Audience Network to taka facebookowa sieć reklamowa. Czy jest równie (nie)skuteczna jak bliźniacza opcja dostępna w Google Ads? Jak naprawdę działa?
Czytaj dalej, by poznać odpowiedzi na te i wiele innych ważnych pytań!
Czym jest Audience Network?
Audience Network to jeden z czterech typów umiejscowień dostępnych w Meta Ads. Jako jedyne pozwala na poszerzenie dotarcia reklam poza ekosystem Meta, czyli Instagram, Facebook i WhatsApp.
Jest dużo mniej popularnym systemem wyświetlania reklam niż sieć reklamowa Google, dlatego najczęściej znajdziesz je w grach mobilnych w postaci banerów lub reklam wideo niemożliwych do pominięcia.
Z tego właśnie powodu bardzo rzadko przynosi zadowalające wyniki reklamowe.
Częścią Audience Network nie są partnerzy, którzy posiadają swoje strony na Facebooku oraz profile na Instagramie i zarabiają na reklamach, publikując wideo i rolki.
Kiedy możesz korzystać z Audience Network?
Ze względu na swój mocno ograniczony zasięg, Audience Network jest dostępne i automatycznie włączone w praktycznie każdym celu kampanii reklamowej.
Na stronie pomocy Meta jego dostępność jest opisana w następujący sposób:
- Rozpoznawalność (tylko film)
 - Ruch
 - Aktywność (tylko film)
 - Promocja aplikacji
 - Kontakty
 - Sprzedaż
 
Rodzaje reklam w Audience Network
Obecnie dostępne są cztery rodzaje reklam wyświetlających się w sieci reklamowej Meta.
Są nimi:
- Reklama natywna.
 - Reklama banerowa.
 - Przerywnik reklamowy.
 - Reklama wideo z nagrodą.
 
Pełną specyfikację cel per format znajdziesz o tutaj.
Obecnie wszystkie typy reklam Audience Network wyświetlają się tylko na urządzeniach mobilnych.
Gdzie wyświetlają się reklamy w Audience Network?
W internecie nie znajdziesz listy apek, które należą do Audience Network. Na szczęście dział pomocy Meta przygotował (dość mocno ukrytą) zakładkę, gdzie możesz pobrać listę apek, w których mogą (ale niekoniecznie będą) się wyświetlać twoje reklamy.
Znajdziesz ją w Menedżerze Firmy, pod linkiem “Bezpieczeństwo i dopasowanie marki”. Następnie musisz kliknąć po lewej stronie “Lista wydawców partnerskich” i voila – oto możesz pobrać listę wszystkich aplikacji, które dołączyły do Audience Network.
Podzielona jest ona na 4 pliki: wideo typu in-stream, reklamy w rolkach na Facebooku, Audience Network oraz Profil na Instagramie. Lista aktualizowana jest na bieżąco.
Po kliknięciu w konkretny typ listy zobaczysz pełne zestawienie aktywnych partnerów, wraz z ciekawymi statystykami dotyczącymi np. średniej liczby wyświetleń każdego publikowanego filmu.
Lista najciekawszych wydawców, u których możesz się reklamować
Pierwsza wersja tego tekstu zawierała dość obszerną listę stron internetowych, które dołączyły do Audience Network. Obecnie, czyli w 2024 roku jest ona już mocno nieaktualna, bo z tego narzędzia korzystają już niemal wyłącznie aplikacje mobilne, zarabiające na reklamach.
Dlatego poniżej znajdziesz listę największych stron na Facebooku, które zarabiają na reklamach umieszczanych w filmach (format typu in-stream) oraz Rolkach:
- 5-Minute Crafts
 - Real Madrid C.F.
 - FC Barcelona
 - Tasty
 - LaLiga
 - WWE
 - John Cena
 - PSG – Paris Saint-Germain
 - Got Talent Global
 - Manchester City
 - National Geographic
 - The Dodo
 - SpongeBob
 - NBA
 
Jak sprawdzić, gdzie wyświetlały się twoje reklamy w Audience Network?
Podobnie jak w Google Ads, możesz podejrzeć, gdzie wyświetlały się twoje reklamy. W zdecydowanej większości przypadków wyświetlisz się w tym umiejscowieniu tylko wtedy, gdy dysponujesz materiałem wideo.
Odpowiedni panel znajdziesz w tym samym menu, w zakładce “Raporty o wyświetleniach”. Niestety, możesz podejrzeć tylko ostatni miesiąc wyświetlania.
Jak widzisz na powyższym przykładzie, reklamy tego reklamodawcy wyświetlały się w tylko dwóch aplikacjach, bo wyłączam to umiejscowienie, gdy stosuję reklamy wideo.
Jak uniemożliwić wyświetlanie się na wybranych stronach?
Niestety, w przeciwieństwie do Google Ads, Facebook nie daje możliwości wyboru konkretnych stron lub apek, w których się pojawimy.
Na szczęście po najechaniu na nazwę wydawcy możemy dodać go do wykluczeń, by więcej się nie wyświetlać w konkretnych treściach.
Natomiast w zakładce “Środki kontroli” możesz ustawić “moc” automatycznego filtra, który samodzielnie ocenia, gdzie twoje reklamy mogą się wyświetlać a gdzie nie powinny. Domyślnie ustawiony jest filtr Średni.
W tym miejscu masz również możliwość wyłączenia wyświetlania reklam np. w transmisjach na żywo.
Jak zostać wydawcą Audience Network?
Aby wysłać formularz o dołączenie do Audience Network, kliknij w ten link. Obecnie tylko twórcy aplikacji mobilnych mogą dołączyć do Audience Network.
Natomiast, jeżeli prowadzisz profil na Facebooku lub Instagramie, to po spełnieniu określonych kryteriów możesz odblokować monetyzację swoich treści wideo. Wejdź w ten link, by przeczytać krótki poradnik jak sprawdzić swój status monetyzacji – musisz po prostu wejść w swój Business Suite i następnie w kartę Monetyzacji.
Czy warto wyświetlać reklamy w Audience Network?
To zależy. W niektórych sytuacjach faktycznie może zdarzyć się tak, że Audience Network będzie opłacalną opcją, na którą system reklamowy i tak zazwyczaj nie wydaje zbyt dużego budżetu.
Warto jednak trzymać rękę na pulsie. Jeżeli zauważysz, że twoje reklamy wyświetlają się zbyt często tylko w Audience Network (czyli w apkach mobilnych), zamiast również w filmach na Facebooku czy Instagramie, to najlepszym rozwiązaniem będzie całkowite wyłączenie umiejscowienia Audience Network.
Aby sprawdzić, gdzie wyświetlają się twoje reklamy, skorzystaj z opcji Podział, widocznej w prawym górnym rogu tabeli wyników w Menedżerze reklam.
Pamiętaj, że wyłączenie konkretnych umiejscowień możliwe jest tylko wtedy, gdy NIE korzystasz ani z kampanii Advantage (czyli “rekomendowanych) ani z grup odbiorców Advantage. W przeciwnym razie nie zobaczysz opcji edycji umiejscowień w zestawie reklam.
Podsumowanie
Audience Network to wciąż mocno niszowe umiejscowienie, które głównie wyświetla reklamy wideo w aplikacjach mobilnych. Jeżeli tworzysz kreacje wideo i nie chcesz przepalać budżetu, to w wielu sytuacjach warto je wyłączyć.
Reklamy w Rolkach oraz w wideo typu in-stream to zdecydowanie bardziej efektywny sposób na docieranie z filmami do odbiorców.
Jak walczyć z "ulepszeniami" Meta Ads?
															Jeśli interesują cię naprawdę zaawansowane i skuteczne od lat taktyki, to sprawdź mój “Pakiet eksperta Meta Ads”, czyli dwa tekstowe kursy dla średnio- i mocno zaawansowanych oraz kurs wideo ze skalowania kampanii.
Możesz też każdy z tych produktów kupić osobno, ale w pakiecie będzie 15% taniej ;).
Dowiedz się więcej pod poniższymi linkami:
								
															
								
								
								
								
								
								
								
															


