fbpx

Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik

29 stycznia 2019

Czas czytania: 10 min.

Umiesz tworzyć rozmaite zestawy reklam, wiesz, który typ kampanii powinieneś stosować dla osiągnięcia korzystnego celu, ale w dalszym ciągu coś jest nie tak. Niby kliki się zgadzają, nie są bardzo drogie i ludzie chętnie wchodzą na stronę. W tym problem, że nie kupują.

Facebook Ads da ci wgląd, kto kupuje, z jakiego urządzenia oraz w jakich porach dnia. W przypadku optymalizacji jednak chodzi o to, kto NIE dokonuje zakupu. Poniżej znajdziesz garść porad, które pomogą ci zrozumieć własnych (niedoszłych) klientów.

 

Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!
Listen to „MWWA #3 Optymalizacja reklam na Facebooku – 18 porad” on Spreaker.
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

1. Używaj filtra Zestawienia.

 

Zapewne wiesz, do czego służy filtrowanie i dostosowanie kolumn w głównym widoku kampanii na koncie reklamowym.

Tym razem skorzystaj z opcji Zestawienie, umieszczonej po prawej stronie od przycisku Kolumny.

Odkryjesz fascynujący świat BIG DATA. Przygotuj się na długie porównywanie danych oraz na konfrontowanie ich z tym, co mówi ci Google Analytics. Usuwaj z grup odbiorców lokalizacje, płeć, wiek tych osób, które nie konwertują wystarczająco (oczywiście najpierw zbierz dość solidny zasięg/kliknięcia).

Zwracaj uwagę na to, jakie grupy odbiorców klikają w konkretne kreacje reklamowe.

Bardzo możliwe, że Pani Bożenka jeżdżąca Lexusem z 2018 roku kupuje z zupełnie innych powodów, niż Ania lat 23, jeszcze studiująca i utrzymująca się z pieniędzy rodziców.

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 1

 


 

2. Zwracaj uwagę na częstotliwość wyświetlania twojej reklamy.

 

W przypadku bardzo wąskich grup możesz wyświetlić daną reklamę konkretnej osobie 3 lub więcej razy, ale w większości przypadków trzymaj się współczynnika wynoszącego maksymalnie 2 lub 3.

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 2

 

 


 

3. Pilnuj kosztów reklamy.

 

To, ile zapłacisz Facebookowi za pożądane działanie zależy od szeregu czynników:

  • współczynnika trafności (im większy, tym taniej; co wcale nie oznacza, że twoja reklama z oceną 2 na pewno przyniesie nikłe efekty)
  • lokalizacji (najdrożej jest w Japonii, w Polsce koszt kliknięcia jest dość niski)
  • wieku
  • płci
  • samej kreacji (tekst, grafika)
  • strony, do której kierujesz
  • zainteresowań
  • systemu operacyjnego
  • stanu cywilnego
  • aktualnych stawek, które twoi konkurenci są skłonni zapłacić za pozyskanie tego samego odbiorcy

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 3

 


 

4. Rób testy A/B

 

Uważaj, aby zawsze sprawdzać tylko 1 zmienną (np. inny tekst, zdjęcie, nagłówek). Testuj przez przynajmniej kilka tygodni, aby zebrać odpowiednio dużo danych. Każda testowana reklama powinna znaleźć się w osobnym zestawie reklam. Jeśli utworzysz dwie reklamy w jednym zestawie, Facebook zacznie je optymalizować, przez co wyciągnięcie wniosków może się okazać niemożliwe.

Według AdEspresso, aby wyniki okazały się wiarygodne, musisz posiadać minimum 100 konwersji z danej reklamy! Oznacza to, że jeśli jedna konwersja kosztuje cię np. 2 zł a chcesz przetestować 4 reklamy, to twój budżet wyniesie 2x4x100, czyli 800 zł. Przygotuj się więc na spore koszty, chyba że zależy ci na tańszych konwersjach, czyli np. aktywności, wyświetleniach strony itp. Zdecyduj, który czynnik może przynieść największą różnicę w efektach (zmiana copy, zdjęcia a może grupy docelowej?). Raczej na pewno nie masz do wydania tysięcy złotych na dziesiątki wariacji dla raptem jednej kampanii. Jeśli masz bardzo mało czasu na testowanie, w pierwszej kolejności sprawdź, jak poradzi sobie reklama z inną grafiką. Zdaniem Neila Patela, zazwyczaj ta zmiana działa lepiej, niż inne copy.

AdEspresso podaje 12 czynników, które warto wziąć uwagę w testach A/B. Oto one:

  • grupa odbiorców
  • typ reklamy
  • grafiki
  • stockowe zdjęcia vs ilustracje
  • zdjęcia vs wideo
  • propozycja wartości (w copy)
  • nagłówek
  • copy
  • metody licytowania (automat vs manualne ustawienie kwoty – ale tutaj uwaga – wg Social Tigers nie ma sensu ustawiać własnej kwoty, jeśli targetujesz szeroko!)
  • landingi
  • cele kampanii
  • umiejscowienia

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 4

 


 

5. Miksuj i zawężaj grupy odbiorców

  • W trakcie tworzenia kampanii zawężaj (z umiarem) grupę odbiorców. Jeśli tworzysz dwie kampanie na ten sam temat i chcesz w jednej dotrzeć do mieszkańców całej Polski z wyjątkiem Warszawy a w drugiej odwrotnie – zastosuj wykluczenie Warszawy w jednej a w drugiej zawężenie wyłącznie do tego miasta. Dzięki takiemu zabiegowi unikniesz konieczności wyboru przez algorytm Facebooka, komu wyświetlić daną reklamę, kosztem drugiej (a przecież chcesz samodzielnie o tym decydować).
  • Miksuj utworzoną niestandardową/podobną grupę odbiorców z innymi grupami lub zawęź ją do określonego przedziału wiekowego, płci, zainteresowań albo używanego sprzętu. Nie ma sensu reklamować designerskich mebli za kilkanaście tysięcy złotych komuś, kto używa 5-letniej komórki lub komputera z Windows XP.
  • Staraj się utrzymywać szerokość grupy odbiorców na “komfortowym” poziomie. Ed Goss sugeruje wybór grupy minimum 100 000 osób na każde wydane 50 zł (zawsze konwertuję dolary na złotówki 1:1). W ten sposób bez obaw możesz zwiększać budżet reklamy, jeśli osiąga dobre wyniki oraz masz pewność, że minie więcej czasu zanim reklama zacznie się wyświetlać zbyt dużo razy twoim odbiorcom.

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 5

 


 

6. Po podwyższeniu budżetu moja grupa odbiorców jest zbyt mała. Co robić?

 

  • Włącz opcję rozszerzania zainteresowań (dostępna, gdy wybierzesz cel na konwersję)
  • Stosuj Lookalike (grupy podobnych odbiorców)
  • Poszerz grupę obecnych odbiorców – spróbuj usunąć kilka zawężeń lub dodaj dodatkowe powiązane zainteresowania

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 6

 


 

7. Kiedy stosować manualną licytację kosztów reklamy?

 

W większości przypadków automatyczna licytacja jest zupełnie okej.

Jeśli jednak Bardzo chcesz dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, ustaw koszt na znacznie wyższym poziomie, niż sugeruje Facebook.

Zapłacisz o wiele więcej, ale możliwe, że wydatek zwróci ci się w większej liczbie konwersji. Jeśli jesteś bardziej zaawansowanym użytkownikiem, możesz spróbować używać manualnej licytacji na co dzień.

Według Bena Malol skuteczna manualna licytacja polega na 4 czynnościach:

1. Sprawdź CPA reklamy, której chcesz dać większy budżet.

2. Zduplikuj ją do zupełnie nowego zestawu reklam

3. Ustaw manualną stawkę na dwukrotnie większą kwotę, niż wyniósł CPA.

4. Jeśli po kilku godzinach (średnio 4) Facebook nie zoptymalizował reklamy i dalej tracisz zbyt dużo pieniędzy, stopniowo zmniejszaj stawkę aż do satysfakcjonującego poziomu.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 7

 


 

8. Cierpliwie czekaj na efekty zmian.

Po dokonaniu jakiejkolwiek zmiany w kampanii poczekaj minimum 24h zanim zaczniesz wyciągać wnioski o jej skuteczności

Niektórzy sugerują nawet 3 dni a w przypadku budżetu mniejszego niż 25 zł dziennie oraz w przypadku 2-3 konwersje dziennie – nawet 7 dni!.

Zmieniaj tylko 1 czynnik naraz. Inaczej nie będziesz wiedzieć, która zmiana przyniosła pozytywny efekt, a która zniszczyła całą optymalizację twojej kampanii. Pamiętaj, że efekty są miarodajne dopiero przy minimalnej kwocie 10 zł na daną kreację oraz przy minimalnej liczbie 8 000 wyświetleń.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 8

 


 

9. Sprawdzaj, kiedy dochodzi do konwersji.

 

Za pomocą ustawień przytoczonych w punkcie pierwszym możesz w łatwy sposób podejrzeć, kiedy odbiorcy skonwertowali (o ile masz ustawione odpowiednie konwersje w pikselu Facebooka).

Jeśli np. niemal wszyscy kupili twoją pościel pomiędzy 19 a 24, to znak, że możesz spróbować dostosować harmonogram wyświetlania do właśnie tego interwału czasowego.

Przy okazji twoje copy może zacząć się odwoływać do późnych godzin wieczornych, co bardziej uwiarygodni ten konkretny przekaz.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 9

 


 

10. Walcz ze zmęczeniem ludzi twoimi reklamami.

 

Jeśli nagle zauważyłeś, że twoja reklama wyświetliła się już więcej niż średnio 2-3 razy, koniecznie rozpocznij optymalizację pod tym kątem.

Zmień copy, zdjęcie, godziny wyświetlania lub poszerz grupę odbiorców.

Im więcej razy ktoś zobaczy identyczną kreację, tym bardziej się znudzi lub zirytuje a ty nie tylko wydasz więcej, ale i twój współczynnik kliknięć zacznie drastycznie spadać.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 10

 


 

11. Modyfikuj umiejscowienia reklamy.

 

Sprawdź, w którym umiejscowieniu reklama radzi sobie najlepiej.

Uważaj na tanie kliknięcia, które nie przyniosły żadnej konwersji – czasem lepiej więcej wydać na facebookowy news feed, niż na tanie kliki z Instagrama, które nie przekładają się w żaden sposób na zakup.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 11

 


 

12. Wykluczaj, kiedy jest to konieczne.

 

Powiedzmy, że tworzysz reklamę zapisu do newslettera.

Zanim ją uruchomisz koniecznie wyklucz niestandardową grupę odbiorców (którą najpierw musisz utworzyć importując plik csv z adresami lub też integrując się z systemem do mailingu), którzy już zapisali się do newslettera.

Dzięki temu prostemu zabiegowi twój CPC spadnie, współczynnik trafności się podniesie a klienci nie będą zirytowani, że widzą coś, czego nie powinni widzieć.

Facebook nie pokaże ponownie reklamy Lead Ads osobie zapisanej już do newslettera poprzez reklamę, ale nie ma dostępu do puli zapisu pochodzącej z twojej  strony internetowej lub innego źródła.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 12

 


 

13. Stopniowo zwiększaj budżet zwycięskich reklam.

 

Skalowanie pełni bardzo dużą rolę w optymalizacji reklam Facebook Ads.

Po zebraniu odpowiednio dużej liczby danych wyłącz lub zapauzuj reklamy, które nie przyniosły oczekiwanych efektów oraz stopniowo zwiększaj budżet reklam zwycięskich – średnio o 15-20% co każde 24 godziny aż do czasu, gdy zauważysz, że wydajność reklam się zmniejsza (tj. CTR spada, zwiększa się CPA a odbiorcy widzą coraz częściej twoją reklamę).

Dobrym wynikiem jest CTR na poziomie 3-4%. Jeśli targetujesz “na zimno”, to nawet 1% to niezły wynik.

Jeśli nie masz czasu na tak powolne skalowanie, możesz spróbować “przechytrzyć” Facebooka – zduplikuj daną kampanię i znacznie zwiększ budżet reklamowy.

Facebook potraktuje ją jako zupełnie coś nowego i rozpocznie od nowa optymalizację, nie spalając twojego budżetu, jak stałoby się, gdybyś gwałtownie powiększył go w istniejącej kampanii. Pamiętaj o wyłączaniu reklam, które nie przyniosły pożądanych efektów oraz przenieś budżet na inne.

 


14. Korzystaj ze starych reklam

 

Jeśli zależy ci na wzroście zaangażowania odbiorców oraz pragniesz wzmocnić wizerunek swojego brandu, sięgaj po kreacje, które w przeszłości osiągnęły sukces.

Reklamy, które zebrały sporo interakcji i komentarzy będą pracować na ciebie wielokrotnie, dzięki tzw. efektowi słuszności.

Ludzie dużo chętniej wchodzą w interakcję z treścią, która podoba się innym.

Wybór istniejącego na tablicy posta jest bardzo prosty, ale co jeśli chcesz ponownie promować dark posta? Wejdź w podgląd danej reklamy i kliknij “Post i komentarze na Facebooku”.

Skopiuj liczbę umieszczoną w linku i voila! Przy tworzeniu nowego zestawu reklam wklej liczby w pole identyfikatora posta.

 


15. Rozważ utworzenie osobnych zestawów reklam dla umiejscowień na desktopie i mobile

 

Nawet jeśli twoja reklama świetnie wygląda na małym ekranie smartfona musisz wziąć pod uwagę, że użytkownicy urządzeń mobilnych w zupełnie inny sposób skanują treści, niż odbiorcy, którzy mają kontakt z twoją reklamą na laptopach, czy komputerach stacjonarnych.

Według danych zebranych przez Neila Patela, konwersja w e-commerce jest aż o ⅔ niższa na urządzeniach mobilnych.

Klienci scrollujący newsfeeda mają też mniejszą tendencję do zatrzymania wzroku na konkretnej reklamie oraz nie przepadają za czytaniem bardzo długich tekstów.

Obecnie na coraz większej liczbie kont reklamowych Facebook udostępnił nową opcję – w trakcie tworzenia kreacji możesz dołączyć różne wersje grafiki, specjalnie dostosowane do poszczególnych umiejscowień.

Dzięki temu nie ma potrzeby tworzenia osobnych zestawów reklam (chyba, że chcesz je przetestować – wtedy w dalszym ciągu osobne zestawy reklam są konieczne).

 


 

16. Jeśli operujesz dużym budżetem – testuj na małym

 

Przypuśćmy, że masz 2000 zł do wydania na jedną kampanię. Aby nie przepalić budżetu rozpocznij od spokojnego testowania za niewielką kwotę, np. 200 zł (maksymalnie 20% twojego budżetu).

Oczywiście zanim wydasz jakąkolwiek kwotę, zbadaj, kim są twoi odbiorcy oraz ustal cel reklamy.

Po przeprowadzonym teście (jeśli osiągnąłeś dobre wyniki) możesz rozpocząć skalowanie w górę, tworząc odrębny zestaw reklam.

Po pierwsze – sprawdź swój koszt dotarcia do 1000 odbiorców (CPM).

Po drugie – podziel budżet przez tę kwotę i pomnóż wynik razy 1000. Teraz już wiesz, jaki potencjalny zasięg możesz osiągnąć daną reklamą.

Porównaj wynik z wielkością twojej grupy docelowej.

Jeśli jest wyższa, niż twój potencjalny zasięg, to świetnie. Jeśli jest znacznie niższa – albo mniejsz budżet (nie ma sensu go przepalać) albo poszerz grupę odbiorców.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 16


 

17. Wyszukuj nowe zainteresowania

 

Jeśli widzisz, że twoja grupa odbiorców dobrze reaguje na reklamy, spróbuj ją powiększyć.

W Audience Insights wyszukaj zainteresowania, których użyłeś do zdefiniowania grupy odbiorców i sprawdź, jakie podobne zainteresowania podpowie ci Facebook.

Oczywiście może okazać się, że żadnej z podpowiedzi nie da się wyszukać w oknie wyboru zainteresowań grupy docelowej, ale być może znajdziesz tam kilka cennych wskazówek.

 

Jak zoptymalizować reklamy na Facebooku? Pkt 17

 


 

18. Wykluczaj. Bardzo często

 

Wykluczanie to najprostszy sposób na uniknięcie licytowania w Facebook Ads z samym sobą.

Jeśli chcesz skierować reklamę do 2-3-4 typów odbiorców, utwórz osobne kampanie lub grupy reklam i wyklucz z nich grupy, których użyłeś w innych zestawach.

Bardzo możliwe, że w jakimś stopniu utworzone przez ciebie grupy (czy to niestandardowe, standardowe lub zapisane) nachodzą na siebie. Istnieje również ciekawe narzędzie do sprawdzenia, w jakim stopniu twoje grupy na siebie nachodzą, opisane w pomocy Facebooka.

Bardzo dobrym pomysłem będzie stworzenie niestandardowej grupy odbiorców, którzy nie skonwertowali/nie zasubskrybowali newslettera lub wręcz przeciwnie, bo może się zdarzyć, że konkretna reklama nie będzie przeznaczona dla nich.

Dla przykładu: tworzysz webinar i chcesz zachęcić do wzięcia w nim udziału. Nie ma sensu kierować reklam do osób, które już skonwertowały, więc w takim przypadku lista maili osób, które już się zapisały będzie bardzo pomocna.

 


 

PODSUMOWANIE

 

Testowanie to podstawa. Narzędzia do kreacji reklam, zarówno Facebook Ads, jak i Google Ads, wymagają “na start” niewielkich pokładów wiedzy i ogromnych pokładów cierpliwości oraz praktyki.

Żaden webinar, artykuł, czy kurs nie nauczy Cię, jak zoptymalizować twoją konkretną kampanię.

To ty, za pomocą dostępnych narzędzi i analizy wyników, musisz ustalić, jakie kreacje działają najlepiej na twoich odbiorców, w jakim miejscu, czasie i na którym urządzeniu.

Być może odkryjesz, że twoi przyszli klienci wcale nie interesują się nową, modną celebrytką, lecz wolą nie mniej popularnego youtubera.

Dzięki reklamom na Facebooku nie tylko zwiększysz liczbę konwersji, ale i dowiesz się wielu informacji o ludziach, których interesuje twoja marka.



 


Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Facebooka?

Przeczytaj moje poradniki:

 

I poradnik dotyczący Instagrama:

 


 

 

Bibliografia

https://adespresso.com/guides/facebook-ads-optimization/benefits/
https://adespresso.com/blog/10-facebook-ad-optimization-hacks-for-massive-success
https://www.socialmediaexaminer.com/7-tips-optimize-facebook-ad-campaigns
https://sproutsocial.com/insights/facebook-advertising-strategy
https://neilpatel.com/blog/optimize-facebook-ads-drive-traffic-sales
https://uhurunetwork.com/scale-facebook-ad-campaign
https://www.circlesocialinc.com/how-to-set-up-and-scale-a-10000-facebook-ad-spend
https://www.tenthousandfootview.com/simple-3-step-method-to-scale-facebook-campaigns
http://rickmulready.com/aopt-scale-facebook-ads
https://www.facebook.com/business/help/1679591828938781
https://www.facebook.com/business/help/1679591828938781
https://www.youtube.com/watch?v=L6s9_zFK8l4
https://www.youtube.com/watch?v=vdmdLZKX9T0





Ocena artykułu:
[Głosów:4    Średnia:5/5]



Dodaj komentarz



me

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Pytania?

Skontaktuj się ze mną

Kontakt

Masz pytania, propozycje, prośby? :)

Pisz do mnie na mój adres email lub wypełnij formularz kontaktowy obok.

chrzn-logo-poziome-2019-black-mobile

Copyright 2018 charzynska.pl ©
All Rights Reserved