Jak zmierzyć skuteczność reklamy online, gdy promujemy lokalny biznes? W jaki sposób możesz jednocześnie zachęcić do odwiedzin twojej firmy i dowiedzieć się, skąd przychodzi?
Pamiętaj, by zapoznać się z poprzednimi 4 częściami cyklu:
- Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Wielki Poradnik. Cz. 1 – Zacznij od podstaw
- Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Wielki Poradnik. Cz. 2 – Poznaj możliwości
- Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Wielki Poradnik. Cz. 3 – Dobierz strategię promocji
- Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Wielki Poradnik. Cz. 4 – Skuteczne sposoby promocji
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify
Spis treści
Przekonanie potencjalnego klienta do odwiedzin twojej lokalnej firmy może wymagać nie lada zachodu w świecie szybkich przesyłek kurierskich i darmowych zwrotów.
Jeszcze bardziej problematyczną kwestią jest zmierzenie, skąd tak naprawdę ktoś dowiedział się o reklamie i który konkretnie przekaz skłonił go do spotkania offline.
Na szczęście istnieje kilka całkiem niezłych sposobów, aby mieć dużą pewność, że konkretna osoba poznała nas już wcześniej – w świecie online.
1. Specjalna zniżka dla twojego specjalnego klienta
Stwórz kod rabatowy, który rozdasz wyłącznie klientom online. Umieść inny kod na specjalnym landing page, do którego klient znajdzie dostęp wyłącznie poprzez stronę główną, dodaj inny kod w reklamie na Facebooku i jeszcze inny w reklamie Google Ads.
Poinstruuj załogę, aby notowała zużycie wszystkich kuponów. Jeśli dysponujesz większym budżetem skorzystaj z testowania A/B i sprawdź, która kreacja ściągnie więcej klientów.
2. Dodatkowy bonus dla klienta online
Jeśli jesteś marką, która nie lubi szafować rabatami, możesz zachęcić do odwiedzin w inny sposób.
Uzgodnij ze swoim zespołem, jakim małym prezentem możesz obdarować odwiedzających twoją firmę i zakomunikuj tę akcję wyłącznie online.
W przypadku butiku może to być drobny gratis w postaci dobrej pasty do butów, jako restauracja możecie zaproponować darmową karafkę wody do obiadu, a prowadząc biznes home decor klientowi online możesz wręczyć darmowy kubek.
Jeśli jesteś lokalnym coachem biznesowym, to darmowa konsultacja może zachęcić wiele osób do spróbowania twoich usług.
Wystarczy, że klient online powie kasjerowi specjalne hasło i może cieszyć się małym bonusem. Możliwości jest mnóstwo, ale pamiętaj, by dopasować je do charakterystyki swoich klientów.
3. Unikalny numer telefonu
Ten sposób mierzenia konwersji możesz zastosować zarówno w działaniach offline, jak i online. Zarejestruj nowy numer telefonu i włóż drugą kartę sim do swojego telefonu (większość współczesnych smartfonów ma taką możliwość).
Jeśli wolisz zastosować wiele nowych numerów telefonu do wielu swoich kreacji lub mediów, użyj przekierowania numerów na twój standardowy numer telefonu.
Ten sposób nie pozwoli zmierzyć ci “twardych” zakupów, ale jest dobrym pomysłem, jeśli zależy ci pozyskaniu rozmów telefonicznych z potencjalnymi klientami.
Taki numer telefonu możesz również umieścić na stronie www i za pomocą zdarzeń w Google Analytics (dotknięcie w nr telefonu) mierzyć, ile osób skontaktowało się z firmą poprzez stronę.
4. Zapytaj się, skąd pochodzi
Najprostszy i wciąż skuteczny sposób – po prostu zadaj pytanie, skąd klient dowiedział się o twojej ofercie.
Możesz zrobić to w standardowy sposób, czyli poprzez odpowiedni papierowy formularz, którego wypełnienie nagrodzisz rabatem.
Ciekawym sposobem będzie stworzenie konkursu/loterii w siedzibie firmy, gdzie musisz wypełnić formularz zgłoszeniowy, aby wziąć w niej udział.
Jednym z punktów do wypełnienia może być pytanie “skąd o nas wiesz?”.
5. Sprawdzaj, skąd pochodzi ruch na twojej stronie
Znaczniki UTM to bardzo wygodny i prosty sposób na zmierzenie, skąd pochodzi ruch kierujący na twoją stronę internetową.
Kieruj odbiorców na standardową stronę, ale w dalszym ciągu pamiętaj o zdarzeniu odpalającym się po kliknięciu w numer telefonu oraz zastosuj znaczniki UTM w linkach reklamowych. W ten sposób będziesz wiedzieć, że ruch pochodzi z reklamy.
Dzięki skracaczom linków możesz ich także użyć w kreacji offline.
Stwórz własny skracacz linków (zarejestruj nową, odpowiednio krótką domenę albo skróć tylko url podstrony), aby kreacja nie utraciła swojej graficznej przejrzystości i mierz wejścia z telewizji, radia, banerów, plakatów i innych multimedialnych nośników.
6. Stwórz unikalny adres URL – landing page
Sposób bardzo podobny do tego z unikalnym numerem telefonu.
Dzięki unikalnemu adresowi, który przekieruje do odpowiedniego landing page, dowiesz się, skąd pochodzą twoi odbiorcy.
Zamieść na nim standardowy lub unikalny numer telefonu.
W tym pierwszym przypadku będziesz musiał stworzyć zdarzenie niestandardowe w Google Analytics, aby mierzyć, ile osób dotknęło w numer telefonu.
Niestety ta opcja na nic zda się, jeśli ktoś wejdzie na landing na komputerze, ale możesz targetować reklamy tylko do osób na mobile.
PODSUMOWANIE
Mierzenie konwersji wykonanych w stacjonarnej siedzibie lokalnej firmy potrafi być nieco “tricky”.
Na szczęście dzięki odrobinie pomysłowości z powodzeniem możesz mierzyć, kto został twoim klientem dzięki reklamie online.
Stwórz specjalny landing page, wymyśl unikalny kod rabatowy, kup nowy numer telefonu albo po prostu zapytaj, skąd przyszedł twój klient.
Dzięki mierzeniu tego typu konwersji lepiej poznasz swoich odbiorców, co później przełoży się na lepsze reklamy, wyższe zadowolenie konsumentów i większe zyski twojego lokalnego biznesu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?
Sprawdź moje inne artykuły:
- Analityka:
Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik
Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?
Testy A/B – Poradnik dla Początkujących
Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących
Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik
Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?
Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?
Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?
Darmowe narzędzie do SEO, czyli Search Console – Poradnik Użytkownika
- E-biznes:
Serie artykułów:
Promocja Lokalnej Firmy w Internecie
Wielki Poradnik marketingu szeptanego
Artykuły:
Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik
Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik
Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy
Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik
Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik