zmiany meta ads 2023

Reklamy Meta Ads w 2023 roku – równia pochyła? 13 ważnych zmian

Czas czytania: 7 min.

Rok 2023 przyniósł wiele ważnych zmian w systemie reklamowym Meta Ads. Niestety, niemal wyłącznie tych złych.

Prawie wszystkie popychają nasz ulubiony system reklamowy w coraz większą automatyzację, odbierając reklamodawcom kontrolę nad tym, co pokazują i komu.

W związku z powyższym, musimy dosłownie walczyć z Meta Ads, by móc dalej uprawiać świadomy i skuteczny marketing a nie chaotyczny i w stylu “jakoś to będzie”.

Zestawienie podzieliłam na sekcje dotyczące różnych funkcjonalności narzędzia do tworzenia kampanii, zestawów reklam i reklam.

Każdą zmianę krótko opisuję i subiektywnie oceniam jej wpływ na efektywność reklam. W końcu na koniec dnia nie liczy się, jak szybko coś wyklikamy a jak skutecznie, prawda? No… według Meta Ads chyba jednak nie bardzo.

Piksel i atrybucja

Zdarzenia niestandardowe

zmiany meta ads 2023

Od teraz musisz weryfikować zdarzenia niestandardowe w Menedżerze zdarzeń, jeśli chcesz, by zbierały dane.

Jest to funkcja raczej wyłącznie dla bezpieczeństwa i nie ma żadnego negatywnego wpływu na reklamy – o ile klikniesz w opcję “Weryfikuj”.

Atrybucja

Pojawiło się porównanie wyników według nowego okna atrybucji w reklamach wideo: “1-dniowe zaangażowane wyświetlenie”.

zmiany meta ads 2023

To całkiem dobra zmiana, pozwalająca na sprawdzenie, czy osoba oglądająca reklamę w ciągu 24h od jej zobaczenia wykonała interesującą nas konwersję.

Kampanie

Kampanie Advantage+

zmiany meta ads 2023

Dla wielu kampanie Advantage+ to błogosławieństwo, bo tworzenie reklam ogranicza się w nich do kilku kliknięć.

Dla mnie są one przekleństwem, bo przestrzegałam przed ich stosowaniem już co najmniej 20 razy a i tak wielu reklamodawców święcie wierzy w przewagę automatu nad doświadczonym specjalistą.

Dlatego powtórzę raz jeszcze: kampanie tego typu to wykastrowane wersje manualnych kampanii. Są dostępne w celach “Sprzedaż”, “Kontakty”, “Ruch” i “Aktywność” i w żadnym z nich nie powinny być stosowane, chyba że naprawdę nie zależy ci na świetnych wynikach i zadowalają cię te przeciętne.

W moim kursie z podstaw oraz w podręczniku dla bardziej zaawansowanych dokładnie omawiam ich sposób działania. W dużym skrócie: zabierają opcje targetowania oraz wykluczenie osób aktywnych w socialach, nie dając nic w zamian. Działają bardzo dobrze maksymalnie 2-3 miesiące, po których następuje gwałtowny regres, którego nie możesz naprawić, bo nie sposób ich optymalizować.

Budżet

Harmonogram budżetowania

zmiany meta ads 2023

Na coraz większej liczbie kont reklamowych pojawia się opcja planowania zmian w budżecie w wybranym przez nas okresie czasu.

Może być to całkiem wygodne rozwiązanie, gdy nie ma nas przy komputerze a chcemy czasowo zwiększyć budżet, np. przy okazji Black Friday.

zmiany meta ads 2023

Nie jest to jednak totalna nowość, bo Reguły od lat umożliwiają zmiany tego typu.

Limity skalowania budżetu

zmiany meta ads 2023

Od teraz, jeżeli twój zestaw reklam znajduje się w fazie Aktywnej (a nie Uczenia, to ważne!), to możesz zwiększyć jego budżet o nawet do 67% bez ryzyka, że zresetujesz jego optymalizację.

Podczas edycji budżetu zestawu pojawia się informacja, do jakiej kwoty możesz podnieść wydatki, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem.

Brawo dla Mety za choćby wycinek transparentności!

Targetowanie

Lokalizacja konwersji - Profil na Instagramie

zmiany meta ads 2023

Nareszcie, po chyba 10 (?) latach możemy tworzyć w Menedżerze reklam kreacje zawierające przycisk do bezpośredniego przejścia do profilu na IG. Nowy typ lokalizacji konwersji dostępny jest w celu “Ruch”.

Do tej pory opcja była dostępna tylko w Business Suite i apce mobilnej Instagramu.

Bardzo dokładny poradnik, jak korzystać z każdej opcji kierowania do profilu znajdziesz moim kursie “Podstawy reklamy na Facebooku i Instagramie”.

Grupa odbiorców Advantage+

zmiany meta ads 2023

Gdybym miała wybrać najgorszą zmianę roku, to zapewne byłoby nią właśnie zmuszanie reklamodawców do korzystania z Kontroli grup odbiorców oraz grup odbiorców Advantage.

Dlaczego? Bo ograniczają one możliwości targetowania do absolutnego minimum, spychając rolę reklamodawcy do “rekomendowania” ustawień algorytmowi a nie odwrotnie.

Dużo więcej na ten temat piszę w moim podręczniku dla zaawansowanych (zaktualizowanym na 2024 rok!) “Profesjonalne reklamy Facebook Ads”.

Na szczęście (póki co), wciąż możesz przełączać się na stare ustawienia, za pomocą opcji “Przełącz na pierwotne opcje grupy odbiorców”.

Targetowanie wg wieku

zmiany meta ads 2023

W UE nie można już targetować osób poniżej 18 roku życia. Moim zdaniem całkiem dobra zmiana, choć pamiętajmy, że wiele dzieci specjalnie ustawia wiek powyżej 18 lat, więc nasze reklamy i tak mogą dotrzeć do młodszej widowni, pomimo zakazu Mety.

Targetowanie wg lokalizacji

zmiany meta ads 2023

Meta odebrało nam możliwość kierowania reklam do osób, które mieszkają w danej lokalizacji. Jedyną opcją, która pozostała to domyśle “Osoby mieszkające lub przebywające”, co jest gigantycznie złą zmianą.

Biznesy lokalne mają teraz o wiele trudniejsze zadanie w dotarciu do mieszkańców wybranego obszaru. Nie tylko bowiem możesz niechcący targetować turystów z innego kraju, ale też osoby które np. przebywały w danym miejscu w delegacji.

Reklamodawcy raportują, że ich reakcje widzą nawet osoby, które były w wybranym miejscu nawet 2 miesiące temu!

Na szczęście dość łatwo możesz rozwiązać ten problem, wykluczając każdą lokalizację z wyjątkiem wybranej (np. wszystkie inne województwa).

Rozszerzenie grupy odbiorców

zmiany meta ads 2023

Niesławny checkbox rozszerzający targetowanie pojawiał się i znikał na przestrzeni lat. Bywało też tak, że znikał całkowicie, co oznaczało, że Meta rozszerza sobie grupę odbiorców kiedy jej się podoba.

Obecnie opcja wyłączenia rozszerzenia targetowania szczegółowego i grup podobnych zniknęła z celu Sprzedaż. Jest natomiast częściowo dostępna w innych celach.

Dokładną rozpiskę, gdzie znajdziesz tę opcję zamieściłam w moim podręczniku “Profesjonalne reklamy Facebook Ads”.

Beneficjent i płatnik

zmiany meta ads 2023

W połowie 2023 roku Meta wprowadziła nowy obowiązek, który został wymuszony przez przepisy UE. Pojawiła się nowa sekcja na poziomie zestawu reklam, gdzie musisz określić, kto jest beneficjentem reklam a kto za nie płaci.

Dokładniej opisuję ją w dedykowanym artykule.

Nie jest to ani dobra, ani zła zmiana. Nie ma ona żadnego wpływu na wyświetlanie reklam.

Reklamy

Reklamy w grupie reklam

zmiany meta ads 2023

Meta prawie w ogóle nie wyjaśnia sensowności tej nowej opcji ani nie daje narzędzi do sprawdzenia, czy włączenie jej przynosi faktycznie lepsze efekty, niż wyłączenie.

Polega na wyświetlaniu twojej kreacji obok reklam konkurencji, np. w formie karuzeli.

Zazwyczaj pozostawiam ją włączoną, ale nie mam zdania na jej temat z powodu braku narzędzia do analizy jej skuteczności.

Materiały reklamowe Advantage+

zmiany meta ads 2023

Meta miota się od dobrych kilku lat jak zmusić reklamodawców do stosowania ich “ulepszeń”. Najnowszym wcieleniem tego postępowania jest ogromna sekcja Materiałów reklamowych Advantage+, którą polecam ci “wyzerować”.

Owszem, czasem przydają się takie funkcjonalności jak karta profilu w karuzeli czy trafne komentarze, ale stanowczo odradzam ci korzystanie z np. ulepszeń tekstu.

Wady i zalety każdego “ulepszenia” opisałam w moim podręczniku “Profesjonalne reklamy Facebook Ads”.

Podsumowanie: dobre zmiany

Atrybucja 1-dniowego zaangażowanego wyświetlenia filmu.

Wyższe limity skalowania aktywnych zestawów reklam.

Nowa lokalizacja konwersji: Profil na Instagramie.

Podsumowanie: neutralne zmiany

Konieczność weryfikacji zdarzeń niestandardowych.

Harmonogram budżetowania.

Ograniczenie targetowania wg wieku.

Beneficjent i płatnik.

Reklamy w grupie reklam.

Podsumowanie: złe zmiany

Kampanie Advantage+.

Grupy odbiorców Advantage.

Usunięcie opcji lokalizacji.

Wieczne kombinacje z automatycznymi rozszerzeniami targetowania.

“Ulepszenia” reklam.

Przejdź na poziom PRO!
ebook reklamy facebook ads okladka

Wszystkie powyższe zmiany uwzględniłam i wyjaśniłam w 3. wydaniu mojego podręcznika dla średnio-zaawansowanych “Profesjonalne reklamy Facebook Ads”. Tylko do 11 stycznia kupisz go 20% taniej, czyli za 190 zł netto!

Od 12 do 18 stycznia kupisz go w starej cenie 229 zł netto a od 19 stycznia rośnie ona do 299 zł netto.

Do końca promocji -20% zostało:

Dni
Godz.
Min.
Sek.
4.8/5 - (12 votes)

Sprawdź swoją wiedzę w teście Facebook Ads!

Test poziomujący składa się z 3 etapów. Każdy zawiera 5 pytań na danym poziomie. Na końcu testu zostaniesz przekierowany/a do spersonalizowanej platformy edukacyjnej :).

Trwa wczytywanie
Spis treści
Darmowa Szkoła Reklamy

W 100% darmowa, 7-dniowa Szkoła Reklamy poprowadzi Cię krok po kroku od tworzenia konta firmowego aż do tworzenia reklam!

Powiązane artykuły

Ogarnij Facebook Ads od A do Z:

Artykuły

darmowe i płatne, znajdujące się w Ads Hubie.

Kurs wideo

ponad 8h uporządkowanej, aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Podręcznik do reklam

ponad 600 stron zaawansowanej, praktycznej i aktualnej wiedzy o Meta Ads.

Kurs skalowania reklam

1,5h szkolenia o zaawansowanych taktykach skalowania Meta Ads.

Możesz także wejść nieco wolniej w naukę, dołączając do darmowej 7-Dniowej Szkoły Reklamy.