facebook ads mniej konwersji błąd

Dlaczego Meta Ads raportuje MNIEJ konwersji niż jest w rzeczywistości?

Posłuchaj na Spotify:

W poprzednim artykule dla zaawansowanych pokazałam ci 5 powodów, dlaczego Menedżer reklam Meta pokazuje znacznie więcej konwersji, niż jest w rzeczywistości. Dziś zastanowimy się, kiedy panel reklamowy może pokazywać mniej konwersji, niż faktycznie wpadło do twojego systemu CMS albo systemu do e-mail marketingu.

Powód pierwszy: Polityka firmy Apple

Kilka lat temu firma Apple uznała, że tylko oni mogą zbierać dane o swoich userach a nie jakiś tam Facebook. Wymusili więc na Mecie, by domyślnie zbierała wyłącznie jedno zdarzenie o najwyższym priorytecie. Na przykład, jeżeli twój piksel dostaje informacje o 5 różnych zdarzeniach, to wszystkie poza jednym “idą w piach” – skrypt się o nich nie dowiaduje, mimo że realnie się zadziały na stronie internetowej.

Jako odpowiedź na ten problem stworzono modelowanie wyników, czyli szacowanie do ilu konwersji danego typu doszło. Jak to w zgadywaniu bywa, realne wyniki mogą znacząco odbiegać od wymodelowanych, stąd zaniżenie lub zawyżenie liczby konwersji z reklam.

Powód drugi: Consent mode i adblocki

Niesławny już consent mode w wersji drugiej to nowe wytyczne Google wobec tego, jak chroniona jest prywatność ludzi w internecie. Czasy “zaślepek” cookies, które tylko udawały, że można z nich zrezygnować już dawno minęły. Od teraz wszyscy musimy być legit, czyli blokować skrypty do czasu faktycznej ich akceptacji przez użytkownika strony internetowej.

Oznacza to, że znacznie mniej informacji dociera do piksela, niż było to jeszcze kilka miesięcy temu. Część osób może celowo nie akceptować cookies, ale równie dużo po prostu zignoruje pasek zgód, jeżeli nie zasłania on celowo całego ekranu.

Jak raportują niektórzy członkowie mojej facebookowej grupy, bywa że zaledwie 30% userów akceptuje zgody na cookies! Brzmi strasznie, dlatego pamiętaj, że częściową receptą na ten stan rzeczy jest instalacja API Konwersji.

Powód trzeci: wolne ładowanie strony

Jeżeli strona, na którą przekierowujesz ludzi z reklam ładuje się zbyt wolno, to skrypt piksela może nie zdążyć się załadować zanim ktoś z niej ucieknie. 

Na szczęście ten problem bardzo łatwo naprawisz zmniejszając rozmiar obrazków na stronie oraz instalując wtyczkę do cachowania jej zawartości.

Powód czwarty: Okno atrybucji

Ostatnim i chyba najmniej oczywistym powodem, dlaczego Meta Ads raportuje mniej konwersji, niż powinien jest okno atrybucji. Domyślnie wynosi 7 dni od kliknięcia reklamy i 1 dzień od jej wyświetlenia, co jest optymalnym ustawieniem dla większości biznesów. 

Jednak, jeżeli sprzedajesz drogie produkty lub usługi lub takie, które ze swojej natury wymagają długiego procesu zakupowego, to zaledwie 7-dniowe okno może być dla ciebie zupełnie niewystarczające.

Na przykład, jeśli sprzedajesz projekty domów jednorodzinnych, to twój potencjalny klient może zastanawiać się nawet  miesiącami nad tym, który wybrać. Jeżeli kliknie w reklamę i dokona zakupu projektu np. po 30 dniach, to niestety system reklamowy nie zobaczy tej konwersji, mimo że faktycznie do niej doszło. 

W momencie tworzenia tego materiału nie da się bardziej poszerzyć okna atrybucji, ale możesz porównać wyniki reklam w podziale na różne okna atrybucji, w tym 28-dniowe okno kliknięć. Zrobisz to poprzez opcję Porównywania modeli atrybucji, po kliknięciu w Kolumny w Menedżerze reklam. Dzięki temu dowiesz się, czy problem dotyczy również ciebie.

Na szczęście istnieje częściowe obejście tego problemu.Jest nim agresywny remarketing, który będzie się wyświetlał odwiedzającym stronę albo aktywnym w socialach przez cały czas, by system reklamowy mógł “złapać” choćby konwersję po 1-dniowym wyświetleniu. Jednak takie rozwiązanie może być mocno irytujące, jeżeli nie zastosujesz wielu kreacji reklamowych.

Poznaj Facebook Ads od A do Z

Jeżeli chcesz nauczyć się lepiej operować w gąszczu nieustannych zmian w ekosystemie Meta Ads, to sprawdź moje e-booki i kursy o Meta Ads!

4.5/5 - (13 votes)

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs z podstaw reklamy

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs reklam dla zaawansowanych

ponad 150 tekstowych lekcji o zaawansowanej strategii reklamowania się w Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.