Instagram to wciąż rosnące medium, które pod wieloma względami dogania lub wręcz prześciga Facebooka.
Jak rozpocząć swoją przygodę z reklamą na Instagramie? Jakie posiada opcje targetowania, formatów grafik?
Przeczytaj mój artykuł dla początkujących.
Spis treści
Tworząc reklamy na Instagramie warto brać pod uwagę jego specyfikę oraz typ osób, które każdego dnia przeglądają feed pełen pięknych zdjęć, inspirujących filmów i spontanicznych Insta Stories.
Jak rozpocząć reklamowanie się na Instagramie?
Instagram od wielu lat należy do Facebooka. W związku z powyższym, aby tworzyć reklamy w tym medium musisz włączyć biznesowe funkcje swojego profilu na Insta oraz połączyć go z kontem na Facebooku:
- Przełączenie konta prywatnego na profesjonalne.
- Wejdź w swój profil na Instagramie za pomocą aplikacji mobilnej.
- Wybierz Ustawienia i dotknij opcji “Konto”.
- Na samym dole zobaczysz podświetlony na niebiesko link “Przejdź na konto profesjonalne”.
- Postępuj zgodnie z konfiguracją. Nie powinna zająć ci więcej, niż kilka chwil!
- Jeżeli nie masz konta prywatnego to utwórz je, wypełnij danymi firmowymi (jak np. opis w bio) i wykonaj powyższą instrukcję.
- Połączenie konta z profilem na Facebooku.
- Wejdź w swój profil na Instagramie za pomocą aplikacji mobilnej.
- Wybierz Ustawienia i dotknij opcji “Konto”.
- Dotknij opcji “Powiązane konta” i wybierz “Facebook”.
- Dodanie profilu na Instagramie do Menedżera reklam.
- Wejdź do swojego Menedżera reklam i kliknij w “Ustawienia firmowe”.
- Z menu po lewej stronie wybierz “Konta na Instagramie”.
- Kliknij “Dodaj”.
- Zaloguj się do swojego profilu na Instagramie.
- Wybierz konto reklamowe, dla którego dodajesz dostęp do profilu.
To wszystko. Od teraz możesz tworzyć reklamy na Instagramie, zarówno z poziomu Menedżera reklam, jak i poprzez aplikację mobilną!
Czy warto reklamować się na Instagramie?
To zależy.
Wiele biznesów świetnie pasuje do świata pięknych zdjęć i wideo. Równie dużo jednak nie powinno tracić czasu na reklamowanie się na Instagramie.
Jak więc dowiedzieć się, czy twoja marka pasuje do Instagrama?
Po pierwsze dowiedz się, czy twoi potencjalni klienci go przeglądają.
W przypadku branż takich jak fashion, home decor, czy beauty możesz być niemal pewien, że tak właśnie jest.
Jeśli jednak sprzedajesz hurtowo rękawiczki medyczne, ciężki sprzęt budowlany, czy naprawiasz cieknące krany, to przetestuj na niewielkim budżecie, czy reklamy na Instagramie mają dla ciebie sens ekonomiczny.
Możesz także zrobić mały research, by sprawdzić, jak radzi sobie na Instagramie twoja konkurencja. Jeżeli nie znajdziesz dobrej jakości profilów i aktywności odbiorców na nich, to powinna zapalić ci się żółta lampka ostrzegawcza.
Weź również pod uwagę, że Instagramowicze mogą wydawać znacznie mniejsze sumy pieniędzy i robić to bardziej niechętnie, niż osoby przeglądające Facebooka. W wielu wypadkach tak właśnie jest, ale upewnisz się wyłącznie testując tego typu reklamy w twojej branży.
Sposoby zakupu reklam na Instagramie
Płatnie docierać do klientów możesz na 3 odrębne sposoby.
Najprostszym z nich jest skorzystanie z funkcji “Promocje” w aplikacji mobilnej.
Drugi jest nieco trudniejszy, ale znacznie bardziej rozbudowany i polega na dodaniu umiejscowienia Instagramu w trakcie tworzenia reklam w Menedżerze reklam.
Ostatni jest najrzadziej używany i obejmuje zewnętrznych partnerów Instagrama, czyli inaczej firmy robiące reklamy za ciebie.
Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę poszczególnych sposobów.
Aplikacja mobilna Instagrama
Za jej pomocą w prosty i szybki sposób zareklamujesz kreację opublikowaną na swoim profilu.
Niestety, na dzień dzisiejszy nie możesz promować postów karuzelowych oraz zdjęć z oznaczonymi produktami. W tym drugim wypadku wystarczy, że usuniesz je, by móc rozpocząć reklamowanie.
Konkretną kreację możesz wypromować poprzez dotknięcie “Promuj”, znajdujące się pod zdjęciem, czy wideo lub za pomocą modułu “Promocje” widocznego pod opisem profilu.
Główna zaleta tego sposobu promocji jednocześnie jest jego największą wadą.
Uproszczenie funkcjonalności ogranicza cię bowiem w zakresie:
- celów reklamowych – 3 rodzaje
- targetowania odbiorców – 2 typy
- promowanych postów – wyłącznie istniejącej posty na profilu
Nawet cel reklamowy taki jak “Aktywność dotycząca posta” oraz grupy remarketingowe dostępne są tylko w Menedżerze reklam.
Menedżer reklam
Panel reklamowy Facebooka w trakcie tworzenia kampanii daje ci możliwość wyboru tzw. Umiejscowień. Są nimi miejsca, w których możesz się reklamować i należą do FB, czyli np. Messenger, Audience Network, czy właśnie Instagram.
Taki sposób podziału oznacza, że w pierwszej kolejności musisz wybrać cel reklamowy i dopiero w kolejnych krokach dostosowujesz do niego grupy odbiorców, umiejscowienia i kreacje.
Tego typu rozwiązanie daje ci ogrom możliwości promocji twojej marki.
W panelu targetowania możesz dowolnie kreować nowe grupy odbiorców, korzystać z wcześniej zapisanych grup lub też wybierać spośród utworzonych grup niestandardowych i podobnych.
Nie jesteś też ograniczony do istniejących postów na Instagramie. Na ostatnim etapie tworzenia kampanii możesz utworzyć albo nowy post (tzw. dark post) albo skorzystać z wyboru istniejącego.
Cele reklamowe na Instagramie
Aplikacja mobilna
W przeciwieństwie do Menedżera reklam, w aplikacji mobilnej do wyboru masz jedynie 3 cele. Są nimi:
- Twój profil
- Twoja witryna internetowa
- Twoje wiadomości Direct
Jak więc widzisz znacznie odbiegają one od funkcjonalności systemu reklamowego Facebooka, gdzie m.in. możesz celować w aktywność pod postem, czy sprzedawać produkty z katalogu.
Cel “Twój profil” dostępny jest wyłącznie w aplikacji mobilnej i jest jedynym sposobem na przekierowanie odbiorcy do twojego profilu na Instagramie, bez konieczności otwierania przeglądarki mobilnej użytkownika.
Osobiście tylko w takim wypadku tworzę reklamy na Insta w aplikacji mobilnej.
Pozostałe cele reklamowe pozostawiam Menedżerowi reklam.
Menedżer reklam
Za pomocą Menedżera reklam w prosty sposób utworzysz reklamy dostosowane do finalnego celu, jaki chcesz osiągnąć kreacjami.
Sam Facebook dzieli je na 3 kategorie, zbieżne z kolejnymi etapami lejka sprzedażowego.
Na poniższym zrzucie ekranu możesz zapoznać się z nimi wszystkimi.
Szczegółowe omówienie celów znajdziesz w moim artykule na blogu, który pojawi się już wkrótce :).
Rodzaje reklam na Instagramie
Podobnie, jak w przypadku Facebooka, do wyboru masz szereg ciekawych sposobów na zachęcenie odbiorcy do zakupu lub wykonania innej pożądanej akcji.
Niestety, wiele z nich nie jest dostępnych z poziomu aplikacji mobilnej. Możesz z nich skorzystać tylko za pomocą Menedżera reklam.
Na poniższym zrzucie ekranu znajdziesz wszystkie główne rodzaje reklam dostępne na Instagramie.
Reklamy graficzne
Proste w przekazie i często bardzo skuteczne. Najpopularniejszym formatem tego typu kreacji jest kwadrat, czyli obraz o wymiarach minimum 500×500 pikseli.
Od pewnego czasu Instagram akceptuje również reklamy graficzne w orientacji pionowej, której proporcje powinny wynosić 4:5.
Reklamy wideo
Wielu ekspertów performance marketingu jest przekonanych, że im krótsze wideo, tym lepsze. Inni natomiast są zupełnie przeciwnego zdania.
Jeżeli nie jesteś więc pewien, który front obrać, po prostu przetestuj różne długości wideo w swoich kreacjach reklamowych. Maksymalna dozwolona długość filmu to 120 sekund.
Warto, by każde wideo posiadało napisy, gdyż wiele osób ogląda je bez włączonego dźwięku.
Pamiętaj też, by jego minimalna szerokość wynosiła 500 pikseli, waga filmu nie przekraczała 30 MB, a maksymalne proporcje zatrzymały się na 1.91×1.00.
Reklamy karuzelowe
Reklamy w formie karuzeli składają się z 2-10 kwadratowych grafik lub wideo.
Wymiary każdego kafelka powinny wynosić:
- Aktualności na Instagramie: 1080×1080 pikseli
- Insta Stories: 1080×1920 pikseli
Za ich pomocą możesz stworzyć ciekawe i spójne kreacje, które w momencie przesuwania kafelków w prawo tworzą jednolitą poziomą grafikę lub też opowiadają kolejne etapy historii.
Tego typu forma promocji dostępna jest tylko poprzez Menedżera reklam. Nie możesz promować postów karuzelowych z poziomu aplikacji mobilnej.
Reklamy Insta Stories
Wszystkie wcześniej omówione typy reklam możesz zastosować w formacie Insta Stories.
Główną cechą tego umiejscowienia są odmienne wymiary grafik i wideo. Powinny być one dostosowane do urządzeń mobilnych, a więc zachować proporcje 9:16.
Możesz korzystać również z grafik poziomych i kwadratowych, ale będą one wyglądać dużo mniej zachęcająco i estetycznie.
Pamiętaj, by pozostawić około 250 pikseli wolnego miejsca u góry i dołu kreacji, aby ważne elementy kreacji nie zostały zasłonięte przez nazwę profilu i przycisk przejścia do strony WWW.
Reklamy Insta Stories utworzysz tylko w Menedżerze reklam. Niestety nie możesz promować storiesów opublikowanych wcześniej na profilu.
Reklamy w formie kolekcji
Kolekcje widoczne są tylko w Aktualnościach na Instagramie.
Składają się z głównej grafiki lub zdjęcia, po dotknięciu którego widzimy kreację podobną do landing page na stronie www.
Za jej pomocą możemy zaprezentować produkty w atrakcyjny i estetyczny sposób, dodając wiele grafik, wideo i karuzel pomiędzy produktami.
Możesz je utworzyć wyłącznie w Menedżerze reklam. Do wyboru masz 3 szablony i opcję utworzenia własnego (niestandardowego)
Targetowanie na Instagramie
Jednym z najważniejszych elementów, które wpływają na efektywność kampanii jest dobór odpowiedniej grupy odbiorców.
Źle dobrana grupa nie zareaguje nawet na najpiękniejszą i najbardziej kreatywną reklamę.
Skorzystaj z poniższego zestawienia, by dowiedzieć się, jakie rodzaje targetowania są dostępne w reklamach na Instagramie.
Rodzaje targetowania
Aplikacja mobilna
W przypadku celowania w ściśle określone grupy odbiorców tworzenie reklam w aplikacji mobilnej nie jest dobrym wyborem.
Oferuje ona jedynie 2 typy targetowania:
- Automatyczny
- Utwórz własną grupę odbiorców
W pierwszym przypadku zostanie utworzona grupa podobnych odbiorców (tzw. lookalike) na bazie osób aktywnych na twoim profilu na Instagramie.
Druga opcja umożliwia utworzenie własnej grupy na bazie lokalizacji, wieku, płci i zainteresowań.
Niestety nie masz dostępu do grup odbiorców zapisanych w Menedżerze reklam, w tym również do osób, które odwiedziły twoją stronę www lub były aktywne na fanpage’u na Facebooku.
Menedżer reklam
Do wyboru masz wszystkie funkcje dostępne w panelu reklamowym (Rys. 6), czyli:
- Grupy odbiorców zawierające miks zainteresowań, grup remarketingowych czy grup podobnych odbiorców (tzw. Zapisane grupy).
- Grupy odbiorców utworzone w panelu “Grupy odbiorców”, czyli np. osoby aktywne na fanpage’u, klienci sklepu online, czy grupy podobnych odbiorców na bazie grup niestandardowych.
- Możliwość stworzenia zupełnie nowej grupy na bazie zainteresowań, wieku, płci, lokalizacji, używanego urządzenia itd.
Jaki typ targetowania wybrać?
Podobnie jak w przypadku dowolnego innego typu reklam, musisz zastanowić się, jaki jest twój finalny cel reklamy.
Jeśli zależy ci na remarketingu, to skup się na osobach aktywnych na fanpage’u, profilu na Instagramie, stronie www lub też osobach zapisanych do newslettera.
W momencie, gdy pragniesz zainteresować swoją firmą zupełnie nowych odbiorców, to celuj w grupy odbiorców oparte na zainteresowaniach i grupach podobnych odbiorców. Pamiętaj, by wykluczać z nich grupy remarketingowe.
Jak mierzyć skuteczność reklam?
Ostatnim i bardzo ważnym elementem reklamowania się na Instagramie jest analiza efektów działań.
Możesz ją przeprowadzić w bardzo okrojonej formie w aplikacji mobilnej lub za pomocą Menedżera reklam.
Aplikacja mobilna
Instagram w swojej aplikacji mobilnej daje ci wgląd w statystyki osób, które zareagowały na posty.
Oznacza to, że możesz sprawdzić, jaki procent osób widzących post jako reklamę wykonał następujące czynności:
- Odwiedził twój profil na Instagramie
- Dotknął w link do twojej witryny
- Wyświetlił kreację
Statystyki tego typu znajdziesz, wchodząc w przycisk “Promocje” i wybierając konkretny reklamowany post. Następnie dotknij funkcji “Wyświetl statystyki”.
Menedżer reklam
Znacznie więcej danych przeanalizujesz w Menedżerze reklam, gdzie dowiesz się m.in.:
- jakie umiejscowienie było najskuteczniejsze (jeśli wybrałeś jednocześnie np. Aktualności i Insta Stories)
- kto najchętniej wchodził w interakcję z reklamą
- ile otrzymałeś reakcji i komentarzy za jej pomocą itd.
Różne typy danych znajdziesz w opcji “Kolumny” w głównym panelu reklamowym oraz klikając w przycisk “Podział”.
PODSUMOWANIE
Reklamy na Instagramie potrafią być bardzo skutecznym sposobem na odnalezienie nowych i ponowne przyciągnięcie osób zainteresowanych twoimi produktami lub usługami.
Umiejętne dobranie celu, targetowania i typu kreacji pomoże ci bardziej świadomie decydować o tym, kto, kiedy i jak wejdzie w kontakt z twoją firmą.
Promocja tego typu idealnie sprawdzi się w środowisku street wear, fashion, beauty, czy home decor. W przypadku bardziej niszowych branż musisz samodzielnie przetestować, czy tego typu umiejscowienie będzie ekonomicznie opłacalne.
Polecane artykuły
Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?
12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads
Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku
Profesjonalne konto na Instagramie – 17 praktycznych porad
Jak zdobyć followersów na Instagramie? Jak się wypromować? Poradnik reklamowy