fbpx

Co to jest Marketing Mix? Kompleksowy Poradnik

19 marca 2019

Czas czytania: 11 min.

Marketing Mix, czyli kompozycja marketingowa pojawiła się w późnych latach 40. XX wieku za sprawą harvardzkiego profesora Jamesa Cullitona. Czy strategia oparta na 4P w dzisiejszych czasach ma rację bytu?

 

 

Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!
Listen to „MWWA #16 Co to jest Marketing Mix? Kompleksowy Poradnik” on Spreaker.
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

 

 

Co to jest Marketing Mix?

 

Według oficjalnej definicji, marketing mix to zestaw narzędzi, które firma wykorzystuje do realizacji swoich celów marketingowych. Pomimo, że ta koncepcja pojawiła się tuż po II wojnie światowej, to dopiero guru marketingu Phillip Kotler spopularyzował ją na tyle, aby weszła do mainstreamu.

 

Kompozycja marketingowa opiera swoje działania na 4 fundamentach (4P), którymi są:

  • produkt (product)
  • cena (price)
  • miejsce (place)
  • promocja (promotion)

 

marketing miks - cena, miejsce, promocja, produkt

 

 

Najważniejsze cechy Marketingu Mix

 

  • współzależność – wszystkie elementy marketingu 4P powinny wzajemnie się łączyć, aby zapewnić spójność komunikacji
  • łatwiejsze osiągnięcie celów – dzięki jasnym ramom i zasadom, realizacja KPI w firmie będzie prostsza i szybsza
  • elastyczność – nie istnieją sztywne ramy, w jaki sposób firma powinna kształtować swój produkt, jego cenę, czy sposób promocji
  • przywództwo – nad każdą strategią powinien czuwać manager, który pokieruje działaniami marketingowymi w taki sposób, aby zawierały się w marketingu mix
  • klient – obecny, przyszły i były konsument powinien być traktowany z troską i zrozumieniem, aby pozostał lojalny marce na kolejne lata

 

Elementy Marketingu Mix, czyli 4P

 

W swojej nowoczesnej formie koncepcję kompozycji marketingowej zaproponował w latach 60. XX wieku Jerome McCarthy. Jego 4P stały się od tego czasu jednymi z najbardziej trwałych i powszechnie akceptowanych ram marketingu.

 

Produkt według 4P

 

Produkt to przedmiot, który zaspokaja potrzeby lub pragnienia konsumenta.

 

Możemy go sklasyfikować według 3 kategorii: produktu materialnego, niematerialnego oraz usługi.
Produkt materialny to towar, który fizycznie możemy wziąć do ręki, natomiast niematerialny to np. ubezpieczenie.

 

Pod kątem marketingowym na produkt składa się wiele elementów, które powinny spójnie ze sobą współgrać. Są nimi np.:

  • design produktu
  • gama i linie produktów
  • branding
  • sposób pakowania
  • etykiety produktów
  • gwarancje
  • usługi komplementarne, np. obsługa posprzedażowa
  • polityka zwrotów

 

Design produktu

Sposób, w jaki tworzony jest konkretny produkt. Na design składają się takie elementy jak analiza wyglądu i funkcjonalności produktu, następnie jego wytworzenie oraz ocena, czy prototyp spełnia oczekiwania rynkowe.

 

Gama i linie produktów

Gama produktów to inaczej rozpiętość typów i rodzajów towaru. Poznając swoich klientów dowiadujesz się, czy warto ją zawęzić, czy rozszerzyć, aby dopasować się do potrzeb rynkowych.
Linia produktów to grupa produktów stworzonych przez firmę pod jedną marką. Produkty te powinny być podobne do siebie pod kątem designu, koloru, kształtu itp.

 

Branding

Branding to strategia kreowania i utrwalania marki w świadomości konsumentów. Za jego sprawą komunikacja marketingowa jest spójna i skierowana do konkretnej grupy docelowej.

 

Sposób pakowania

Sposób pakowania to bardzo ważny element brandingu firmy. Dzięki oryginalnemu zapakowaniu produktu marka może wyróżnić się na tle konkurencji. Taki, dodatkowy, sposób promocji może zapoczątkować naturalny marketing szeptany ze strony klientów. Konsumenci często udostępniają zdjęcia pokazujące pięknie zapakowane produkty, tworząc w ten sposób darmową reklamę kierowaną do setek lub tysięcy osób.

 

Etykiety produktów

Konsumenci najczęściej kupują emocjami. Estetyczne opakowanie produktu przyciągnie wzrok odbiorcy, tym samym skłaniając go do zakupu naszego, a nie konkurencyjnego towaru. Coraz częściej o ten aspekt zaczynają dbać sklepy posiadające marki własne, jak np. marka kosmetyków Cien, obecna w sieci dyskontowej Lidl.

 

Gwarancje

Współczesny klient pragnie poczucia bezpieczeństwa zakupu produktów. Aby jeszcze bardziej wzmocnić to odczucie, marki oferują wieloletnie a nawet i dożywotnie gwarancje na swoje produkty (bądź ich niektóre części). Konsument pewny, że może reklamować produkt, chętniej go kupi.

Producenci elektroniki coraz częściej idą o krok dalej i po otrzymaniu reklamacji natychmiast wysyłają nowy produkt. Bywa nawet, że nie wymagają odesłania wadliwej sztuki. W ten sposób zaskarbiają sobie sympatię i zyskują lojalność konsumentów, jednocześnie niwelując koszt zwrotu i utylizacji towaru.

 

Usługi komplementarne

Zakup nie kończy się w momencie sprzedaży i dostawy produktu. Równie istotna jest polityka posprzedażowa, która obejmuje np. szybki kontakt z obsługą klienta. Odbiorca nie chce poczuć się “wykorzystany i zostawiony”, dlatego marki oferują szybką pomoc w rozwiązaniu problemów z towarem.

 

Polityka zwrotów

Według polskiego prawa, sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmować zwrotów towarów nabytych w fizycznej lokalizacji. Pomimo tego, większość marek w swoich regulaminach umożliwia zwroty, idąc na rękę coraz bardziej wymagającym konsumentom. Umożliwienie odesłania towaru również przyczynia się do większego poczucia bezpieczeństwa ze strony konsumenta.

 

Cykl życia produktu to bardzo ważny aspekt wprowadzania na rynek towaru oraz jego obecności na nim przez kolejne lata.

 

Każdy produkt przechodzi przez 4 fazy w ciągu swojej obecności na rynku.

Pierwsza to faza wprowadzenia, kolejna to faza wzrostu, trzecia to dojrzałość a ostatnia to spadek.

 

Wobec każdego z tych etapów marka musi podjąć szereg decyzji biznesowych, jak np.

  • Jaką strategię cenową zastosować? (wprowadzenie)
  • Jak zwiększyć udział w rynku? (wzrost)
  • Czy powinniśmy wdrożyć obniżkę ceny? (dojrzałość)
  • Czy usuwamy markę z rynku? (spadek)

 

Kolejnym istotnym zagadnieniem, nad którym powinniśmy się pochylić jest USP, czyli unikalna propozycja sprzedaży.

Czym różni się twój produkt od wyrobów konkurencji? W jaki sposób pokażesz jego odmienność klientom?

W XXI wieku bardzo trudno znaleźć niszę, w której będziesz jedynym lub nielicznym producentem danego produktu czy usługi. Stąd tak ważne jest, abyś odnalazł lub stworzył unikatowe cechy sprzedawanego towaru.

 

Każdy produkt powinien spełniać obietnicę daną klientowi. Jeśli produkujesz szwajcarskie zegarki w limitowanej edycji, to nie możesz wznowić produkcji, nawet jeżeli produkt świetnie się sprzedaje. Oferując 24 miesięczną gwarancję nie powinieneś “od ręki” odrzucać reklamacji, przed dokładnym zbadaniem uszkodzonego produktu.

 

Cena według 4P

 
Cena może odnosić się zarówno do fizycznej wartości danego produktu, jak i do mentalnej gotowości konsumenta do zapłaty określonej sumy. Jest jedynym elementem marketingu mix, który generuje bezpośredni przychód, a nie koszty.
W wielu przypadkach cena produktu decyduje o nakładach reklamowych na promocję – im większa marża na towarze, tym więcej można przeznaczyć na reklamę i tym samym zwiększyć sprzedaż. Zyski przekładają się również na sposób pakowania i dystrybucji.

 

Szybka zmiana ceny, pod wpływem działań konkurencji lub załamania rynku, może uratować firmę przed rosnącymi stratami. Jest dużo bardziej elastycznym tworem, niż np. lokalizacja, której zmiana może trwać miesiącami.

 

Cena w marketingu mix obejmuje takie elementy jak:

  • polityka cenowa
  • rabatowanie dla dystrybutorów
  • obniżki cen dla konsumentów
  • sposoby płatności za produkt

 

 

Polityka cenowa

Polityka cenowa to strategia ustalania cen produktów danej marki. Poprowadzona właściwie, może przyczynić się do maksymalizacji zysków firmy. Nieumiejętne zarządzanie nią może natomiast doprowadzić do zadłużenia firmy i późniejszego jej upadku. Strategia cenowa powinna być adekwatna do rodzaju sprzedawanych produktów oraz stopnia zamożności potencjalnych klientów.
Najprostszą taktyką w tej skomplikowanej dziedzinie jest kalkulacja kosztów produkcji oraz nałożenie marży na produkt. Innym sposobem może być śledzenie cen konkurencji i w ten sposób dostosowanie własnych cen. Najbardziej zyskowną, ale i najtrudniejszą polityką cenową jest poznanie możliwości nabywczych wszystkich klientów i matematyczna kalkulacja, jaka cena byłaby akceptowalna i nie obniżyła za bardzo popytu na towar.

Postrzegana wartość towaru to jeden z najistotniejszych czynników kształtowania ceny. Dla konsumentów produktów szybkozbywalnych (np. mąka, masło) niższa cena może skłonić do zakupu towaru. Natomiast w branży dóbr luksusowych, to im wyższa jest cena, tym bardziej pożądany może być dany produkt.

 

Rabatowanie dla dystrybutorów

Nowe marki wchodzące na konkurencyjny rynek mają bardzo trudne zadanie w przekonaniu dystrybutorów, by to ich towar kupili i promowali. Konsumenci są przyzwyczajeni do popularnych brandów, a dystrybutorzy preferują bezpieczny zysk. Aby nakłonić ich do podjęcia ryzyka, warto wprowadzić politykę udzielania rabatów.

 

Obniżki dla konsumentów

Jednym ze sposobów na przyciągnięcie uwagi konsumentów jest strategia zawsze niskich cen. Zamiast udzielać dużych, okresowych rabatów, marka preferuje komunikat “u nas zawsze jest tanio”. Dużym popularyzatorem tego typu działań są sieci dyskontowe.

Z innej strategii marketingowej korzystają popularne marki modowe. Ceny regularne kształtują na średnim poziomie, ale często uruchamiają obniżki na określony asortyment. W ten sposób przyciągają regularnie klientów, którzy polują na okazje cenowe. Ten typ polityki cenowej może być bardzo niebezpieczny, jeżeli jest stosowany zbyt często. Klient łatwo przyzwyczaja się do rabatów, przez co może mniej chętnie kupować, gdy towar jest w cenie regularnej.

 

Sposoby płatności za produkt

W dzisiejszych czasach klient przyzwyczajony jest do mnogości sposobów zapłaty za zamawiany towar. Warto rozważyć wprowadzenie zarówno starszych metod płatności, jak na przykład przelew tradycyjny, gdyż osoby mniej zaznajomione ze sklepami online czują się bezpieczniej płacąc na poczcie czy w banku. Nowocześni, młodzi odbiorcy natomiast preferują szybkie płatności lub Paypal, który zapewnia zwrot pieniędzy w przypadku oszustwa.
Może się zdarzyć, że po wprowadzeniu nowej metody płatności mocno wzrośnie konwersja – odbiorcy nie będą opuszczać sklepu zawiedzeni, że nie oferujemy ich ulubionego sposobu zapłaty.

 

Miejsce według 4P

Proces (bezpośredni lub pośredni) dotarcia towaru do klienta to wieloetapowa procedura.

 

Składają się na nią m.in:

  • rodzaje dystrybucji, np. selektywna czy wyłączna
  • franczyza
  • stopień pokrycia rynku
  • decyzje lokalizacyjne
  • transport
  • magazynowanie

 

 

Rodzaje dystrybucji

Dystrybucja to sposób rozpowszechnienia towaru, aby z hali produkcyjnej trafił do rąk konsumenta.

Wyróżniamy jej 3 rodzaje: selektywną (ograniczona liczba miejsc sprzedaży), wyłączną (jedno miejsce sprzedaży) oraz intensywną (jak najwięcej punktów sprzedaży).

Kanały dystrybucji natomiast dzieli się na 4 rodzaje, a są nimi: kanał bezpośredni (sklepy producenta – online i offline), pośredni (za pomocą pośredników), podwójna dystrybucja (sklepy producenta oraz pośrednicy) oraz odwrócone kanały (to klient wysyła towar do firmy – np. produkt do recyklingu, za który dostaje zapłatę).

 

Franczyza

To system sprzedaży produktów, polegający na współpracy pomiędzy firmą a zewnętrznymi podmiotami, które sprzedają produkt marki pod jej szyldem. Najbardziej znane franczyzy to np. McDonald’s, Starbucks. Niektórzy franczyzobiorcy mają wyłączność na otwieranie sklepów światowych marek, np. firma AmRest.

 

Stopień pokrycia rynku

Odgrywa dużą rolę w decyzjach marketingowych. Od ustalenia jego wielkości zależy, czy firma swoją ofertę będzie kierować do wszystkich klientów, czy tylko do określonego segmentu. Firmy, które pragną pokryć cały rynek, np. smartfonów, mają w swojej ofercie bardzo szeroki asortyment telefonów – od tych z dolnej aż do najwyżej półki cenowej.

 

Decyzje lokalizacyjne

Mogą przeważyć o sukcesie lub porażce całego biznesu. Zanim firma zdecyduje się na określoną lokalizację dla sklepu czy usługi, powinna zastanowić się, kto i w jakich godzinach będzie przebywać w określonym miejscu.

Czy ci odbiorcy są zbieżni z ustaloną personą? Czy lokalizacja jest na tyle atrakcyjna, aby zapewnić stały dopływ konsumentów skłonnych do kupna?

Bardziej prestiżowe miejsca są bardzo ważne dla sprzedaży towarów luksusowych, a np. galerie handlowe dla produktów masowych.

 

Transport i magazynowanie

W sporej rzeszy firm ten aspekt działalności jest marginalizowany i w związku z tym bardzo nieprzemyślany. Towary, które mają trafić do konsumentów muszą być składowane i następnie transportowane do określonych lokalizacji. Aby ta procedura odbywała się sprawnie i na czas, firma musi zainwestować (często spore) środki w systemy do zautomatyzowania pracy magazynierów oraz kurierów.

Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na uruchomienie własnego transportu, w obrębie kilku największych miast. Na przykład sklep eobuwie gwarantuje dostawę jeszcze tego samego dnia, dzięki lokalnym przewoźnikom m.in. w Warszawie i Krakowie.

Źle poprowadzona logistyka może spowodować ogromne straty wizerunkowe dla marki. Opóźnienia w dostawie, pomyłki przy pakowaniu, czy zagubione paczki to chleb powszedni wielu firm, które nie zdecydowały się przeznaczyć określonych środków na magazynowanie i transport.

 

Promocja według 4P

Promocja to sposób komunikacji marketingowej pomiędzy marką, a konsumentami. Zawiera m.in. działania PR-owe, trade marketing oraz marketing bezpośredni.

Przez wielu reklama jest traktowana jako wyłącznie wydatek, gdyż często nie przynosi natychmiastowego zwrotu z inwestycji.

Chaotyczne, niezwiązane ze sobą promocje spowodują u odbiorców poczucie dezorientacji i oddalenia od marki. Warto więc zbudować strategię promocji w oparciu o działania długoterminowe, bo tylko taki sposób komunikacji z klientem może zagwarantować jego lojalność i sympatię.

Promocja w marketingu mix obejmuje takie elementy jak:

  • strategia komunikacji marketingowej
  • strategia medialna (jakimi kanałami dotrzeć do klientów)
  • częstotliwość komunikacji

 

Strategia komunikacji marketingowej

Jednym z elementów brandingu jest określenie sposobu, w jaki marka będzie komunikować się z klientami. Firma skupiająca swoje działania na młodzieży powinna używać innego słownictwa (dopasowanego do grupy odbiorców), niż np. producent ekskluzywnej biżuterii. Właściwie dobrany ton sprzyja zaufaniu i lojalności konsumentów.

 

Strategia medialna

W XXI wieku mnogość środków przekazu może przytłoczyć wiele marek, które dopiero wchodzą na rynek. Internet, prasa, telewizja, BTL, radio, marketing bezpośredni – które medium wybrać, aby dotrzeć do potencjalnych odbiorców?

Z pewnością internet jest najtańszym z tych źródeł, jeżeli potrafimy umiejętnie poprowadzić kampanię marketingową. Jednak w przypadku biznesów lokalnych, dużą rolę odgrywają również takie kanały jak radio, czy BTL.

Światowe marki, które posiadają duże środki reklamowe, w dalszym ciągu inwestują w telewizję, pomimo że w większości sytuacji bardzo trudno ocenić, czy klient zainspirował się przekazem w tym medium.

 

Częstotliwość komunikacji

Firmy medialne przyzwyczaiły odbiorców do bardzo częstej komunikacji, w tym w social media. Fanpage takich portali jak TVN24 czy WP.PL co chwile są zalewane treściami newsowymi. Natomiast marki luksusowe, jak np. Rolex, preferują jakość i udostępniają treści skrojone pod potencjalnych klientów.

To, którą strategię częstotliwości wybrać, zależy więc od oferowanego produktu oraz ogólnej strategii marketingowej.

 

Jak wdrożyć marketing 4P?

 

1. Wszystkie założenia marketingu mix opieraj o najnowsze technologie i badania. Gdy nowy trend wchodzi do mainstreamu, włącz go w swoją strategię marketingową.
2. Zdefiniuj USP, czyli unikalną propozycję sprzedaży.

  • Czym wyróżnia się twój produkt?
  • W jaki sposób możesz go oryginalnie zareklamować?
  • Jak pomaga potencjalnym klientom?
  • Jakie potrzeby zaspokaja?

Bez wyróżnienia się spośród konkurencji będzie ci bardzo trudno wybić się ponad przeciętność.

3. Zrozum i poznaj potencjalnych klientów. Zdefiniuj personę i na jej podstawie opieraj działania marketingowe i decyzje produktowe.

4. Poznaj konkurencję. W jaki sposób przedstawia swój produkt? Jakie rabaty i kiedy proponuje klientom?

5. Oceń, gdzie dystrybuować produkt. Tylko w sklepie online, czy może w prestiżowych lokalizacjach w centrum dużych miast? Dobierz lokalizację do persony oraz rodzaju produktu, który sprzedajesz.

6. Po ustaleniu ceny, lokalizacji i poznaniu klientów czas na opracowanie strategii promocji. Powinna być ona dopasowana do potencjalnych odbiorców i strategii cenowej.

7. Zweryfikuj ustalenia z poprzednich punktów i oceń, czy są ze sobą spójne.

Zadaj sobie pytanie, czy proponowane kanały i sposób sprzedaży wzmacniają postrzeganą wartość produktu? Możesz zakończyć kompletowanie marketingu mix, jeżeli we wszystkich elementach strategii nie ma sprzecznych komunikatów.

 

 

Przykłady (case study) wykorzystania marketingu mix

 

Warto uczyć się od najlepszych, jak wdrożyć kompozycję marketingową 4P.

Zobacz moje case study, czyli przykład mistrzowskiego przygotowania Amazona do wejścia na rynek indyjski:

Jak Amazon podbił rynek indyjski? Case Study jego Marketingu Mix

 

 

Nowe koncepcje marketingu mix – 7P, 4C oraz SAVE

 

Przez lata marketing 4P był wdrażany w tysiącach firm na całym świecie. Okazało się jednak, że tak silne nakierowanie na produkt, a nie klienta niesie ze sobą negatywne konsekwencje. Na kanwie tych przemyśleń powstały nowe koncepcje – marketing 7P, marketing 4C oraz koncepcja SAVE. Przeczytasz o nich w osobnym artykule – tutaj.

 

 

PODSUMOWANIE

 

Głównym założeniem marketingu mix jest dostarczenie odpowiedniego produktu, we właściwej cenie, w idealnym miejscu oraz za sprawą skutecznej promocji. Wszystkie elementy 4P powinny być oparte o spójną strategię marketingową. Jeżeli firma postanowi zmienić produkt, cenę, miejsce lub promocję, to wszystkie pozostałe elementy strategii również powinny zostać skorygowane.

Niezależnie od typu strategii marketingowej, ustalenie spójnych ram działań to bardzo ważny czynnik rozwoju firmy.



 


Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?

Sprawdź moje inne artykuły:

 

  • Analityka:

Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik

Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?

Testy A/B – Poradnik dla Początkujących

Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących

Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik

Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?

Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?

Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?

 

  • E-biznes:

Serie artykułów:

Promocja Lokalnej Firmy w Internecie

Wielki Poradnik marketingu szeptanego

Kompendium Wiedzy o MLM

Marketing Mix – Poradnik

Content Marketing od A do Z

 

 

Artykuły:

Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik

Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik

Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy

Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik

Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik

 


 

Bibliografia

Ten tekst powstał na podstawie mojej wiedzy i doświadczenia oraz ponad 40 rzetelnych źródeł, z których najważniejsze (i najciekawsze) to:

https://www.mindtools.com/pages/article/newSTR_94.htm
https://www.purelybranded.com/insights/the-four-ps-of-marketing/
https://www.stratomic.uk/blog/the-4ps-marketing-mix/
https://www.cleverism.com/understanding-marketing-mix-concept-4ps/
https://mfiles.pl/pl/index.php/Marketing_mix
https://toggl.com/marketing-mix-4ps/
https://www.marketing91.com/marketing-mix-4-ps-marketing/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_%C5%BCycia_produktu
https://www.cleverism.com/promotion-four-ps-marketing-mix/
https://www.cleverism.com/product-four-ps-marketing-mix/
https://www.cleverism.com/pricing-four-ps-marketing-mix/
https://www.cleverism.com/place-four-ps-marketing-mix/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Dystrybucja_(marketing)
https://www.amrest.eu/pl/wspolpraca/franczyza
http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z74/3_13_Rawski_M_po_recencji.pdf
https://www.cleverism.com/wp-content/uploads/2016/04/Cleverism.com-Marketing-Mix-Checklist.pdf
http://www.aarf.asia/download.php?filename=iY3xbM2NVrJBO3y.pdf
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_marketingowa
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketing-mix-cz-1
https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_mix



Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

- dostęp do DARMOWYCH materiałów

- felietony - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Podcast

Fanpage

Newsletter

Quora

Masz pytanie?

Chcesz zamówić audyt albo umówić się na konsultację?

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved