fbpx

5 powodów, dlaczego twoje reklamy Facebook Ads nie działają!

24 kwietnia 2020

Czas czytania: 8 min.

Największy ból głowy w adeptach Facebook Ads wywołuje nie utworzenie pierwszej kampanii, a zrozumienie, co poszło w niej nie tak.

Ponad rok temu opublikowałam długi artykuł z najpowszechniejszymi błędami reklam a dziś przeczytasz o kolejnych pięciu, które szczególnie mocno wpływają na kampanie osób początkujących oraz średnio-zaawansowanych.

 

Nowość! Możesz posłuchać i obejrzeć wersję tego artykułu poniżej:

 

 

 

1. Nie używasz wykluczeń wcale albo w odpowiedni sposób

 

Jak niektórzy marketerzy mówią:

Wykluczanie jest nowym targetowaniem.

I ja totalnie się z tym zgadzam!

Dlaczego jest to tak istotne?

W pierwszej kolejności musisz zrozumieć działanie bardzo prostej metody targetowania reklam: podział grup odbiorców na HOT i COLD.

 

Do grupy HOT wrzucamy każdego, kto wszedł w interakcję z twoją stroną www oraz social mediami, takimi jak Facebook czy Instagram.

5 błędów reklam Facebook Ads

 

 

W grupie COLD umieszczamy ludzi, którzy nie odwiedzili naszej strony internetowej (najlepiej nigdy) i nie byli aktywni w naszych social media.

 

5 błędów reklam Facebook Ads

 

 

Grupa COLD może być bardzo szeroka – zawężona jedynie o płeć czy przedział wiekowy, ale w wielu przypadkach lepiej działa bardziej agresywna metoda, czyli kierowanie przekazu do osób potencjalnie zainteresowanych twoją ofertą.

Najpopularniejszymi sposobami, by dotrzeć do takich odbiorców są grupy podobnych odbiorców oparte o grupy niestandardowe oraz te utworzone na bazie wybranych zainteresowań.

Ok, skoro już znasz najpowszechniejsze sposoby targetowania, czas na zwiększenie jakości obu grup – HOT i COLD.

 

Grupa HOT

W momencie targetowania osób, które odwiedziły twoją stronę czy też były aktywne na FB lub IG, pamiętaj, by wykluczyć z niej tych, którzy dokonali zakupu w ciągu ostatnich 2 lub nawet 7 dni.

5 błędów reklam Facebook Ads

 

 

To niezwykle ważne, ponieważ pomyśl przez chwilę – jak byś się czuł, gdybyś kupił właśnie coś kupił a zaledwie dzień później byś zobaczył reklamę oferującą wielką obniżkę na ten sam przedmiot?
Mógłbyś się nieco zirytować, prawda?

Zawsze więc miej na uwadze, że twoi klienci mogą poczuć się “oszukani” i dokonać zwrotu towaru – na twój koszt.

 

 

Grupa COLD

Istnieje prosta zasada, o której musisz pamiętać:
Zawsze wykluczaj remarketing, kiedy chcesz dotrzeć do nowych potencjalnych klientów!

5 błędów reklam Facebook Ads

 

Ma ona zastosowanie zarówno w przypadku kierowania reklamy do grupy podobnych odbiorców, grup na bazie zainteresowań oraz (o czym niewiele osób wie) osób, które targetujesz w reklamach “Sprzedaż z katalogu” z celem “Prospecting”.

Facebook zawsze będzie chciał dotrzeć do odbiorców, wydając najmniej jak to tylko możliwe.
Remarketing jest najprostszym sposobem, by tego dokonać. Algorytm więc nie będzie wahać się ani chwili, by targetować osoby w teorii z grupy podobnych odbiorców lub według zainteresowań, a w praktyce ludzi, którzy wpisują się w targetowanie oraz weszli wcześniej w interakcję z twoją marką.

Pamiętaj również o tym, że grupy podobnych odbiorców zawsze zawierają w sobie grupę bazową, o czym Facebook wyraźnie pisze w swojej bazie wiedzy.

 

2. Tworzysz zbyt skomplikowane lejki i za dużo testujesz

 

 

Ah, dobrze pamiętam dzień, gdy po raz pierwszy zanurzyłam się w systemie reklamowym Facebooka. Ogrom możliwości początkowo onieśmiela, ale chwilę później sprawia, że masz ochotę skorzystać ze wszystkich tych dobrodziejstw. Jednocześnie.

Widziałam dziesiątki, sytuacji, gdy ktoś z budżetem reklamowym rzędu 500 zł miesięcznie próbował robić dziesiątki testów A/B w postaci kampanii z kilkunastoma grupami reklam w każdej, a w każdej z tych grup znajdowało się kolejne kilkanaście reklam. Koszmar!

W robieniu reklam na Facebooku jest mnóstwo analityki a stara, dobra zasada brzmi: Pamiętaj o regule małych liczb oraz stosuj ją wraz z regułą prosto od FB: minimum 50 konwersji/zestaw reklam w ciągu 7 dni od jego uruchomienia.

 

5 błędów reklam Facebook Ads

 

Tworząc kilkanaście zestawów z budżetem np. po 5 zł dziennie twoje reklamy Nigdy się nie zoptymalizują a więc Zawsze będą za drogie.

Dodatkowo nie będziesz w stanie wynieść żadnej nauki z tego szalonego testowania, bo liczba danych będzie zbyt mała, by uzyskać tzw. istotność statystyczną.

Jak więc lejkować z głową?

Mierz siły na zamiary: jasne, super mieć rozbudowany lejek w rodzaju Zapis do newslettera -> Karuzela zdjęć -> Reklama sprzedażowa, ale nie oszukujmy się – większości z nas nie stać, by każdą kampanię rozbijać na tyle elementów.

Musiałbyś mieć setki zł na każdą kampanię, by cokolwiek z tego wyszło.

Proponuję ci więc niezwykle proste rozwiązanie:

Jeżeli masz sklep online i wiesz, że twój produkt jest naprawdę fajny i przystępny cenowo – od razu uderzaj z ofertą. Jasne, taka grupa odbiorców będzie dużo gorzej konwertować, ale od tego masz osobną kampanię remarketingową, by ścigać ludzi i dalej ich zachęcać.
Oczywiście, jeśli cię stać, to totalnie zachęcam do budowania rozpoznawalności marki w osobnych kampaniach, o czym piszę w kolejnym punkcie.

Sama chcąc wypromować nowy produkt lubianej marki robię jedynie 2 kampanie: HOT i COLD. W tej pierwszej dodaję grupy reklam bazujące na odwiedzających www i aktywnych w social media marki (a tym samym też w reklamach). W tej drugiej tworzę dwa zestawy – pierwszy lookalike a drugi oparty o zainteresowania.

 

5 błędów reklam Facebook Ads

I to wszystko!

Na poziomie reklam dbam, by osoby z kampanii HOT widziały tekst w sympatyczny sposób odwołujący się do odwiedzin na stronie.

W kampanii COLD warto wspomnieć o USP, czyli unikalnej wartości, którą daje twój produkt, w porównaniu do konkurencji.
Jeśli takiego nie masz, to musisz go znaleźć lub wymyślić i realnie zastosować. W końcu zależy ci na przewadze nad konkurentami, prawda?

 

5 błędów reklam Facebook Ads

 

 

3. Nie zależy ci na budowaniu marki

 

 

Oh boy. Widziałam mnóstwo ludzi, którzy chcieli sprzedać produkt premium bez jakiegokolwiek marketingu. Serio. Myśleli, że zatrudniając eksperta (np. mnie ;)) wygenerują przychody na swoim sklepie w kilka dni od startu kampanii.

Co gorsza wiele agencji, skuszonych sporą prowizją, godzi się na podjęcie współpracy tego typu, słowem nie wspominając, że marketing Musi iść w parze z reklamą. Miesiąc później klient wyrzuca agencję i traci zaufanie do reklam w ogóle. Sad but true.

Ta zasada dotyczy oczywiście nie tylko produktów premium. Każda marka musi zadbać o swój marketing. A to oznacza, niestety, sporo wydatków na działania, które nie są stricte sprzedażowe. Nie musisz od razu wydawać tysięcy na spot w TV, czy współprace z top influencerami.

Zacznij od content marketingu, poszukaj tańszych a często nawet bardziej skutecznych mikro influencerów.

I przede wszystkim – bądź cierpliwy. Na zaufanie odbiorców trzeba sobie zapracować.

 

4. Nie sprawdziłeś działania piksela Facebooka

 

Jeżeli znasz mnie z grup na Facebooku, to zapewne kojarzysz, że piksel FB to taki mój mały konik.

Czy to dlatego, że kocham małe kody śledzące każdy nasz ruch i wiedzące o nas wszystko? Nie.

Po prostu dbam o dane, bo to na ich bazie wyciągamy wnioski, decydujące o tym, czy zarobimy w tym miesiącu 10 tys. złotych, czy stracimy 30 tys.

Źle zainstalowany piksel źle zbiera dane. Może albo w ogóle nie rejestrować kluczowych zdarzeń albo robić to w złych miejscach podwójnie, potrójnie lub w ogóle zupełnie chaotycznie.

I to wszystko to oczywiście nie wina Facebooka, a nas samych.
Jeżeli chcesz, by ktoś wytłumaczył ci, jak poprawnie wgrać piksel i wykrywać jego błędy, to zajrzyj na bloga niejakiej Charzyńskiej…znaczy się no na mój ;).

Linki do poradników znajdziesz poniżej:

Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?

Facebook Piksel krok po kroku Cz.2 – Jak sprawdzić błędy?

Konwersje i zdarzenia standardowe Facebook Ads – Poradnik

Konwersje i zdarzenia niestandardowe w Facebook Ads – jak dobrze je wdrożyć? Poradnik

 

Problem z tym małym kodem to nie tylko ewentualne straty finansowe, ale też utrudnione lub niemożliwe raportowanie wyników.

Jeżeli robisz reklamy dla kogoś, to dobrze wiesz, że klient jednak lubi wiedzieć, jak wydajesz jego pieniądze.

 

5. Skalujesz swoje reklamy zbyt agresywnie

 

 

Kto nigdy dwu- albo trzykrotnie nie podniósł budżetu reklamy niech pierwszy rzuci kamieniem!

No dobra, pewnie nie jest nas aż tylu, ale pytanie “czy mogę gwałtownie zwiększyć budżet” słyszałam wiele razy.

Na szczęście również tym punkcie panuje prosta zasada: Możesz, ale jednorazowo podnieś o max 25%.

Facebook nie lubi gwałtownych zmian. Nagła konieczność szukania 2x czy 3x więcej odbiorców w tym samym okresie czasu powoduje, że świruje i przez pewien czas przepala, czyli marnuje twoje pieniądze.

Działaj więc stopniowo.

Raz na 24h zwiększaj budżet o maksymalnie 25% i rób tak do momentu osiągnięcia docelowego budżetu.

 

5 błędów reklam Facebook Ads

 

A jeśli ci się spieszy, to możesz zduplikować kampanię i wrzucić jej taki budżet, by sumarycznie osiągnąć ten planowany.

Pamiętaj jednak, że wtedy obie kampanie będą się ze sobą bić o tego samego odbiorcę, co też nie jest zbyt dobrą taktyką.

Skoro chcesz zwiększyć budżet, to zapewne starasz się też optymalizować reklamy w inny sposób, np. poprzez zmiany grafik, copy, grup odbiorców.

Nie rób tego zbyt często. Każda tak istotna zmiana powoduje, że zestaw reklam ponownie wchodzi w fazę uczenia, czyli znów musisz uzyskać minimum 50 konwersji w tydzień, by została zoptymalizowana.

Może być więc tak, że modyfikując reklamy wciąż osiągasz efekt odwrotny od zamierzonego.
Reklamy finalnie są droższe, niż byłyby, gdybyś był nieco bardziej cierpliwy.

Nie dokonuj też wielu zmian jednocześnie, bo nie będziesz wiedzieć, która pomogła w optymalizacji, a która mogła jej zaszkodzić.

 

PODSUMOWANIE

 

Czas na zebranie wszystkich tipów z tego artykułu w jedno miejsce!

  1. Wykluczaj ostatnich kupujących z kampanii remarketingowych oraz cały remarketing z kampanii COLD.
  2. Jeżeli nie stać cię na testowanie i lejki – ogranicz je do niezbędnego minimum. Prostota jest kluczowa!
  3. Zainwestuj w marketing – masz do wyboru swój czas lub swoje pieniądze. Bez niego nie uruchomisz skutecznych reklam lub nie skorzystasz w pełni z potencjału marki.
  4. Zainstaluj poprawnie piksel Facebooka lub nanieś poprawki, jeśli wykryjesz błędy.
  5. Stopniowo zwiększaj budżet kampanii i nie przesadzaj z optymalizacją. Rób 1 zmianę w zestawie reklam jednocześnie – tylko wtedy dowiesz się, co działa a co nie.

 

 

 

 


 

 

 

Dodaj komentarz



Adrian Pakulski

3 dni ago

Z podnoszeniem budżetu reklamowego na FB, jest jak z próbą odgrywania się w kartach albo na ruletce. Skoro nie działa, to u marketera gdzieś głęboko zakorzenia się narracja, że budżet to sposób albo na odwrócenie słabego trendu. A że powodem niskiej efektywności wcale nie jest budżet, a źle dobrana grupa docelowa, błędy w Pixelu o czym mówiłaś w materiale, zła kreacja albo mało optymalny format to już inna sprawa.

Fajny wstęp do myśleniu o FB Ads – będziemy porzucali co mniej frasobliwym klientom 😉

Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

Dostęp do DARMOWYCH materiałów | FELIETONY - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od 5 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach i audytach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Zamów Audyt Facebook Ads

Jeśli potrzebujesz kompleksowej analizy Twoich reklam.

ZOBACZ OFERTĘ

Umów się na Konsultację Facebook Ads

Gdy chcesz porozmawiać o konkretnej kampanii lub masz ogólne pytania.

ZOBACZ OFERTĘ

Podcast

Fanpage

Newsletter

YouTube

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved

%d bloggers like this: