Czas, którego potrzebują kampanie, by wygenerować sensowne wyniki uzależniony jest od kilku ważnych czynników:
- Czasu akceptacji kampanii.
- Budżetu.
- Celu kampanii.
- Sposobu targetowania.
- Kreacji reklamowej.
- Konkurencji
- Grupy docelowej.
- Marketingu marki.
Czas akceptacji kampanii
Nie każda reklama zostanie od razu zaakceptowana. Niektóre kreacje muszą czekać nawet 24h, jeżeli algorytm uzna, że potrzebują ręcznej weryfikacji. Zazwyczaj dzieje się tak, jeżeli wcześniejsze reklamy były odrzucane lub wtedy, gdy reklamujesz coś na granicy legalności promocji w Meta Ads, np. produkty z CBD czy usługi krypto.
Budżet
Mniejszy budżet dzienny oznacza mniejszy zasięg, mniejszą liczbę kliknięć a więc i mniej konwersji. System reklamowy potrzebuje minimum 50 konwersji w 7 dni od momentu uruchomienia zestawu reklam, aby automatycznie go zoptymalizować.
Jeżeli nie uda ci się pozyskać tylu konwersji (np. kontaktów, zakupów, kliknięć), to zestaw reklam wchodzi w fazę ograniczonego uczenia, która nie jest końcem świata, ale niestety może oznaczać nieco wyższe koszty konwersji.
Cel kampanii
Cel kampanii jako pierwszy zawęża nam dotarcie – im bardziej konkretny, tym mniejszy faktyczny zasięg kampanii oraz mniejsza liczba konwersji w skali tygodnia.
Na przykład w 7 dni z budżetem 10 zł dziennie możesz dotrzeć do 35 000 kont na Facebooku i Instagramie, jeśli wybierzesz cel Rozpoznawalność. Jeżeli jednak zdecydujesz się na cel Sprzedaż, to w tym samym czasie pozyskasz maksymalnie kilka zakupów, bo dużo łatwiej komuś wyświetlić reklamę, niż wyświetlić i jednocześnie nakłonić do zakupu.
Targetowanie
Sposób targetowania, czyli docierania do konkretnych osób również ma duży wpływ na to, ile musisz czekać na sensowne wyniki kampanii.
Niszowe lub lokalne biznesy siłą rzeczy muszą celować w mniejsze grupy odbiorców, niż ogromne korporacje, sprzedające produkty masowe. W związku z tym poczekasz dłużej na np. 100 leadów w branży nieruchomości, niż na 100 zakupów w popularnym sklepie internetowym.
Kreacja reklamowa
Mało ciekawa reklama przyciągnie wzrok mniejszej liczby ludzi, co przełoży się na mniej kliknięć i mniej konwersji.
Dobrze zaprojektowana grafika czy film, z przekonującym tekstem podstawowym skłoni więcej osób do zatrzymania się na kreacji, co przełoży się na więcej konwersji w tym samym czasie.
Konkurencja
W każdym systemie reklamowym konkurujesz z innymi reklamodawcami – nie tylko z własnej branży, ale także wielu innych.
Jeśli np. sprzedajesz produkty do pielęgnacji, to konkurujesz z takimi gigantami jak firma Unilever, która może pompować miliony złotych miesięcznie w reklamy.
Siłą rzeczy więc trudniej będzie ci dotrzeć ze swoją promocją do tej samej grupy docelowej, co przełoży się na wyższy koszt wyświetleń a więc i mniejszą liczbę konwersji, niż gdybyś konkurował/konkurowała z mniej rozpoznawalnymi markami.
Grupa docelowa
Klientów o bardziej zasobnym portfelu jest mniej, niż osób, które stać na produkty z niskiej lub średniej półki.
W związku z tym musisz poczekać odpowiednio dłużej na osiągnięcie tej samej liczby konwersji, co w przypadku kierowania reklam do szerszej grupy odbiorców.
System Meta Ads nie za bardzo nadaje się do reklamowania niszowych biznesów, dlatego tym trudniej jest osiągnąć satysfakcjonujące wyniki w krótkim czasie.
Marketing marki
Marketing marki ma gigantyczny wpływ na liczbę pozyskanych konwersji. Większa rozpoznawalność oznacza, że ludzie chętniej zatrzymują wzrok na reklamie, częściej klikają w kreację i mają większe zaufanie do firmy, więc szybciej konwertują.
Wszystkie te czynniki mają duży wpływ na zachowanie algorytmu – jeżeli reklama się podoba to będzie wyświetlana częściej i taniej niż mało atrakcyjna kreacja.
Finalnie więc za ten sam budżet i w tym samym czasie pozyskasz tańsze konwersje, niż twoja mniej popularna konkurencja.
Jak obliczyć, ile czasu zajmie ci pozyskanie X konwersji?
Zanim ocenisz, że twoje kampanie zbyt wolno pozyskują konwersje lub wręcz są nieopłacalne, zastanów się, jaki faktycznie wynik chcesz osiągnąć w wybranym okresie czasu.
Musi być podparty logicznymi argumentami a nie myśleniem życzeniowym. Na przykład, jeżeli dopiero startujesz ze swoim biznesem to trudno będzie oczekiwać setek czy wręcz tysięcy konwersji w skali miesiąca, bez względu na to jak dużym budżetem dysponujesz.
Jeżeli posiadasz już jakieś dane historyczne, np. z kampanii Google Ads, to warto wziąć je pod uwagę. Możesz też posiłkować się średnim CPC, CPM czy CPA z różnego rodzaju raportów, o których wspominałam w odcinkach z serii “Ile kosztują reklamy”, ale pamiętaj, że średnia to mocno sztuczna metryka.
Zasada obliczania czasu oczekiwania na zysk jest bardzo prosta.
W pierwszej kolejności podziel budżet miesięczny przez średni koszt konwersji, by otrzymać średnią liczbę konwersji pozyskanych przez reklamy. Następnie podziel liczbę pożądanych konwersji przez liczbę faktycznie pozyskanych konwersji.
Na przykład, jeżeli wydasz 900 złotych miesięcznie na kampanię, w której średni koszt konwersji (np. pozyskania kontaktu) wynosi 30 złotych, to w skali miesiąca uda ci się pozyskać 30 konwersji. Jeżeli twoim targetem jest 60 konwersji z reklam, to musisz poczekać 2 miesiące, by osiągnąć taki wynik.
Podsumowanie
Jak widzisz, niestety bardzo ciężko jest jednoznacznie wskazać, ile musisz czekać, by osiągnąć zysk z reklam.
Zasadą, którą sama stosuję i polecam jest odczekanie minimum 7 dni, zanim podejmiesz decyzję, co zrobić z kampanią lub zestawem reklam.
Na pełną optymalizację zazwyczaj czeka się miesiąc, szczególnie wtedy, gdy dopiero zaczynasz działania na danym koncie reklamowym.
Minimalny budżet, jaki warto przeznaczyć na każdy zestaw reklam to 20-30 złotych, by dać szansę algorytmowi na automatyczną optymalizację.
Poznaj Facebook Ads od A do Z
Jeżeli chcesz nauczyć się lepiej operować w gąszczu nieustannych zmian w ekosystemie Meta Ads, to sprawdź moje e-booki i kursy o Meta Ads!