fbpx

12 ukrytych funkcji Facebooka, o których możesz nie mieć pojęcia!

24 lipca 2020

Czas czytania: 11 min.

Facebook jest pełen ukrytych opcji. Większości z nich pewnie nigdy nie użyjesz, ale sama wiedza o tym, że istnieją pokaże ci, w jak wielu obszarach Mark Zuckerberg chce działać lub już działa. To także ciekawe źródło informacji o opcjach, które nie są jeszcze dostępne w Polsce, ale w przyszłości być może będą.






Relacja urodzinowa

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Facebook daje możliwość wspólnego świętowania urodzin poprzez relację na Facebooku (stories), gdzie zarówno ty, jak i inne wybrane osoby możecie dodawać kolejne storiesy.

Aby zobaczyć urodzinowe relacje, musisz wejść w aplikację Facebooka na Androidzie lub iOS, więc jest ona dostępna wyłącznie z poziomu smartfona.

W momencie dodania relacji w prawym górnym rogu możesz określić, kto ją zobaczy.

Jeśli chcesz dodać film lub zdjęcie do czyjejś relacji, dotknij jej i wybierz “Dodaj kartkę” lub “Dodaj zdjęcie”.

Całość wygląda tak.



Profilaktyka zdrowotna na FB (tylko USA)

Informacje prosto od FB znajdziesz tutaj.

 

Facebook współpracuje z największymi organizacjami na rzecz zdrowia, by przypomnieć Amerykanom o tym, jak bardzo ważna jest profilaktyka zdrowotna.

Portal chce zaoferować nowe narzędzia profilaktyczne, które łączą ludzi z placówkami zdrowia oraz przypominają o wizytach kontrolnych.

Póki co dostępne są tylko w aplikacji mobilnej Facebooka w USA.

Organizacje, z którymi współpracuje FB to: American Cancer Society, the American College of Cardiology, the American Heart Association oraz Centers for Disease Control and Prevention.

Na początek skupiają się na kontroli chorób serca, raku i grypie.

 

funkcje facebooka profilaktyka zdrowia

 

Facebook nie zbiera informacji o twoich chorobach. Musisz jedynie podać swój wiek i płeć, a automatycznie dostaniesz przypomnienie, na jaką wizytę kontrolną warto się udać i jak często.

Po jej odbyciu zaznacz checkbox, że sprawa załatwiona.

Narzędzie od FB pomoże też znaleźć niedrogie przychodnie, gdzie można odbyć wizytę.

Facebook zapewnia, że nie otrzymuje wglądu do żadnych rzeczywistych wyników badań. Dane dotyczące profilaktyki nie są udostępnianie żadnym zewnętrznym firmom. FB nie wyświetla też żadnych reklam na podstawie użytkowania tego typu narzędzia.

Jedynym powodem ewentualnego profilowania może być polubienie fanpage’a jakiejś organizacji zdrowia, czy przejście na jej stronę www.



Jakość strony

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

W górnym panelu opcji fanpage’a znajdziesz link do tajemniczo brzmiącej funkcjonalności “Jakość strony”. Pod linkiem kryją się informacje, czy twoja strona na Facebooku nie narusza standardów społeczności, własności intelektualnej, czy ogółem regulamin FB.

Jeśli znajdziesz na niej jakieś naruszenia, to pamiętaj, że Facebook może z tego powodu cofnąć publikację fanpage’a, ograniczyć publikację reklam, czy też nałożyć ograniczenie zasięgu postów.

 

facebook funkcje jakość strony



Jakość grupy

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Podobnie jak w przypadku fanpage’a, również grupy na Facebooku podlegają różnym zasadom i ograniczeniom ustanowionym przez zespół Marka Z.

Jeśli treści umieszczane na grupie łamią standardy społeczności, to mogą być na nią nałożone kary, takie jak:

  • wyłączenie grupy
  • usunięcie zawartości łamiącej zasady
  • włączenie zatwierdzania postów osoby, która na grupie łamie wielokrotnie regulamin FB
  • jeśli grupa zamieszcza wielokrotnie fałszywe informacje – umieszczenie aktualności z niej niżej na tablicy FB oraz wyłączenie proponowania dołączenia do grupy

Aby sprawdzić jakość swojej grupy musisz kliknąć w pozycję “Jakość grupy” znajdującą się w menu po lewej stronie.

 

facebook funkcje jakość grupy



Znaczek potwierdzenia profilu na Facebooku

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Specyficzny biały ptaszek na niebieskim tle przy nazwie fanpage’u znanej osoby to smaczny kąsek dla wielu. Niestety, Facebook mocno reglamentuje przyznawanie weryfikacji profilu.

Według pomocy Facebooka musisz spełnić szereg restrykcyjnych wymagań, by ubiegać się o potwierdzenie profilu:

  • Autentyczność – rzeczywista osoba lub zarejestrowana firma/organizacja
  • Unikatowość – jedyne należące do osoby, która je reprezentuje
  • Kompletność – aktywne, które posiada uzupełnione wszystkie informacje
  • Ważność – znana lub często wyszukiwana osoba, marka lub podmiot

Jeśli chcesz złożyć wniosek o znaczek autentyczności konta na Facebooku, kliknij w ten link i wypełnij formularz.
Facebook wymaga potwierdzenia tożsamości, jeśli konto reprezentuje osobę fizyczną. Możesz zrobić to poprzez przesłanie kopii dowodu osobistego, paszportu, czy prawa jazdy.

Jeżeli fanpage reprezentuje firmę, potrzebujesz kopii rachunku za telefon lub media, lub dokumentu założycielskiego.

Na koniec uzasadnij w kilku zdaniach, dlaczego powinieneś otrzymać weryfikację konta.

 

Po rozpatrzeniu wniosku otrzymasz powiadomienie. Możesz wysłać tylko jeden wniosek dotyczący danego konta.

W przypadku odrzucenia wniosku po 30 dniach możesz przesłać kolejny.

 

Jeśli konto należy do polityka, organu państwowego, czy władz miejskich, musisz dodatkowo spełnić poniższe wymogi:

  • dla władz miejskich – nazwa strony musi zawierać słowo “Urząd”
  • dla polityków – nazwa strony musi zawierać tytuł lub skrót urzędu, np. senator, poseł, burmistrz i nie może zawierać “do sejmu” oraz “z [nazwa kraju]” i musi należeć do kategorii “Polityk”
  • dla urzędników państwowych – nazwa musi zawierać tytuł, fanpage musi należeć do kategorii “Urzędnik państwowy”

 

facebook weryfikacja profilu



Facebook Spaces (Horizon)

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Jak być może wiesz, Facebook jakiś czas temu kupił firmę produkującą gogle do tzw. rozszerzonej rzeczywistości (VR). Nic więc dziwnego, że proponuje dla użytkowników tego typu sprzętu specjalną facebookową przestrzeń, którą nazwał…Facebook Spaces.

W aplikacji możesz zaprosić do 3 swoich znajomych również korzystających z gogli VR i wchodzić z nimi w różne interakcje. Póki co taka możliwość istnieje tylko dla posiadaczy Oculus Rift lub HTC Vive.

 

Dołączenie jest relatywnie proste:

  1. Dotknij pozycji “Znajomi w menu”
  2. W sekcji “Osoby aktywne w Facebook Spaces”, dotknij imienia i nazwiska osoby, którą chcesz zaprosić lub do niej dołączyć.

 

Oto główne funkcje Facebook Spaces:

  • oglądanie własnych zdjęć i multimediów wrzuconych na Facebooka
  • przeglądanie się w wirtualnym lusterku
  • rysowanie obrazów, które można później zapisać
  • robienie sobie selfie
  • edycja wyglądu rzeczywistości wirtualnej
  • zmienianie swojego wyglądu w VR
  • transmisja na żywo z Facebook Spaces

Facebook daje też możliwość spotkania w wirtualnej rzeczywistości członków określonej grupy na FB.

Wszystkie technikalia, jak tego dokonać znajdziesz w tym poradniku.

 

 

 

 

Pobieranie kopii swojej strony na FB oraz informacji o sobie

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Od czasu afery Cambridge Analytica Facebook robi co może, by pokazać, że jest transparentny i szanuje prywatność użytkowników serwisu.

W związku z tym od jakiegoś czasu umożliwia pobranie wszystkich danych, jakie o tobie zebrał.

Możesz także wykonać kopię swojego fanpage’a, tak na wszelki wypadek, gdyby został usunięty z powodu błędu FB lub shakowania i wykorzystania do niecnych celów.



Jak pobrać kopię swojego fanpage’a?

Tylko administrator strony może wykonać tę czynność.

 

Plik zawiera takie treści jak:

  • posty,
  • filmy i zdjęcia strony
  • listę osób zarządzających stroną
  • spis aktualnych ustawień fanpage’a
  • informacje z sekcji “Informacje”

 

Aby pobrać kopię fanpage’a:

  1. Kliknij w “Ustawienia” w górnym menu.
  2. W sekcji “Ogólne” kliknij w “Pobierz stronę”.
  3. Kliknij w “Strona pobierania”.
  4. Wybierz informacje, które chcesz pobrać lub kliknij od razu w “Utwórz plik”.

Możesz także wybrać format pliku – HTML lub JSON.

Link do pliku będzie dostępny na twoim mailu lub poprzez Powiadomienia na twoim profilu na FB.

Pamiętaj, że link do pliku wygasa po 4 dniach.

 

facebook pobieranie fanpage

 

 

Jak pobrać wszystkie informacje o sobie z Facebooka?

Lista informacji, które FB posiada jest naprawdę długa. Na swój komputer możesz pobrać takie rzeczy jak np. wszystkie opublikowane zdjęcia, posty oraz dane dotyczące tego, co wiedzą o tobie reklamodawcy.

Bardzo długą listę informacji do pobrania znajdziesz w menu Facebooka tutaj.

Jeśli wciąż masz “stary” wygląd Facebooka, wejdź w Ustawienia u góry ekranu i wybierz opcję „Twoje informacje na Facebooku” –  “Pobieranie twoich informacji”.

W nowym wyglądzie musisz najpierw kliknąć w “Ustawienia i prywatność” a następnie w “Ustawienia”. Na koniec wybierz “Pobieranie twoich informacji”.

 

facebook pobieranie informacji o sobie

 



;

Jak działa Ranking Aktualności?

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Facebook decyzje o tym, co, komu i kiedy wyświetlić na feedzie opiera na logicznych zasadach.
Tak duża liczba użytkowników serwisu uniemożliwia powrót do “starych, dobrych czasów”, gdzie posty wyświetlane były zawsze w kolejności chronologicznej. Dalej można ręcznie przestawić ustawienia z “najlepszych postów” na najnowsze, ale mało kto realnie to robi.

Obecnie Facebook w ocenie kolejności postów w Aktualnościach zwraca szczególną uwagę na twoją aktywność w serwisie oraz popularność danego posta (komentarze, polubienia, reakcje). Ważny jest również typ – zdjęcie, film, czy zmiana statusu.

 

Najistotniejsze wg FB są:

  • komentarze, polubienia znajomego lub członka rodziny dotyczące zmiany statusu innego znajomego.
  • reakcje na post, który skomentował ktoś ze znajomych
  • wzajemnie odpowiedzi w komentarzach postu dotyczące obejrzanego filmu lub przeczytanego artykułu

 

Czasem może się też zdarzyć, że pomimo zobaczenia określonego postu, dalej wisi on u góry twoich Aktualności. Dzieje się tak, ponieważ ktoś ze znajomych mógł go skomentować lub na niego zareagował.

 

Co ma wpływ na ranking Aktualności (kolejność postów na feedzie)?

Facebook na swojej stronie pomocy oficjalnie podaje niektóre z najważniejszych czynników, które mają wpływ na to, jaki post wyświetli się w pierwszej kolejności.

Warto dokładnie przestudiować te informacje, bo dzięki nim zasięg organiczny twoich postów również może znacznie się zwiększyć:

  • częstotliwość interakcji z postami znajomych, grupami i stronami – znajomi i członkowie rodziny mają wyższy priorytet
  • częstotliwość interakcji z danym typem posta (np. link, wideo, zdjęcie)
  • zaangażowanie pod postem – polubienia, interakcje, udostępnienia (przez znajomych, grupy lub obserwowane przez ciebie fanpage)
  • czas, jaki minął od czasu publikacji

Inne czynniki, jak np. prędkość połączenia z internetem w danym momencie albo rodzaj używanego telefonu również mają wpływ na ranking. Dzieje się tak, ponieważ Facebook chce zaserwować ci treści, które możesz szybko odtworzyć.

FB podkreśla, że jest to zaledwie mała część czynników wpływających na zasięg organiczny.

 

Dlaczego widzisz konkretny post na Facebooku a inny nie?

Nie tylko ogólne zasady opisane wyżej są ważne. Algorytm Facebooka ma dostęp do tak gigantycznej liczby danych o naszych zachowaniach, że każdy z nas widzi konkretne posty na podstawie miksu różnych czynników.

Przy każdym poście, który widzisz, możesz kliknąć lub tapnąć w trzy kropeczki i za pomocą opcji “Dlaczego widzę ten post?” zobaczysz… dlaczego go widzisz.

Bardzo polecam ci zabawę tego typu.

Jest naprawdę fascynująca! Poniżej znajdziesz kilka przykładów wyjaśnień dopasowanych do tego, co widzę na swojej tablicy FB.



Spotkania na Facebooku

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Funkcja “Spotkania” to ciekawy pomysł od FB, aby zintegrować biznesowe rozmowy na Messengerze z planerem, podobnym do Kalendarza Google.

Jeśli chcesz dać możliwość umawiania się na konkretne godziny z klientami, aktywuj Spotkania, poprzez edycję przycisku CTA na swoim fanpage’u.

Po kliknięciu w “Zarezerwuj teraz” możesz przejść przez prosty proces konfiguracji “Spotkań”.

Możesz wybrać ściśle określone godziny, w których potencjalni klienci mogą rezerwować konsultacje, konferencje, czy innego typu usługi, które świadczysz.

Jeśli włączysz taką opcję, klienci samodzielnie wybiorą godzinę spotkania – jeśli nie, musisz najpierw zaakceptować prośbę, by potwierdzić rezerwację.

Gdy zakończysz cały proces, w menu u góry strony pojawi się zakładka “Spotkania”, pod którą znajdziesz kalendarz łudząco podobny do tego od Google.

Nie musisz korzystać z wbudowanej opcji od FB – portal współpracuje także z kilkoma zewnętrznymi firmami, które oferują podobne rozwiązanie. Na tej stronie znajdziesz ich krótką listę.

Spotkania na Facebooku


Spotkania na Facebooku

Spotkania na Facebooku



Randki na Facebooku

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Facebook ciężko pracuje nad wbudowaniem w swój ekosystem każdej funkcjonalności, która mogłaby odciągnąć ludzi od korzystania wyłącznie z niebieskiego portalu.

O uwagę odbiorców coraz mocniej konkurują serwisy randkowe, więc FB postanowił… stworzyć własny.

Obecnie “Randki na Facebooku” są testowane w kilkudziesięciu krajach, bez udziału Polski.
Dostępne są m.in. w Argentynie, Ekwadorze, Peru, Filipinach, USA, czy w Urugwaju. Jak więc widzisz testy obejmują póki co wyłącznie obie Ameryki i część Azji.

Oto zasady, jakie będą obowiązywać w nowej odnodze FB:

  1. Profil randkowy jest odseparowany od głównego. Do Randek logujesz się poprzez swój prywatny, ale osoby, z którymi będziesz rozmawiać zobaczą tylko ten, który specjalnie utworzysz na potrzeby Randek.
  2. Jeśli twój znajomy zostanie do ciebie dopasowany, twój profil randkowy zostanie mu wyświetlony.
  3. Rozmowy prowadzone w ten sposób są zupełnie niezależne od klasycznego Messengera.
  4. Jeśli usuniesz profil w Randkach, jednocześnie nie usuniesz swojego głównego na Facebooku.
  5. Obowiązkowo musisz mieć włączoną lokalizację. W ten sposób FB dopasuje osoby, które ci się wyświetlą w serwisie.
  6. Możesz wyłączyć dopasowywanie znajomych znajomych, aby uniknąć dyskomfortu 😉
  7. Facebook wymyślił opcję “sympatii”, która jest listą maksymalnie 9 osób. Jeśli obie strony dodadzą się wzajemnie, dopiero wtedy zobaczą swoje imiona i nazwiska. Ktoś, kto zostanie w ten sposób oznaczony, otrzyma powiadomienie, o ile też ma profil na Randkach. Tego typu opcja przeznaczona jest dla „sekretnego” wskazania jako sympatii (ang. crush) osoby, którą już znasz.

 

Podlinkowana wyżej strona pomocy Facebooka jest w pełni przetłumaczona na język polski, więc istnieje spora szansa, że już niedługo obszar testów zostanie poszerzony.

Facebook przygotował też specjalną podstronę, na której dowiesz się, jak uniknąć kontaktu z oszustami matrymonialnymi. Znajdziesz ją tutaj. Zdecydowanie warto ją przeczytać, niezależnie czy będziesz korzystać z Randek, Tindera, Sympatii, czy innego Badoo.

 

Zobacz, jak wyglądać będzie apka o tutaj.

Więcej o Facebook Dating przeczytasz w poradniku po ang prosto od FB tutaj.


Opinie klientów

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Facebook stara się dbać o to, by wyświetlane reklamy były atrakcyjne i mile widziane przez odbiorców.

Robi więc wiele, by dowiedzieć się, co o konkretnych reklamodawcach sądzą osoby, które widziały ich reklamy.

“Opinie klientów” to specjalna, ukryta strona, gdzie możesz dowiedzieć się, co sądzą o tobie klienci, którzy kupili coś pod wpływem reklam na FB.

Nie lekceważ tej zakładki, ponieważ jeśli twoja ogólna ocena spadnie poniżej 2.0/5.0, to… Facebook zacznie ograniczać zasięg twoich reklam (zachowując te same wydatki budżetowe)!

W momencie, gdy klienci cię nienawidzą i ocena wskaże 1.0 lub mniej w ogóle stracisz możliwości reklamowania się.

Swoją ocenę sprawdzisz pod tym linkiem.

W menu po lewej stronie możesz wybrać, jakiej strony na FB opinię przeglądasz.

 

facebook opinie klientów

 

 

 

Oceny w Marketplace

Informacje od supportu znajdziesz tutaj.

 

Facebook wreszcie wprowadził ocenę sprzedawców w swoim Marketplace. W ten sposób dowiesz się, czy warto zaufać i kupić od kogoś używanego Opla, czy zupełnie nową sukienkę z bazarku.

Niestety, póki co ta opcja dostępna jest wyłącznie w aplikacji mobilnej Facebooka, zarówno na smartfonach z Androidem, jak i iOS.

Oceniać możesz zarówno sprzedawców, jak i nabywców, z którymi miałeś kontakt. Jest to więc też ciekawa opcja dla osób sprzedających.

Nie masz możliwości wystawienia oceny, jeśli nie rozmawiałeś lub nie kupiłeś przedmiotu od osoby, której chcesz wystawić recenzję tego typu. Nawet, jeśli nie doszło do transakcji, to dalej możesz to zrobić, bo FB wierzy, że taka opinia również ma znaczenie.

Uważaj, jakie i komu dajesz oceny. Nie można ich usunąć po fakcie, jedynie zmienić w ciągu 14 dni od publikacji lub momentu zaakceptowania jej przez “odbiorcę”.

Nie masz możliwości edycji ani ukrycia oceny, która została przyznana tobie.

Swoją ocenę zobaczysz po przejściu do profilu handlowego. Podobnie dzieje się w momencie, gdy jako klient ciekawi cię ocena sprzedawcy.

 

facebook oceny marketplace

 

 

 


 

 

Dodaj komentarz



ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od 5 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach i audytach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Odbierz darmowe materiały

Otrzymaj dostęp do WSZYSTKICH darmowych materiałów, które kiedykolwiek opublikowałam na blogu i które opublikuję w przyszłości.

Nie musisz wypisywać i zapisywać się ponownie, aby być na bieżąco! Wystarczy, że sprawdzisz tajny folder Google Drive :)

Link do tajnego folderu Google Drive z materiałami znajdziesz w mailu powitalnym. Jako bonus dorzucam też w nim historię założenia bloga :).

 

logo-podcast-mini-marketing

Podsłuchaj mojego podcastu!

3x w miesiącu publikuję wersję audio moich artykułów.

Dzięki temu zawsze będziesz na bieżąco, nawet jeśli nie masz czasu czytać!

Zamów Audyt Facebook Ads

Jeśli potrzebujesz kompleksowej analizy Twoich reklam.

ZOBACZ OFERTĘ

Umów się na Konsultację Facebook Ads

Gdy chcesz porozmawiać o konkretnej kampanii lub masz ogólne pytania.

ZOBACZ OFERTĘ

Natalia Charzyńska

NIP: 9591945115 | REGON: 385244620 | mail: [email protected]

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved