fbpx

Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy

23 lipca 2019

Czas czytania: 10 min.

Content marketing kilka lat temu został obwołany mianem “króla marketingu”. Czy rzeczywiście warto poświęcić mnóstwo czasu, by stworzyć treści warte czytania i dzielenia się nimi? Dlaczego niektórzy twierdzą, że marketing treści nie działa?

Dzisiaj przeczytasz pierwszą część potężnego poradnika Content Marketing od A do Z!

 

 

 

Co to jest content marketing?

 

 

Content marketing to inaczej marketing treści. Contentem jest więc wszystko, co wyprodukuje człowiek, by zakomunikować coś drugiej osobie.

Może być to e-mail, wiadomość na Facebooku, poradnik na firmowym blogu czy vlog na YouTube.

Content marketing używa tych treści do osiągnięcia konkretnego celu marketingowego.

Takiego jak zbudowanie w świadomości odbiorcy, że nasza firma jest ekspertem w swojej dziedzinie.

Albo pokazanie, że marka rozumie pragnienia i potrzeby swoich klientów, dostarczając im rozrywki poprzez sponsorowane wideo, czy podcast.

Wszystkie z tych celów kierują do jednego głównego – pozyskania klienta, który będzie lojalny.

 

 

Korzyści z prowadzenia content marketingu

 

Wielu właścicielom firm trudno jest zrozumieć, jakie konkretne korzyści da im wdrożenie marketingu treści.

Trudno się im dziwić. Ta dziedzina marketingu posiada bardzo wiele rozgałęzień, które przynoszą efekty na różnych etapach budowania lejka sprzedażowego.

 

Oto one:

 

Świadomość marki

Czyli inaczej to, co myśli o twojej firmie konsument.

Jeśli chcesz pozycjonować się jako ekspert, to musisz udowodnić odbiorcom, że nim jesteś. Najlepszym sposobem na to są cykle poradników, filmy edukacyjne, czy podcasty z ekspertami z branży.

Dążąc do zostania marką kojarzoną ze świetną zabawą, powinieneś tworzyć content, który dostarczy ją potencjalnym klientom, jak np. sponsoring wydarzeń rozrywkowych, w których biorą udział.

 

Wiarygodność

Jeśli uda ci się wykreować siebie lub swoją markę jako eksperta danej dziedziny, to po pewnym czasie ludzie zaczną pytać cię o radę, gdy mają jakiś problem.

W ten sposób wiarygodność w tym, co robisz będzie rosnąć. Osoby, które uzyskają od ciebie poradę, czy to prywatną mailu, czy za pomocą artykułu na blogu, podzielą się tą informacją, gdy ich znajomi również będą szukali odpowiedzi.

 

Systematyczność = eksperckość

Wyobraź sobie, że wchodzisz na bloga pewnego znanego konsultanta marketingowego i widzisz tam kilka świetnych tekstów. Czytasz je z dużą ciekawością i chcesz więcej.

W tym problem, że te trzy artykuły to cała treść strony… Co pomyślisz sobie w takim momencie?

Brak sumienności w prowadzeniu content marketingu może wywołać w twoich klientach wrażenie, że również w życiu zawodowym porzucasz nowe projekty lub zwyczajnie nie masz wystarczająco wiedzy, by dzielić się nią z odbiorcami.

W ten sposób nie tylko nie pomagasz swojej firmie, ale również możesz jej zaszkodzić.

Jako ekspert powinieneś pisać regularnie i wcale nie oznacza to, że na blogu musi pojawić się 20 tekstów miesięcznie. Ustal, ile jesteś w stanie napisać w ciągu miesiąca i trzymaj się tego.

Bądź wytrwały – im więcej świetnej jakości tekstów, tym większe zaufanie do tego, że naprawdę jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.

Dodatkowo większa liczba wpisów oznacza obecność twojej strony na wiele fraz kluczowych, które mogą wpisywać w wyszukiwarkę twoi potencjalni klienci.

Odwiedzając twoją stronę mają też okazję przeczytać inne teksty, co zwiększa średni czas ich obecności, a więc i daje sygnał Google, że strona jest atrakcyjna.
A to oznacza, że można ją wyżej umieścić w indeksie.

 

Darmowa reklama, która niesie się sama

Pisząc świetne teksty lub kręcąc przydatne video tworzysz treść, którą chcą dzielić się twoi odbiorcy.

Tak się właśnie rodzi marketing szeptany, który może sprowadzić do twojej firmy dziesiątki lub nawet setki klientów, bez konieczności przeprowadzania agresywnych akcji marketingowych.

Zaufanie pozostaje też w głowie twoich klientów, dzięki czemu istnieje większa szansa, że przy kolejnym zakupie wybiorą ciebie a nie twoją konkurencję.

Idealnym przykładem wiarygodności eksperckiej jest Michał Szafrański, który w ciągu kilku lat wygenerował kilka mln złotych dochodu, dające mu wolność finansową.

 

Pośrednie zakupy nowych produktów

Jeżeli twoja firma lub marka osobista sprzedaje szereg produktów, czy usług, to warto o tym powiedzieć przyszłym, obecnym i byłym klientom.

Janusz kupujący farby w twoim sklepie może nie mieć pojęcia o tym, że sprzedajesz także płytki łazienkowe, czy panele podłogowe.

Ania, która kupiła twój kurs online może nie być świadoma, że masz także w ofercie ebooki i konsultacje.

Dzięki content marketingowi możesz w nieinwazyjny sposób uświadomić odbiorców, że twój asortyment nie ogranicza się do tego, co kupił.

 

Lepsze SEO na stronie www

Jednym z najmniej “ludzkich” elementów content marketingu to dopasowanie treści do fraz wpisywanych w przeglądarkach internetowych.

Niestety, pamiętanie o optymalizacji strony pod tym kątem jest kluczowe, aby pozyskać bezpłatny i wartościowy ruch.

Dobre SEO może zaoszczędzić ci wydatków sięgających nawet setek tysięcy złotych miesięcznie!

Świetnej jakości artykuły nie tylko są doceniane przez wyszukiwarkę Google, ale także przez inne serwisy publikujące treści.

Linkując do twojego artykułu tym bardziej wzmacniają wiarygodność twojej marki, zarówno bezpośrednio (czytelnicy klikają w link), jak i pośrednio (Google pozytywnie ocenia witryny z dużą liczbą dobrych linków zewnętrznych).

 

Nauka przez “zabawę”

Content marketing jest szczególnie przydatny, gdy sprzedajesz produkty lub usługi wymagające przynajmniej minimalnego wyszkolenia.

W przypadku usługi programu do mailingu, narzędzia do monitoringu, czy oprogramowania do heatmap, dobry blog firmowy to podstawa i jednocześnie bardzo silna machina marketingowa.

Blogi firm takich jak Freshmail (e-mail marketing), Brand24 (monitoring internetu), czy Hotjar (badanie zachowań użytkowników stron www) to świetne przykłady jak powinno robić się dobry marketing treści.

Artykuły tego typu nie mają na celu nachalne zachęcanie do kupna, lecz pokazanie, jak korzystać z technologii danego typu. Niekoniecznie tej konkretnej firmy.

Freshmail w dużej mierze pokazuje, jak robić e-mail marketing w ogóle, nie tylko za pomocą ich narzędzia. Brand24 dzieli się informacjami i wiedzą na temat szeroko rozumianego marketingu a Hotjar opowiada o całej branży monitoringu poruszania się po stronach przez odwiedzających.

W ten sposób firmy nie tylko docierają do szerokiego grona odbiorców, ale i w bardzo przyjazny i delikatny sposób zachęcają do zapoznania się z ofertą.

 

Odciążenie działu Obsługi Klienta

Ile razy słyszałeś te same pytania, zadawane przez klientów telefonicznie lub mailowo?

Content Marketing to idealny sposób na ograniczenie działań Obsługi Klienta do pomocy w sytuacjach związanych z dostawą, czy płatnościami.

Ten dział nie powinien natomiast edukować odbiorców i pokazywać im, jak korzystać ze sklepu, czy narzędzia.

Dobry firmowy blog czy kanał na YouTube może więc znacznie zmniejszyć frustrację użytkownika, który zamiast pisać do supportu, po prostu przeczyta poradnik.

 

“Fanaberia” czy konieczność?

Według badania przeprowadzonego przez CMI, aż 93% firm z sektora B2B tworzy marketing treści.

Natomiast według eMarketer 60% marketerów tworzy przynajmniej jedną treść content marketingową dziennie.

Jak widzisz, content marketing naprawdę jest królem i niemal dziwne wydaje się, gdy firma go nie tworzy.

Nie jest to oczywiście zbyt mocny argument w porównaniu z poprzednimi. Wielu decydentów jednak uważnie przygląda się konkurencji i próbuje naśladować działania, które dają konkurentowi przewagę na rynku.

 

Twoi klienci lubią czytać wartościowe treści

Według badań osoby przeglądające internet aż 20% czasu spędzają na konsumpcji treści.

Jeśli więc dobierzesz przekaz do swoich potencjalnych odbiorców to masz okazję na dużo częstszy kontakt z klientem, niż w przypadku korzystania tylko z płatnej reklamy.

Dodatkowo ciekawy artykuł pozostawi pozytywne wrażenie w umyśle klienta.

 

Budowanie stylu życia z uwzględnieniem marki

Content marketing to nie tylko blogi firmowe, czy vlogi inspiracyjne. To także np. aplikacje mobilne, które pomagają klientom w ich celach życiowych.

Przykładowo Nike nie ogranicza się do budujących reklamówek telewizyjnych, lecz idzie dużo dalej, pomagając milionom ludzi zrzucić zbędne kilogramy.

Ich aplikacje, Nike Training Club oraz Nike Running, do dnia dzisiejszego zostały pobrane łącznie ponad 20 mln razy! Dają one możliwość darmowych treningów dopasowanych do potrzeb konkretnego użytkownika oraz śledzą postępy, dodatkowo motywując do działania.

Dla milionów ludzi Nike stało się więc bardzo ważnym elementem życia, które pozytywnie na nie wpływa każdego dnia. Natomiast sama firma nie tylko w ten sposób pokazuje siebie z bardzo dobrej strony, ale i ma świetne narzędzie do product placementu.

 

Świetny insight konsumencki

Nie jest żadną tajemnicą, że kluczem do skutecznego marketingu są dane.

To, kim są nasi potencjalni nabywcy ma ogromne znaczenie, gdy firma zaczyna tworzyć strategię dotarcia do odbiorców oraz wybiera asortyment, którym ma zamiar handlować.

Kreując treści na dany temat, czy w formie bloga, vloga, czy aplikacji, marka dostaje darmowy dostęp do ogromnej ilości danych na temat osób, które naprawdę interesują się daną branżą.

Na przykład oferując PDF w zamian za adres e-mail, imię i nazwę branży, firmy B2B mogą lepiej zrozumieć, kogo zainteresuje ich oprogramowanie. Marketingowca, biznesmena, czy może programistę?

Marki modowe natomiast mogą skorzystać z danych Google Analytics, aby zbadać, czy najbardziej zaangażowanymi czytelnikami są kobiety, mężczyźni, osoby po 50. roku życia, czy może nastolatki.

Taka wiedza daje ogromną przewagę rynkową, z której ogromnie szkoda zrezygnować.

Warto też pamiętać, że ludzie się zmieniają. Potrzebujesz więc stale aktualnych danych, które content marketing jest w stanie dostarczyć wielokrotnie taniej, niż badania fokusowe (podczas których ludzie często kłamią).

 

Czy da się robić content marketing bez dużego budżetu?

Jak najbardziej tak! Czego sama jestem przykładem 🙂

Nie musisz wydawać tysięcy złotych na copywritera, jeśli nie masz takiego budżetu.

Dobry content marketing da ci wszystkie wymienione wyżej benefity tylko wtedy, gdy poświęcisz mu odpowiednio dużo czasu.

Jeśli więc jesteś w stanie pisać jeden tekst w tygodniu, czy miesiącu, to i tak masz o wiele większe szanse być lepszym od swojej konkurencji, która nie pisze w ogóle.

Skup się na treści, którą określa się mianem “evergreen”, czyli ciągle aktualnej. Nie wymaga tak wiele pracy nad aktualizacją, jak artykuły na temat bieżących wydarzeń z branży.

Więcej o tym jak często powinieneś postować przeczytasz w tym artykule. W dużym skrócie: im więcej, tym lepiej.

Pisząc ponad 16 razy na miesiąc pozyskasz jednak tylko 3,5x większy ruch, niż pisząc 0-4 razy w miesiącu.

 

 

Jak przekonać przełożonego do wejścia w content marketing?

 

Wielu menedżerów traktuje content marketing z dużą rezerwą.

Tworzenie treści nie przynosi bezpośredniego i natychmiastowego zwrotu z inwestycji, jak ma to miejsce np. w przypadku kampanii w Facebook Ads.

Twój przełożony powinien więc zrozumieć, że content marketing to tylko jedna ze składowych lejka sprzedażowego. Na finalny zakup produktu czy usługi składa się mnóstwo czynników, których wkład trudno ocenić z perspektywy dni czy nawet tygodni,

Dopiero po kilku miesiącach systematycznej pracy (średnio minimum pół roku) zauważalne stają się efekty optymalizacyjne. Natomiast ogólny wpływ na odbiorcę jest tym trudniej mierzalny.

 

Edukuj

Dzięki edukacji i bliskiemu kontaktowi z odbiorcą jesteś w stanie zatrzymać się go na znacznie dłużej.

Klient za pomocą artykułów czy treści wideo ma styczność z marką o wiele częściej, niż miałoby to miejsce w przypadku płatnej reklamy.

Tego typu kontakt jest też dużo bardziej pożądany i pozytywniej postrzegany, niż nachalne treści promocyjne.

Ciekawe treści dopasowane do potencjalnego klienta zawsze znajdą odbiorców.

 

Sprawdź ROI

Według DemandMetric, content marketing kosztuje 62% mniej, niż inne formy marketingu internetowego i generuj 3x więcej leadów (klientów).

Natomiast według HubSpot aż 82% marketerów odnotowuje dodatni ROI z ich kampanii content marketingowych.

Dzięki modelom atrybucji i raportom ścieżek wielokanałowych dostępnych w Google Analytics możesz w prosty sposób sprawdzić, za jaki przychód odpowiada twój konkretny artykuł.

 

Wystarczy, że utworzysz niestandardowy model atrybucji, który przypisuje wartość każdemu wejściu na bloga.

Następnie stwórz niestandardowy kanał pozyskania ruchu i sprawdź w raporcie “Najważniejsze ścieżki konwersji”, gdzie znajdował się na ścieżce.

Pamiętaj, że dostęp do tych raportów masz tylko wtedy, gdy włączone jest śledzenie celów i e-commerce w Google Analytics.

 

 

Dlaczego według niektórych content marketing nie działa?

 

Źle wdrożony content marketing to prosta i szybka droga do przepalenia budżetu. Nie jest więc dziwne, że wielu marketerów obawia się go wdrożyć na większą skalę, a część wręcz uważa, że nie działa.

Poznaj kilka kluczowych błędów, które popełniają firmy w przypadku marketingu treści:

 

Źle dobrany content do grupy docelowej

Zanim stworzysz jakikolwiek typ contentu musisz dowiedzieć się, do kogo go chcesz skierować.

Budowanie tzw. persony jest więc nie tylko ważne w ogólnej strategii firmy, ale również wtedy, gdy zastanawiasz się na tematyką bloga, rodzajem filmów na YouTube czy funkcjami aplikacji mobilnej.

To, w jaki sposób odbiorcy korzystają z treści ma ogromny wpływ na późniejszy ich odbiór. Kobiety, mężczyźni, osoby starsze lub bardzo młode mają zupełnie inne priorytety i w różny sposób korzystają z internetu.

Podobnie jest w przypadku osób zainteresowanych konkretną dziedziną od wielu lat i zupełnych laików, dopiero uczących się e-mail marketingu, budowlanki czy aranżacji wnętrz.

Nawet najlepiej napisany content dla jednych może być więc świetnym źródłem wiedzy a dla innych zupełnie bezużytecznym bełkotem. By nie dopuścić do tego drugiego scenariusza poznaj swoich potencjalnych, byłych i obecnych klientów.

 

Tworzenie notatek prasowych zamiast prawdziwej treści

Niski budżet marketingowy może przejawiać się w dwojaki sposób: poprzez bardzo rzadkie publikowanie treści lub częste, ale byle jakie.

Kilkanaście lat temu obowiązkowym elementem każdej strony firmowej była zakładka “Aktualności”. Mało kto ją czytał, ale zdaniem wielu właścicieli firm ten typ tworzenia treści był atrakcyjny i przydatny klientowi.

Niestety, w 2019 roku dalej w wielu działach marketingu pokutuje tego typu opinia.

Tworzenie bloga opartego wyłącznie o informacje na temat nowych akcji promocyjnych to niemal anty content marketing. Bardzo niewielki odsetek klientów obchodzi, jakie najnowsze promocje oferuje firma.

Interesują ich za to porady, które pomagają w codziennym życiu lub w wyborach zakupowych.

Tworzenie dobrej jakości, przydatnych treści zawsze wygra z częstymi aktualizacjami z cyklu “nasza nowa kampania”. Nawet, jeśli tworzone są raz w miesiącu.

Oczywiście, nie ma nic złego w publikowaniu wpisów stricte informacyjnych. Nie powinny one jednak stanowić nawet 20% treści na blogu czy kanale YouTube.

Podobnie jest to w przypadku aplikacji – te, których jedyną funkcjonalnością są newsy o firmie to pieniądze wyrzucone w błoto.

 

Brak recyclingu treści

Jeżeli tworzysz content marketing od pewnego czasu, to zapewne posiadasz spory zbiór artykułów, czy filmów.

Warto więc, by po pierwszej promocji danej treści, powtarzać ją średnio raz na pół roku, zmieniając formę contentu na infografikę, gifa, wideo czy checklistę.

Dlaczego?

Klienci przychodzą i odchodzą. Zdecydowana większość nie przeczyta wszystkich wpisów na blogu firmowym i nie obejrzy każdego filmiku na kanale na YouTube.

Poddanie treści recyklingowi da im nowe życie i szansę na setki lub tysiące nowych odsłon i odtworzeń.

Bez recyklingu treści artykuł czy film stają się jednorazowym postem na tablicy na Facebooku. Przez to może wydawać się, że ilość pracy nad treściami w stosunku do ich użyteczności jest zbyt wysoka.

 

Brak jasnego wezwania do działania

Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że bez CTA umieszczonego w treści odbiorca opuści twoją stronę bez wykonania żadnej akcji.

Jeśli chcesz, by zapoznał się z produktem opisywanym w tekście – powiedz mu to.
Jeśli zależy ci, by obejrzał inne wideo na twoim kanale – powiedz mu to.
Jeśli pragniesz zachęcić go do wypróbowania wersji premium aplikacji – powiedz mu to.
Jeśli twoim celem jest jak największa liczba łapek w górę pod filmem – powiedz mu to.

Call to Action to bardzo ważny element każdego przekazu, nie tylko stricte marketingowego.

 

 

PODSUMOWANIE

 

To dopiero początek twojej nauki content marketingu, ale już teraz nauczyłeś się kilku ważnych rzeczy – dlaczego marketing treści jest tak ważny oraz dlaczego niektórzy nie doświadczają tych korzyści.

W kolejnych częściach tego bardzo obszernego cyklu dowiesz się m.in. jak stworzyć strategię treści content marketingowej, świetny content oraz jak go wypromować.

Pamiętaj, by zapisać się do newslettera (zapis znajdziesz poniżej), aby nie przegapić kolejnego tekstu!

 

 


Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?

Sprawdź moje inne artykuły:

 

  • Analityka:

Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik

Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?

Testy A/B – Poradnik dla Początkujących

Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących

Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik

Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?

Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?

Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?

Darmowe narzędzie do SEO, czyli Search Console – Poradnik Użytkownika

 

  • Social media i Performance Marketing:

Facebookowe Q&A

Jak z głową zdobyć fanów na Facebooku? 6 płatnych sposobów

Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik

12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads

Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics?

Zaawansowana optymalizacja Google Shopping krok po kroku. Zbuduj lejek sprzedażowy!

12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads

Jak zoptymalizować reklamy produktowe w Google Ads? 15 skutecznych porad

Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?

 

  • E-biznes:

Serie artykułów:

Promocja Lokalnej Firmy w Internecie

Wielki Poradnik marketingu szeptanego

Kompendium Wiedzy o MLM

Marketing Mix – Poradnik

 

Artykuły:

Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik

Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik

 


 



Bibliografia

Ten tekst powstał na podstawie mojej wiedzy i wielu rzetelnych źródeł, z których najważniejsze (i najciekawsze) to:

https://moz.com/beginners-guide-to-content-marketing
https://neilpatel.com/blog/38-content-marketing-stats-that-every-marketer-needs-to-know/
https://www.lyfemarketing.com/blog/why-is-content-marketing-important/
https://marketinginsidergroup.com/content-marketing/why-content-marketing-is-important/
https://www.impactbnd.com/blog/what-is-content-marketing
https://www.groovehq.com/blog/in-five-weeks



Ocena artykułu:
[Głosów:4    Średnia:5/5]



Dodaj komentarz



me

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od kilku lat zajmuję się szeroko rozumianym marketingiem. Chętnie poprowadzę dla Ciebie reklamy na Facebooku - specjalizuję się w branży e-commerce :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Pytania?

Skontaktuj się ze mną

Kontakt

Masz pytania, propozycje, prośby? :)

Pisz do mnie na mój adres email lub wypełnij formularz kontaktowy obok.

chrzn-logo-poziome-2019-black-mobile

Copyright 2018 charzynska.pl ©
All Rights Reserved