reklamy facebook ads

Czy inwestycja w reklamy Meta Ads to coś Ciebie? Za i przeciw

Czas czytania: 10 min.

Tworzenie kampanii w systemie Meta Ads może być kuszące dla wielu firm. Meta coraz usilniej stara się, by ich system reklamowy zawierał jak najmniej zaawansowanych funkcji, co ma zachęcić do wydawania kasy kolejne rzesze performance’owych laików.

Kosztem tego działania jest przejęcie wielu ważnych decyzji przez “sztuczną inteligencję”, czyli po prostu algorytm reklamowy. W wielu wypadkach sprowadzi to na ciebie finansową katastrofę, szczególnie, gdy reklamujesz niszowy biznes.

Tylko świadome unikanie pseudo rekomendacji Meta da ci szansę na naprawdę duży zysk z reklam, o ile spełniasz pewne kryteria. Stanowią one czerwoną lub co najmniej żółtą flagę dla wielu firm. Niestety, większość z nich jest ignorowana przez początkujących przedsiębiorców, co buduje mit Meta Ads jako systemu rzekomo mniej skutecznego niż reklamy w Googlu.

Dlatego właśnie poważnie zastanów się nad każdym punktem tego materiału. W końcu gra toczy się nie tylko o ewentualny zysk, ale często również o sensowną alokację oszczędności życia twoich lub twojego klienta.

Kampanie Meta Ads są dla Ciebie, gdy:

Posłuchaj na Spotify:

Wiesz, co chcesz osiągnąć (biznesowo)

Reklamy Meta Ads to inwestycja obarczona ryzykiem. Nie istnieje żaden sposób na to, by zagwarantować ci zysk, dlatego musisz zrobić wszystko, by opłacalność reklam była jak najwyższa.

Dlatego, zanim uruchomisz reklamy, musisz opracować strategię marketingowo – sprzedażową. Bez niej nie będziesz wiedzieć, jaki efekt chcesz i możesz osiągnąć za pomocą reklam.

Tylko działanie zgodnie z ustaloną wcześniej taktyką pozwoli ci monitorować postępy w realizacji planu. Dla jednej firmy liczyć się będzie rozpoznawalność marki, dla innej sprzedaż a dla kolejnej pozyskanie określonej liczby kontaktów.

Takie podstawowe ustalenia to jednak tylko początek początków, bo musisz określić również m.in. jaki konkretnie wynik chcesz osiągnąć w danej kategorii (np. liczbie zakupów) oraz na jaki cię stać. Potencjalną liczbę konwersji łatwo obliczyć, o ile posiadasz dane historyczne o średnim koszcie zakupu czy leada.

Jeżeli dopiero zaczynasz, niestety musisz estymować, czyli po prostu wróżyć z fusów. Opieranie się na średniej branżowej nie ma za wiele sensu, bo twój konkurent może docierać do nieco innego profilu klienta – bardziej lub mniej zamożnego, młodszego lub starszego, mężczyzny lub kobiety itd., co ma ogromny wpływ na opłacalność reklam i całą strategię marketingową.

Dlatego mało atrakcyjną, ale jedyną dobrą taktyką w tym przypadku jest korygowanie swoich planów w oparciu o wyniki napływające z pierwszych kampanii, minimum po 2 tygodniach od ich uruchomienia.

Twoi klienci są obecni na Facebooku lub/i Instagramie

Niektóre branże, takie jak e-commerce, rozrywka, czy usługi lokalne, naturalnie dobrze odnajdują się w mediach społecznościowych. Jeśli Twoja działalność może generować atrakcyjne wizualnie treści lub angażować społeczność, Facebook Ads może być dla Ciebie.

Branże, które mogą zyskać na reklamach Meta Ads to m.in.:

Moda

Elektronika

Wystrój wnętrz

Fotowoltaika

Usługi kosmetyczne i wellness

Nieruchomości

Turystyka

Fitness i sport

Motoryzacja

Klienci nie szukają twojego produktu lub usługi “na ASAPie”

Ten punkt ma bezpośrednie powiązanie z poprzednim. Jeśli oferujesz produkt lub usługę typu “nice to have”, to reklamy Meta Ads mogą być świetnym sposobem na wzrost liczby klientów.

Twoja branża będzie atrakcyjna dla osób aktywnych w social mediach, jeżeli ludzie rozważają zainteresowanie się nią nie tylko w nagłych sytuacjach, typu cieknący kran albo nieszczelny piec gazowy.

Pamiętaj, że kreacje, które pokazujesz odbiorcom na Facebooku czy Instagramie to zwykłe banery albo karty produktowe. Ich atrakcyjność jest więc ściśle zależna od popytu, który musisz samodzielnie wygenerować poprzez działania marketingowe.

Dysponujesz odpowiednim budżetem

Kampania reklamowa za kilkaset złotych miesięcznie nie zapewni ci więcej niż kilku konwersji miesięcznie, o ile równolegle prowadzisz dużo sensownych działań marketingowych.

Jeżeli chcesz wypromować swoją firmę, to musisz pogodzić się z pewnymi minimalnymi wydatkami, które w długiej perspektywie czasu powinny przynieść ci coraz wyższy zysk.

Pierwszych kilka miesięcy to zazwyczaj straty finansowe, bo musisz zyskać “trakcję”, czy zainteresować osoby, które wpadną do twojego lejka sprzedażowego.

Budżet, którym dysponujesz musi być dostosowany do branży i typu twojego potencjalnego klienta.

Kiedyś zgłosił się do mnie filmowiec, który za 500 zł miesięcznie chciał pozyskać kilku klientów z branży B2B. Jak możesz się domyślać – jest to absolutnie niemożliwe, chyba że dysponujesz sporą bazą remarketingową, w postaci np. kilkudziesięciu tysięcy obserwujących na Instagramie.

Niewielkimi kwotami dotrzesz do niewielu ludzi. Po prostu. Im droższe produkty czy usługi lub im bardziej niszowe, tym więcej musisz wydać na początku swojej działalności, by zyskać potencjalnych klientów.

Dlatego właśnie zawsze rekomenduję budżet wynoszący minimum 2000 – 3000 zł miesięcznie.

Pozwala on na sensowne testowanie różnych taktyk reklamowych. Testowanie konieczne jest zawsze, nawet jeśli doskonale znasz swoją grupę docelową lub zatrudniasz kogoś doświadczonego w tej konkretnej branży.

Jesteś otwarty/a na naukę i eksperymentowanie

Skoro o testowaniu mowa, to pozwól że podkreślę jeszcze raz: testowanie to chleb powszedni performance marketingu.

Nie istnieją skuteczne kampanie reklamowe działające od dnia zero. Owszem, od tej reguły istnieją wyjątki, ale jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z biznesem, to się do nich nie zaliczasz.

Średnie i duże biznesy e-commerce mogą posiadać skuteczne reklamy od dnia zero, bo wiele osób odwiedza ich strony internetowe, co stanowi świetne źródło do remarketingu dynamicznego, czyli kampanii ratujących porzucone koszyki. Jednak i tego typu firmy muszą testować docieranie do zupełnie nowych odbiorców. W przeciwnym razie, po kilku miesiącach hossy nadejdą długie lata bessy.

Początkujące firmy nie mają baz remarketingowych. Muszą je dopiero zbudować, dlatego zaczynają od pozyskiwania nowych odbiorców, by “zapełnić” nimi grupy remarketingowe. Nie każde targetowanie się sprawdzi w tym konkretnym przypadku, dlatego profesjonalni reklamodawcy nie boją się eksperymentować. To ważna część ich pracy.

Musisz się więc pogodzić z niepewnością testowania, jeżeli chcesz zyskać na reklamach Meta Ads.

Unikaj niepotrzebnych błędów!
kurs reklamy facebook

Jeśli chcesz uniknąć najpoważniejszych błędów w reklamowaniu się oraz jeśli potrzebujesz nauki od A do Z, to sprawdź mój kurs wideo z podstaw reklamy Meta Ads.

Dowiesz się z niego m.in.:

  • Jak dodać partnera do Menedżera Firmy?
  • Jak zainstalować piksel i API Konwersji?
  • Jak działa system reklamowy Meta Ads?
  • Jakie cele kampanii warto wybrać i kiedy?
  • Jak targetować reklamy w dobie Advantage+?

i wiele więcej!

Kampanie Meta Ads NIE są dla Ciebie, gdy:

Posłuchaj na Spotify:

Chcesz działać spontanicznie

Taktyka “jakoś to będzie” po prostu nie działa, nie działała i działać nie będzie. Owszem, możesz mieć szczęście z trafieniem w bardzo opłacalną niszę biznesową, ale tego typu farta doświadcza ułamek procenta przedsiębiorców.

Zdecydowana większość musi posiadać plan rozwoju firmy: marketingowy i sprzedażowy.

Bez niego tylko stracisz pieniądze, bo Meta bardzo lubi przyjmować kasę od początkujących firm, kusząc je coraz większą liczbą automatyzacji. Niestety, jeśli nie wiesz, co robisz, to istnieje spora szansa, że wydasz kilka czy kilkanaście tysięcy na zupełnie nieskuteczne kampanie na rozpoznawalność czy aktywność, które nie kierują klientów w dół lejka sprzedażowego a generują tylko pusty ruch w twoich social mediach.

Wiele biznesów jest również uszytych tak, że bez planu ich szanse na powodzenie wynoszą okrągłe zero procent. Na przykład, jeśli sprzedać coś premium, a twoja rozpoznawalność marki jest zerowa.

Myślisz, że reklamy to marketing

Reklama to sposób pokazania twojego marketingu. Marketing natomiast to działanie, które polega na przekonaniu klienta, że warto ci zaufać.

Bez marketingu nie ma skutecznej reklamy.

Jeżeli więc należy do osób, które nie chcą inwestować nawet złotówki w content marketing, influencer marketing czy budowę marki osobistej, to reklamy zdecydowanie nie są dla ciebie.

Zaufanie to klucz do sukcesu marki a buduje się je poprzez długofalowe, świadome działania.

Reklamy to działania krótkoterminowe, których głównym celem jest maksymalizacja dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Jednak, nie ma sensu do niej docierać, jeśli twój przekaz nie jest dla niej atrakcyjny. Sprawienie by był to właśnie rola marketingu.

Masz bardzo ograniczony budżet

Na palcach wielu rąk mogę zliczyć klientów wypowiadających znamienne słowa “Jeśli kampanie będą opłacalne, to mogę nawet potroić budżet”.

Takie rozumowanie do przejaw niezrozumienia, jak działa biznes. Jeśli faktycznie wystarczyłoby zainwestować kilkaset złotych miesięcznie w promocję, to na świecie żyłyby setki milionów zamożnych osób.

Rzeczywistość jest znacznie bardziej brutalna.

Musisz wydać co najmniej kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie przez minimum kilka miesięcy, by twoja firma zaczęła interesować potencjalnych klientów. Ta kwota obejmuje również koszt czasu, więc możesz wydać na reklamy np. 5000 złotych, a 10 000 zł zainwestować w postaci własnego czasu, który poświęcisz na budowę bloga, kanału na YouTube, profilu na Instagramie itd.

Jeżeli nie dysponujesz żadnym budżetem na marketing i reklamę oraz nie masz czasu na działania bezpłatne (typu blog), to niestety, ale biznes raczej nie jest dla ciebie. Być może wydawało ci się, że po założeniu firmy klienci samodzielnie znajdą cię w internecie i sami zauważą wysoką jakość twoich produktów czy usług.

Taka utopia nie istnieje. Na rynku są zapewne setki lub tysiące firm takich jak twoja. Wyróżnienie się wymaga inwestycji: czasu lub/i pieniędzy.

Twoja nisza jest zbyt niszowa

By osiągnąć sukces sprzedażowy, musisz być tam, gdzie twoi klienci. Czy prezesi firm scrollują Instagrama? Być może część z nich tak, ale większość raczej siedzi na LinkedInie. Czy lekarze szukają pracy na Facebooku? Idę o zakład, że raczej nie bardzo mają czas na jakiekolwiek social media.

Tego typu przykładów są zapewne setki, dlatego poważnie zastanów się, czy klienci twojej firmy nie są zbyt małą grupą, by dotrzeć do niej skutecznie poprzez Meta Ads.

Minimalny rozmiar grupy docelowej to 1000 osób. W przeciwnym wypadku twoja kampania nie wyda ani złotówki. Pamiętaj jednak, że jest to tysiąc osób, które algorytm Facebooka czy Instagrama rozpozna jako np. prezesów czy lekarzy.

W rzeczywistości więc twoja nisza musi obejmować minimum kilkanaście tysięcy osób w skali kraju. Czy mamy w Polsce tak wielu prezesów? Raczej nie.

Dlatego właśnie dostosuj swoje działania do branży. LinkedIn to domyślne social medium dla wyższej kadry kierowniczej. Natomiast, jeżeli chcesz dotrzeć np. do dyrektorów szkół, to być może jedyną sensowną taktyką będzie objazdówka po szkołach albo (w ostateczności) cold mailing lub cold calling.

System Meta Ads to świetne narzędzie dla branż skierowanych do mas. Im mniejsza i bardziej wyspecjalizowana nisza, tym trudniej osiągnąć zyski za pomocą kampanii tego typu.

Firmy, które raczej nie zyskają na Meta Ads to np.:

Bardzo wyspecjalizowane firmy B2B, np. software house’y

Luksusowe marki, z kategorii tych “naprawdę” luksusowych

Lekarze, doradcy finansowi – ich branże są obwarowane wieloma ograniczeniami w reklamowaniu się

Usługi psychologiczne, psychoterapeutyczne – z uwagi na bardzo delikatny temat

Oczywiście wszystkie powyższe branże mogą odnieść sukces reklamowy, ale tylko jeśli zainwestują dużo czasu i środków w dobrej jakości marketing, by zbudować jakościowei grupy remarketingowe.

Ludzie nie szukają cię w socialach

Jeśli jesteś np. hydraulikiem albo zajmujesz się montażem szamb, to twoi klienci zapewne są w social mediach. Jednak wcale nie oznacza to, że mogą być zainteresowani twoją reklamą, bez względu na to jak dobra by była.

Biznesy opierające się na potrzebie wygenerowanej bezpośrednio przez otoczenie klienta a nie firmę jako taką, nie mają racji bytu w social mediach, w tym również w postaci np. prowadzenia fanpage’a czy Instagrama. Twoich odbiorców nie interesuje twoja praca, chyba że przedstawisz ją w humorystyczny albo wyjątkowo ciekawy sposób.
Tego rodzaju usługi specjalistyczne dobrze reklamować w Google oraz na platformach typu Fixly, gdzie klienci samodzielnie ich poszukują, gdy akurat ich potrzebują.

Z drugiej strony, niektórzy specjaliści mogą wiele zyskać na socialach, np. opowiadając o wyjątkowo ciekawych przypadkach, które napotkali w swojej pracy. Jednak taki styl komunikacji raczej ma zalety głównie wizerunkowe a nie sprzedażowe.

Nie masz czasu na naukę i testowanie

Meta Ads to specjalistyczny system reklamowy. Owszem, coraz mocniej się automatyzuje, ale kolejne “usprawnienia” głównie szkodzą reklamodawcom i realnie obniżają efektywność reklam, zamiast ją zwiększać.

Dlatego, jeżeli nie masz czasu na porządną naukę, to powierz reklamy specjaliście oraz zaufaj jego/jej umiejętnościom. Nie ma nic gorszego, niż klient który przeczytał 1 czy 2 artykuły w internecie (jak np. ten!) i myśli, że wie lepiej, niż spec z wieloletnim doświadczeniem. Taka współpraca zazwyczaj się kończy po miesiącu i marnuje czas obu stron.

Jeżeli jednak nie potrafisz oddać kampanii i chcesz do nich zaglądać na tydzień czy dwa, to niestety istnieje spora szansa, że reklamy będą albo nieskuteczne albo na granicy opłacalności.

Rolą performance marketera jest regularna analiza i optymalizacja kampanii. Wyklikanie ich to tylko sam początek.

Podsumowanie

System reklamowy Meta Ads nie jest dla każdego. Wymaga ogromu wiedzy, doświadczenia i cierpliwości, by wycisnąć z niego znacznie więcej, niż umożliwiają automatyczne kampanie.

Jednak nawet profesjonalnie zrobiona kampania reklamowa nie przyniesie założonego zysku, jeżeli działasz chaotycznie, bez strategii i z mikroskopijnym budżetem.

Każdy typ reklam to inwestycja obarczona ryzykiem, dlatego musisz się do niego jak najlepiej przygotować. Jeśli tego nie zrobisz, to szansa na niepowodzenie rośnie diametralnie, nawet jeśli sprzedajesz tak popularne produkty jak ubrania czy zabawki dla dzieci.

4.6/5 - (13 votes)
Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Trwa wczytywanie

Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.