Promocja lokalnej firmy

Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Kompleksowy Poradnik. Cz. 4 – Skuteczne sposoby promocji

Czas czytania: 11 min.

Gdy już wybrałeś, z jakich platform będziesz korzystać, nadeszła pora na strategię publikacji treści i reklam. Jakie sposoby promocji będą najskuteczniejsze dla lokalnej firmy?

 
Pamiętaj, by zapoznać się z poprzednimi trzema częściami cyklu:

 

 

Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!

Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

 

Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów na to, jak przekuć wirtualnych odbiorców w realnych klientów:

 

1. Umieść wizytówkę swojej firmy na mapach Google.

 

Wyszukiwanie w Google jest ogromnie ważne w przypadku promocji biznesu lokalnego. To głównie stąd będą się brać twoi klienci.

Załóż konto w Google Moja Firma, uzupełnij dane i poczekaj około 2 tygodnie na pocztówkę od Google ze specjalnym kodem.

Następnie wpisz kod w okno weryfikacji i voila! Jesteś w Mapach Google.
Zupełnie za darmo.

Jak ognia unikaj firm, które chcą, abyś im zapłacił setki złotych za “wyklikanie” profilu. Nie warto.

Utrzymanie wizytówki również jest darmowe – Google nigdy nie pobiera opłat za tę usługę, więc jeśli otrzymasz tego typu telefon, to na pewno jest to oszustwo.

Jeżeli z zaskoczeniem odkryjesz, że twoja firma już ma wizytówkę, to możesz ją przejąć w prosty sposób. Wystarczy, że skorzystasz z tej instrukcji.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? GMF

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? GMF

 

 

2. W umiejętny sposób zachęcaj do odwiedzin offline

 

Facebook i Facebook Ads

 

Poprzez fanpage na Facebooku lub profil na Instagramie możesz wygenerować bardzo duży buzz wokół swojej marki – wystarczy, że umiejętnie, cierpliwie i spójnie pokażesz wizerunek offline’owej działalności swojej firmy.

Pokaż swoją załogę od ludzkiej strony, zaprezentuj w apetyczny sposób dania w swojej restauracji i pokaż, że oferujesz coś więcej niż wieczne zniżki na produkty, których chcesz się pozbyć.

Pomyśl jak konsument, a nie jak marka – co jego by zachwyciło, a tobie przyniosło korzyści, również te długoterminowe?

 

  • opowiedz, co wyróżnia twoją firmę

Na pewno nie to, że jesteś profesjonalistą, z 20-letnim doświadczeniem i solidnie wykonujesz swoją pracę. Zastanów się, czym naprawdę się różnisz od innych. Może zdobisz swoje meble unikalnymi ornamentami? Może oferujesz dojazd do zalanego mieszkania klienta w 10 minut po telefonie od niego? Albo pracujesz głównie w godzinach popołudniowych, gdy inni specjaliści już śpią albo odpoczywają?
Jeśli nie możesz znaleźć żadnej z takich cech, to po prostu ją stwórz. Naprawdę warto!

 

  • wyjaśnij, jaki problem rozwiązuje twoja usługa lokalna.

Jako hydraulik nie wymieniasz perfekcyjnie kolanek w syfonach, a ratujesz klientów przed zalaniem sąsiadów i gigantycznymi rachunkami za wodę.

Jako stolarz nie rzeźbisz pięknie w drewnie, a wykonujesz meble, które są tak trwałe, że przeżyją pokolenia. Jako krawiec nie wykonujesz poprawek krawieckich, tylko nadajesz nowe życie ulubionym ubraniom. I tak dalej, i tak dalej.

 

  • zamieść wezwanie do działania.

Ludzie tak już mają, że lubią być prowadzeni za rękę. Bez informacji, co odbiorca powinien zrobić po zobaczeniu reklamy, masz dużo mniejsze szanse, że sam się domyśli i wykona pożądane działanie.

Warto więc na końcu przekazu promocyjnego zamieścić krótkie “Kliknij poniżej!”, “Zadzwoń teraz”, wraz z umieszczeniem buttonu, przekierowującego do strony www lub dzwonienia pod podany numer telefonu.

 

 

 

Google Ads

 

W reklamach w sieci wyszukiwania Google musisz obrać inną strategię.

Na Facebooku odbiorcy nie szukają niczego konkretnego, natomiast w Google to, co wpisują w wyszukiwarkę oznacza konkretny zamiar.

Twój przekaz powinien więc rozwiązać problem, który kryje się pod konkretną frazą.

Jeśli remontujesz mieszkania, to twoja reklama powinna brzmieć np.:

“Poszukujesz niezawodnej ekipy remontowej? Zadzwoń i umów się – mamy wolne terminy!”

Jeżeli jesteś hydraulikiem, to twoja reklama mogłaby wyglądać w taki sposób:

“Potrzebujesz nagłej pomocy hydraulicznej? Zadzwoń, jesteśmy do dyspozycji 24/7!”

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Google Ads

 

 

3. Dołącz do lokalnych grup dyskusyjnych

 

W facebookowej wyszukiwarce poszukaj grup, które są zbieżne z branżą twojej firmy.

 

Jeśli jesteś właścicielem antykwariatu, to możesz zapisać się do społeczności osób wymieniających się książkami lub odsprzedających je za półdarmo.

Jako lokalny inwestor możesz dołączyć do grupy z osobami poszukującymi mieszkania na wynajem.

Posiadając mały salon sukien ślubnych możesz brać udział w dyskusjach i podpowiadać elementy ubioru dla lokalnych przyszłych panien młodych.

Jeśli sprzedajesz ekologiczne naczynia, to dołącz do lokalnej grupy zero waste. Z pewnością jej członkowie będą zainteresowaniami nowymi rozwiązaniami, które kupią “od ręki”.

 

Możliwości jest mnóstwo. Wystarczy ich poszukać.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Grupy FB

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Grupy FB

 

 

4. Targetuj swoje reklamy. Wąsko

 

Prowadzisz restaurację, mały biznes kaletniczy a może lokalny butik?

Większość decyzji zakupowych dokonywana jest “przy okazji” – pod wpływem emocji.

Ustaw lokalną reklamę w Google Ads lub na Facebooku. Obie platformy oferują możliwość targetowania po wybranej lokalizacji, a na Facebooku, dzięki możliwości umieszczenia pineski, stargetujesz osoby znajdujące się zaledwie 1 km od twojej lokalizacji.

Sprawdź mój poradnik bardzo dokładnego targetowania na Facebooku, aby poznać więcej inspiracji.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Targetowanie

 

 

5. W reklamie Google Ads dołącz lokalizację w zakładce Rozszerzenia.

 

Osoba przebywająca niedaleko jednej z lokalizacji Twojej firmy, po wyszukaniu konkretnej frazy, zobaczy reklamę wraz z adnotacją, gdzie może cię znaleźć. Wygląda to tak:

Aby móc umieścić tego typu reklamę musisz mieć zweryfikowaną lokalizację w Google Moja Firma i połączone oba konta ze sobą (Google Ads i Google Moja Firma) (patrz pkt 1)

Więcej informacji o tej funkcji znajdziesz w pomocy Google.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Rozszerzenia

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Rozszerzenia

 

 

6. Korzystaj z dobrodziejstwa remarketingu i grup podobnych odbiorców

 

Po kilku tygodniach prowadzenia intensywnych działań, być może uda ci się uzbierać wystarczająco dużą grupę odbiorców, z których stworzysz grupy remarketingowe oraz grupy podobnych odbiorców.

Remarketing to must have dla “reklamiarzy”. Taka grupa powinna zawierać minimum 1000 osób – klikających w twoje linki, oglądających wideo, komentujących, reagujących itd.

Grupy podobnych odbiorców pozwolą ci na łatwe kierowanie reklam do osób nieznających twojej firmy, ale podobnych do tych, którzy wiedzą już o niej co nieco.

Oba typy są dostępne zarówno w Facebook Ads, jak i Google Ads.

W obu przypadkach najpierw musisz utworzyć grupę niestandardowych odbiorców.

 

W facebookowym Menedżerze Firmy zrobisz to klikając w opcję Grupy odbiorców.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Grupy odbiorców

 

 

W Google Ads najlepiej jeśli najpierw zdefiniujesz je w Google Analytics. Na koniec połącz Google Ads z Google Analytics (instrukcję znajdziesz tutaj), a grupy niestandardowe automatycznie zaciągną się z analityki. Po kilku dniach będziesz mieć też dostęp do grup podobnych odbiorców.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Grupy odbiorców

 

 

 

7. Umiejętnie dobierz cel reklamy.

 

Facebook Ads

 

Facebook Ads daje ci do dyspozycji całkiem sporo celów reklamowych. Możesz więc czuć się początkowo zdezorientowany, który jest najlepszy dla twojego biznesu lokalnego.

I tutaj popełniasz błąd!

 

Żaden cel nie jest najlepszy. Każdy z nich jest, w zależności od tego, co chcesz osiągnąć reklamą.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Cel

 

 

Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie wszystkich celów, wraz z informacją do czego najlepiej ich używać:

 

  • Rozpoznawalność marki – najrzadziej używany ze wszystkich celów reklamowych. Jego niejasne wskaźniki skutecznie zniechęcają, dlatego nie polecam go do żadnych działań reklamowych.

 

  • Zasięg – używaj go głównie wtedy, gdy posiadasz bardzo małą liczbę odbiorców lub chcesz wzmocnić znajomość marki (ekspozycję na twoje logo, ofertę itd.).

Jako właściciel restauracji możesz celować w osoby znajdujące się w pobliżu lokalu, jako lokalny krawiec możesz próbować przekonać osoby zainteresowane modą, że warto zainwestować w szycie miarowe.

 

  • Ruch – najlepszy sposób, aby sprowadzić dużo ruchu na stronę www. Niestety, oznacza to też przyciągnięcie osób, które lubią klikać, ale niekoniecznie wykonają jakąś konkretną akcję.

 

  • Aktywność – chcesz wzmocnić tzw. społeczny dowód słuszności? Promuj swoje facebookowe posty z tym celem. Reakcje, komentarze i obejrzenia wideo wzmacniają zaufanie do twojego przekazu.

 

  • Instalacje aplikacji – pomińmy ten punkt, bo raczej na 99% nie posiadasz własnej aplikacji mobilnej 🙂

 

  • Wyświetlenia filmu – podobnie jak w celu Zasięg, Facebook dotrze do osób, które lubią się patrzeć, ale niekoniecznie podejmować akcję. To dobry cel, gdy chcesz przybliżyć działalność twojej firmy lub edukować odbiorców.

 

  • Pozyskiwanie kontaktów – opcja inaczej nazywa Lead Ads. Używaj jej, gdy chcesz pozyskać adresy mailowe klientów – zapis do newslettera, pobranie e-booka itp.

 

  • Wiadomości – ten cel reklamowy kieruje odbiorców do Messengera twojego fanpage’a. Jeśli posiadasz biznes oparty na relacjach, jak np. trener fitness, to ten typ reklamy może świetnie działać.

 

  • Konwersje – w przypadku biznesu lokalnego raczej najrzadziej używana opcja, ale całkiem niesłusznie. Owszem, dodanie do koszyka, czy zakup nie interesują cię jeśli prowadzić klub fitness, ale za to możesz stworzyć konwersje niestandardowe oraz użyć konwersji pozyskania Kontaktu.

W tym ostatnim przypadku, w przeciwieństwie do Lead Ads, najpierw kierujesz na stronę www, a dopiero po wykonaniu akcji, Facebook przypisuje konwersję.

 

  • Sprzedaż z katalogu – przydatna głównie wtedy, gdy prowadzisz sklep online, ale równie dobrze jako produkt możesz sprzedawać np. konsultacje biznesowe. W takim przypadku musisz stworzyć specjalny katalog produktów, który następnie automatycznie wypełni produktami karuzelę albo materiał błyskawiczny.

 

  • Ruch w firmie – ta mało popularna funkcjonalność przyda się, jeśli posiadasz wiele oddziałów swojej firmy. Aby z niej skorzystać, musisz stworzyć nowe lokalizacje w Menedżerze Firmy.

Ruch w firmie przydaje się, jeśli chcesz, by Facebook automatycznie dobierał nazwę najbliższej lokalizacji twojego lokalu do osoby, której wyświetla się reklama.

 

 

Google Ads

 

Google Ads to zupełnie inna para kaloszy, niż Facebook.

Podobnie, jak w przypadku różnic w tekście reklamowym, narzędzie reklamowe Google również w kwestii kierowania wymaga innej strategii.

Google po kliknięciu w przycisk “Nowa kampania” oferuje szereg celów. W przeciwieństwie do Facebook Ads, nie traktuj ich jak wyrocznię. Najlepszym sposobem na wykorzystanie tego narzędzia po swojemu będzie wybranie ostatniej opcji, czyli braku celu.

Dopiero typ kampanii (czyli w Facebook Ads zakładka Umiejscowienia) pomoże ci dotrzeć z konkretnym celem do właściwych osób.

 

Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie możliwości kierowania reklam w Google Ads:

 

  • Sieć wyszukiwania – idealne medium dla biznesów lokalnych oferujących usługi takie jak malowanie ścian, kładzenie kafelek, remonty, pomoc hydrauliczna, elektryczna i wiele więcej.

 

  • Sieć reklamowa – czyli tekstowe i graficzne reklamy na YouTube, oraz banery na stronach www i w aplikacjach mobilnych. Czy tego typu reklamy są przydatne dla biznesu lokalnego? Moim zdaniem raczej nie. Owszem, są wyjątki, jak np. biznes deweloperski, czy usługi biznesowe.

Niestety w przypadku usług hydraulicznych, malarskich, czy małego antykwariatu raczej nie będziesz w stanie wynieść z sieci reklamowej choćby pokrycia wydatków.

 

Dlaczego?

 

Biznes i deweloperka interesują szerokie grono odbiorców. Łatwiej więc zoptymalizować tego typu kampanie.

W przypadku niszowych typów działalności w większości sytuacji trafisz na osoby nie zainteresowane tematem. Dlatego też w takim przypadku lepsza jest sieć wyszukiwania.

 

  • Zakupy Google – opcja wyłącznie dostępna dla sklepów online.

 

  • Wideo – jeśli chcesz promować wideo promocyjne swojej firmy, to za pomocą tego kierowania zobaczą je użytkownicy YouTube oraz stron internetowych. Raczej na pewno nie pozyskasz w ten sposób zbyt wielu klientów, ale rozpoznawalność marki z pewnością wzrośnie.

 

  • Aplikacja – podobnie jak w przypadku celu w Facebook Ads raczej ci się nie przyda 🙂

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Cel

 

 

 

8. Używaj odpowiednich typów reklamy

 

Na Facebooku możesz zamieszczać posty tekstowe i z linkiem oraz publikować obrazki, wideo, ankiety, notatki i tworzyć wydarzenia.

 

Jak wybrać format idealny do twojego celu?

 

  • Zawsze dodawaj CTA (wezwanie do działania) w formie przycisku oraz informacji w poście. Da ci to większą szansę na uzyskanie reakcji ze strony odbiorców. Wybierając cel Zasięg masz dostęp do przycisku “Zadzwoń teraz” oraz “Jak dojechać”.

 

  • Wideo, post tekstowy, obrazek – niezależnie od formatu twoja treść musi wywoływać emocje u odbiorcy. Wideo przedstawiające prezesa wygłaszającego orędzie, obrazek pełen tekstu czy post sucho informujący o jakimś fakcie nie zachęcą nikogo do zapoznania się z tym, co oferujesz.

 

  • Nie dobieraj formatu do treści a treść do formatu. Jeśli chcesz pokazać działania firmy “od kuchni” wybierz wideo lub galerię zdjęć. Gdy chcesz o coś zapytać, stwórz ankietę. Wydarzenie świetnie sprawdzi się, jeżeli pragniesz zebrać uczestników eventu w jednym miejscu.

 

  • Opowiadaj historie, a nie przedstawiaj fakty. Twoich klientów nie obchodzi, że właśnie kupiliście niezwykle kosztowną i wydajną maszynę. Za to zainteresuje go to, do czego może służyć – widząc ją w akcji.

 

  • Notatka sprawdzi się głównie wtedy, gdy chcesz w jednym miejscu przedstawić historię firmy lub opublikować regulamin konkursu. Gdy masz coś ważnego do przekazania lepiej sprawdzi się zwykły post, nawet długi na kilkanaście akapitów.

 

 

9. Zamów online, odbierz offline

 

Wielu klientów nawet w dzisiejszych czasach woli dokonać zakupu offline.

Naucz ich, że w prosty sposób mogą zarezerwować produkt poprzez twoją stronę www – do tego celu świetnie nadadzą się funkcje typu “click and collect” dostępne w niemal każdej platformie sklepowej.

Nie musisz posiadać sklepu online, aby wdrożyć takie rozwiązanie. Wystarczy, że zamieścisz informacje o poszczególnych produktach na swojej stronie i dodasz funkcjonalność sprawdzania stanu magazynowego w twoim sklepie stacjonarnym.

Ewentualnie możesz aktualizować dane ręcznie, jeśli oferujesz mały asortyment, który sprzedaje się co kilka godzin lub kilka dni.

 

Jak wypromować lokalną firmę w internecie? Odbierz offline

 

 

 

PODSUMOWANIE

 

Do swoich potencjalnych klientów skutecznie dotrzesz dopiero wtedy, gdy właściwie dobierzesz środek oraz sposób przekazu.

Wybór platformy to pierwszy krok na drodze do sukcesu lub porażki. Najważniejsze, byś działał od szczegółu do ogółu a nie odwrotnie.
Powinieneś szukać odbiorców w dostępnych platformach a nie na ślepo wybierać np. Facebooka i Instagrama, licząc, że dobrze trafiłeś.

Dopiero w następnej kolejności zastosuj kilka technik, które pomogą ci zainteresować konsumentów wystarczająco mocno, by osobiście odwiedzili twój lokalny biznes.

 

 

Przeczytaj ostatnią część poradnika tutaj.

 

 


Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?

Sprawdź moje inne artykuły:

 

  • Analityka:

Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik

Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?

Testy A/B – Poradnik dla Początkujących

Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących

Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik

Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?

Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?

Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?

Darmowe narzędzie do SEO, czyli Search Console – Poradnik Użytkownika

 

  • E-biznes:

Serie artykułów:

Promocja Lokalnej Firmy w Internecie

Wielki Poradnik marketingu szeptanego

Kompendium Wiedzy o MLM

Marketing Mix – Poradnik

Content Marketing od A do Z

 

 

Artykuły:

Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik

Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik

Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy

Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik

Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik

 

 

Pomogłam? Oceń ten artykuł!

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Trwa wczytywanie
Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.