Od pięciu lat Facebook rozwija swoją jednostkę badawczą, nazwaną Facebook IQ.
Niedawno opublikowała ona ciekawy raport dotyczący trendów, które możesz wykorzystać, by lepiej poznać swoich potencjalnych odbiorców.
Oto najważniejsze wnioski!
Cały raport możesz przeczytać tutaj. Dostępna jest tylko angielska wersja językowa.
W poprzednich edycjach, Facebook uwzględniał tylko USA. Tym razem jednak opisał trendy i kluczowe tematy obecne na 4 kontynentach – z podziałem na Azję, Europę, Amerykę Północną i Amerykę Łacińską. Skupił się na 14 krajach z tych obszarów świata.
Spis treści
Skąd Facebook zna te trendy i jak je zbierał?
Informacje zebrane do raportu pochodzą z okresu czasu od stycznia 2018 do czerwca 2019.
Według Facebooka stają się na tyle popularne, że już niedługo trafią do mainstreamu.
Facebook IQ przez niemal 1,5 roku zwracał uwagę na wzory zachowań ludzi na Facebooku. Następnie nawiązał współpracę z “zewnętrznymi i wiarygodnymi mediami”, które zweryfikowały ich ustalenia.
Niestety autorzy raportu nie podali żadnych bardziej szczegółowych informacji na ten temat.
Analiza obejmowała osoby w wieku od 18 lat, korzystające z Facebooka.
Dotyczyła sześciu głównych tematów:
- Sztuka i Design
- Uroda i Moda
- Rozrywka
- Jedzenie i Picie
- Umysł i Ciało
- Podróże i Wypoczynek
Kluczowe trendy 2020 roku według Facebooka
Spośród wszystkich zaobserwowanych trendów Facebook wyodrębnił 5 kluczowych makrotrendów. Oto one:
Bardziej “zielone” społeczeństwo
Zrównoważony rozwój coraz ważniejszy jest dla zwykłych ludzi.
W Kanadzie rozwija się pszczelarstwo, a w Szwecji i Wielkiej Brytanii konsumenci zwracają coraz większą uwagę na to, jakie ubrania kupują.
W Niemczech i USA ludzie coraz częściej wybierają produkty pochodzenia roślinnego.
Zmiana medium przekazu
Coraz więcej twórców przenosi swoją działalność lub rozszerza ją o kanały internetowe.
W Stanach Zjednoczonych miłośnicy podcastów zachęcają twórców do przenoszenia ich do telewizji i tworzenia dodatkowej treści uzupełniającej programy rozrywkowe.
Dobrym przykładem jest podcast prosto od twórców Stranger Things.
W Indonezji natomiast gracze e-sportowi coraz częściej biorą udział w zawodach gier mobilnych.
Ręczna robota wraca do łask
Wyroby rzemieślnicze (również z udziałem nowych technologii) powracają do łask i przyciągają rzeszę fanów “brudzenia sobie rąk” (ang. getting hands dirty).
W Kanadzie popularne staje się ogrodnictwo we wnętrzach, a w Brazylii fani druku 3D i cięcia laserowego tworzą nowe dzieła sztuki i użyteczne na co dzień produkty.
W Indiach natomiast coraz większą rolę odgrywa turystyka piesza.
Powrót do korzeni
Coraz większy nacisk kładziemy na minimalizm i upraszczanie.
Na Filipinach na przykład odchodzi się od czasochłonnych zabiegów pielęgnacyjnych na rzecz znacznie prostszych i bardziej naturalnych.
We Francji popularność zyskują aplikacje, za pomocą których można sprawdzić szkodliwość materiałów, z których wykonane są przedmioty codziennego użytku.
W Australii odbiorcy poszukują jedzenia, które wesprze rozwój dobrych bakterii jelitowych.
Celebrowanie chwil
Mikromomenty oznaczają, że coraz bardziej cieszymy się ulotnymi chwilami, takimi jak picie rzemieślniczej kawy, czy ćwiczenia fizyczne.
W USA ludzie doceniają rytuał kąpieli i dbania o urodę w otoczeniu relaksującej muzyki.
W Tajlandii natomiast docenia się kawę jako napój, a nie tylko sposób na zastrzyk dodatkowej energii.
Trendy w 2020 roku – Europa i USA
Raport Facebooka obejmuje również kraje azjatyckie i latynoamerykańskie, ale ja w tym podsumowaniu skupię się na nieco bliższym nam kręgu kulturowym, czyli Europie i USA.
Jeżeli jesteś ciekaw, co pasjonuje Tajów, Kanadyjczyków, czy Brazylijczyków, to zachęcam cię do przeczytania raportu!
Trendy w Europie w 2020 roku
Francja
Najpopularniejsze aplikacje mobilne we Francji pozwalają użytkownikom skanowanie kodów kreskowych produktów żywnościowych i higieny osobistej. Dzięki temu dowiadują się, czy zakupiony towar nie zawiera substancji szkodliwych dla zdrowia.
Tylko w najpopularniejszej z nich dokonuje się ponad 2 mln skanowań dziennie!
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Ciało i Umysł to:
- Masło shea
- Aloe Vera
- Antyoksydanty
Niemcy
Niemcy znani są z wyrobów mięsnych, ale w ostatnich latach coraz częściej sięgają po wyroby wegetariańskie.
Obecnie zajmują pod tym kątem jedną z najwyższych pozycji na świecie.
Aby zaspokoić “mięsne” potrzeby Niemcy produkują tzw. “mięsne warzywa”, które np. zastępują wędliny. W ostatniej ankiecie aż 20% Niemców poniżej 24 roku życia deklaruje, że zakupili jakiś rodzaj alternatywy dla mięsa.
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Jedzenie i Napoje to:
- Veggie-Burger (burger wegetariański)
- Wegetarianizm
- Mięso
Szwecja
Szwecja jest jednym z kluczowych krajów, które przykładają ogromną wagę do dbania o środowisko naturalne.
Zwracając uwagę na ogromne wydatki węglowe, plastiku oraz wody spowodowane produkcją nowych ubrań, Szwecja anulowała lokalną edycję Fashion Week, największej imprezy tego typu na świecie.
Także zwykli Szwedzi zwracają uwagę na to, co kupują. Popularność zyskuje np. firma, która odzyskuje wełnę z lokalnych hodowli owiec i następnie wykorzystuje ją do produkcji ubrań “slow fashion”.
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Moda i Uroda to:
- Atmosfera
- Plastik
- Bawełna
Wielka Brytania
Brytyjczycy czerpią przykład z USA, kiedy mówimy o nowym ruchu fitness opartego na dobrej zabawie, a nie tylko ciężkiej i żmudnej pracy.
Co więcej, coraz częściej wybierają ćwiczenia fizyczne, zamiast wieczornych wypadów do pubu.
W 2019 roku wartość rynku zdrowotno-fitnessowego w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy przekroczyła 5 miliardów funtów.
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Ciało i Umysł to:
- Trail Running (bieganie w terenie)
- Trening siłowy
- Neon
Kolejny kluczowy trend w Wielkiej Brytanii to powrót do kupowania ubrań w sklepach z używaną odzieżą, który wpisuje się w rosnący trend tzw. Re-Commerce.
Popularność zyskują również aplikacje mobilne pomagające sprzedawać używane ubrania.
Jedna z aplikacji tego typu odnotowuje aż 15 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Moda i Uroda to:
- Ubrania vintage
- Towary luksusowe
- Reseller (sprzedawca)
Trendy w USA w 2020 roku
Facebook IQ w swoim raporcie wziął pod uwagę aż trzy główne trendy obecne w Stanach Zjednoczonych.
Są nimi:
- Moda i Uroda
- Jedzenie i Napoje
- Rozrywka
Powrót do wanny
Kąpiele powracają do łask osób dbających o relaks po stresującym dniu. Celebryci chwalą się nocnymi kąpielami w mleku, o których mówi się, że naturalnie złuszczają i łagodzą stany zapalne skóry.
Influencerzy natomiast podkreślają prozdrowotne funkcje naprzemiennych kąpieli w zimnej i gorącej wodzie.
Także zwykli ludzie podążyli za trendem i w mediach społecznościowych zamieszczają własne przepisy na odprężające kąpiele.
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Moda i Uroda to:
- Kąpiel w mleku
- Relaksująca muzyka (chill-out music)
- Sól morska
Flexitarianizm
Amerykanie stają się coraz bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko, co z kolei powoduje, że ich nawyki żywieniowe stają się bardziej zrównoważone.
Flexitarianizm to pojęcie oznaczające preferowanie produktów roślinnych, ale z przyzwoleniem na spożywanie mięsa od czasu do czasu. Dzięki takiemu podejściu nie musimy rezygnować z ulubionych potraw na rzecz dań wyłącznie wegetariańskich.
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Jedzenie i Napoje to:
- Metan (produkowany m.in przez krowy)
- Białko z grochu
- Dieta roślinna
Podcasty górą
Audycje tworzone przez zwykłych ludzi, a nie zawodowych dziennikarzy w ostatnich kilku latach zyskały gigantyczną popularność.
Zauważyli to twórcy filmów, seriali i programów rozrywkowych, dodając nowy wymiar swojej twórczości.
Zamiast tylko oglądać, możemy np. usłyszeć rozmowy z aktorami w formie podcastu.
Najbardziej zyskujące na popularności tematy z kategorii Rozrywka to:
- Miniserial
- Podcast
- Adaptacja
Jeżeli masz ochotę posłuchać mojego, to zapraszam tutaj :).
PODSUMOWANIE
Trend “slow” wkroczył na dobre do krajów zachodnich.
Coraz popularniejszym jego typem jest nie tylko “slow food”, ale również “slow fashion” czy po prostu “slow life”, polegający na cieszeniu się chwilą i oddawaniu się relaksowi po ciężkim dniu.
Mieszkańcy wielu krajów dużą uwagę poświęcają dbaniu o środowisko naturalne i chętnie angażują się w inicjatywy mające zmniejszyć produkcję śmieci, zużycia wody czy produkcji metanu.
Warto obserwować trendy widoczne w różnych częściach globu, gdyż wtedy możesz przygotować się na ich wkroczenie do Polski i lepiej wykorzystać drzemiący w nich potencjał.
Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:
- Jak skontaktować się z pomocą Facebooka? Email, telefon? Czego się spodziewać po rozmowie?
- Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?
- 12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads
- Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics?
- 12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads
- Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
- Jak z głową zdobyć fanów na Facebooku? 6 płatnych sposobów
- Zdarzenia i konwersje niestandardowe w Facebook Ads – Poradnik
- Jak stworzyć raport fanpage’a na Facebooku w Google Data Studio? Gotowy szablon!
- Jak stworzyć raport Facebook Ads w Google Data Studio? Gotowe szablony!
- Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku
- 5 poważnych błędów marketingowych, przez które twoje reklamy nie zadziałają
- Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?
- Facebook Piksel krok po kroku Cz.2 – Jak sprawdzić błędy?
I poradniki dotyczące Instagrama:
- Profesjonalne konto na Instagramie – 17 praktycznych porad
- Jak zdobyć followersów na Instagramie? Jak się wypromować? Poradnik reklamowy