fbpx
reklamy na facebooku poradnik

Jak zacząć uczyć się reklamy na Facebooku i Instagramie w 9 krokach + Lista DARMOWYCH poradników!

Czas czytania: 11 min.

Na Facebookowych grupach co jakiś czas pojawia się zbłądzona duszyczka, która nie ma bladego pojęcia, jak rozpocząć naukę tworzenia reklam na Facebooku i Instagramie.
Zwykle otrzymuje odpowiedź “kup kurs X”, więc postanowiłam zebrać w jednym miejscu praktyczne porady, jak naprawdę uczyć się od zera, z zupełnie darmowych źródeł.

Pierwsza część poradnika dotyczy praktycznego aspektu nauki, który jest totalnie kluczowy. Bez niego możesz kupić każdy dostępny kurs, czy książkę a i tak nie nauczysz się robić dobre reklamy.

Praktyka to klucz do sukcesu.

Do dzieła więc!

Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!

Subskrybuj ten podcast:

Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

1. Zastanów się, po co ci reklamy na Facebooku

 

Serio. Dlaczego chcesz robić reklamy na Facebooku?
Jeżeli jesteś właścicielem firmy, to musisz w pierwszej kolejności zastanowić się, czy twoi potencjalni klienci na pewno na Facebooku są aktywni oraz będą skłonni rozważyć zakup po zobaczeniu reklamy.

Na przykład, jeżeli komuś cieknie kran, to raczej nie zainteresuje się usługą hydrauliczną, którą zobaczy w reklamie, szczególnie, że może mu się ona wyświetlić zupełnie nie wtedy, gdy tego potrzebuje. W takiej sytuacji dużo lepiej działają reklamy Google Ads, gdzie ludzie sami szukają konkretnej usługi w wyszukiwarce.

Celując w usługi B2B lub grupy bardzo wąskie (np. 2-3 tys. ludzi) lepiej natomiast wypróbować LinkedIna.

Facebook to świetne narzędzie reklamowe, ale w wielu niszach po prostu się nie sprawdza.

 

2. Wybierz swoją drogę – byle jak czy porządnie

 

Zanim w ogóle zaczniesz myśleć o tworzeniu reklam musisz zrozumieć, że są one oparte na marketingu.
Zawsze.

Sama swoją drogę zawodową zaczynałam od marketingu internetowego, social media oraz e-commerce. Dość mocno przypadkowo dostałam możliwość robienia reklam i…wsiąkłam.

Spora wiedza o marketingu dała mi ogromny bonus na start. Wiedziałam, na co muszę zwracać uwagę w reklamach, zanim przepaliłam tysiące nie swoich złotych.

Aby ci udowodnić, że tak było, zobacz wynik mojej pierwszych kampanii w życiu:

reklamy na facebooku poradnik

 

Wtedy chyba po raz pierwszy i ostatni skorzystałam z kampanii na rozpoznawalność marki ;).

 

Na początku swojej “kariery” tworzyłam wiele kampanii nie sprzedażowych (np. z celem Zasięg czy Aktywność) i dopiero po czasie mogłam uruchomić pierwsze kampanie z celem Konwersje. Oto wyniki:

 

 

Nie są ani niesamowite, ani beznadziejne. Ot średniaki, ale wtedy byłam z nich zadowolona. Marka, którą reklamowałam dopiero była w powijakach i nikt jej nie znał, a sklep online działał pierwszych kilka miesięcy.

Z wyżej wymienionych powodów polecam ci najpierw zainteresować się marketingiem, a dopiero potem reklamami.

To samo dotyczy twojego postępowania z nową marką, którą chcesz rozreklamować – najpierw zapewnij jej dobry start, a dopiero potem uderzaj w twardą sprzedaż.

Szczegóły mojej drogi marketingowca opublikuję w kolejnym artykule na tym blogu, więc trzymaj rękę na pulsie! To będzie niezła epopeja.

Jeśli jednak te argumenty cię nie przekonują, to czas na punkt 3.

3. Zdobądź darmową wiedzę lub kup kurs

 

Darmowa wiedza jest darmowa, ale rozproszona.

Płatna wiedza jest kompleksowa, ale rzadko lepszej jakości, niż bezpłatna. Tu płacisz za uporządkowanie jej w logiczny sposób – oszczędzasz więc sporo czasu. Często też nie wiesz, jakich zagadnień uczyć się, więc nie wyszukasz ich samodzielnie nawet, jeśli istnieją w formie darmowej.

Blogi polskie i zagraniczne oraz kanały na YouTube pełne są poradników Facebook Ads. Większość z nich jest niezłej jakości, choć mogą trafić się takie, których zdecydowanie nie polecam.

Postanowiłam ułatwić ci zadanie szukania wartościowych darmowych treści, więc poniżej znajdziesz krótką listę artykułów i filmów, które mogę polecić, bo je czytałam, oglądałam lub sama stworzyłam na bazie 5 lat doświadczenia w branży marketingowej :).

 

Darmowe kursy, szkolenia, poradniki do nauki reklam Facebook Ads – lista od A do Z

 

Podstawy marketingu – niezbędnik

 

Artykuły:
5 błędów w marketingu, przez które twoje reklamy nie działają 
Co to jest Marketing Mix? Kompleksowy Poradnik
Promocja Lokalnej Firmy w Internecie
UX w sklepie internetowym – Praktyczny Poradnik w 10 krokach
Optymalizacja konwersji w sklepie i na blogu – cz. 1 Szybkość ładowania
Optymalizacja konwersji w sklepie i na blogu – cz. 2 Design i UX strony
Content Marketing – dlaczego działa u innych au ciebie nie? Wady i zalety

Filmy:
Mała Wielka Firma – tak, polecam cały kanał Marka, a w szczególności tę playlistę:
Marketing w małej firmie

 

 

Założenie konta reklamowego i Menedżera Firmy:

 

Artykuły:
Tworzenie Menedżera firmy | Centrum pomocy Facebook Business
Dodawanie kont reklamowych w Menedżerze firmy | Centrum pomocy Facebook Business
Jak przygotować konto firmowe – Business Manager na Facebooku – Shoper Uniwersytet

Filmy:
Menadżer Firmy – konfiguracja krok po kroku! 👨‍💻 (FanPage 2019)
Sklep na Facebooku – jak go stworzyć i wstawić produkty
Jak skonfigurować płatności za reklamę na Facebooku?

 

 

Technikalia – instalacja piksela, zdarzeń standardowych i niestandardowych:

 

Artykuły:
Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?
Facebook Piksel krok po kroku Cz.2 – Jak sprawdzić błędy?
Konwersje i zdarzenia standardowe Facebook Ads – Poradnik
Zdarzenia i konwersje niestandardowe w Facebook Ads. Prosty Poradnik

 

 

Targetowanie reklam na Facebooku i Instagramie:

 

Artykuły:
Reklama na Instagramie dla początkujących – Poradnik
Jak wybrać cel reklamy na Instagramie? Poradnik
Jak zdobyć followersów i wypromować się na Instagramie? Duży Poradnik
Dokładne targetowanie w Facebook Ads – 12 skutecznych tricków
Jak zdobyć fanów na Facebooku? Poznaj 6 płatnych sposobów

 

Filmy:
Twoja pierwsza reklama na Facebooku i Instagramie – krok po kroku [Poradnik]
Jak Wybrać Grupę Docelową na FB? Targetowanie Reklam na Facebooku — Audience Insights
Wykluczanie to nowe targetowanie – reklama na Facebooku [Artur Jabłoński, I Love Marketing]

 

Analityka reklam, ustawienia budżetu, popularne błędy:

 

Artykuły:
Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics? Poradnik
Zarządzanie budżetem reklamowym Facebook Ads. Poradnik
Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność?
Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
Kiedy reklama na Facebooku się opłaca? Gotowe rozwiązania!
5 popularnych błędów w tworzeniu reklam w Facebook Ads
12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads

 

4.Zdobądź dostęp do konta reklamowego i budżetu

 

Dostęp do narzędzia, gdzie możesz uczyć się w praktyce jest kluczowy. Bez niego nie ma sensu, byś przeczytał więcej, niż absolutne podstawy obsługi Facebook Ads, dostępne w darmowej bazie wiedzy od Facebooka.

Nauka reklam to proces oparty na wyciąganiu wniosków z sukcesów i porażek.

Oto najpowszechniejsze i najprostsze sposoby na zdobycie dostępu do konta:

 

Poproś szefa o rozszerzenie zakresu obowiązków

 

Jeżeli pracujesz u kogoś i widzisz możliwość reklamowania firmy na Facebooku, to najprostszym sposobem, by zacząć, jest właśnie poproszenie szefa czy przełożonego o danie takiej możliwości.

Wiem, brzmi na pierwszy rzut oka przerażająco, ale odrobina korpo tłumaczeń, w rodzaju “Panie prezesie, przewiduję, że ROI z reklam wyniesie w okolicach 200%, czyli inwestując 1 zł, zarobimy aż 2 zł” i przestawienie konkretnego planu, co chcesz promować i jak powinno zdać egzamin.
Trochę się w tym momencie nabijam z nadmuchanej nomenklatury, ale to serio działa.

Wiele osób na etacie broni się rękoma i nogami przed nauczeniem się czegokolwiek nowego, niż ta jedna czynność, którą robią od lat. Bardzo to smutne, bo mega ogranicza ich horyzonty.

Skoro już tu jesteś i dalej zapoznajesz się z tym artykułem, to mniemam, że nie należysz do tej grupy. I za to cię szanuję!

 

Poproś szefa o przydzielenie cię do kogoś, kto puszcza reklamy

 

Jeżeli dopiero zaczynasz, to może przerażać cię wizja samodzielnego ustawiania kampanii od zera. Facebook Ads poza wiedzą marketingową, wymaga też technicznej i nawet wiele osób średnio-zaawansowanych ma gigantyczne problemy z wpięciem piksela na stronę lub poprawieniem jego funkcjonowania.

Nie bój się więc postawić w roli asystenta, czy wręcz stażysty. Bez dostępu do konta reklamowego nie ma szans, byś pamiętał wszystko to, czego nauczyłeś się w teorii z kursów, książek, czy artykułów.

 

Zapytaj się na grupach FB, czy ktoś potrzebuje darmowego reklamiarza

 

Widuję takie zapytania i bywa, że ktoś chętnie da szansę początkującemu. Rzecz jasna nie licz na budżety rzędu tysięcy złotych miesięcznie, ale nawet jeśli ktoś pozwoli wydać ci 100-200 zł, to nauczysz się wielokrotnie więcej, niż ćwicząc “na sucho”.

Pamiętaj, że żaden reklamiarz nie posiada 100% zadowolonych klientów oraz 200% kampanii przeprowadzonych z sukcesem. Powodzenie w reklamach zapewniają nie tylko umiejętności techniczne i marketingowe, ale też kwestie od ciebie niezależne, jak choćby branding, czy funkcjonalność sklepu internetowego.

Nie zrażaj się więc, nawet jeśli na początku odniesiesz wiele porażek.

 

Rób reklamy dla siebie

 

Jest to najprostszy i jednocześnie najtrudniejszy sposób. Jeżeli nie chcesz budować marki osobistej, nie posiadasz żadnej hobbystycznej działalności, którą chcesz się pochwalić, to trudno będzie znaleźć ci powód do reklamowania samego siebie.

Spójrz jednak na branżę lifestyle’ową – blogerzy, youtuberzy, czy instagrammerzy również w wielu przypadkach nie mogą pochwalić się żadnymi praktycznymi umiejętnościami ;), a jednak przyciągają przed ekrany miliony ludzi.

Pomyśl, jaki element twojego życia mógłby być ciekawy. Jeżeli takiego nie ma, spróbuj pisać felietony, recenzje, artykuły i to właśnie je promuj. Przy okazji zdobędziesz umiejętności copywriterskie, które są niezwykle cenne dla każdego marketera.

Możesz też dokumentować na fanpage’u swoje początki nauki marketingu. Być może kogoś zainspirujesz do własnego rozwoju.

Na początek przeznacz na testy maksymalnie 200-300 zł miesięcznie. Wiem, że nie są to małe kwoty, jeżeli odzyskasz ich w formie przychodu z zakupu produktów, czy usług, ale te wydatki są warte dziesiątki razy więcej, niż porady z drogich kursów, których potem nie będziesz mieć jak wdrożyć w życie.

 

5. Zrozum, jak działa system Facebook Ads

 

Bez wiedzy, jak skonstruowane są algorytmy Facebooka, będziesz błądzić po systemie reklamowym jak dziecko we mgle.

Na szczęście mechanizmy Facebook Ads są bardzo proste i oparte na logicznych zasadach.

 

Zasada pierwsza: wcale nie musisz wydawać stopniowo coraz większych kwot. Facebook uczy się docierać do odpowiednich odbiorców w ten sam sposób, niezależnie czy wydajesz 10 czy 10 000 zł dziennie. To, co zmienia się, to prędkość tej nauki.

 

Zasada druga: Facebook Ads to system aukcyjny. Algorytm automatycznie dobiera stawkę za wyświetlenie twojej reklamy – na bazie ustawień targetowania, tekstu reklamy, czy informacji umieszczonych w katalogu produktu.

Następnie ocenia, czy twoja promocja jest bardziej atrakcyjna dla konkretnej osoby, niż ta od konkurencji.

Zawsze – zawsze pamiętaj o tym, że nie jesteś sam i o wolne miejsce na feedzie odbiorców walczysz z tysiącami innych reklamodawców.

 

Zasada trzecia: Korzystaj z dobrodziejstw automatyzacji na Facebooku, ale miej świadomość, jak te rozwiązania działają.

Pozostawienie wielu funkcji w stadium domyślnym (jak np. rozszerzenie zainteresowań, czy lokalizacja według osób, które mieszkają lub były w danym miejscu) może skutecznie zepsuć ci kampanię, która “skazana” była na sukces.

 

Zasada czwarta: Facebook nie “karze” za małe wydatki reklamowe lub wstrzymanie ich na określony czas.

To system, a nie żywy człowiek, który może żywić do ciebie jakiekolwiek emocje. Jeżeli twoje reklamy nie są skuteczne, to jest spora szansa, że problem tkwi w ich nieumiejętnym ustawieniu a nie “złośliwości” Facebooka. Pamiętaj jednak, że reklamy wyłączone na ponad tydzień zaczną tracić optymalizację (skuteczność) i o tym Facebook wyraźnie informuje w swojej bazie wiedzy.

 

Zasada piąta: Nigdy nie wierz w żadne “haki” na Facebooka, które próbują ci sprzedać różni szarlatani ubrani w drogie garnitury i fotografujący się na tle nie swoich, sportowych samochodów.

Systemem Facebook Ads rządzą algorytmy, których nie masz szans oszukać. Z prostej przyczyny: bo nie wiesz, jak działają. Nikt, poza Facebookiem nie wie. Kropka.
Zamiast kombinować, skup się na rozwoju własnych umiejętności – szczególnie marketingowych.

 

6. Działaj stopniowo – rozpocznij od najłatwiejszych kampanii

 

Nie ma sensu od razu wypływać na szeroki przestwór oceanu. Przepalając tysiące, a nie dziesiątki złotych zdecydowanie szybciej się zniechęcisz i paradoksalnie o wiele mniej nauczysz.

Sama zaczynałam od mikro budżetów i mało ciekawych celów reklamowych, takich jak Aktywność dotycząca posta, czy Zasięg. Polecam ci je na sam początek. Cel “Zasięg” buduje tzw. górę lejka, czyli pomaga w pozyskaniu zainteresowania twoją marką (aczkolwiek nie robi tego zbyt dobrze jakościowo). Aktywność to już kolejny krok, by zachęcić odbiorcę do zapoznania się z określonym produktem, niezależnie czy będzie to obejrzenie video promocyjnego, czy kliknięcie reakcji pod ładną grafiką.

Dopiero, gdy opanujesz absolutne podstawy, próbuj swoich sił w e-commerce, czy też bardziej skomplikowanych kampaniach, gdzie szczegóły mają duże znaczenie w powodzeniu reklam.

Cierpliwość to największa cnota marketera. Jeżeli operujesz na budżetach do 300-400 zł miesięcznie, przyda ci się jej wręcz nadmiarowa ilość, bo potrzebujesz co najmniej tygodnia lub dwóch, by móc zanalizować wyniki takich mikro-kampanii.

 

7. Poznaj podstawy analityki i statystyki – serio

 

Nie wymagam od ciebie stopnia magistra w tych dziedzinach ani choćby rozpoczęcia studiów podyplomowych. Musisz jednak znać absolutne podstawy, by uniknąć błędów myślowych, które mogą skutkować nie tylko pierwszymi nieudanymi kampaniami, ale też każdą kolejną.

Osoby nie znające np. reguły małych liczb bywa, że zatracają się w testach A/B, w których wydają na jeden zestaw reklam np. 5 zł. Jest to gigantyczna strata czasu, bo na bazie tak małej liczby danych nie sposób trafnie analizować wyników kampanii.

Podstawy analityki są niezbędne, by zrozumieć, na jakie dane patrzeć i po co. Wielokrotnie na konsultacjach słyszałam pytania, które metryki warto poprawić w konkretnym przypadku. Optymalizacja reklam wynika z analityki jest najważniejszym działaniem, jakie wykonujemy po uruchomieniu kampanii.

Warto więc rozumieć nie tylko, jak działa system reklamowy Facebook Ads, ale też w jaki sposób możemy wpływać na wyniki kampanii.

 

Moje poradniki dotyczące analityki, zarówno ogólnej, jak i reklamowej, znajdziesz poniżej:

Testy A/B – Poradnik dla Początkujących

Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?

Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku

Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics? Poradnik

 

8. Nie bój się piksela Facebooka – im szybciej go zainstalujesz, tym lepiej

 

Na koniec krótko o niezwykle ważnym elemencie, którego nie może zabraknąć w większości kampanii reklamowych. Piksel Facebooka. Jeżeli nie posiadasz strony internetowej, możesz pominąć ten punkt.

Natomiast jeśli taką masz, koniecznie zapoznaj się z moimi poradnikami, jak prawidłowo zainstalować ten mały kod.

Nawet jeśli dopiero planujesz uruchomienie kampanii, im szybciej zainstalujesz piksela, tym lepiej. Facebook trzyma dane z piksela przez 180 dni od momentu ich pozyskania, więc nawet jeśli jeszcze nie chcesz płacić za reklamy, zebrane informacje bardzo przydadzą ci się w przyszłości.

Startowanie z “pustym” pikselem również oczywiście jest możliwe, ale znacznie utrudni ci pracę. Będziesz musiał czekać zapewne kilka tygodni, zanim w ogóle będziesz w stanie utworzyć bardzo podstawowe grupy podobnych odbiorców i te niestandardowe. A to przełoży się na większe prawdopodobieństwo przepalenia pieniędzy.

 

9. Kurs nie zrobi z ciebie specjalisty, nawet jeśli ktoś próbuje ci to wmówić

 

Postanowiłam “rzutem na taśmę” dopisać jeszcze jeden niezwykle ważny punkt, przez który cierpi wielu początkujących.

Jeżeli nie wymagasz od studentów medycyny, by po pierwszym roku wykonywali operacje na otwartym sercu, to dlaczego uważasz, że po miesiącu potrafisz robić reklamy?

Wiedza teoretyczna nie uczyni cię specjalistą – przykro mi, ale to prawda. Nie staniesz się nim również po miesiącu lub dwóch ustawiania kampanii.

Nauka z kursów, artykułów, czy filmów to sam początek zdobywania wiedzy o Facebook Ads. Najwięcej i najszybciej nauczysz się na podstawie własnych sukcesów i porażek.

 

PODSUMOWANIE

 

Nauka systemu reklamowego Faceboo Ads to tak naprawdę jest to proces obejmujący wiele różnych czynności, które musisz wykonać, zanim zaczniesz się określać “specjalistą”.

Sam fakt “wyklikiwania” ustawień to mały i niewiele znaczący element, jeżeli inne umiejętności marketingowe i analityczne stoją u ciebie na bardzo niskim poziomie.

 

 

 


 

 

 

Ta strona korzysta z plików cookies. Zajrzyj do Polityki prywatności albo zamknij to okno :)