fbpx

Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?

26 listopada 2019

Czas czytania: 9 min.

Piksel Facebooka – w teorii mały i prosty kod, który w praktyce może przysporzyć wielu problemów.

Z tego poradnika dowiesz się, czym jest, jak go zainstalować na stronie, jakie dane gromadzi oraz jak sprawdzić, czy zbiera je dobrze.

 
Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!
Listen to „MWWA #62 Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?” on Spreaker.
 

 

Czym jest piksel Facebooka?

 

Piksel facebooka to mały kod na stronie, który rejestruje czynność użytkownika na podstawie określonych wytycznych.

Instrukcji, jak ma kwalifikować dane działanie dostarczają mu:

  • wtyczki
  • samodzielne określenie zdarzeń w Google Tag Managerze
  • skrypty zaszyte bezpośrednio w kodzie strony

 

 

Jakie dane zbiera piksel Facebooka?

 

Dane, które później algorytm wykorzystuje w tworzeniu i optymalizacji reklam dzielą się na dwa rodzaje:

  • konwersje
  • zdarzenia

 

Konwersja to zdarzenie uważane przez reklamodawcę jako najbardziej kluczowe i pożądane. To na jego podstawie Facebook dostosowuje optymalizację reklam.

Zdarzenie to rodzaj działania wykonywanego na stronie internetowej. Nie zawsze jest ono konwersją. Na przykład możemy zaimplementować zdarzenie scrollowania strony do określonego miejsca (np. 50% całości), ale nie musimy zdefiniować go jako konwersji.

Zdarzenia przydają się też w analizie lejka sprzedażowego. W końcu każdy zakup (czyli konwersja) poprzedzony jest szeregiem różnych zdarzeń, które również warto analizować. Nawet jeśli naszym celem jest transakcja, a nie stricte dodanie do koszyka, czy checkout.

Aby bardziej wizualnie wyjaśnić to zagadnienie posłużę się przykładem wizyty klienta w sklepie stacjonarnym. Przejście przez bramki, wzięcie do ręki produktu, czy wrzucenie go do koszyka to przykłady zdarzeń. Natomiast sam zakup to już zarówno zdarzenie, jak i konwersja.

 

 

Jak wgrać piksel na stronę www?

 

Istnieją 3 ścieżki, które podałam w pierwszym punkcie tego poradnika. Poniżej znajdziesz ich rozwinięcie.

 

 

Wgranie piksela Facebooka wtyczką

 

W większości przypadków nie musisz szukać odpowiedniej wtyczki w Googlu czy prosić na grupach facebookowych.

Wystarczy, że w Menedżerze reklam wybierzesz zakładkę Piksele i klikniesz “Utwórz piksel”.

facebook piksel poradnik

Następnie nazwij piksela i opcjonalnie wpisz adres swojej strony.

facebook piksel poradnik

Wybierz opcję nr 1, czyli skorzystanie z gotowej integracji.

facebook piksel poradnik

Po przejściu dalej zobaczysz listę partnerów Facebooka, którzy oferują wtyczkę piksela.

facebook piksel poradnik

Wybierz odpowiednią i przejdź przez ścieżkę instalacji. To naprawdę bardzo proste!

facebook piksel

 

 

Wgranie piksela Facebooka poprzez Tag Managera

 

Sporo trudniejszym zadaniem będzie dla ciebie wgranie piksela poprzez GTM.

Powinieneś wybrać tę opcję wtedy, gdy nie znalazłeś wtyczki w kreatorze piksela albo w sklepie twojej platformy CMS.

Nie polecam stosowania tej metody, jeżeli możesz zainstalować wtyczkę. Nie ma sensu grzebać się w kodzie bez konkretnego powodu :).

 

Przejdźmy więc do konkretów.

 

Jeżeli prowadzisz bloga, masz stronę wizytówkę, czy inną która nie wymaga konfiguracji śledzenia ścieżki zakupowej, to mam dla ciebie dobrą wiadomość.

Wgranie piksela nie powinno sprawić ci dużego problemu.

Jeśli natomiast prowadzisz sklep internetowy, to muszę cię zmartwić.

Najlepiej od razu poproś programistę lub firmę, która stworzyła sklep o ustawienie odpowiednich eventów.

Oszczędzisz sobie mnóstwo nerwów.

 

 

Zdarzenia podstawowe – wyświetlenie strony, zapis do newslettera itd.

 

Ten artykuł niestety nie jest kursem Google Tag Managera, więc jeżeli nie masz o nim pojęcia, to bardzo polecam ci zapoznanie się z jakimkolwiek w pierwszej kolejności.

 

Poniżej znajdziesz tylko ogólnikowe wskazówki:

  1. W kreatorze piksela wybierz Google Tag Managera w oknie wyboru integracji.
  2. Przejdź przez ścieżkę konfiguracji. Będziesz musiał zalogować się do konta Google, w którym masz konto GTM używane na stronie. facebook piksel poradnikfacebook piksel poradnik
  3. Integracja niestety jedyne co robi, to wrzuca standardowy kod piksela na każdą podstronę. Nie konfiguruje żadnych zdarzeń, ani standardowych ani niestandardowych. facebook piksel poradnik
  4. Musisz więc zrobić to samodzielnie lub poprzez Konfigurację zdarzeń w Ustawieniach piksela.

W tym pierwszym przypadku wejdź na stronę dla deweloperów (po ang) i zapoznaj się z dokumentacją. Zobaczysz tam przykładowy kod zdarzenia, takiego jak np. Purchase.

    • Postąp analogicznie z dowolnym standardowym zdarzeniem, jak np. PageView.
    • W dalszych sekcjach tego artykułu dowiesz się, gdzie na stronie zaimplementować poszczególne zdarzenia.
    • Jeżeli nie wiesz, jak dodać zdarzenie do przycisku, zamiast strony, to przeczytaj mój poradnik implementacji zdarzeń niestandardowych. Znajdziesz tam przewodnik krok po kroku.
    • Niemal niczym nie różni się to od instalacji zdarzeń standardowych. Jedyną różnicą jest to, że musisz skorzystać z listy zdarzeń, aby Facebook poprawnie je odczytał. Znajdziesz je tutaj.

Jeżeli wolisz prostszą metodę konfiguracji zdarzeń, to niestety nie każdy typ strony jest akceptowany przez Facebooka.

facebook piksel poradnik

 

 

Zdarzenia bazujące na zmiennych danych, np. w sklepie online

 

Tutaj zaczyna się mocna jazda pod górkę.

Nie jesteś w stanie ręcznie dodać wymaganych parametrów na każdą kartę produktu z jednego ważnego powodu – jest z tym zdecydowanie zbyt dużo pracy.

Wiele danych na sklepie ulega zmianie, w zależności od rodzaju produktu. Są nimi nazwa, cena, czy kategoria.

Sklepy internetowe bazują na tzw. Data Layer, za pomocą którego możesz określić, gdzie piksel Facebooka ma szukać pożądanych parametrów.

Jego znajomość nie tylko wykracza znacznie poza ten tekst, ale również poza moje własne umiejętności :).

W tym przypadku więc bardzo polecam ci skorzystać z zewnętrznej pomocy osoby, która poprawnie skonfiguruje zdarzenia.

Możesz przesłać informacje z sekcji “Piksel prawidłowo zbiera dane – czyli w sumie jak?” wraz z rozpiską zdarzeń standardowych.

 

 

Wgranie piksela bezpośrednio w kodzie

 

Podobnie, jak w przypadku instalacji poprzez GTM, bardzo polecam ci wynajęcie kogoś, kto potrafi zaszyć skrypty piksela bezpośrednio w kodzie.

Tego rozwiązania nie polecam w zasadzie w żadnej sytuacji.

Jedynym sensownym powodem, dlaczego ktoś miałby ręcznie wklejać skrypty jest brak możliwości instalacji Google Tag Managera na stronie.

Nie znam jednak sytuacji, gdzie byłoby to niemożliwe z technicznego punktu widzenia.

Owszem, zarządzający stronami czasem nie potrafią albo nie chce im się wgrać skryptu GTM, ale to w dalszym ciągu taki sam kawałek kodu, jak piksel Facebooka.

 

 

Piksel prawidłowo zbiera dane – czyli w sumie jak?

 

Wielu performance marketerów, z którymi rozmawiam podczas konsultacji, skupia się na aspekcie marketingowym, pomijając zdobywanie wiedzy, jak piksel powinien zbierać dane.

Opierają się na gotowych wtyczkach bez zrozumienia, jak, po co i w którym miejscu na stronie zliczają konwersje oraz zdarzenia.

Takie podejście rodzi później mnóstwo problemów z analizą działań reklamowych, co z kolei wpływa na realizację całego budżetu kampanii.

 

Podzielmy więc typ zbieranych zdarzeń oraz konwersji na przykładowe i najpopularniejsze kategorie: stronę wizytówkę oraz sklep internetowy.

 

 

Zdarzenia i konwersje piksela na stronie – wizytówce

 

Oto najpopularniejsze z nich, wraz z miejscem, gdzie powinny być zliczane:

 

Wyświetlenie strony (PageView)

Każda strona i podstrona. Zdarzenie powinno uruchomić się po każdym odświeżeniu czy wczytaniu strony.

 

 

Czas na stronie (niestandardowe)

Każda strona i podstrona. Zdarzenie powinno uruchomić się po każdym odświeżeniu czy wczytaniu strony, ale nie powinno być ich zbyt dużo.

Zazwyczaj wystarczą 2 timery: po 30 sekundach i po 2 minutach na stronie.

Zbyt duża ich liczba może spowolnić stronę i utrudnić analizę danych.

Możesz też utworzyć grupę niest. odbiorców na bazie 5%, 10% lub 15% odwiedzających wg. czasu odwiedzin (im mniej, tym bardziej aktywni).
Jest to opcja wbudowana w kreator grup odbiorców.

 

 

Wysłanie formularza (Contact)

Strona podziękowania za wysyłkę formularza lub po kliknięciu w przycisk wysyłki.

Powinno być uruchamiane tylko 1 raz na unikalnego użytkownika, aby nie zaburzać danych.

Wysłanie formularza na konkretnej podstronie (niestandardowe)

Nie jest obligatoryjne.

Tą samą funkcjonalność można uzyskać poprzez utworzenie grupy niestandardowych odbiorców.

Jeśli jednak chcesz optymalizować reklamy pod to konkretnie zdarzenie, to warto dodać je jako konwersję.

 

 

Zapis do newslettera (Lead)

Odpalane na stronie podziękowania za zapis lub po kliknięciu w przycisk zapisu.

Powinno być uruchamiane tylko 1 raz na unikalnego użytkownika, aby nie zaburzać danych.

Scrollowanie do określonego momentu strony (niestandardowe)

Zazwyczaj jest to wartość procentowa (np. 20% długości strony).

Zdarzenie powinno uruchomić się po każdym odświeżeniu czy wczytaniu strony, ale nie powinno być ich zbyt dużo. Zazwyczaj wystarczy jeden lub dwa, np. po 50% albo po 20% i po 60%.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w implementacji konwersji niestandardowych, to zajrzyj do mojego poradnika: Konwersje i zdarzenia niestandardowe w Facebook Ads – jak dobrze je wdrożyć? Poradnik.

 

 

Zdarzenia i konwersje piksela w sklepie online

 

Poniżej znajdziesz najczęstsze i najbardziej podstawowe zdarzenia/konwersje, wraz z miejscem, gdzie powinny być zliczane:

 

Wyświetlenie strony (PageView)

Każda strona i podstrona.

Zdarzenie/konwersja powinno uruchomić się po każdym odświeżeniu czy wczytaniu strony.

 

 

Wyświetlenie zawartości (ViewContent)

Każda strona zawierająca ważne informacje, jak np. karta produktu, czy landing page.

W 99% przypadków dotyczy tylko sklepów online.

Zdarzenie/konwersja powinno uruchomić się po każdym odświeżeniu czy wczytaniu strony tego typu i zawierać dodatkowe parametry, takie jak

  • content_type
  • content_ids
  • value
  • content_name (przydatne przy tworzeniu zestawów produktów w katalogu)
  • currency
  • content_category (opcjonalnie)

 

 

Dodanie do koszyka (AddToCart)

Zdarzenie/konwersja następująca po kliknięciu przycisku “Dodaj do koszyka”.

Powinno odpalać się za każdym kliknięciem, ale tylko w 1 miejscu ścieżki zakupowej.

Sprawdź, czy zdarzenie nie uruchamia się w momencie wyświetlenia pop-upu z informacją o dodanym właśnie produkcie oraz w dalszych etapach zakupu (wyświetlenie koszyka, checkout itd.).

Zdarzenie/konwersja powinno zawierać dodatkowe parametry identyczne, jak w przypadku ViewContent.

 

 

Wyświetlenie koszyka

Zdarzenie lub konwersja niestandardowa.

Możesz w prosty sposób ustawić je, jako odpalane w momencie wyświetlenia strony o konkretnym adresie URL, jak np. twojsklep.pl/koszyk.

Odpowiednie ustawienia znajdziesz w zakładce Konwersje niestandardowe albo przeczytaj mój poradnik konwersji i zdarzeń niestandardowych w Facebook Ads.

 

 

Zainicjowanie przejścia do kasy (InitiateCheckout)

Zdarzenie/konwersja następująca po kliknięciu przycisku przejścia do kasy lub w momencie wyświetlenia się pierwszego kroku checkoutu.

Nie powinno być uruchamiane w momencie przechodzenia do kolejnych kroków.

Jeżeli strona dynamicznie wczytuje nowe kroki, bez zmiany adresu URL, to konieczna jest implementacja tego zdarzenia jako kliknięcie linku w button.

Zdarzenie/konwersja powinno zawierać dodatkowe parametry identyczne, jak w przypadku ViewContent lub co najmniej parametry value oraz currency. Żadne z nich jednak nie są obowiązkowe wg Facebooka.

 

 

Zakup (Purchase)

Zdarzenie/konwersja następująca po kliknięciu przycisku zobowiązania dokonania płatności lub w momencie wyświetlenia się strony z podziękowaniem za zakup.

Aby uniknąć problemów ze zliczaniem warto podpiąć ją pod przycisk, zamiast thank you page.

W ten sposób nie musimy martwić się, że ktoś, kto dokonał płatności, ale nie wczytał strony z podziękowaniem, nie zostanie zaliczony jako kupujący.

Wadą tego rozwiązania jest fakt, że również osoby, którym nie udało się zapłacić zostaną zaliczone do kupujących. Można jednak nieco obejść ten problem, patrząc na unikalne zakupy, zamiast łącznych.

W końcu rzadko zdarza się, że na przestrzeni miesiąca ktoś kupuje wielokrotnie w naszym sklepie, tymczasem liczba nieudanych (powielonych) transakcji może sięgać nawet 20-25%.

Przetestuj oba rozwiązania na własnym sklepie online. Być może w twoim przypadku lepszym rozwiązaniem będzie zdarzenie uruchamiane na podziękowaniu za zakup.

 

 

Zapis do newslettera (Lead)

Odpalane na stronie podziękowania za zapis lub po kliknięciu w przycisk zapisu.

Powinno być uruchamiane tylko 1 raz na unikalnego użytkownika, aby nie zaburzać danych.

 

 

Wykaz zdarzeń standardowych akceptowanych przez Facebooka znajdziesz tutaj.

 

 

PODSUMOWANIE

 

Instalacja piksela Facebooka w wielu przypadkach może być dziecinnie prosta. Niestety, w równie wielu przysporzy wielu trudności i często nie obędziesz się bez kogoś, kto mocniej zna się na technicznych aspektach stron www.

Mimo wszystko warto przejść tę ścieżkę, bo bez facebookowego piksela nie sposób tworzyć skuteczne reklamy oraz mierzyć ich skuteczność.

W drugiej części tego poradnika pokażę ci, jak sprawdzić poprawność instalacji piksela oraz poznasz budowę Pixel Helpera i narzędzia Testowanie zdarzeń.

 

 

Jeżeli nie chcesz przegapić kolejnej części, to zachęcam cię do zapisu do newslettera.

Dodatkowo dostaniesz dostęp do tajnego folderu ze wszystkimi DARMOWYMI materiałami, którymi dzielę się na tym blogu.
Raz w tygodniu przeczytasz też historię “behind the scenes” mojej blogowej i branżowej działalności :).

 

Zapisz się i nie przegap części drugiej!

* wymagane pole

 

 


 

Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

I poradniki dotyczące Instagrama:

 

 

 

Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

- dostęp do DARMOWYCH materiałów

- felietony - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Podcast

Fanpage

Newsletter

Quora

Masz pytanie?

Chcesz zamówić audyt albo umówić się na konsultację?

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved