Promocja lokalnej firmy

Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Wielki Poradnik. Cz. 5 – Jak zmierzyć, kogo pozyskaliśmy z reklamy?

Czas czytania: 4 min.

Jak zmierzyć skuteczność reklamy online, gdy promujemy lokalny biznes? W jaki sposób możesz jednocześnie zachęcić do odwiedzin twojej firmy i dowiedzieć się, skąd przychodzi?

 
Pamiętaj, by zapoznać się z poprzednimi 4 częściami cyklu:

 

Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!

Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

 

Przekonanie potencjalnego klienta do odwiedzin twojej lokalnej firmy może wymagać nie lada zachodu w świecie szybkich przesyłek kurierskich i darmowych zwrotów.
Jeszcze bardziej problematyczną kwestią jest zmierzenie, skąd tak naprawdę ktoś dowiedział się o reklamie i który konkretnie przekaz skłonił go do spotkania offline.

 

Na szczęście istnieje kilka całkiem niezłych sposobów, aby mieć dużą pewność, że konkretna osoba poznała nas już wcześniej – w świecie online.

 

 

1. Specjalna zniżka dla twojego specjalnego klienta

 

Stwórz kod rabatowy, który rozdasz wyłącznie klientom online. Umieść inny kod na specjalnym landing page, do którego klient znajdzie dostęp wyłącznie poprzez stronę główną, dodaj inny kod w reklamie na Facebooku i jeszcze inny w reklamie Google Ads.

Poinstruuj załogę, aby notowała zużycie wszystkich kuponów. Jeśli dysponujesz większym budżetem skorzystaj z testowania A/B i sprawdź, która kreacja ściągnie więcej klientów.

 

 

2. Dodatkowy bonus dla klienta online

 

Jeśli jesteś marką, która nie lubi szafować rabatami, możesz zachęcić do odwiedzin w inny sposób.

Uzgodnij ze swoim zespołem, jakim małym prezentem możesz obdarować odwiedzających twoją firmę i zakomunikuj tę akcję wyłącznie online.

W przypadku butiku może to być drobny gratis w postaci dobrej pasty do butów, jako restauracja możecie zaproponować darmową karafkę wody do obiadu, a prowadząc biznes home decor klientowi online możesz wręczyć darmowy kubek.

Jeśli jesteś lokalnym coachem biznesowym, to darmowa konsultacja może zachęcić wiele osób do spróbowania twoich usług.

Wystarczy, że klient online powie kasjerowi specjalne hasło i może cieszyć się małym bonusem. Możliwości jest mnóstwo, ale pamiętaj, by dopasować je do charakterystyki swoich klientów.

 

 

3. Unikalny numer telefonu

 

Ten sposób mierzenia konwersji możesz zastosować zarówno w działaniach offline, jak i online. Zarejestruj nowy numer telefonu i włóż drugą kartę sim do swojego telefonu (większość współczesnych smartfonów ma taką możliwość).

Jeśli wolisz zastosować wiele nowych numerów telefonu do wielu swoich kreacji lub mediów, użyj przekierowania numerów na twój standardowy numer telefonu.

Ten sposób nie pozwoli zmierzyć ci “twardych” zakupów, ale jest dobrym pomysłem, jeśli zależy ci pozyskaniu rozmów telefonicznych z potencjalnymi klientami.

Taki numer telefonu możesz również umieścić na stronie www i za pomocą zdarzeń w Google Analytics (dotknięcie w nr telefonu) mierzyć, ile osób skontaktowało się z firmą poprzez stronę.

 

 

4. Zapytaj się, skąd pochodzi

 

Najprostszy i wciąż skuteczny sposób – po prostu zadaj pytanie, skąd klient dowiedział się o twojej ofercie.

Możesz zrobić to w standardowy sposób, czyli poprzez odpowiedni papierowy formularz, którego wypełnienie nagrodzisz rabatem.

Ciekawym sposobem będzie stworzenie konkursu/loterii w siedzibie firmy, gdzie musisz wypełnić formularz zgłoszeniowy, aby wziąć w niej udział.

Jednym z punktów do wypełnienia może być pytanie “skąd o nas wiesz?”.

 

 

5. Sprawdzaj, skąd pochodzi ruch na twojej stronie

 

Znaczniki UTM to bardzo wygodny i prosty sposób na zmierzenie, skąd pochodzi ruch kierujący na twoją stronę internetową.

Kieruj odbiorców na standardową stronę, ale w dalszym ciągu pamiętaj o zdarzeniu odpalającym się po kliknięciu w numer telefonu oraz zastosuj znaczniki UTM w linkach reklamowych. W ten sposób będziesz wiedzieć, że ruch pochodzi z reklamy.

Dzięki skracaczom linków możesz ich także użyć w kreacji offline.

Stwórz własny skracacz linków (zarejestruj nową, odpowiednio krótką domenę albo skróć tylko url podstrony), aby kreacja nie utraciła swojej graficznej przejrzystości i mierz wejścia z telewizji, radia, banerów, plakatów i innych multimedialnych nośników.

 

 

6. Stwórz unikalny adres URL – landing page

 

Sposób bardzo podobny do tego z unikalnym numerem telefonu.

Dzięki unikalnemu adresowi, który przekieruje do odpowiedniego landing page, dowiesz się, skąd pochodzą twoi odbiorcy.

Zamieść na nim standardowy lub unikalny numer telefonu.

W tym pierwszym przypadku będziesz musiał stworzyć zdarzenie niestandardowe w Google Analytics, aby mierzyć, ile osób dotknęło w numer telefonu.

Niestety ta opcja na nic zda się, jeśli ktoś wejdzie na landing na komputerze, ale możesz targetować reklamy tylko do osób na mobile.

 

 

PODSUMOWANIE

 

Mierzenie konwersji wykonanych w stacjonarnej siedzibie lokalnej firmy potrafi być nieco “tricky”.

 

Na szczęście dzięki odrobinie pomysłowości z powodzeniem możesz mierzyć, kto został twoim klientem dzięki reklamie online.

Stwórz specjalny landing page, wymyśl unikalny kod rabatowy, kup nowy numer telefonu albo po prostu zapytaj, skąd przyszedł twój klient.

Dzięki mierzeniu tego typu konwersji lepiej poznasz swoich odbiorców, co później przełoży się na lepsze reklamy, wyższe zadowolenie konsumentów i większe zyski twojego lokalnego biznesu.

 

 

 


Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?

Sprawdź moje inne artykuły:

 

  • Analityka:

Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik

Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?

Testy A/B – Poradnik dla Początkujących

Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących

Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik

Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?

Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?

Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?

Darmowe narzędzie do SEO, czyli Search Console – Poradnik Użytkownika

 

  • E-biznes:

Serie artykułów:

Promocja Lokalnej Firmy w Internecie

Wielki Poradnik marketingu szeptanego

Kompendium Wiedzy o MLM

Marketing Mix – Poradnik

Content Marketing od A do Z

 

 

Artykuły:

Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik

Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik

Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy

Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik

Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik

 

 

Pomogłam? Oceń ten artykuł!

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Trwa wczytywanie
Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.

Chcesz być na bieżąco z newsami o Meta Ads?