Facebook piksel to kawałek kodu, który niewiele by pomógł marketerom bez ustawionych zdarzeń i konwersji. Te standardowe, czyli rozpoznawane natywnie przez algorytm są kluczem do remarketingu dynamicznego oraz tego bardziej klasycznego.
W tym poradniku dowiesz się, jak wdrożyć konwersje i zdarzenia standardowe prosto i szybko. Zarówno za pomocą narzędzi wbudowanych w Menedżera reklam, jak i poprzez Google Tag Managera.
Zaczynajmy!
Artykuł ma bardzo podobną strukturę do mojego przewodnika konwersji niestandardowych. Jeśli więc szukasz rozwiązania, jak niestandardowo wykorzystać piksel FB, to zachęcam cię do przeczytania go.
Spis treści
Czym są konwersje standardowe Facebook Ads?
Konwersją standardową nazywamy czynność wykonywaną przez użytkownika na stronie, którą Facebook potrafi automatycznie zidentyfikować.
Aby doszło do konwersji piksel musi zarejestrować zdarzenie (event) standardowe.
Do wyboru mamy kilkanaście takich zdarzeń, które opisane są w przewodniku dla deweloperów. Znajdziesz go tutaj.
Przykłady konwersji standardowych
Oto najbardziej popularne zdarzenia, skutkujące konwersją, obecne w sklepie internetowym:
- Wyświetlenie zawartości (ViewContent)
- Zakup (Purchase)
- Dodanie do koszyka (AddToCart)
- Zainicjowanie przejścia do kasy (InitiateCheckout)
- Rejestracja w witrynie (CompleteRegistration)
- Zapis do newslettera (Lead)
W przypadku blogów i innych stron, które nie sprzedają bezpośrednio produktów mamy do czynienia m.in z takimi zdarzeniami:
- Wyświetlenie strony (PageView)
- Zapis do newslettera (Lead)
- Kontakt (Contact)
- Wyszukiwanie (Search)
Jak utworzyć konwersję standardową w Facebook Ads?
Facebook daje ci wiele możliwości wdrożenia konwersji i zdarzeń standardowych.
Najprostszą i najpopularniejszą jest instalacja wtyczki, jeżeli twój system CMS taką posiada.
Równie wygodna, ale mniej skuteczna jest konfiguracja zdarzeń z poziomu ustawień piksela w Menedżerze reklam.
Ostatnim sposobem dostępnym dla niemal każdego jest implementacja zdarzeń i konwersji w Google Tag Managerze.
Jeśli nie możesz wdrożyć zdarzeń i konwersji w żaden z powyższych sposobów, to niestety pozostaje kontakt z obsługą klienta CMS, którego używasz albo poproszenie programisty obsługującego sklep, by ręcznie dodał niezbędne linijki kodu.
Instalacja wtyczki remarketingu dynamicznego Facebooka
W zdecydowanej większości przypadków załatwia sprawę bez konieczności znajomości choćby linijki kodu.
Do wyboru masz oficjalne wtyczki od Facebooka albo te od zewnętrznych firm, które są dostosowane do konkretnego systemu CMS.
Instalacja oficjalnej wtyczki
Niestety, nie każdy system CMS został obdarowany wtyczką oficjalną. Na szczęście jest ich całkiem sporo i jest duża szansa, że twój sklep lub strona znajdują się na liście.
Aby pobrać wtyczkę, wejdź w Piksele w Menedżerze reklam i utwórz nowy piksel (jeśli nie masz żadnego) lub kliknij w “Informacje szczegółowe”. Następnie kliknij “Skonfiguruj” – “Zainstaluj piksel” w prawym górnym rogu.
Zobaczysz ekran wyboru, jak chcesz zainstalować piksela. Wybierz opcję nr 2, czyli “Use a partner”.
Wybierz z listy swój system CMS. Jeśli nie widzisz go, to niestety musisz skorzystać z jednego z pozostałych sposobów implementacji.
Postępuj zgodnie z instrukcją od Facebooka, by zainstalować wtyczkę.
To naprawdę bardzo proste!
Wtyczki zewnętrznych firm
W większości sytuacji, jeżeli masz do wyboru oficjalną (i darmową) wtyczkę, to warto skorzystać właśnie z niej.
Możesz jednak pokusić się o zewnętrzne rozwiązanie, jeśli masz problemy z funkcjonalnością oficjalnej wtyczki lub takiej nie znalazłeś na liście.
WordPress, czyli najpopularniejszy CMS na świecie (a tym samym i WooCommerce) ma w swoich zasobach mnóstwo darmowych wtyczek do piksela, a najpopularniejszą z nich jest Pixel Your Site. Sama z niej korzystałam i mogę polecić.
Pamiętaj jednak, że nie bez powodu coś w internecie jest darmowe. Na ogół takie firmy zbierają dane o zakupach czy innych czynnościach wykonywanych na twoim sklepie (w tym informacje o liczbie odwiedzin) i mogą je sprzedawać swoim “partnerom”.
Czasem więc lepiej jest zapłacić. Oraz czytać dokładnie regulaminy usług ;).
Poniżej znajdziesz krótką listę wtyczek do piksela Facebooka, które mają wbudowaną implementację zdarzeń standardowych. Od razu zaznaczam, że korzystałam jedynie z tej Worpressowej i Magento 1.
Wtyczka piksela do WordPressa:
Wtyczka piksela do Magento 1:
Wtyczka piksela do Magento 2:
Wtyczka do PrestaShop:
W przypadku rozwiązań SaaS, jak np. system Shopera, Shoplo czy IdoSell, niestety nie jest tak prosto. Firmy tego typu rzadko kiedy umożliwiają szybką instalację piksela. Na ogół trzeba skorzystać z instrukcji na ich stronach pomocy lub też kupić “moduł”.
Wtyczka do Shopera:
Instrukcja do Shoplo:
Shoplo nie oferuje żadnego zautomatyzowanego sposobu na implementację piksela, co mocno dziwi i dla mnie jest wręcz niedopuszczalne.
Istnieje tylko 1 poradnik, dzięki któremu można wrzucić odpowiednie kawałki kodu na stronę.
Na szczęście nie jest to bardzo trudne, ale uważnie przeczytaj instrukcję, by nie popełnić błędu.
Znajdziesz ją tutaj.
Instrukcja do iAi (IdoSell):
Znajdziesz ją tutaj lub przeczytaj poniżej:
- Załóż konto firmowe w Facebook w Menedżerze firmy
- Włącz generowanie oferty Facebook Product Ads towarów z Twojego sklepu na stronie MARKETING I INTEGRACJE / Facebook / Facebook Product Ads
- Wprowadź identyfikator swojego piksela Facebooka
- Połącz wygenerowany feed produktowy z Facebookiem w Menedżerze firmy
Z doświadczenia wiem, że ten sposób nie działa zbyt efektywnie, ale niestety IdoSell to SaaS, więc nie mamy dostępu do kodu strony. W tym przypadku również implementacja przez Google Tag Managera jest znacznie utrudniona a w przypadku remarketingu dynamicznego Facebooka wręcz niemożliwa.
Nie polecam również agencji, którą iAi promuje na swoich stronach pomocy. Widziałam, jak robią kampanie i delikatnie rzecz ujmując – lepiej zatrudnić freelancera lub lepszą agencję :).
Ręczne wpinanie konwersji poprzez Konfigurację zdarzeń
Od jakiegoś czasu Facebook umożliwił ręczne przypisywanie konwersji na podstawie klikniętych przycisków na stronie.
Aby dostać się do tej funkcjonalności wejdź w “Informacje szczegółowe” danego piksela i następnie wybierz zakładkę “Ustawienia”. Zjedź na dół strony i kliknij w przycisk “Otwórz narzędzie do konfiguracji zdarzeń”.
Na ekranie pojawi się okno, w które musisz wpisać adres strony www, na której zainstalowany jest piksel. Narzędzie nie działa w przypadku stron, gdzie piksel nie jest wgrany.
Kliknij “Przejdź do witryny” i zacznij przypisywać konwersje przyciskom, takim jak “Kontakt”, “Zapisz się” (do newslettera), “Dodaj do koszyka”, “Przejście do kasy” itd.
Możesz swobodnie klikać w zakładki, czy przyciski na stronie, aby dostać się do wybranej podstrony, gdzie znajduje się konkretny button.
Gdy już znajdziesz się w odpowiednim miejscu, kliknij “Monitoruj nowy przycisk”.
Narzędzie narysuje niebieską obramówkę wokół elementów strony, które możesz zaznaczyć ja konwersje. Kliknij w wybrany, aby przypisać mu zdarzenie.
Facebook jako przycisk definiuje element utworzony w kodowaniu HTML oraz posiadający wysokość pomiędzy 10 a 600 pikseli.
Przycisk musi zawierać również obraz lub tekst. Nie masz możliwości przypisania zdarzenia buttonowi, który ma w sobie jedynie ikonę lub liczbę.
Na ekranie pojawi się kolejne okno, gdzie musisz wybrać typ zdarzenia konwersji.
W przypadku konwersji finalizacji zakupu lub zakupu możesz dodać wartość konwersji, klikając w miejsce, gdzie się znajduje. Za każdym razem Facebook odczyta automatycznie wartość każdego konkretnego zamówienia.
Jeżeli narzędzie wykryje, że dane zdarzenie jest już zawarte w kodzie, widoczne będzie ostrzeżenie, takie jak na screenie poniżej.
Kliknij “Potwierdź”, aby zakończyć konfigurację zdarzenia.
Voila! To wszystko.
A co z parametrami dynamicznymi?
Niestety to narzędzie zupełnie nie radzi sobie z odczytywaniem parametrów potrzebnych do remarketingu dynamicznego, takich jak nazwa produktu dodanego do koszyka, jego wartości itd.
W przypadku konwersji zakupu lub finalizacji zakupu Facebook odczyta jedynie wartość zamówienia i walutę.
Uważaj na adblocka!
Narzędzie konfiguracji zdarzeń może nie zadziałać, jeżeli masz włączonego adblocka (np. uBlock, AdBlock Plus itp). Dzieje się tak, ponieważ piksel na stronie musi się uruchomić, a tego typu wtyczki to uniemożliwiają.
Konfiguracja zdarzeń nie działa! Co robić?
Niektóre branże mają zablokowaną możliwość konfiguracji zdarzeń na stronie.
Wiem, to głupie i dziwne, ale niestety to prawda.
Oto “regulowane branże”, którym Facebook uniemożliwia korzystanie z narzędzia:
- banki inwestycyjne
- firmy maklerskie
- ubezpieczenia
- usługi finansowe
- sprzedaż detaliczna
- kasy pożyczkowe
- banki komercyjne
- kredyty, finanse
- kredyty hipoteczne
- farmaceutyka
- ochrona zdrowia
Pod tym linkiem znajdziesz więcej odpowiedzi na problemy związane z tym narzędziem.
Konfiguracja zdarzeń standardowych w Google Tag Managerze
Na koniec mam dla ciebie zdecydowanie najtrudniejszy sposób implementacji zdarzeń i konwersji.
GTM to ostatnia deska ratunku, jeżeli nie masz dostępu do odpowiedniej wtyczki piksela a konfiguracja zdarzeń nie działa tak, jak byś chciał.
Oprócz zainstalowanego kodu Google Tag Managera na stronie potrzebujesz informacji o zmiennych użytych na stronie, jeśli masz sklep online.
Nie jest ani powszechną ani dobrą praktyką, by bawić się we wrzucanie kodu zdarzenia na każdą stronę osobno!
Krok 1 – zdobądź zmienne dynamiczne
Najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie reguły, która uruchamia tag w momencie, gdy ktoś kliknie w określony przycisk.
W związku z powyższym, musisz zdobyć zmienne, które zczytują ze strony parametry niezbędne do remarketingu dynamicznego. Powinien je posiadać programista odpowiedzialny za sklep lub firma, która jest właścicielem konkretnego oprogramowania.
Bez nich nie będziesz w stanie odczytać, jaka jest wartość, nazwa, czy kategoria produktu dodanego do koszyka/kupionego.
Jedynymi parametrami, które możesz wpisać ręcznie i “na sztywno” są waluta oraz typ produktu.
Poniżej znajdziesz przykład konfiguracji zdarzenia dodania do koszyka za pomocą zmiennych, charakterystycznych dla systemu sklepowego “i-systems”. Nie kopiuj ich do żadnego innego, ponieważ zwyczajnie nie będą działać 🙂
Krok 2 – utwórz nową regułę w GTM
Jeśli nie potrzebujesz zmiennych (bo nie masz sklepu online), możesz od razu przystąpić do tworzenia reguły w GTM.
Czynność ta jest identyczna, jak ta opisana przeze mnie w artykule na temat zdarzeń niestandardowych.
Polega na przypisaniu tagu do kliknięcia konkretnego buttona na stronie lub linku.
Każdy taki element posiada cechę charakterystyczną, jak np. klasa CSS czy tekst w rodzaju “Dodaj do koszyka”.
To na jej podstawie pokazujesz Tag Managerowi, kiedy ma dojść do odpalenia tagu, czyli w naszym przypadku zdarzenia konwersji piksela.
Krok 3 – Dodaj tag w GTM
Czas na ostatni i najbardziej skomplikowany krok. Kliknij w “Niestandardowy kod HTML” podczas wyboru rodzaju tagu.
Pojawi się okno, w które musisz wkleić zdarzenie piksela.
Bardzo pomocna w tym zakresie będzie rozpiska zdarzeń standardowych przygotowana przez Facebooka. Znajdziesz ją tutaj.
Poniżej znajdziesz prosty przykład zdarzenia konwersji zakupu, który nie zawiera zmiennych, więc niestety nie możesz go użyć jeden do jednego.
fbq('track', 'Purchase', {currency: "USD", value: 30.00});
A oto przykład standardowego zdarzenia dodania do koszyka:
fbq('track', 'AddToCart',
// begin required parameter object
{
value: .5,
currency: 'USD',
content_type: 'product', // required property
content_ids: '201' // required property, if not using 'contents' property
}
// end required parameter object
);
Powyższe przykłady pochodzą ze znacznie bardziej rozbudowanej strony pomocy Facebooka dla deweloperów, dostępnej tutaj oraz tutaj.
Dokładny opis wszystkich parametrów, które powinieneś lub nie powinieneś dodawać do różnych zdarzeń standardowych znajdziesz w pierwszej części mojego poradnika Piksela Facebooka.
Krok 4 – Przetestuj zdarzenia
Na koniec warto upewnić się, że wszystko działa jak należy. Wejdź w “Informacje szczegółowe” piksela w Menedżerze reklam i kliknij w “Testowanie zdarzeń”.
Wpisz adres swojej strony i przejdź ścieżkę danej konwersji.
W narzędziu pojawią się informacje o konwersjach i zdarzeniach, do których doszło oraz zczytanych parametrach.
Więcej o testowaniu, czy piksel działa prawidłowo dowiesz się z 2 części mojego kompleksowego poradnika:
Facebook Piksel krok po kroku Cz.2 – Jak sprawdzić błędy?
PODSUMOWANIE
Implementacja zdarzeń standardowych w większości sytuacji nie powinna sprawić problemów laikowi. Zdarza się jednak, że system sklepowy uniemożliwia łatwą instalację i konieczne jest skorzystanie z Google Tag Managera lub pomocy firmy wdrażającej stronę.
Warto pamiętać o “Testowaniu zdarzeń” – narzędziu wbudowanym w ustawienia piksela.
Bywa bardzo pomocne, szczególnie wtedy, gdy posiadasz prostą stronę internetową.
Jeśli natomiast masz taką możliwość, to polecam ci wgranie wtyczki piksela Facebooka, która automatycznie będzie przekazywać odpowiednie parametry.
Polecane artykuły
Jak skontaktować się z pomocą Facebooka? Email, telefon? Czego się spodziewać po rozmowie?
Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?
12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads
Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics?
12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads
Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku
Profesjonalne konto na Instagramie – 17 praktycznych porad
Jak zdobyć followersów na Instagramie? Jak się wypromować? Poradnik reklamowy
Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?
Bibliografia
https://www.facebook.com/business/help/402791146561655?id=1205376682832142
https://www.facebook.com/business/help/964258670337005?id=1205376682832142
https://www.facebook.com/business/m/one-sheeters/facebook-pixel-events
https://www.facebook.com/help/1669861173231595
https://developers.facebook.com/docs/facebook-pixel/
https://developers.facebook.com/docs/facebook-pixel/implementation/conversion-tracking/