reklama facebook

Jak dotrzeć do nowych klientów poprzez reklamy na Facebooku i na Instagramie?

Czas czytania: 8 min.

Dotarcie do zupełnie nowych potencjalnych klientów wbrew pozorom może być dość trudne i czasochłonne. Dlaczego tak jest i jak walczyć z algorytmem Facebooka? Przeczytaj mój poradnik w pigułce.

Rodzaje targetowania w reklamach Meta (Facebook) Ads

W systemie reklamowym Meta Ads znajdziesz 3 główne rodzaje targetowania, które mogą być zawężone o siebie nawzajem lub np. o płeć, wiek i lokalizację.

Są nimi:

Szczegółowe opcje targetowania

Grupy podobnych odbiorców

Grupy niestandardowych odbiorców

W moim kursie “Podstawy reklamy na Facebooku i Instagramie” dokładnie omówiłam je wszystkie.
kurs reklamy facebook

Znajdziesz w nim także polecane grupy do targetowania i wykluczeń oraz instrukcje krok po kroku jak utworzyć poszczególne typy grup odbiorców.

Pozostałe lekcje to m.in.:

  • Po co nam grupy odbiorców?
  • Jak utworzyć grupę odbiorców? (instrukcja krok po kroku)
  • Jak edytować i zaktualizować grupę odbiorców?
  • Grupy niestandardowe.
  • Grupy podobnych odbiorców.
  • Polecane grupy podobnych odbiorców.
  • Jak utworzyć jakościową grupę?

Natomiast w rozdziale “Zestawy reklam” znajdziesz szczegółowe omówienie szczegółowych opcji targetowania oraz dowiesz się, jak dobierać z sensem zainteresowania.

Dowiedz się więcej o kursie:

Jak dotrzeć do naprawdę nowych klientów?

Spójrzmy prawdzie w oczy – żaden system reklamowy nie chce docierać do osób, które nie znają twojej marki. Nie jest im to na rękę, bo taki typ odbiorców znacznie trudniej nakłonić do konwersji, niż tzw. remarketing (retargeting).

W związku z powyższym, by zmusić Meta Ads (dawniej Facebook Ads) do docierania do nowych odbiorców musimy posłużyć się wykluczeniami. Zanim jednak dowiesz się, czym są i jak z nich korzystać, musisz poznasz różne sposoby targetowania nowych odbiorców w reklamach na Facebooku i Instagramie.

Sposoby targetowania nowych, potencjalnych klientów w Meta Ads

Istnieją 3 sposoby docierania do nowych odbiorców, by później stali się naszymi klientami. Są nimi:

Szczegółowe opcje targetowania

Grupy podobnych odbiorców

Szerokie kierowanie, bez zawężeń

Istnieją 3 sposoby docierania do nowych odbiorców, by później stali się naszymi klientami. Są nimi:

Szczegółowe opcje targetowania

Szczegółowe opcje targetowania, zwane potocznie zainteresowaniami. Za ich pomocą dotrzesz do osób, które według algorytmu reklamowego Meta interesują się konkretnymi rzeczami lub zachowują w określony sposób.

Pamiętaj jednak, że ten rodzaj kierowania w systemie reklamowym Meta Ads nie wyklucza z automatu twoich klientów czy osób, które już znają twoją firmę. Wręcz przeciwnie – bez wykluczeń wciąż będziesz docierać w dużym stopniu do remarketingu, gdyż siłą rzeczy twoi klienci posiadają te zainteresowania, które wybierasz w panelu targetowania.

Twoi obecni i przyszli klienci dzielą ze sobą podobne hobby, zawody, czy styl życia.

Nic więc dziwnego, że FB wpisuje obie te grupy do tych samych lub zbieżnych zainteresowań.

Nie możesz więc traktować tej opcji targetowania jako dotarcie wyłącznie do nowych odbiorców. 

Jeśli kierujesz umiejętnie, to zawsze istnieje spora szansa, że w puli osób zainteresowanych X znajdzie się miks obecnych klientów, lubiących fanpage, aktywnych na Instagramie oraz tych, którzy zupełnie nie znają twojej marki.

Jeśli dysponujesz niewielkim budżetem, za pomocą którego na pewno nie dotrzesz nawet do kilkunastu procent potencjalnych odbiorców, to realnie masz się o co martwić.

Omówmy to na przykładzie:

Wybierasz zainteresowanie “Trójbój siłowy”, który liczy kilkaset tysięcy potencjalnych odbiorców. Dane na ten temat znajdziesz zawsze po prawej stronie edycji zestawu reklam.

Dysponujesz budżetem wynoszącym 300 zł miesięcznie tylko na to zainteresowanie. Przy średnim CPM (koszt 1000 wyświetleń) na poziomie 8 zł (nie jest to ani dużo ani mało) okazuje się, że jesteś w stanie osiągnąć zasięg około 37 500 osób.

Prowadzisz popularny blog sportowy poświęcony właśnie tej dyscyplinie, więc w remarketingu uzbierałeś 20 000 osób. Są to zarówno odwiedzający twoją stronę, jak i aktywni w twoich social media.

Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że te 20 tys. osób wg FB jest zainteresowane właśnie trójbojem siłowym. Wykonałeś więc świetną robotę – nowi odbiorcy będą potencjalnie bardzo zainteresowani twoimi reklamami.

Ta sytuacja oznacza niestety również to, że nie wykluczając remarketingu z kierowania dotrzesz w pierwszej kolejności właśnie do nich, co da nam realną pulę nowych odbiorców wynoszącą zaledwie 17 500 osób.

Wydaje ci się więc, że zapoznajesz ze swoją marką prawie 40 tys osób, podczas gdy ponad połowa to ludzie, którzy już cię znają.

Nie o to chodziło, prawda?

Grupy podobnych odbiorców

Grupy podobnych odbiorców (lookalike) specjalny typ kierowania, w którym wskazujesz algorytmowi osoby podobne do tych, którym ma wyświetlić reklamy.

Meta Ads pobiera dane o zainteresowaniach osób z tzw. grupy źródłowej, którą jest wybrana przez ciebie grupa niestandardowych odbiorców i następnie szuka osób, które mają te same lub podobne zainteresowania.

Tworzenie lookalike jest bardzo proste. Wystarczy, że w zakładce Odbiorcy w Menedżerze reklam klikniesz w przycisk “Utwórz grupę podobnych”. Musisz wybrać grupę źródłową oraz rozmiar grupy podobnych i to wszystko!

Na koniec dodaj utworzoną grupę do zestawu reklam.

Bardzo dokładny poradnik od A do Z jak to zrobić znajdziesz w moim kursie “Podstawy reklamy na Facebooku i Instagramie”.

Wielu wydaje się, że lookalike, czyli grupy podobnych odbiorców to coś całkowicie odrębnego, niż zainteresowania. Są w dużym błędzie.

Ten typ kierowania traktuj jak automatyczne zainteresowania, bo nimi de facto są.

W grupach podobnych odbiorców czai się też podobna pułapka, co w tych opartych na zainteresowaniach.

Jeśli prowadzisz duży sklep online albo poczytny blog, to bardzo możliwe, że lookalike 1% stopnieje z domyślnej grupy 200 tys. do zaledwie kilkunastu tysięcy, gdy wykluczysz z niej grupy remarketingowe. W takiej sytuacji niestety ratuje nas tylko poszerzenie grupy podobnej, np. do 4-5%.

Dzieje się tak, ponieważ np. jeżeli lookalike bazuje na odwiedzających stronę, to są oni podobni np. do aktywnych na twoim fanpage’u. Finalnie więc w grupie podobnych zawartych będzie remarketingowa grupa aktywnych a tego nie chcesz w 90% przypadków.

Szerokie kierowanie bez zawężeń

Szerokie kierowanie polega na braku zawężeń kierowania o 3 typy grup odbiorców, o których wspominałam na początku tego materiału. W związku z tym, subiektywnie szerokim targetowaniem określam docieranie do potencjalnie dowolnego użytkownika ekosystemu Meta, czyli Facebooka i Instagrama, z ewentualnym zawężeniem o płeć, wiek i lokalizację.

Mimo, że ten rodzaj docierania do nowych odbiorców potrafi świetnie działać, i tak musimy choćby częściowo ograniczyć potencjalny zasięg zestawu reklam, by w nasze reklamy nie klikały np. głównie osoby 60+ albo ktoś spoza lokalizacji, która nas interesuje.

Szerokim kierowaniem nazywam więc np. takie ustawienia zestawu reklam:

  • Brak zawężeń o grupę niestandardowych lub/i podobnych odbiorców.
  • Zawężenie do wieku: 25-54 lata.
  • Zawężenie do płci: kobieta.

Tego rodzaju targetowanie (o dziwo) rekomenduję osobom na poziomie minimum średniozaawansowanym, ponieważ w wielu branżach, szczególnie niszowych, może się ono zupełnie nie sprawdzić.

Pamiętaj też, że tak jak w pozostałych metodach docierania do nowych, potencjalnych klientów musisz zastosować tutaj wykluczenia, o których szerzej opowiem w następnym punkcie tego materiału.

Jakie wykluczenia stosować, by dotrzeć do nowych klientów?

Wykluczeniami nazywamy wskazywanie systemowi reklamowemu Meta Ads, do kogo nie chcemy dotrzeć. Póki co system reklamowy respektuje te ustawienia, dlatego stanowczo cię zachęcam do ich stosowania, szczególnie gdy chcesz dotrzeć do nowych klientów.

Zimne jak lód targetowanie powinno być absolutną podstawą każdego biznesu.

Bez fali nowych odbiorców wciąż będziesz się kręcić w puli osób, które już cię znają i albo regularnie kupują albo nie chcą tego robić.

Recepta na tę sytuację jest niezwykle prosta.
Kiedy kierujesz kampanie do nowych, wykluczaj WSZYSTKICH starych. W praktyce oznacza to wykluczanie:

Odwiedzających WWW (180 dni)

Aktywnych na fanpage (365 dni)

Aktywnych na Instagramie (365 dni)

I to wszystko. Te trzy grupy niestandardowych odbiorców dodawaj do wykluczeń w przypadku każdego typu docierania do nowych odbiorców.

W moim kursie znajdziesz zarówno instrukcję wykluczania, jak i tworzenia powyższych grup niestandardowych, by stosować je w reklamach.

Docieranie do nowych nie przynosi zysków! Dlaczego?

Pamiętaj, że zmieniając lub tworząc nowe kampanie musisz poczekać minimum kilka dni, aż zaczną się automatycznie optymalizować. Optymalizacja następuje na poziomie zestawu reklam, czyli w miejscu, gdzie wybierasz, do jakich odbiorców chcesz kierować reklamy.

Po zakończeniu się fazy uczenia, tj. po 7 dniach i pozyskaniu min. 50 konwersji w zestawie reklam, wyniki powinny się ustabilizować i stopniowo polepszać.

Jeżeli zastosujesz porady z tego poradnika, czyli zaczniesz wykluczać grupy remarketingowe w zestawach “zimnych”, to zapewne zauważysz spadek wyników. Dzieje się tak, ponieważ algorytm nie może już “wyciskać” grup remarketingowych i faktycznie musi się skupić na droższych, nowych odbiorcach.

Mimo początkowych słabych wyników, pamiętaj, że powinno ci zależeć na długofalowych efektach. Przychodzą one z czasem, dlatego uzbrój się w cierpliwość.

Twoje starania o pozyskiwanie nowych odbiorców, by później stali się klientami zawsze się opłaci, o ile oczywiście właściwie dobierasz zainteresowania czy grupy podobnych odbiorców.

W moim kursie “Podstawy reklamy na Facebooku i Instagramie” znajdziesz lekcje: “Polecane grupy podobnych odbiorców”, “Jak utworzyć jakościową grupę?” oraz “Jak dobierać zainteresowania?”, dzięki którym nie przepalisz kasy na osobach, które mogą być w ogóle nie zainteresowane, tym co oferujesz.

kurs reklamy facebook

Kampanie skierowane do nowych służą tak naprawdę “naganianiu” odbiorców na te remarketingowe. Jeśli same na siebie zarabiają, to świetnie! Ale nie taka jest ich główna rola.

Ostatnią niezwykle ważną rzeczą, jaką musisz zapamiętać jest fakt, jak działa system reklamowy Meta (Facebook) Ads. Ktoś, kto zobaczył dwie reklamy: z “zimnego” zestawu reklam i remarketingową i dokonał zakupu dopiero po zobaczeniu tej drugiej, zostanie przypisany tylko do kampanii remarketingowej.

Może być więc tak, że twoje reklamy “zimne” działają genialnie, jednak to kampania remarketingowa “podkrada” jej konwersje.

Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wykluczanie w kampaniach remarketingowych odwiedzających WWW z ostatnich X dni (np. 2). W takiej sytuacji odbiorca nie zobaczy remarketingu przez 2 dni, więc jeśli w tym czasie dokona zakupu, to zostanie on przypisany do kampanii lub zestawu, którego zadaniem było dotarcie do nowych, potencjalnych klientów.

PODSUMOWANIE

Kampanie skierowane do nowych odbiorców rzadko kiedy działają tak, jak wymarzyli sobie ich twórcy.

Naturalnym jest, że ktoś, kto nie zna naszej marki, będzie mniej chętny do dokonania zakupu. Często potrzebuje też chwili namysłu, by zrealizować transakcję.

Reklamy targetowane na “zimny” ruch są niezwykle potrzebne, bo “naganiają” odbiorców do kampanii remarketingowych. 

Stanowią źródło późniejszych zysków. Bez nich nie będziesz w stanie ratować koszyków na swoim sklepie czy stronie, bo źródełko odbiorców z Google, czy wejść bezpośrednich szybko się wyczerpie.

5/5 - (1 vote)

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Trwa wczytywanie
Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.