facebook ads

#1 Facebookowe Q&A, czyli najciekawsze pytania na grupach FB

Czas czytania: 6 min.

Facebookowe grupy pełne są ciekawych pytań, na które czasem trudno odpowiedzieć w kilku zdaniach komentarza. Pomyślałam więc, że w cyklicznych, cotygodniowych wpisach zbiorę te najciekawsze i na łamach bloga odpowiem bardziej szczegółowo na omawiane tematy.

Zapraszam Cię do pierwszego odcinka socialowego Q&A!

 

Czy Facebook tnie zasięgi, gdy wrzucam więcej niż 4-5 postów dziennie?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie istnieje żaden jednoznaczny dowód na potwierdzenie tezy, że Facebook nie lubi dużej liczby postów. Pomyśl przez chwilę – dlaczego algorytm miałby karać fanpage za to, że publikuje treści? Przecież po to została stworzona ta platforma społecznościowa!

 

Spadek w zasięgach pojedynczych postów może zależeć od bardzo wielu czynników. Oto przykładowe i najczęstsze:

  • pora dnia – w godzinach 9-10 wiele osób jest w pracy i zwyczajnie nie przegląda Facebooka, Jeżeli opublikujesz post o godzinie 8, 12, czy 16, to bardzo możliwe, że uda Ci się dotrzeć do większej liczby osób. W tych porach dnia ludzie albo jedzą śniadanie czy obiad albo wychodzą z pracy. Pamiętaj jednak, że twoja konkurencja też o tym wie, więc zagęszczenie postów w godzinach szczytu może równie dobrze utrudnić dotarcie do odbiorców.
    jakość, a nie ilość – czy nie jest przypadkiem tak, że jakość twoich 5 postów dziennie rozmywa się przez ich ilość? Spróbuj publikować jak najlepszej jakości treści, bo bardzo możliwe, że jeden słaby post doprowadza do tego, że algorytm nie pokaże już danego dnia twoich treści konkretnej osobie.
  • grupa odbiorców – nie porównuj swojego fanpage do innych! To, że serwujecie posty o podobnej tematyce wcale nie oznacza, że wasi fani są tacy sami. Wystarczy, że inny fanpage ma bardziej lojalnych odbiorców, aby Facebook uznał treści za bardziej atrakcyjne od twoich.

 

Czy puszczanie reklam na Facebooku ogranicza zasięgi postów organicznych?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj. Powyższa sugestia pojawiła się w komentarzu.

 

Nie, nie i jeszcze raz Nie. Facebook to narzędzie oparte na algorytmach. Działa więc w sposób logiczny i nakierowany na zysk. Jeżeli więc okazałoby się, że bez płacenia nie ma ruchu organicznego, to z platformy wyparowałoby miliony fanpage’y.

Tym samym Facebook stałby się o wiele mniej atrakcyjny dla odbiorców. Zmniejszenie ich liczby doprowadziłoby natomiast do mniejszej puli odbiorców reklam, a więc i reklamodawcy zaczęliby odwracać się od FB.

Spadki zasięgów zależą m.in. od pory dnia, pogody na zewnątrz, aktualnego sezonu (Boże Narodzenie, Black Friday, wakacje itd), atrakcyjności posta pod kątem pożądanej grupy odb. i tak dalej.

 

Czy lajkowanie wpisów z użyciem innych własnych fanpage’y obniża zasięgi?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie ma żadnych rzetelnych danych na ten temat, ale moim zdaniem Nie. Lajkowanie przez znajomych, pracowników danej firmy, czy za pomocą innych fanpage’y które się prowadzi może skłonić innych do reakcji na post. Dzięki temu działaniu zwiększamy społeczny dowód słuszności.

Natomiast nie uważam, aby kilka, czy kilkanaście lajków miało skutecznie obniżać zasięgi organiczne.

 

Czy trzeba wysyłać do Facebooka dokument IFT-2R?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Niestety tak. Do końca marca każdego roku taki dokument powinieneś otrzymać ze swojej księgowości. Następnie należy wysłać go poprzez formularz Facebooka, np. klikając znak zapytania (widoczny u góry Menedżera Reklam) na koncie reklamowym i wybierając u dołu “Zgłoś problem”.

Pamiętaj, aby poprosić Facebooka o potwierdzenie otrzymania dokumentu – to powinno wystarczyć księgowości :).

Dokument powinieneś również wysłać do Google, jeżeli puszczasz promocje w ich systemie reklamowym.

 

Czy Facebook ucina zasięgi w postach, które zawierają słowa sugerujące sprzedaż?

 

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie. Czemu takie działanie miałoby służyć? Jeżeli Twój post zebrał wyjątkowo mało reakcji lub ma niski zasięg, to może oznaczać, że kreacja nie jest atrakcyjna dla grupy odbiorców.

Jeżeli natomiast korzystasz z gifów albo innych bardzo krótkich wideo, to Facebook postrzega je jako spam, a więc tym samym rzeczywiście ucina zasięgi.

 

 

Jak zoptymalizować reklamy, jeżeli kampania dostarcza nam jednego dnia mnóstwo konwersji, a kolejnego 0?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Przede wszystkim nie powinieneś opierać optymalizacji jakiekolwiek kampanii na podstawie jednodniowego wyniku reklam.

Facebook przypisuje zaistnienie konkretnej konwersji (np. zakup) na podstawie atrybucji. Podczas tworzenia nowego zestawu reklam możesz wybrać, w jakim okresie czasu od interakcji z reklamą algorytm przypisze do niej konwersję. Standardowo jest to 1 dzień od kliknięcia w reklamę oraz 7 dni od wyświetlenia reklamy.

Jeżeli więc ktoś zobaczy twoją reklamę w poniedziałek, ale kupi w niedzielę, to Facebook przypisze zakup do dnia, gdy faktycznie doszło do zakupu, czyli w niedzielę. Próbując optymalizować kampanie z dnia na dzień nie widzisz pełnych danych, więc możesz wyciągać bardzo złe wnioski.

Zawsze analizuj wyniki z ostatnich 7 albo nawet 14 dni.

Kolejnym powodem, dlaczego jednego dnia możesz zebrać 20 zakupów z reklam, a drugiego 0 jest po prostu czynnik ludzki. Ładna pogoda wygania ludzi na zewnątrz, zmniejszając ich aktywność w internecie. Święta, jak na przykład Boże Narodzenie również skłaniają do mniejszej liczby zakupów (oczywiście mówię tutaj o 1-2 dni przed świętami).

Facebook każdego dnia, o każdej godzinie dociera do innych ludzi. Może więc zdarzyć się tak, że świetnie trafi we wtorek, ale w środę okaże się, że potencjalna grupa odbiorców jednak nie ma ochoty kupować w danym okresie czasu.

Podstawą optymalizacji jest cierpliwość. Nie daj się skusić myślom, by co chwilę zmieniać kreacje, budżety, copy itd. W ten sposób tylko pomieszasz dane i będziesz zmuszać Facebooka do ciągłego rozpoczynania optymalizacji na nowo, co podniesie stawki za konwersje, zamiast je obniżyć.

 

Dlaczego niektóre fanpage są dostępne w Zainteresowaniach a niektóre nie?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Przede wszystkim musisz wiedzieć jedno – to nie fanpage jest widoczny w zainteresowaniach a nazwa danej marki. To robi ogromną różnicę w rozumieniu jak działa przypisywanie zainteresowań do odbiorców.

Część dużych i popularnych marek nie pojawia się przy wyborze zainteresowań w targetowaniu reklam, a niektóre niszowe firmy już tak.

Częściowo na widoczność danego zainteresowania ma jego popularność – liczba lajków, komentarzy i innych reakcji pod postami związanymi z danym zagadnieniem.

Bywa również tak, że konkretne zainteresowania są dostępne, gdy wpiszemy je po angielsku, ale po polsku nie sposób ich znaleźć. Warto więc wypróbować również ten sposób.

 

Jak określić maksymalny opłacalny koszt konwersji w reklamach na Facebooku?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Aby dowiedzieć się, ile możesz maksymalnie wydać, aby reklama się opłaciła, powinieneś skorzystać prostego obliczenia, które wyjaśniłam przy okazji poradnika optymalizacji reklam produktowych w Google Ads.

Pisząc w dużym skrócie – musisz znać 3 rodzaje danych:

  1. Współczynnik konwersji w sklepie/na stronie www.
  2. Średnią wartość koszyka/Średni koszt usługi.
  3. Marżę na danym produkcie – dzięki niej uzyskasz średni zysk netto.

Na podstawie powyższych informacji, możesz obliczyć na przykład maksymalny CPC na reklamie w poniższy sposób:

współczynnik konwersji * zysk netto(lub średni koszyk) = maksymalny CPC

 

 

Od czego zacząć optymalizację reklam na Facebooku?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Przede wszystkim zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć poprzez reklamę.
W następnej kolejności skup się na grafice, aby była jeszcze lepiej dopasowana do grupy odbiorców.
Tydzień lub dwa później możesz przetestować inne copy, które zachęci do zakupu, skorzystania z usługi, czy wzięcia udziału w konkursie.
Po kolejnych 7 dniach spróbuj zmienić grupę odbiorców, zachowując to samo copy i grafiki.

Zawsze dokonuj tylko 1 zmiany, aby mieć pewność, że to ona wpłynęła na lepsze lub gorsze wyniki kampanii.

Mój kompleksowy poradnik optymalizacji reklam na Facebooku znajdziesz tutaj.

 

 

Dostałem bana na jedno z kont reklamowych. Czy mogę puszczać reklamy z innego konta reklamowego, w tym samym Menedżerze Firmy?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Jeżeli jedno konto dostanie bana to drugie jest do użytku. Ale jeżeli więcej, niż raz dostaniesz bana w obrębie jednego Menedżera Firmy, to możesz mieć duże problemy z zakładaniem nowych kont reklamowych, bo będą od razu blokowane.

Także jeżeli chcesz zrobić coś ryzykownego to lepiej założyć nowego Menedżera :). Pamiętaj jednak, że na jednego użytkownika możesz założyć maksymalnie 2 Menedżery, nawet jeżeli jednego z nich usuniesz.

 

 

Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

I poradniki dotyczące Instagrama:

 

Możesz również napisać do mnie maila na adres [email protected], w temacie wiadomości wpisując „pytanie do Q&A” 🙂


 

 

Pomogłam? Oceń ten artykuł!
Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Trwa wczytywanie

Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.