Promocja profilu na Instagramie to dużo trudniejszy orzech do zgryzienia, niż w przypadku reklamy fanpage’a na Facebooku.
Obecnie nie możesz utworzyć reklamy z celem “Obserwujący na Instagramie”. Jak więc poradzić sobie z tym problemem i tanio pozyskać wartościowych obserwujących?
Zapraszam cię do poradnika opartego na moim własnym doświadczeniu!
Zanim wydasz pieniądze na reklamę, zastanów się, dlaczego ktoś miałby obserwować twój profil na Instagramie.
Czy twoje zdjęcia są spójne, inspirujące i estetyczne? Czy jesteś szczera w tym, co chcesz nimi wyrazić? Jeżeli nie jesteś tego pewna/pewny, to serdecznie polecam ci mój poradnik Profesjonalne konto na Instagramie.
Jak włączyć funkcje reklamowe na Instagramie?
Musisz przekształcić konto prywatne w biznesowe.
Reklamy na Instagramie możesz robić tylko wtedy, gdy połączysz Instagrama z Facebookiem oraz włączysz firmowe funkcjonalności.
Dadzą ci one nie tylko możliwość reklamowania się, ale też umożliwią analizowanie postów poprzez panel Statystyk.
Na szczęście zrobienie tego jest bardzo proste:
Jak przełączyć konto prywatne Instagrama na firmowe?
- Wejdź w aplikację mobilną Instagrama.
- Dotknij opcji Ustawienia.
- Dotknij opcji Konto.
- Dotknij “Przejdź na konto profesjonalne”.
- Skonfiguruj profil biznesowy według wytycznych na ekranie.
Jaki wybrać cel reklamy, by pozyskać obserwujących?
Istnieją dwie drogi do promowania swojego Instagrama i tym samym zdobycia followersów.
Bardziej profesjonalna, ale jednocześnie mniej efektywna i prosta, lecz skuteczna.
Zacznijmy od tej pierwszej.
Reklama na Ruch w Menedżerze Reklam
Każda reklama na Instagramie trafi finalnie do Menedżera Reklam. Również ta utworzona w aplikacji mobilnej. Po co więc męczyć się i przeklikiwać przez dziesiątki opcji Menedżera?
Oto kilka zalet tego typu reklamy:
- Wybór precyzyjnej grupy odbiorców – również utworzonej wcześniej w zakładce Odbiorcy.
- Tworzenie postu wyłącznie na potrzeby reklamy – jest to tzw. dark post i nie widać go na profilu.
- Tworzenie Insta Stories w formacie pokazu slajdów – dużo prostszy sposób na utworzenie wideo (bez instalacji apek na telefonie).
- Dostępna optymalizacja reklamy – żonglując grafikami, copy, czy grupami odbiorców możesz zoptymalizować koszt kliknięcia.
A to (niestety) bardzo poważne wady reklamy z celem Ruch:
1. Jako link musisz wkleić adres URL twojego profilu na Instagramie, czyli: https://instagram.com/twojprofil.
Oznacza to, że odbiorca zostanie przekierowany nie do aplikacji mobilnej na telefonie, a do facebookowej przeglądarki internetowej. Dopiero po wyborze opcji “Otwórz w aplikacji Instagram” odbiorca może komfortowo przeglądać profil.
Na domiar złego większość osób nie ma pojęcia o tego typu funkcjonalności. Jedynym obejściem tego problemu jest serwis https://app.urlgeni.us/ (bezpłatny do 5000 kliknięć).
Za jego pomocą w bardzo prosty sposób wygenerujesz specjalny “deep link”, który interpretowany jest przez telefony jako prośba o otwarcie profilu bezpośrednio w aplikacji.
2. Niedostępna grupa podobnych odbiorców bazujących na obserwujących.
W aplikacji mobilnej możesz domyślnie kierować reklamy do osób podobnych do tych, które już cię obserwują. Owszem, ta grupa pojawia się w Menedżerze reklam w ustawieniach danej grupy reklam, ale nie możesz jej użyć w tym narzędziu.
3. Brak możliwości publikacji reklamy na profilu.
Reklamy na Facebooku mogą być publikowane na fapage’u poprzez zakładkę Posty strony. Niestety, ta opcja nie jest dostępna w przypadku Instagrama.
4. Wszelkie reakcje pod postami widzą tylko osoby stargetowane w reklamach.
Ta wada odnosi się do poprzedniej. Nie możesz publikować reklamy na profilu na Instagramie, więc ani twoi obserwujący ani osoby organicznie wchodzące na niego nie widzą komentarzy i reakcji.
Natomiast osoby, które zareagowały na reklamę nie mogą już do niej powrócić.
Reklama na Przejście do profilu w aplikacji mobilnej
W przeciwieństwie do “Promuj post” na Facebooku, reklama z aplikacji mobilnej Instagrama potrafi być nie tylko skuteczna, ale i tania.
Posiada mocno ograniczone funkcjonalności, stąd osobiście używam jej tylko wtedy, gdy chcę przekierować odbiorców bezpośrednio do profilu marki na Instagramie.
Tylko za jej pomocą możesz utworzyć grupę podobnych odbiorców bazującą na obserwujących profil.
Polecam ją więc właśnie w tej konkretnej sytuacji. W każdej innej (reklamy z celem Ruch na stronę www, czy na Aktywność) lepiej tworzyć przez Menedżera Reklam.
Zalety reklam poprzez apkę przedstawiają się więc następująco:
- Ogromna prostota – za pomocą kilku tapnięć utworzysz reklamę, która nie powinna przepalić budżetu.
- Możliwość targetowania lookalike z obserwujących profil.
- Cel “Przejście do profilu” dostępny wyłącznie w aplikacji mobilnej Instagrama.
Wady tego rozwiązania w dużej mierze pokrywają się z cechami, które uważam za zalety Menedżera reklam:
- Brak możliwości optymalizacji reklam.
- Każda reklama robiona poprzez apkę i tak trafia do Menedżera reklam, ale w żaden sposób nie można jej modyfikować (także budżetu) z poziomu tego narzędzia.
- Każda reklama musi być już opublikowanym zdjęciem na profilu na Instagramie.
- Brak możliwości promowania postów z oznaczonymi produktami – dopiero po usunięciu znaczników możesz to zrobić.
- Brak możliwości promowania karuzel zdjęć.
Gdzie promować reklamy na obserwacje profilu na Instagramie?
Sama do zdobycia obserwujących na Insta korzystam z rozwiązania hybrydowego.
Część budżetu przeznaczam na dark posty, czyli reklamy z Menedżera reklam, a drugą część na istniejące na profilu zdjęcia, które posiadają potencjał pozyskania obserwujących.
Na ogół dark posty są droższe od podpromowanych organicznych zdjęć, ale masz nad nimi o wiele większą kontrolę.
Stąd warto mimo wszystko próbować właśnie z nimi. Poza umiejscowieniem feedu Instagrama możesz również dodać alternatywną grafikę czy film, które będą puszczane w Insta Stories.
Natomiast promowanie zdjęć z profilu daje niższy koszt/obserwującego, pewność że przejdzie na profil (a nie trafi do przeglądarki, gdzie może być niezalogowany do Insta) oraz dodatkowy bonus w postaci zwiększenia społecznego dowodu słuszności.
Osoby, które trafiają na twój profil widzą większą liczbę komentarzy czy serduszek, co sprawia że chętniej go obserwują.
Tworzysz więc w ten sposób samonapędzający się mechanizm: przejścia na profil generują obserwacje i reakcje – nowe osoby wchodzące z reklam widzą aktywność, więc również zaczynają obserwować i reagować.
Ile kosztuje reklama na obserwacje na Instagramie?
Trudno powiedzieć.
Z moich obliczeń wynika, że około ⅓ osób wchodzących na profil finalnie go obserwuje.
Jeżeli więc twój średni koszt kliknięcia wynosi 30 groszy, to koszt obserwacji wyniesie 90 groszy.
Ta proporcja dotyczy jednak tylko 1 profilu, stąd musisz ją samodzielnie wydedukować w przypadku twojego profilu.
Zrobisz to dzieląc finalną liczbę obserwujących przez łączną liczbę kliknięć z reklam (odejmując uprzednio obserwacje organiczne).
To niestety sporo więcej, niż udaje się wykręcić poprzez reklamę na polubienia strony na Facebooku.
Dlatego też musisz liczyć się z tym, że koszt jednego obserwującego jest dość wysoki.
Jak sprawdzić, ile komentarzy i serduszek pochodzi z reklam na Insta?
Miłym skutkiem ubocznym zdobywania followersów na Instagramie będzie aktywność pod promowanym zdjęciem.
Dane, ile konkretnie komentarzy i serduszek uzyskałeś z reklam dostępne są tylko w Menedżerze reklam. Na szczęście masz do nich dostęp w obu przypadkach.
W jaki sposób się do nich dostać?
- Wejdź do Menedżera reklam z poziomu komputera.
- Kliknij Kolumny i następnie “Dostosuj kolumny”
- Spośród mnogości opcji wybierz dwie: “Reakcje na post” oraz “Komentarze do posta”. Użyj opcji wyszukiwania, aby dużo szybciej je odnaleźć.
- Kliknij “Zastosuj”.
Obie kolumny ze statystykami znajdziesz na samym końcu danych dotyczących reklam.
Jak sprawdzić, jakie działania uzyskałeś z reklam?
Bezpośrednio w aplikacji Instagrama znajdziesz proste statystyki każdego zdjęcia.
To właśnie tam znajdziesz informacje, jaki procent wyników pochodzi z reklam:
- Tapnij w wybrane zdjęcie.
- Dotknij przycisku “Zobacz statystyki”
Twoim oczom ukażą się standardowe statystyki Instagrama.
Oto, jakie typy interakcji z reklam mierzy apka Instagrama (procentowy udział organic vs płatny):
- Polubienia.
- Zapisy.
- Komentarze.
- Udostępnienia.
- Wizyty w profilu.
- Dotknięcia przycisku wiadomości e-mail.
Jak sprawdzić, ilu obserwatorów pozyskałeś z reklam?
Tapnij w „Wyświetl statystyki” pod swoją reklamą. W sekcji „Aktywność na profilu” zobaczysz liczbę obserwujących pozyskanych przez tę konkretną reklamę.
Jeśli chcesz sprawdzić liczbę nowych obserwujących ogółem to niestety musisz posiłkować się zewnętrznymi narzędziami.
Narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych, takie jak Sotrender, czy NapoleonCat dadzą ci wgląd w to, ilu obserwujących pozyskujesz każdego dnia.
Niestety, Sotrender z którego korzystam, nie rozgranicza organicznych i płatnych obserwujących.
Oznacza to, że musisz samodzielnie wydedukować to na bazie piku w statystykach, który powinien być widoczny od momentu startu reklam:
- W zakresie dat narzędzia wybierz pełen miesiąc przed rozpoczęciem działań reklamowych i sprawdź całkowitą liczbę nowych obserwujących.
- Następnie po miesiącu puszczania reklam zrób to samo.
- Porównując oba wyniki możesz w prosty sposób obliczyć, ilu obserwujących udało ci się pozyskać z reklam: odejmij od siebie liczbę nowych obserwujących (miesiąc reklam – miesiąc bez reklam).
- Aby obliczyć średni koszt pozyskania obserwującego podziel kwotę wydaną na reklamy przez otrzymaną różnicę w obserwujących.
Oczywiście tej metodzie bardzo daleko do ideału, ale w chwili obecnej niestety nie istnieją inne możliwości możliwości analizy tego typu.
Jeżeli puszczasz reklamy od dłuższego czasu i nie posiadasz “czystego” miesiąca bez reklam, to niestety niemożliwym będzie obliczenie obserwujących pozyskanych z reklam.
Jakie zdjęcia promować na Instagramie? Jakie reklamy tworzyć w Menedżerze?
Właściwy dobór zdjęć na Insta lub umiejętne tworzenie dark postów to kluczowy element skutecznej reklamy na obserwacje.
W żadnej z dostępnych opcji niestety nie możesz pozyskiwać bezpośrednio obserwujących, jak ma to miejsce w przypadku reklamy na Polubienia strony na Facebooku.
Tym mocniej musisz więc zastanowić się, jaki typ zdjęć oraz copy skłoni odbiorcę do śledzenia ciebie lub twojej marki na Instagramie.
Reklamy tworzone w Menedżerze reklam
Bardzo dużą zaletą dark postów jest możliwość dostosowania copy i grafiki do celu, który ci przyświeca. Czyli obserwacji profilu na Instagramie.
Oto kilka wskazówek, które u mnie się sprawdziły. Pamiętaj, że każdy profil jest inny – twoja grupa odbiorców, branża czy branding mają duży wpływ na to, ile finalnie kosztować będzie kliknięcie w link:
- Zarówno grafika czy wideo, jak i copy mogą wyraźnie mówić o obserwacji profilu.
Z mojego doświadczenia wynika jednak, że równie skuteczne jest umieszczenie CTA wyłącznie w copy reklamowym.
W ten sposób mniej się narobimy (brak konieczności przerabiania zdjęć), a reklama będzie mniej wyglądać jak promocja, a bardziej jak zwykły post na Instagramie.
- Utwórz grupy odbiorców bazujące na: odwiedzinach w sklepie www, aktywności na fanpage’u i Instagramie, osobach zapisanych do newslettera itp.
- Każdą z tych grup umieść w osobnej grupie reklam oraz powiel (skopiuj) reklamę, by w każdej z nich chodziła ta sama.
W ten sposób wszyscy zobaczą tylko jeden i ten sam post, a więc reakcje i komentarze skumulują się właśnie w nim.
- Jeżeli zależy ci na pozyskaniu obserwujących, którzy nie znają cię w ogóle, na bazie w/w grup utwórz grupy podobnych odbiorców i wyklucz w targetowaniu grupy niestandardowe, na bazie których utworzyłeś grupy lookalike.
Reklamy tworzone w aplikacji mobilnej Instagrama
Wybierając zdjęcie idealne do reklamy musisz pogodzić się ze sporymi ograniczeniami promocji w apce mobilnej.
Najpoważniejsze z nich to brak możliwości promowania zdjęć z oznaczonymi produktami oraz brak możliwości promocji karuzel zdjęć.
W tej pierwszej kolejności wystarczy, że usuniesz znaczniki, ale w momencie, gdy promujesz większość postów może okazać się, że oznaczanie przestaje mieć sens. W końcu i tak będziesz musiała je usunąć.
Które więc zdjęcia wybrać?
- Z własnego doświadczenia stanowczo odradzam ci promowanie zdjęć, które wywołały mało reakcji i komentarzy, w porównaniu z pozostałymi.
Przykładowo, jeżeli średnia serduszek pod zdjęciem wynosi 700, a ty chcesz podbić zdjęcie posiadające ich 200, to niestety koszt przejścia na profil będzie dwu- lub nawet czterokrotnie wyższy, niż w przypadku bardziej atrakcyjnego postu. - Pamiętaj, że twoim celem nie jest polepszenie statystyk pod zdjęciem, a zachęcenie do obserwacji.Dlatego też reklamuj najlepsze zdjęcia na profilu i zwracaj uwagę na copy.
Nie ma sensu promować postu, który odwołuje się do pory dnia lub dnia tygodnia. Chwilę po publikacji przestaje być już on trafny. - Jako targetowanie wybierz domyślną opcję, czyli grupę podobnych odbiorców na bazie obserwujących. Jest bardzo skuteczna i dość tania.
Proste PROTIPY, ułatwiające analitykę reklam na Instagramie
Na koniec mam dla ciebie kilka krótkich porad, które pomogą ci rozróżnić w Menedżerze reklam typy reklam instagramowych.
Dzięki nim o wiele łatwiej przeanalizujesz wyniki reklam, co pomoże ci w przyszłości tworzyć skuteczniejsze reklamy na Instagramie.
A tym samym pozyskać więcej followersów, obserwujących czy po prostu – fanów twojej twórczości na Insta.
- Zmieniaj nazwy kampanii po utworzeniu promocji w aplikacji mobilnej.
Każdy rodzaj promocji na Instagramie jest publikowany w Menedżerze reklam.Automatycznie (w przypadku reklamy w aplikacji) oraz ręcznie w momencie tworzenia dark postu.
W tym pierwszym przypadku jako nazwę kampanii Facebook zaciąga kilka pierwszych słów copy promowanego zdjęcia.Warto więc zmienić ją na taką, którą łatwo wyfiltrować w raportach i później analizować.
Nadaj strukturę nazewnictwu kampanii. Podziel nazwę kampanii na: cel, źródło reklamy (profil, dark), cechę charakterystyczną zdjęcia (jeżeli to promocja z aplikacji) Poniżej znajdziesz przykład, jak u mnie wyglądają nazwy kampanii promocji na Instagramie:
Dodaj kolumny niezbędne do analizy i zapisz je na później.
Czy wiesz, że możesz tworzyć wiele zestawów kolumn danych?
Dzięki tej opcji przyspieszysz tworzenie raportów z działań i ocenę, które kampanie warto pozostawić, a które wyłączyć.
Aby utworzyć nowy zestaw kolumn:
- Kliknij w przycisk Kolumny widoczny nad tabelą z danymi.
- Następnie kliknij “Dostosuj kolumny” i wybierz interesujące cię dane. W przypadku analizy reklamy na obserwacje na Instagramie będą to takie kolumny, jak kliknięcia linku, CPC, Reakcje na post i Komentarze do posta. Ewentualnie możesz również dodać łączną liczbę zakupów i ich koszt.
- Zaznacz checkbox przy “Zapisz jako ustawienie domyślne” i nadaj nazwę zestawowi kolumn.
- Kliknij “Zastosuj”.
Pamiętaj, że takich zestawów możesz utworzyć dowolną liczbę. Aby wybrać konkretny kliknij w “Kolumny” i wybierz go z listy.
Jeżeli chcesz zmodyfikować ustawienia utworzonego zestawu, to musisz kliknąć ponownie w “Dostosuj kolumny”. Zmodyfikuj ustawienia i ponownie zaznacz checkbox oraz kliknij “Zastosuj”. Zobaczysz monit, pytający czy zastąpić zmiany.
PODSUMOWANIE
Facebook nie ułatwia życia osobom, które płatnie chcą pozyskać obserwujących na Instagramie.
W przeciwieństwie do możliwości reklamy na polubienia fanpage’a, musimy posiłkować reklamą z celem Ruch w Menedżerze reklam lub celem Przejście do profilu w aplikacji mobilnej.
Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. To od ciebie zależy, czy wybierze jedno z nich, czy też rozważysz zastosowanie hybrydy.
Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:
- Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?
- 12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads
- Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics?
- 12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads
- Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
- Jak z głową zdobyć fanów na Facebooku? 6 płatnych sposobów
- Zdarzenia i konwersje niestandardowe w Facebook Ads – Poradnik
- Jak stworzyć raport fanpage’a na Facebooku w Google Data Studio? Gotowy szablon!
- Jak stworzyć raport Facebook Ads w Google Data Studio? Gotowe szablony!
- Facebookowe Q&A
- Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku
I poradniki dotyczące Instagrama:
- Profesjonalne konto na Instagramie – 17 praktycznych porad
- 3 najczęstsze problemy z kontem na Instagramie – gotowe rozwiązania!
- Jak wybrać cel reklamy na Instagramie? Poradnik
- Jak zacząć uczyć się reklamy na Facebooku i Instagramie w 9 krokach + Lista DARMOWYCH poradników!