facebook ads q&a

#14 Facebookowe Q&A – czy bugi wpływają na kampanie reklamowe?

Czas czytania: 6 min.

Czy bugi na Facebooku wpływają na kampanie reklamowe Facebook Ads? Jak pobrać pojedynczą fakturę VAT na koncie reklamowym? Czy w reklamach lead ads muszę wykluczać już pozyskane maile?

W dzisiejszym Q&A poznasz odpowiedzi na kilkanaście najciekawszych pytań zadanych w facebookowych grupach marketingowych!

Posłuchaj wersji audio!

 

 

Subskrybuj ten podcast:

Google Podcasts | Spotify

 

 

 

Dlaczego w moich reklamach wyświetlają się niedostępne już produkty?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Bardzo możliwe, że masz niezaktualizowany katalog produktowy. W zdecydowanej większości przypadków nie powinieneś wgrywać statycznego pliku danych.

Najlepszym rozwiązaniem, by katalog zawsze wskazywał dostępne produkty będzie instalacja odpowiedniej wtyczki do sklepu internetowego.

Powinna ci umożliwiać zarówno konfigurację pliku danych, jak i automatyczną aktualizację go.
Na przykład w Magento taką funkcję świetnie pełni wtyczka Data Feed od Wyomind.

 

Czy w reklamie lead ads muszę wykluczyć maile już pozyskane?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

To zależy.
Jeżeli pozyskujesz maile wyłącznie poprzez reklamy Lead Ads (pozyskiwanie kontaktów), to nie musisz.

Facebook nie ma dostępu do formularza zapisu dostępnego np. na twojej stronie www, więc jeżeli w ten sposób zbierasz maile, to powinieneś raz na jakiś czas tworzyć grupę niestandardowych odbiorców z listy wszystkich maili, które masz w tej konkretnej bazie.

Następnie wyklucz tę grupę z kampanii lead ads.

Niestety, tego typu grupy odbiorców nie aktualizują się automatycznie, ponieważ źródło danych jest statyczne. Oznacza to, że musisz samodzielnie wgrywać aktualne maile zapisane np. do newslettera.

 

Czy jest sposób na umieszczenie aktywnego linku w treści postu ma Insta?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Niestety nie. Nie mamy dostępu do edytora HTML, który umożliwiłby taką modyfikację treści.

Jedynym sposobem na dzień dzisiejszy, by umieścić aktywny link na Insta jest zrobienie tego w bio oraz w Insta Stories po przekroczeniu 10 tys. obserwujących lub w reklamie płatnej.

 

Dlaczego powiadomienia o wydarzeniu czy live nie docierają do każdego zainteresowanego?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nowe funkcjonalności Facebooka z początku zawsze dają “fory” tzw. early adapterom, czyli osobom, które jako nieliczne korzystają z danej opcji na początku jej istnienia.

Gdy live’y czy wydarzenia nie były tak mainstreamowe jak obecnie, Facebook mógł pozwolić, by każde powiadomienie o nich docierało do osób zapisanych lub zainteresowanych.

Niestety, obecnie takie przyzwolenie oznaczałoby zalew powiadomień, co skutecznie mogłoby zniechęcić odbiorców do korzystania z Facebooka.

Jeżeli więc chcesz zwiększyć zasięg wydarzenia, to musisz skorzystać z płatnej promocji.

 

Jak pobrać fakturę VAT z Facebooka?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Wejdź w opcję Rozliczenia dostępną w Menedżerze Firmy.

Następnie najedź na nr identyfikatora płatności danej faktury i kliknij ikonę, która pojawi się po najechaniu myszką.

 

Jaki model atrybucji reklam na Facebooku wybrać?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

W pierwszej kolejności sprawdź, ile czasu potrzebują twoi klienci do dokonania zakupu. Wejdź w Google Analytics i kliknij w raport Konwersje – Ścieżki wielokanałowe – Upływ czasu.

Dopiero, gdy już tego się dowiesz dobierz odpowiedni model atrybucji.

W większości przypadków wystarczy model wyświetlenia z 1 dnia i kliknięcia z ostatnich 7 dni.

Pamiętaj, że wiele osób widzi reklamę i dopiero po kilku godzinach lub nawet dniach zapoznaje się z ofertą sklepu. Często poprzez bezpośrednie wejście na stronę lub wyszukując nazwę firmy w wyszukiwarce.
Stąd polecam ci pozostawienie w modelu atrybucji wyświetlenia z 1 dnia.

Czy da się w reklamie wykluczyć członków własnej grupy?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Niestety obecnie nie możesz tego zrobić w sposób standardowy.
Jedynym obejściem jest namówienie członków grupy do kliknięcia linku ze znacznikiem UTM.

Ten sposób jednak i tak jest mało skuteczny.
Po pierwsze – nie dotrzesz z przekazem nawet do połowy członków grupy.
Po drugie – znaczna część odbiorców nie kliknie w link, nawet jeżeli przekaz jest bardzo atrakcyjny.

Czy bugi i błędy na Facebooku wpływają na efektywność kampanii reklamowych?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

W pewnym sensie wpływają. Facebook raz na jakiś czas zwraca od kilku do kilkudziesięciu złotych w związku ze źle naliczonymi wyświetleniami reklamy.

Pomimo tego, nie powinieneś zauważyć drastycznych zmian w reklamach, nawet jeżeli Facebook odnotowuje sporo awarii, jak np. w październiku 2019.

Skup się na innych czynnikach, które mogły pogorszyć ich wyniki, np. słabe copy, wysycenie grupy odbiorców, zbyt częste wyświetlenie tej samej reklamy danej osobie itd.

Po znacznie więcej porad sięgnij do mojego rozbudowanego poradnika analizy działań reklamowych:
Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku

Jak zmienić budżet kampanii reklamowej z całkowitego na dzienny?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Musisz zduplikować kampanię i edytować typ budżetowania w edycji nowej kopii.

Niestety nie możesz zmienić typu budżetu w już uruchomionej kampanii. Nawet zastopowanie jej tego nie zmieni.

Jaki procent budżetu reklamowego przeznaczyć na kampanie budujące górę “lejka sprzedażowego”?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

To zależy.

Jeżeli próbujesz wypromować nową markę, której jeszcze nikt nie zna i mało kto odwiedza stronę www, to musisz zainwestować większą część budżetu na działania wizerunkowe.

W ten sposób wypełnisz mityczną “górę lejka”, którą później możesz remarketować bardziej sprzedażowymi reklamami.

Natomiast jeżeli wiesz, że masz możliwość remarketingu tysiąca i więcej osób w skali miesiąca, to przeznacz nawet połowę budżetu na działania remarketingowe, a drugą na działania na ruchu cold.

Czy warto stosować automatyczne umiejscowienia reklam na Facebooku?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Warto. Z moich własnych testów wynika, że Facebook bardzo dobrze rozkłada budżet na poszczególne umiejscowienia.

Jedynym powodem, dlaczego nie powinieneś używać automatycznych umiejscowień jest niepasujący format grafiki, np. do Insta Stories.

Obecnie Facebook testuje automatyczne przycinanie zdjęć do danego umiejscowienia, więc i ten problem może zniknąć, jeśli twoja grafika wygląda dobrze w kwadracie i prostokącie.

Zaskakująco dobrze funkcjonują reklamy kierowane na prawą kolumnę, ale niestety Facebook nie daje możliwości, by targetować tylko to umiejscowienie, z pominięciem feedu.

Jaki jest średni CPC, ROAS, CPM, CTR reklam na Facebooku w 2019 roku?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie istnieje taki.

Wszystkie te wskaźniki są uzależnione od ogromnej ilości czynników, spośród których najważniejsze to:

  • aktualna konkurencja na aukcji reklamowej
  • aktualna liczba i rodzaj odbiorców scrollujących Facebooka
  • copy reklamowe
  • grafika reklamowa
  • nagłówek reklamy
  • CTA reklamy
  • umiejscowienie reklamy
  • cel reklamy (do wyboru podczas tworzenia kampanii)
  • targetowanie

Znacznie więcej dowiesz się z poniższego poradnika optymalizacji kampanii na Facebooku:
Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik

Czy dobrym pomysłem na wypromowanie fanpage’a jest poproszenie znajomych o lajkowanie?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie do końca. Owszem, taki post będzie miał wyższy dowód słuszności, bo im więcej reakcji, tym lepiej.

Natomiast nie przełoży się to wzrost zasięgu z prostego powodu. Znajomych tych znajomych może zupełnie nie obchodzić tematyka twojego fanpage’a.

Dodatkowo jeżeli taki proceder będzie się powtarzać, to osoby widzące udostępnienia będą ukrywać widoczność postów na własnej tablicy.

Prostszym i bardziej skutecznym sposobem promocji fanpage’a jest płatna reklama albo uczestnictwo w grupach, gdzie promowanie siebie jest dozwolone.

Jeżeli do takiej grupy dostarczysz też merytorykę, to ludzie sami z ciekawości będą zaglądać na twoją stronę.

Czy warto robić reklamy, które wygenerują dużo – nawet negatywnego – szumu?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Bardzo wielu marketerów uważa, że wolą generować negatywny szum, niż żaden.
W końcu istnieje szansa, że na ślepo trafią też do osób, które zareagują pozytywnie i wesprą markę.

W serii artykułów o marketingu szeptanym opisałam szczegółowo, że takie zabiegi są dobre tylko w jednym przypadku.
Jeżeli doskonale zdajesz sobie sprawę, że twoi klienci będą postrzegać akcję pozytywnie. Wtedy rzeczywiście można zignorować oburzoną większość.

Warto więc pamiętać, że virale wcale nie są skuteczne, jeżeli robione są na oślep.
Co ci po zasięgu liczonym w milionach, jeżeli wydasz na reklamę tysiące złotych a produkt kupi kilka osób?

Robiłam kiedyś reklamy klientowi, który postanowił robić mocno kontrowersyjne zdjęcia swoich produktów. Reakcji pod postami było mnóstwo. Dosłownie tysiące reakcji i setki komentarzy.

W jaki sposób takie poruszenie przełożyło się na sprzedaż? Koszt/konwersję z reklamy takiego postu wynosił jakieś 200-300 zł… Co oznacza, że zdecydowana większość odbiorców miała zwyczajną “bekę” z reklamy albo była negatywnie oburzona przekazem.

 

 

 


Nie znalazłeś odpowiedzi na trapiące cię pytanie? Sprawdź całą serię Facebookowego Q&A:

Facebookowe Q&A

 

Lub przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

I poradniki dotyczące Instagrama:

 

Możesz również napisać do mnie maila na adres [email protected], w temacie wiadomości wpisując „pytanie do Q&A” 🙂


 

Pomogłam? Oceń ten artykuł!

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Trwa wczytywanie
Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.