W trzeciej części cyklu o promocji lokalnego biznesu w internecie dowiesz się, jak to jest z tymi social media.
Czy jest sens utworzyć fanpage na Facebooku? Czy warto założyć konto na Instagramie? A może spróbować Pinteresta, LinkedIna albo zupełnie nowych mediów, jak TikTok?
Pamiętaj, by zapoznać się z poprzednimi dwoma częściami cyklu:
- Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Wielki Poradnik. Cz. 1 – Zacznij od podstaw
- Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Wielki Poradnik. Cz. 2 – Poznaj możliwości
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify
Spis treści
Dlaczego twoja lokalna firma powinna być w social media?
Jeszcze do niedawna wystarczyło, że zamieściłeś krótkie ogłoszenie w lokalnej gazecie lub radiu i mogłeś liczyć na stabilny strumień klientów. Od czasu rozpowszechnienia internetu ten typ promocji przestał działać.
Osoby do 50. roku życia coraz rzadziej czytają prasę papierową i coraz mniej słuchają lokalnych rozgłośni. O wiele wygodniej jest puścić w samochodzie piosenki ze Spotify, posłuchać podcastu, czy audiobooka.
Z tego i wielu innych powodów twoja obecność w social media jest niemal obowiązkowa, zarówno jeśli oferujesz usługi biznesowe, jak i skierowane do klientów indywidualnych.
W zależności od typu odbiorcy i branży, musisz wybrać inne narzędzia do dotarcia do odbiorców. Fanpage na Facebooku rzadko przyda się firmie hydraulicznej, elektrycznej albo producentowi tynków.
Oczywiście, jeżeli posiadasz ogromne pokłady kreatywności, to każdy biznes da się z powodzeniem promować w dowolnym kanale.
Pytanie jednak jest zupełnie inne. Nie chodzi o to, czy się da, tylko czy jest po co?
Ogromna rzesza zarówno właścicieli małych biznesów, jak i wiodących marketerów skupia swoje działania nie na tym, gdzie są ich potencjalni klienci, a na tym, jakich narzędzi używać.
Jednak to nie narzędzie skłoni odbiorcę do zadzwonienia, kliknięcia w link, czy odwiedzin twojej lokalnej firmy.
W pierwszej kolejności musisz więc dowiedzieć się, gdzie są twoi odbiorcy? Dużo więcej na ten temat napisałam w pierwszej części tego cyklu, w punkcie drugim.
Jaką platformę social media wybrać dla biznesu lokalnego?
- TikTok – coraz popularniejsza apka do dzielenia się krótkimi filmikami używana jest głównie przez osoby zdecydowanie poniżej 18 roku życia. Jeśli więc oferujesz usługi remontowe, szycie na miarę, czy posiadasz mały antykwariat, to bezcelowym jest obecność w tego typu medium.
Nawet jeśli zainteresujesz odbiorców niesamowitą reklamą, to i tak nikt nie kupi twojej usługi, czy produktu z powodu niskiego wieku i zupełnie innych zmartwień nastolatków, niż cieknący kran.
- Instagram – Mark Zuckerberg od wielu lat wykonuje szereg niesamowicie trafnych decyzji biznesowych.
Gdy kupił Instagrama za miliard dolarów większość ludzi pukała się w głowę. Dziś ci sami marketerzy wieszczą ekspansję serwisu – głównie wynikającą z coraz mniejszej sympatii odbiorców do Facebooka.
Wbrew pozorom, na Instagramie wcale nie siedzą osoby wyłącznie poniżej 25 roku życia. Jest wręcz przeciwnie, coraz częściej aplikację instalują odbiorcy w wieku lat 35 i więcej.
Jeśli więc oferujesz swoje usługi osobom po 20 roku życia, to powinieneś zainteresować się Instagramem. Twoja strategia powinna znacznie się różnić od tej obranej na Facebooku czy w LinkedIn.
Aby dowiedzieć się więcej, jak stworzyć świetny profil na Insta, zobacz mój tekst:
Profesjonalne konto na Instagramie – 17 praktycznych porad
- Facebook – póki co najpopularniejsza platforma społecznościowa dalej może pochwalić się miliardami aktywnych użytkowników.
Nie warto więc skreślać jej z działań marketingowych, jeśli twoi odbiorcy się na niej znajdują.
Co powinieneś publikować na Facebooku?
Na pewno “ludzką” stronę twojego biznesu, przeplataną konkretnymi treściami reklamowymi. Stosunek pierwszego typu treści do drugiego powinien wynosić minimum 3 od 1. Publikuj zdjęcia nowych dostaw towaru, udanych zabiegów kosmetycznych, pięknych fryzur wykonanych na twoich klientkach.
Pokuś się o wykonanie zdjęć przed i po – efekt “wow” bardzo silnie działa na emocje odbiorców i zachęca do skorzystania z właśnie twojej usługi.
Co jakiś czas publikuj aktualizacje “z życia firmy” – w jakich targach bierzecie udział, jaka nowa usługa pojawi się w waszym zakładzie, czy pracujecie w Wielki Piątek i odpoczywacie 1 maja?
Pamiętaj, że każdy tego typu post powinien zawierać powód, dlaczego kogoś ma interesować tego typu informacja.
Zamiast “Jesteśmy otwarci 1 maja”, możesz napisać “1 maja podczas spaceru z rodziną wpadnij na nasze najlepsze lody bezglutenowe!”.
- LinkedIn – to platforma idealna dla bardzo wyspecjalizowanych firm, które kierują swoje działania do klientów b2b.
Panuje tutaj atmosfera profesjonalizmu i edukacji, więc jeśli posiadasz specjalistyczny blog, to koniecznie udostępniaj tam linki do artykułów.
Jeśli prowadzisz firmę remontową, która specjalizuje się w malowaniu, tynkowaniu, skręcaniu mebli w biurach, spróbuj dotrzeć bezpośrednio do członka zarządu firmy, która właśnie otwiera nowy oddział w twoim mieście.
Każdy z nas jest człowiekiem. Pan prezes, wiceprezes, czy dyrektor finansowy mogą nie mieć pojęcia, którą firmę wynająć. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom masz spore szanse na podpisanie umowy.
- Pinterest – kiedyś znacznie popularniejszy niż Instagram, obecnie (przynajmniej w Polsce) świeci pustkami.
Jeśli jednak masz sporo pięknych zdjęć aranżacji, które wykonałeś (jesteś np. lokalnym architektem wnętrz, ogrodów lub dekoratorem), to możesz pokusić się o stworzenie tablicy swoich “prac”.
PODSUMOWANIE
Dzisiejszy tekst możesz potraktować jako wstęp do prawdziwego “mięsa”, czyli skutecznych sposobów na promocję lokalną w sieci.
Mocno zastanów się, które media społecznościowe brać pod uwagę w strategii onlinowej ekspansji.
Bez planu będziesz działać chaotycznie i bez zrozumienia, gdzie twoi odbiorcy znajdują się naprawdę.
Kierowanie reklamy na ślepo znacznie zwiększa koszty, zniechęca cię do promocji internetowej i bardziej oddala od rzeszy potencjalnych klientów.
Dobrze dobrana strategia to klucz do ściągnięcia osób z online do offline.
Przeczytaj kolejne części cyklu:
Jak wypromować w internecie lokalną firmę? Kompleksowy Poradnik. Cz. 4 – Skuteczne sposoby promocji
Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?
Sprawdź moje inne artykuły:
- Analityka:
Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik
Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?
Testy A/B – Poradnik dla Początkujących
Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących
Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik
Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?
Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?
Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?
Darmowe narzędzie do SEO, czyli Search Console – Poradnik Użytkownika
- E-biznes:
Serie artykułów:
Promocja Lokalnej Firmy w Internecie
Wielki Poradnik marketingu szeptanego
Artykuły:
Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik
Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik
Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy
Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik
Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik