fbpx

#4 Facebookowe Q&A – dlaczego FB nie wydaje budżetu, darmowe reklamy?

2 maja 2019

Czas czytania: 7 min.

Zapraszam Cię do przeczytania czwartego odcinka socialowego Q&A! Jak zawsze odpowiadam na najciekawsze pytania na temat Facebooka i jego systemu reklamowego.

Pytania zebrałam z facebookowych grup Tygrysy Socialu oraz Facebook Ad Buyers.

Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!
Listen to „MWWA #29 #4 Facebookowe Q&A – dlaczego FB nie wydaje budżetu, darmowe reklamy?” on Spreaker.
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

 

 

1.Jak promować na Facebooku biznes agroturystyczny?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Podobnie jak z każdym innym biznesem, musisz zrozumieć i poznać swoich potencjalnych odbiorców. Grafika i copy muszą nawiązywać do pragnień i oczekiwań odbiorców. Ładne zdjęcie widoku z okna i krótka zachęta do rezerwacji miejsc co najwyżej wywoła ciekawość, za którą sporo zapłacisz Facebookowi.

Aby zachęcić do rezerwacji terminu, powinieneś umieścić w reklamie ważne i podstawowe informacje takie jak: wolne terminy, dokładną lokalizację obiektu i jego najważniejsze atrakcje.

Grafika musi zarówno przyciągać wzrok, jak i informować o samej usłudze. W tym przypadku profesjonalne zdjęcia wnętrz, pokoi zabiegowych, atrakcji na zewnątrz dobrze będą wyglądały w formie karuzeli albo materiału błyskawicznego.

Analizując kampanię pamiętaj też, że klient potrzebuje czasu na rozważenie zakupu. Z pewnością ma otwartych wiele zakładek z różnymi obiektami, więc warto skierować do niego również reklamy remarketingowe.

Rzadko kiedy zdarza się, że drogi wyjazd w góry czy nad jezioro zostanie wykupiony po jednym czy dwóch dniach od zobaczenia reklamy, więc uzbrój się w cierpliwość.

 

 

2. Dlaczego moja reklama nie wydaje budżetu?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Powodów może być kilka:

  • ustawiłeś zbyt niską stawkę ręczną
  • twoja grupa odbiorców jest zbyt mała
  • reklamy w dalszym ciągu mogą być zatwierdzane (a np. grupa reklam i kampania widoczne są jako Aktywne)
  • niechcący patrzysz na inny dzień, niż dzisiejszy
  • ustawiłeś limit wydatków na koncie reklamowym i zapomniałeś go zresetować

 

 

3. Czy da się utworzyć niestandardową grupę odbiorców, którzy zareagowali na konkretny post?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Bezpośrednio nie ma niestety takiej możliwości, ale pośrednio już tak.

 

Możesz skorzystać z dwóch sposobów:

  • reklama wideo – jeżeli było to jedyne wideo w przeciągu ostatniego okresu czasu (dowolnego, ale minimum 1 dzień), to możesz stworzyć niestandardową grupę odbiorców złożoną z osób, które obejrzały określony procent filmu
  • reklama z linkiem – dodaj znacznik UTM do linkowanej strony i następnie stwórz niestandardową grupę odbiorców na bazie odwiedzin URL zawierającego ten właśnie UTM.

Moim zdaniem nie ma sensu bawić się w tego typu remarketing, jeżeli utworzone grupy obejmowałyby maksymalnie 2-3 tys. osób. Natomiast wtedy możesz pokusić się o utworzenie grup podobnych odbiorców na bazie tych właśnie grup.

 

 

4. Czy są case studies, jaki wpływ na wzrost konwersji ma dodanie wideo do lejka sprzedażowego?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie istnieje, nie istniało i nie będzie istnieć tego typu badanie.
Dlaczego?

Przede wszystkim musisz zrozumieć specyfikę płatnych reklam na Facebooku oraz w Google Ads.

Oba systemy reklamowe opierają się na algorytmach oraz systemie aukcyjnym. Zarówno jedno, jak i drugie nie jest stałe i podlega ciągłym fluktuacjom.

Jak więc ktokolwiek mógłby przeprowadzić rzetelne badanie, jeżeli liczba zmiennych jest nieznana i podlegają one wiecznym zmianom?

Oprócz tych dwóch cech, musisz wziąć pod uwagę również czas (pora roku, godzina, sezon itd.), odbiorców (w każdym momencie może być to inny człowiek – nawet jeśli tej samej płci i w tym samym wieku), a nawet pogodę na zewnątrz (ładna pogoda – mniej scrollujących).

Jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, czy video działa i jak działa, jest po prostu przetestowanie go w reklamie. Na tym niestety polega ta branża – kupowanie reklam wiąże się z ryzykiem utraty części budżetu.

 

 

5. Czy dodając kilka reklam do grupy reklam Facebook sam będzie puszczać ruch na tę najlepszą?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Niestety nie do końca. Owszem, Facebook próbkuje sobie wszystkie reklamy w grupie reklam i na podstawie algorytmów ocenia, która kreacja jest rzekomo najlepsza. Bywa jednak tak, że system reklamowy pcha najwięcej pieniędzy w kiepsko performujące reklamy.

Dlatego też musisz doglądać każdą grupę reklam z wieloma reklamami i ręcznie wyłączać te najgorsze.

 

 

6. Czy da się puszczać reklamy nie płacąc?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie, nie da się. Facebook ściąga opłaty za każdą reklamę, nawet tą która nie konwertuje. Płacisz za każde wyświetlenie reklamy, a nie za realizację celu (zakup, polubienie fanpage itd.), więc nie ma sensu próbować oszukać system reklamowy.
Po internecie krąży artykuł i webinar pewnego “eksperta”, który poleca tego typu sposoby. Moja rada jest taka – jeżeli coś jest zbyt piękne aby było prawdziwe, to na ogół jest nieprawdziwe.

 

 

7. Uruchomiłem kampanię z budżetem 10 zł dziennie i po miesiącu nie widzę żadnej sprzedaży! W czym tkwi problem?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Problem na ogół tkwi… w tobie! A dokładniej rzecz ujmując w twoim zrozumieniu prawa małych liczb. Według niego im mniejsza liczba danych (w tym przypadku wejść na stronę), tym mniej wiarygodne będą wyniki badania.

Nie powinieneś opierać swoich ocen na bazie kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu przejść na stronę, bo większość ludzi nie dokonuje zakupu widząc twój sklep pierwszy raz na oczy.

Średni współczynnik konwersji w e-commerce to 1%. Oznacza to, że tylko 1 osoba na 100 prawdopodobnie dokona zakupu.

Jeśli więc dysponujesz mikro budżetem, to przede wszystkim musisz pozyskać więcej ruchu na stronie. Zamiast celu Konwersje wybierz Ruch i powoli buduj grupę potencjalnych klientów. Dopiero po jakimś czasie możesz pokusić się o ich remarketing i wtedy również powinieneś powoli skalować, zaczynając od Dodaj do koszyka, po Przejście do kasy i dopiero na Zakupie kończąc.

Bierz również pod uwagę fakt, że Facebook potrzebuje 50 konwersji w tygodniu, aby zoptymalizować konkretną grupę reklam (czyli np. 50 kliknięć, 50 dodań do koszyka itd.).

 

 

8. Czy brak publikacji postów na fanpage przez długi czas ma wpływ na skuteczność płatnych reklam?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie ma. Reklamy płatne nie mają nic wspólnego z tym, co robisz (albo nie robisz) na swoim fanpage’u, o ile nie promujesz opublikowanych wcześniej postów. Wtedy istnieje czynnik społecznego dowodu słuszności – więcej reakcji i komentarzy pod postem oznacza większe zaufanie do reklamy.

Równie dobrze możesz więc puszczać reklamy, posiadając fanpage z zerową liczbą lajków i bez ani jednego posta. Warto jednak wziąć też pod uwagę, że zanim ktoś kliknie lub kupi od ciebie, to być może będzie szukał profilu marki w social media. A to oznacza, że mimo wszystko warto posiadać dobrze prosperujący fanpage.

 

 

9. Czy warto dodać nową reklamę do dobrze performującej kampanii, czy lepiej testować ją w nowej?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Każda reklama prędzej czy później zacznie się wyświetlać odbiorcom zbyt często. Aby do tego nie dopuścić, dodaj 2-3 kreacje już na etapie tworzenia grupy reklam. Jeśli jednak tego nie zrobiłeś, to moim zdaniem nie ma sensu testowanie jej osobno.

Inna kampania oznacza nieco inne podejście Facebooka do niej (choćby dlatego, że jest nowa i nie pozyskała jeszcze żadnych konwersji), więc nie powinieneś się bać dodawania nowej reklamy do istniejącej grupy reklam.

Nawet jeżeli okaże się ona dużo gorsza od obecnych, to Facebook sam przeznaczy kwotę na lepsze lub po prostu wyłączysz ją po kilku dniach testowania.

 

 

10. Jak wysłać do 100 osób unikalne kody promocyjne za pomocą reklamy na Facebooku?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Niestety obecnie Facebook nie daje takiej możliwości z poziomu reklamy. Owszem, możesz wpisać kod promocyjny, tworząc Ofertę, ale nie będzie on unikalny.

Aby obejść ten problem, stwórz landing page. Zamieść na nim informacje o akcji promocyjnej i zachęć do pozostawienia adresu e-mail. Najlepiej gdyby zapisujący się wpadali do osobnego segmentu w twoim systemie do e-mail marketingu. Na koniec wyślij kody do tych właśnie osób.

Możesz również spróbować wygenerować unikalny kod dla każdego, kto kliknie w button na landing page’u. Taki sposób wymaga niestety znajomości Javascriptu, więc jest znacznie bardziej skomplikowany.

 

 

11. Jakie reklamy warto zastosować w środkowej fazie lejka sprzedażowego (rozważanie zakupu)?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

W pierwszej fazie “ocieplania leada” powinieneś zastosować filmy, reklamy, artykuły na blogu, które edukują lub dostarczają rozrywki odbiorcom.

W kolejnym etapie czas na wprowadzenie produktu do komunikacji. Powinieneś zrobić to w jak najmniej inwazyjny sposób, np. za pomocą filmów objaśniających działanie produktu, webinarów pokazujących użycie go w praktyce itp.

Dopiero w ostatniej fazie możesz stosować bardziej agresywne reklamy, bezpośrednio zachęcające do kupna.

 

 

12. Dlaczego Facebook pokazuje reklamy tylko niewielkiej puli osób, mimo że moje targetowanie obejmuje setki tysięcy odbiorców?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Najprawdopodobniej winnym tego stanu jest zbyt mały budżet. Facebook, spośród grupy odb. utworzonej przez ciebie, zawsze wybiera tych, którzy skonwertują jak najtaniej.

Jeśli więc ustawiłeś ręczny limit na kilka złotych za konwersję to możliwe, że algorytm zacznie wyświetlać reklamę tylko tym, których uważa za “tanich”. A to prowadzi do dużej częstotliwości i niezadowolenia odbiorców.

 

 

 


Nie znalazłeś odpowiedzi na trapiące cię pytanie? Sprawdź poprzednie odcinki mojego Q&A:

 

Lub przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

Możesz również napisać do mnie maila na adres [email protected], w temacie wiadomości wpisując „pytanie do Q&A” 🙂


 

 

Ocena artykułu:
[Głosów:4    Średnia:5/5]



Dodaj komentarz



me

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Pytania?

Skontaktuj się ze mną

Kontakt

Masz pytania, propozycje, prośby? :)

Pisz do mnie na mój adres email lub wypełnij formularz kontaktowy obok.

chrzn-logo-poziome-2019-black-mobile

Copyright 2018 charzynska.pl ©
All Rights Reserved