Dlaczego widzisz więcej konwersji w panelu Menedżera reklam, niż jest w rzeczywistości? Z czego wynikają te różnice i jak je zniwelować? W tym materiale opowiem ci o pięciu głównych przyczynach problemów ze zliczaniem konwersji w Meta Ads.
Problemy z pikselem Meta
Istnieje chyba nieskończona liczba sposobów na kiepskie wdrożenie piksela Meta. Najczęściej błędy pojawiają się, gdy miksujesz zbieranie zdarzeń za pomocą wtyczki oraz Narzędzia do konfiguracji zdarzeń.
Większość wtyczek dedykowanych konkretnemu CMS, np. Woocommerce zawiera już w sobie pakiet wszystkich niezbędnych zdarzeń, np. zakupu. Nie ma więc potrzeby dodawać ich ręcznie, bo w ten sposób każdy taki event uruchomi się dwa razy zamiast raz.
Bywa też tak, że niedoświadczony specjalista umieści zdarzenie nie tam, gdzie powinien. Na przykład poprzez wspomniane chwilę temu narzędzie do konfiguracji doda event Add to cart w samym koszyku, zamiast na przycisku. W ten sposób zdarzenie uruchomi się za każdym razem, gdy ktoś wejdzie do koszyka, zamiast po kliknięciu w przycisk dodania do koszyka.
Jeśli podejrzewasz, że twój piksel może nieprawidłowo zbierać dane, to w moim kursie z podstaw pokazałam jak korzystać z bardzo pomocnego Testowania zdarzeń, które znajdziesz w Menedżerze zdarzeń.
Natomiast w podręczniku “Profesjonalne reklamy” opisałam jak naprawić najczęściej występujące problemy z pikselem.
Modelowanie konwersji
System reklamowy Facebook Ads od jakiegoś czasu stosuje tzw. modelowanie konwersji, które polega na tym, że algorytm szacuje ile udało się pozyskać kontaktów, zakupów czy dodań do koszyka. Takie podejście to nie zła wola Marka Z. a niestety konieczność wywołana consent mode, wycofywaniem third party cookies oraz bardzo dużymi ograniczeniami w zbieraniu konwersji na urządzeniach Apple.
W związku z tym, niestety, musimy się pogodzić z rozjazdem pomiędzy liczbą konwersji z reklam a faktycznymi konwersjami w sklepie internetowym czy systemie do e-mail marketingu.
Niezrozumienie Menedżera reklam
Jeżeli masz zainstalowane API Konwersji i sprawdzasz konwersje w Menedżerze zdarzeń to zapewne martwi cię około dwukrotnie większa liczba zebranych konwersji, niż jest w rzeczywistości.
Zanim zaczniesz kombinować z pikselem czy z API, to koniecznie upewnij się, że tzw. deduplikacja działa w każdym śledzonym zdarzeniu. Domyślnie bowiem Meta pokazuje oba sposoby zbierania zdarzeń, nawet jeżeli prawidłowo je deduplikuje, czyli łączy np. ten sam zakup z API z zakupem z piksela.
Aby się przekonać, czy wszystko jest okej, kliknij w wybrane zdarzenie i wybierz opcję “Wyświetl szczegółowe informacje”. W sekcji “Deduplikacja zdarzeń” znajdziesz interesujące cię informacje. Jeżeli zobaczysz zieloną ikonkę, to możesz spać spokojnie.
Miss clicki
Istnieją dwa sposoby na wdrożenie zdarzenia konwersji na stronie internetowej:
- wywoływanie eventu po kliknięciu w przycisk albo
- wywoływanie eventu na stronie potwierdzenia
Oba mają swoje wady i zalety, natomiast w tym konkretnym przypadku wywoływanie eventu na kliknięciu w przycisk często powoduje wielokrotne wywołanie zdarzenia zakupu czy pozyskania kontaktu.
Najczęściej dzieje się tak, bo konwertujący nie zauważył jakiegoś obowiązkowego checkboxa do zaznaczenia, przez co kliknięcie w np. zakup nie przenosi go na stronę płatności. Dopiero druga albo i trzecia próba zakończy się faktyczną konwersją.
Z drugiej jednak strony, jeżeli umieścisz zdarzenie konwersji na stronie podziękowania za zakup czy np. za zapis na webinar, to odbiorca może ją wielokrotnie odświeżać albo nawet zapisze ją jako zakładkę w przeglądarce, jeżeli zawiera link do pobrania np. e-booka.
Finalnie więc… nie mam rozwiązania dla tego problemu. Użytkownik zawsze może niechcący odpalić jakieś zdarzenie piksela więcej niż raz i nic na to nie poradzimy.
Błędy w płatnościach i e-mail marketingu
Ostatnim częstym problemem, który generuje różnice w konwersjach są… nieopłacone zamówienia oraz źle skonfigurowany mailing.
W sklepie internetowym może się tak zdarzyć, że komuś nie uda się płatność i ponowi zakup. Jeżeli wszedł na stronę z reklamy, to system wykryje dwa zdarzenia zakupu zamiast jednego.
Natomiast, jeżeli pozyskujesz leady i w zamian za kontakt obiecujesz np. darmowego e-booka czy jakiś mini kurs, to możliwe, że masz niewłaściwie skonfigurowany maling.
Na przykład informujesz odbiorcę, że za chwilę przyjdzie mail z potwierdzeniem zapisu do newslettera, mimo że masz wyłączony double opt-in. W związku z tym ktoś może pomyśleć, że zapis się nie udał i ponowi wypełnienie formularza, generując w ten sposób dwa zdarzenia piksela Meta czy API Konwersji, zamiast jednego.
Może być też tak, że mailing złapie czkawkę i nie wyśle gratisa, co znów może skłonić odbiorcę do ponownego skonwertowania, mimo że już znajduje się na twojej liście.
Poznaj Facebook Ads od A do Z
Jeżeli chcesz nauczyć się lepiej operować w gąszczu nieustannych zmian w ekosystemie Meta Ads, to sprawdź moje e-booki i kursy o Meta Ads!