DODAWANIA NOWYCH PÓL

Korzystaj z tych samych formuł, co w Excelu lub Arkuszach Google.

Jedyne co się zmienia, to konieczność podstawienia konkretnych istniejących pól w miejsce obliczeń. Możesz przeciągać pola po lewej stronie lub po prostu wpisywać pierwsze litery ich nazw, a system sam podpowie odpowiedni element.

Za każdym razem, gdy chcesz uzyskać średnią kosztową, powinieneś sumować dzielone przez siebie dane. Dzieje się tak, ponieważ w raporcie występują jako pojedyncze dane, przypisane do konkretnych dni tygodnia, płci, wieku i innych kolumn, które wybierzesz do eksportu.

Jeżeli chcesz uzyskać średnią tylko z jednego pola, np. średnią liczbę obejrzeń filmu do 50%, skorzystaj z formuły AVG (czyli średnia).

 

 

 

5. Jeżeli u dołu pola pojawi się zielona ikonka, oznacza to, że prawidłowo wpisałeś formułę.

6. Kliknij “Gotowe” w prawym górnym rogu.

 

 

Jak porównywać dane wg okresów czasu w Google Data Studio?

 

Narzędzie Google pozwala na łatwe porównanie tych samych danych w stosunku okres do okresu (np. ostatnie 7 dni vs poprzednie 7 dni).

Ta funkcja szczególnie przydaje się, jeśli chcesz sprawdzić, czy zasięg, wyświetlenia lub polubienia rosną szybciej, niż w przeszłości.

 

1.Utwórz wykres z interesującymi cię danymi. Najlepiej jeśli będzie to wykres z serią czasową. Nie każdy rodzaj wizualizacji danych umożliwia zestawienie ich ze sobą w ten sposób.

 

2. Następnie kliknij w niego i po prawej stronie skorzystaj z opcji Niestandardowego zakresu dat. Wybierz interesujący cię okres i kliknij Zastosuj.

 

3. Poniżej znajdziesz “Zakres dat porównania” – kliknij w niego i wybierz okres, z którym chcesz porównywać dane.

 

4. Voila! To wszystko. Teraz możesz ewentualnie wejść w zakładkę Styl i zmienić kolory linii wizualizujących dane, aby były lepiej widoczne.

 

 

Jak stworzyć raport statystyk fanpage’a na Facebooku w Google Data Studio?

 

1.Zastanów się jakich danych potrzebujesz w raporcie.
Niekoniecznie potrzebujesz danych Weekly lub 28 days, bo informacje Daily łatwo zsumujesz w Google Data Studio lub wyfiltrujesz je wg konkretnych dat.

 

2. Wybierz odpowiedni wykres. W przypadku wielu różnych danych, warto skorzystać z tabeli przestawnej, wykresu mieszanego lub serii czasowych.

 

3. Pamiętaj o możliwości utworzenia wielu stron raportu. Wystarczy, że klikniesz “Dodaj nową stronę” w pasku narzędziowym lub klikniesz na numerację stron, znajdującą się w tym samym miejscu, gdy stworzysz minimum 2 strony.

 

4. Zadbaj, aby importowane dane zawierały wszystkie informacje niezbędne do utworzenia raportu.

 

5. Jeśli nie możesz zawrzeć wszystkich danych w jednym źródle danych (pliku), prześlij kilka i zastosuj każdy z nich w odpowiednim wykresie. Google Data Studio nie przyjmuje plików CSV zawierających więcej, niż 200 kolumn, więc czasem możesz potrzebować tej opcji.

 

 

Przykładowy szablon raportu Facebook Insights

 

google data studio szablon raportu

 

Grafika u góry prezentuje pierwszą stronę raportu, spośród czterech.

 

 

Dane użyte do raportu:

  • Polubienia/odlubienia fp / dzień – dzienna liczba polubień i odlubień fanpage’a
  • Dzienny zasięg i wyświetlenia / dzień – dzienny stosunek zasięgu do wyświetleń
  • Wyświetlenia/dzień vs poprzedni okres – porównanie dziennych wyświetleń z ostatnich kilku dni vs poprzedni okres (ta sama liczba dni)
  • Zasięg/dzień vs poprzedni okres – porównanie dziennego zasięgu z ostatnich kilku dni vs poprzedni okres (ta sama liczba dni)
  • Typ i liczba reakcji pod postami / dzień – rodzaje facebookowych reakcji zdobytych każdego dnia oraz ich dzienna suma
  • Bezpłatne vs płatne wyświetlenia / dzień – porównanie liczby bezpłatnych i płatnych wyświetleń w ujęciu dniowym
  • Bezpłatny vs płatny zasięg / dzień – porównanie liczby bezpłatnego i płatnego zasięgu w ujęciu dniowym
  • Daily total impressions – łączna liczba wyświetleń (zsumowane automatycznie wszystkie dni z danego okresu czasu) + porównanie z poprzednim okresem czasu
  • Daily total reach – łączny zasięg (zsumowane automatycznie wszystkie dni z danego okresu czasu) + porównanie z poprzednim okresem czasu
  • Daily new likes – łączne polubienia fanpage’a (zsumowane automatycznie wszystkie dni z danego okresu czasu) + porównanie z poprzednim okresem czasu
  • Daily reactions all – łączna liczba reakcji pod postami (zsumowana poprzez utworzenie nowego pola danych i zastosowanie formuły sumującej różne reakcje w wybranym okresie czasu) + porównanie z poprzednim okresem czasu

 

 

Jak pobrać szablon Google Data Studio?

 

 

Zostaw maila, a otrzymasz dostęp do WSZYSTKICH darmowych materiałów, które udostępniłam na blogu, w tym przykładowy, 4-stronicowy raport Facebook Insights w Google Data Studio.
Jako bonus dostaniesz też ode mnie list z historią bloga oraz raz na jakiś czas felieton z opowieściami marketingowymi i case studies, których nie publikuję nigdzie indziej.

 

Link do tajnego folderu z plikami znajdziesz w mailu powitalnym 🙂

 

Zapisz się i pobierz!

* wymagane pole


 

Po kliknięciu w link do raportu wybierz kopiowanie raportu, dostępne w górnym prawym rogu.

Następnie Google Data Studio poprosi cię o wybór twojego źródła danych – nie masz możliwości korzystania z danych oryginalnych.

 

 

 

PODSUMOWANIE

 

Muszę przyznać, że wygenerowanie raportu Facebook Insights poszło mi dużo szybciej, niż w przypadku Facebook Ads. Ten typ danych nie wymaga dużej liczby nowych pól zawierających ręcznie uśrednione lub zsumowane dane.

Niestety, nie jest też bez wad. Facebook obecnie nie daje możliwości pobrania statystyk demograficznych naszych fanów, dlatego jeżeli chcemy je ściągnąć, musimy posłużyć się zewnętrznymi narzędziami.

Eksport statystyk umożliwia nam za to bardzo dokładne zagłębienie się w liczbę i rodzaj interakcji, w które wchodzą odbiorcy z naszym fanpagem.

 

 

 


Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

I poradniki dotyczące Instagrama:


 

 

Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

- dostęp do DARMOWYCH materiałów

- felietony - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Podcast

Fanpage

Newsletter

Quora

Masz pytanie?

Chcesz zamówić audyt albo umówić się na konsultację?

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved