fbpx

12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads

31 stycznia 2019

Czas czytania: 6 min.

W swoim „reklamowym” życiu na pewno popełnisz jeszcze wiele błędów. Nie powinno Cię to załamywać czy zniechęcać – to naturalny i jedyny sposób nauki reklam Facebook Ads. Poniżej znajdziesz te mniej oczywiste błędy, których unikanie, moim zdaniem, ułatwi Ci pracę nad reklamami.



Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!
Listen to „MWWA #4 Błędy, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads” on Spreaker.
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

 

 



1. Za bardzo zawężasz grupę odbiorców.

 

W większości przypadków nie pomoże ci to a wręcz bardzo zaszkodzi. Mała grupa odbiorców oznacza małe pole do popisu dla Facebooka, a więc i dużo wyższe koszty za wybraną konwersję. Facebook, z braku laku, może też zacząć kierować reklamę do danej osoby wiele razy.

Oznacza to, że kreacja szybko się znudzi, a odbiorca zdenerwuje, co przyniesie niższy współczynnik konwersji i coraz wyższy koszt dotarcia. Dodatkowo raczej na pewno nie dotrzesz do każdego odbiorcy, bo finalnie to algorytm Facebooka ocenia, czy twoja kreacja byłaby dla niego atrakcyjna.

Staraj się, by twoja grupa odbiorców była wyższa niż kilka tysięcy (a w przypadku setek czy tysięcy złotych budżetu by wynosiła co najmniej kilkaset tysięcy osób).

2. Ślepo wierzysz w konkretne Zainteresowania.

 

Zastanów się nieco dłużej nad tym, co interesuje twoich potencjalnych odbiorców. To wcale nie musi być ten jeden konkretny aktor, film czy gra. Większość ludzi ma różne zainteresowania, które nieraz są mocno zbieżne z pożądaną przez ciebie tematyką.

Możliwe też, że błędnie oceniasz swoich odbiorców – co jeśli jednak ich idolem nie jest Julian Tuwim a Britney Spears?

Sprawdź swoje założenia, tworząc osobne grupy reklam i przetestuj, która grupa odbiorców lepiej zareaguje na twoją kreację reklamową.


 

3. Nie korzystasz z grup podobnych odbiorców.

 

Zaufaj Facebookowi – całkiem nieźle sobie radzi w odnalezieniu osób podobnych do tych, które są już zainteresowane twoim biznesem.

Jeśli bardzo zależy Ci na niezbyt dużej grupie, ściślej dopasowanej do referencyjnej grupy – nie przesuwaj suwaka zbyt bardzo w prawo. 1-2% populacji powinno być w sam raz.

 

 

4. Testujesz dziesiątki grup odbiorców i zainteresowań zapominając o kreacji reklamowej.

 

Czasem mniej naprawdę znaczy więcej. Zanim zaczniesz kombinować z odbiorcami, zmień grafikę. Jeśli dalej efekt nie będzie cię satysfakcjonował – zmień copy (ale nie rób tych dwóch rzeczy na raz – skąd będziesz wiedzieć, co zadziałało?).

 

 

5. Bezsensownie opisujesz swoje kampanie, grupy reklam i kreacje.

 

Zastanów się, czy za tydzień będziesz pamiętać co oznaczało „grupa 1” w nazwie jednej z grup reklam, które chcesz zanalizować?

O wiele łatwiej porównywać wyniki, jeśli stworzysz sobie system nazywania. Ja używam do tego pionowych belek, które oddzielają konkretne cechy kampanii czy grupy reklam.

Oczywiście, możesz używać filtrów, by odnaleźć pożądaną reklamę, ale tak jest nieraz dużo szybciej i wygodniej.

Czasem może się zdarzyć, że chcesz porównać kreacje lub grupy reklam w wielu różnych kampaniach – aby nie pogubić się w czasie analizy nazywam je po prostu tak samo jak kampanię (używając do tego automatycznej reguły) i dodaję adnotację, czym wyróżnia się (np. wpisuję konkretny typ grupy odbiorców lub skrótowo opisuję grafikę kreacji).

 

 

6. Zmieniasz kreację lub grupę reklam bez ich wcześniejszego zduplikowania.

 

Przy dokonaniu zmiany w rodzaju zmiany zdjęcia lub copy Facebook ponownie zacznie optymalizować reklamę. Aby łatwiej porównać wyniki zmian, najpierw zduplikuj obecną kreację i to na jej kopii dokonaj poprawek.

To samo dzieje się w przypadku grupy reklam – jeśli drastycznie zmienisz grupę odbiorców to jak porównasz wyniki bez „podkładki” w postaci poprzedniego ustawienia?

 

 

7. Tworzysz reklamę w 5 minut i o niej zapominasz. Na miesiąc.

 

Reklama na Facebooku najczęściej wymaga optymalizacji. Nie powinieneś zmieniać ustawień reklam częściej niż raz na kilka dni (Facebook nie zdąży ponownie dostosować algorytmu), ale jeśli coś słabo działa – to najczęściej Twoja wina a nie Facebooka.

Różne metody optymalizacji znajdziesz w moim artykule o tym, jak optymalizować kampanie na Facebooku.

 

8. Tworzysz ciągle nowe dark posty, zamiast kierować odbiorców na jedną reklamę.

 

Jeśli chcesz reklamować swoją usługę czy produkt rozdzielając budżet na kilka różnych celów (np aktywność i konwersje), nie twórz osobnych reklam!

Utwórz pierwszą kampanię (np na aktywność) a następnie, w trakcie tworzenia nowej kampanii (np na konwersję), wybierz opcję „użyj istniejącego posta” i wpisz identyfikator reklamy z kampanii nr 1.
Znajdziesz go w poniższy sposób:

Dzięki takiemu rozwiązaniu stworzysz społeczny dowód słuszności – aktywność przyniesie reakcje, które mogą zachęcić do zakupu osoby kierowane z kampanii na konwersje. Dodatkowo dużo łatwiej raportować efekty takiej kampanii twojemu przełożonemu.

 

 

9. Oczekujesz uniwersalnych rozwiązań i porad.

 

Każda branża jest inna. Każda grupa odbiorców jest inna. Tworzysz w reklamy w określonym miejscu, czasie, z różnymi kreacjami graficznymi i copy. Również twoja konkurencja podejmuje działania reklamowe w różnej częstotliwości i z różnym budżetem (bo pamiętaj, że twoje reklamy zawsze biorą udział w aukcji).

Nie ma żadnej możliwości, aby ktoś udzielił Ci rzetelnej rady, jak stworzyć reklamę, która zadziała zawsze i u każdego. Taka rada nie istnieje i jedyne co możesz zrobić, to dostosować i odpowiednio zinterpretować ogólne rady tak, aby były jak najlepiej dopasowane do Twojej działalności.

Tylko poprzez praktykę (a więc i przepalone budżety) dowiesz się, co naprawdę działa na twoich odbiorców oraz którzy z nich najlepiej reagują na twoje reklamy.

 

 

10. Wolisz iść na żywioł, bo „najwyżej zapytam na Facebooku”.

 

Tworząc reklamę wydajesz pieniądze – swoje lub firmy, która Cię zatrudniła. Rozsądne jest, aby najpierw poznać podstawy reklam Facebook Ads a dopiero później testować kreacje, czy grupy odbiorców – liczba darmowych źródeł wiedzy jest nieograniczona. Ale to chyba już wiesz, skoro czytasz ten tekst :).

Pamiętaj też, że Facebook to nie Google – nie marnuj czasu innych ludzi, jeśli odpowiedź na twoje pytanie w 2 sekundy można znaleźć w Pomocy Facebooka, poprzez wyszukiwarkę Google.

 

 

11. Nie używasz znaczników UTM.

 

UTM-y są super – to dzięki nim wiesz, która konkretnie reklama (lub dowolny post na tablicy) osiągnęła najlepsze wyniki w momencie, gdy użytkownik przeszedł na twoją stronę.

Dodawaj je do każdego linku, który jest niewidoczny dla użytkownika (czyli jest pod postacią np buttona). Jeśli chcesz umieścić taki link w treści reklamy/posta – użyj najpierw skracacza linków.

 

 

12. Używasz UTM-ów, ale zupełnie bezsensowne.

 

Źródło? Facebook. Medium? Facebook. Kampania? Kubek albo Koszulka albo każde inne skrótowe określenie, którego znaczenie zapomnisz za około 30 sekund. Jeśli już tagujesz, to rób to z głową.

„Medium” powinno być miejscem umieszczenia tego konkretnego linku – może to być dark post, kanwa, wideo, post organiczny itd. „Kampania powinna” być opisana tak, jak ją nazywacie w firmie, czyli np. PieknyRozowyJednorozec_za199zl.

Zawsze miej z tyłu głowy przyszłego ciebie, który będzie chciał sprawdzić w Google Analytics, która kampania najlepiej zagryzła w poprzednim miesiącu. Lakoniczne opisy doprowadzą Cię szybko do frustracji, więc poświęć 10 sekund więcej czasu na skuteczne tagowanie UTM.

 

 

PODSUMOWANIE

 

Jeśli ktoś kiedykolwiek powie ci, że nigdy nie przepalił nawet złotówki i w życiu nie popełnił żadnego błędu, to nie ufaj mu, bo na pewno kłamie :). Reklama na Facebooku nie jest tak prosta, jak wielu laików może uważać.

Tylko nieustanna praktyka i nauka na własnych niepowodzeniach pomogą ci odkryć, które twoje działania są naprawdę skuteczne.

Nie oczekuj cudownych porad pasujących do każdej działalności. To Ty znasz swoją firmę najlepiej, więc to na Tobie ciąży obowiązek testowania i optymalizacji działań reklamowych.


 

 


Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Facebooka?

Przeczytaj moje poradniki:

 

I poradnik dotyczący Instagrama:

 


 

Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

- dostęp do DARMOWYCH materiałów

- felietony - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Podcast

Fanpage

Newsletter

Quora

Masz pytanie?

Chcesz zamówić audyt albo umówić się na konsultację?

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved