fbpx
Trendy w 2020 ecommerce - raport Divante

Trendy e-commerce w 2020 roku – streszczenie raportu Divante

Czas czytania: 6 min.

W najnowszym raporcie 2020 rok firma Divante opisała 12 kluczowych trendów, które mają być ważne w branży e-commerce. Do współpracy zaprosili ponad 250 ekspertów z branży.

Poniżej znajdziesz jego krótkie streszczenie, wraz w moim komentarzem.

Raport dostępny jest wyłącznie w wersji anglojęzycznej i możesz go pobrać, podając swój adres e-mail o tutaj.

 
 
Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!

Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify
 

 

Metodologia badania

 

  • ponad 250 uczestników ankiety
  • CEO, CTO i eksperci ecommerce
  • reprezentanci sektora B2B, odpowiedzialni za rozwiązania EC w firmach
  • różne typy działalności: FMCG, moda, usługi itd.
  • różny wiek i rozmiar organizacji (ponad 55% ma jest na rynku 6 i więcej lat a 30% to korporacje zatrudniające ponad 250 osób)
  • ankietowani pochodzą z: Wielkiej Brytanii, Brazylii, Meksyku, Indonezji, Finlandii, Korei Południowej, Niemiec i USA
  • odpowiedzi udzielane były online

 

 

Kluczowe cechy nowoczesnego e-commerce

 

  1. Maksymalne dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych.
  2. Top trendem jest i będzie sztuczna inteligencja (AI). Obejmuje takie podgrupy, jak internet rzeczy (IoT) i rozszerzoną rzeczywistość (AR).
  3. Nacisk na maksymalny poziom bezpieczeństwa.
  4. Technologie wytworzone w Azji odgrywają coraz większą rolę. Są nimi np. kryptowaluty, chatboty.
  5. Przewagę konkurencyjną zyskują firmy, które naturalnie wplatają technologię w swoją działalność.

 

 

Najważniejsze inwestycje e-commerce w 2019 roku

 

Według ankietowanych ekspertów na topie były technologie związane z rozwojem UX użytkownika mobilnego.

Są to więc np. mobilne płatności, aplikacje mobilne czy ogólna poprawa bezpieczeństwa zakupów (33% ankietowanych).

Na pozostałych miejscach uplasowały się:

  • społecznościowe elementy w e-commerce (32%)
  • sprzedaż na marketplace (28%)
  • darmowa dostawa/zwroty (25%)
  • Internet Rzeczy (24%)
  • dostawa tego samego dnia (24%)
  • content marketing (24%)
  • hosting w chmurze (22%)
  • budowa marketplace (22%)

 

 

Inwestycje z największym ROI w 2019 roku

 

Eksperci zostali zapytani również, która z poczynionych inwestycji odnotowała najwyższy zwrot z inwestycji (ROI).

Oto jak odpowiedzieli:

  • 13% ankietowanych podało, że najlepsze ROI osiągnęli dzięki wdrożeniu mobilnych płatności oraz content marketingu
  • na podium uplasowały się natomiast społecznościowe elementy w e-commerce oraz sztuczna inteligencja

 

 

Planowane inwestycje w 2020 roku w e-commerce

 

Najważniejsze inwestycje 2020 roku niewiele odbiegają od trendów roku 2019.

W dalszym ciągu kluczową rolę odgrywa zabezpieczenie sklepu przez włamaniami oraz przeniesienie e-commerce do mediów społecznościowych (lub też dodanie ich elementów do sklepu online).

Na kolejnych miejscach uplasowały się m.in. aplikacje mobilne, content marketing, sztuczna inteligencja i Internet Rzeczy.

Natomiast w ciągu najbliższych 5 lat eksperci szacują, że najważniejszą z inwestycji będzie m.in. sztuczna inteligencja, płatności mobilne i kryptowaluty.

Jako tzw. “game changerów” wskazano AR (rozszerzona rzeczywistość), VR (rzeczywistość wirtualna), kryptowaluty i big data.

 

W raporcie nie pojawiły się żadne odkrywcze, czy nowe trendy w inwestycjach w e-commerce.
Szkoda.

 

 

Przegląd wybranych kluczowych trendów

 

Poniżej znajdziesz podsumowania 6 kluczowych trendów opisanych w raporcie. Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się o kilku kolejnych (jak np AR, VR czy content marketing), to zachęcam cię do przeczytania oryginalnego raportu tutaj.

 

 

Sztuczna inteligencja

 

Rozwijając swoje algorytmy sklepy internetowe są w stanie już teraz tworzyć zaawansowane scenariusze, które lepiej dopasują rekomendowane produkty do konkretnego użytkownika.

Dobrym przykładem w tym zakresie jest Netflix, czy Amazon, które rozwijały i rozwijają tego typu sztuczną inteligencję, mając do dyspozycji ogromny zbiór danych.

Wyszukiwanie głosowe zyskuje na popularności już nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale również innych krajach świata.

Tak zwane wyszukiwanie wizualne umożliwia natomiast wyszukanie produktu na podstawie zdjęcia. Z powodzeniem widzimy to rozwiązanie np. w sklepie Aliexpress.

Bez big data nie sposób skorzystać z uczenia maszynowego, dlatego tylko duże e-commerce mogą pozwolić sobie (także finansowo) na tego typu eksperymenty.

 

 

Social commerce

 

Wiodącymi firmami, które z powodzeniem wdrażają mechanizmy e-commerce są Facebook i WeChat. Obie platformy początkowo opierały się głównie na kontakcie pomiędzy znajomymi.

Od kilku lat jednak niemal wszystkie główne sieci społecznościowe idą w kierunku dobudowania do ich struktury funkcjonalnego marketplace.

Facebook niedawno umożliwił testowo dokonywanie zakupów bezpośrednio w Instagramie.
Natomiast Snapchat w czerwcu 2019 roku umożliwił dodawanie buttonu “Sklep”, za pomocą którego można sprzedawać produkty bezpośrednio w apce.

Raport Divante podaje, że w USA ⅓ osób dorosłych robi zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych. Natomiast aż 92% sprzedawców w Azji uważa, że handel społecznościowy jest niezbędny do rozwoju ich biznesu.

 

 

Aplikacje mobilne

 

Coraz więcej firm odchodzi o klasycznie rozumianych aplikacji mobilnych.
Wymagają wielu czynności od potencjalnego użytkownika, takich jak instalacja, włączanie jej, aktualizacja.

Rozwiązaniem na te bolączki są aplikacje progresywne (Progressive Web Apps), które łączą ze sobą szybkość z wygodą. Jednocześnie są dużo tańsze w utrzymaniu przez twórców, niż aplikacje mobilne.
Więcej na ten temat znajdziesz w jednym z rozdziałów mojego poradnika optymalizacji konwersji w e-commerce.

 

 

Marketplace

 

Według raportu Divante w 2019 roku aż 54% produktów oferowanych na Amazonie było sprzedawanych przez zewnętrznych dostawców.

Natomiast w 2018 roku ponad 50% sprzedaży sklepów online odbywała się właśnie na marketplace’ach.

Największe z nich, Amazon i Alibaba testują nowe rozwiązania, jeszcze bardziej ułatwiające płatności i odbiór produktów.Najgłośniejsze z nich to dostawa dronami oraz próby otwierania sklepów stacjonarnych.

Sztandarowym rozwiązaniem Amazona jest program Amazon Prime, który oferuje zawsze darmową i błyskawiczną dostawę w zamian za kilkanaście dolarów miesięcznie. Korzysta z niego aż 50% amerykańskich gospodarstw domowych!
Oprócz typowo e-commercowych korzyści w oferuje również dostęp do serwisu Prime Video czy nielimitowany streaming muzyki.

Warto też wspomnieć o gigantycznym sukcesie Alibaby, kiedy 11 listopada 2019 roku pobił rekord sprzedaży, wynoszący wcześniej 31 mld dolarów w ciągu jednego dnia! Oznaczało to ponad 12 000 zamówień na sekundę.

 

Obecne top 10 marketplace’ów na świecie to:

  • Amazon (4,6 mld odwiedzin miesięcznie)
  • Ebay (1,8 mld odwiedzin miesięcznie)
  • Aliexpress (865.2 mln odwiedzin miesięcznie)
  • Mercado Libre (634.2 mln odwiedzin miesięcznie)
  • Rakuten (384.9 mln odwiedzin miesięcznie)
  • Walmart.com (286.2 mln odwiedzin miesięcznie)
  • JD Worldwide (264.0 mln odwiedzin miesięcznie)
  • Tmall (202.5 mln odwiedzin miesięcznie)
  • Shopee (195.4 mln odwiedzin miesięcznie)
  • Allegro (193.9 mln odwiedzin miesięcznie)

 

 

Kryptowaluty

 

Według danych cytowanych przez Divante, średnio 5,5% ludzi na świecie może pochwalić się posiadaniem kryptowaluty.

Najchętniej za trendem podążyły kraje azjatyckie, takie jak Tajlandia, Indonezja i Wietnam oraz RPA.
Co ciekawe, zaledwie 1.8% Rosjan zaufało kryptowalutom, ustępując w sceptycyzmie miejsca tylko mieszkańcom Maroka.

Tego typu sposób płatniczy jest szczególnie popularny w krajach o słabej stabilizacji oficjalnej waluty lub w miejscach, gdzie kryptowalutę uważa się za walutę krajową.

Projekt Libra, w który zaangażowały się Spotify, Facebook i Uber ma być przełomową inwestycją w tej dziedzinie.
Firmy te pracują również nad technologią stablecoin. Miałaby ona pomóc ustabilizować kryptowaluty, które obecnie znane są z tego, że potrafią bardzo dużo stracić lub zyskać na wartości w krótkim okresie czasu.

 

 

Sieć 5G

 

Oczekiwana przez jednych i demonizowana przez drugich. Wizja 20x szybszego internetu, niż w przypadku 4G robi wrażenie.
Tak szybki internet z pewnością pomoże w rozwoju Internetu Rzeczy i AR (Rzeczywistość Rozszerzona) a streaming video będzie jeszcze bardziej komfortowy.

Warto jednak pamiętać, że na początku 2020 roku w dalszym ciągu z szybkiego internetu korzystają nieliczni. Średnia prędkość łącza wskazana w raporcie nijak ma się do faktów.

A są one takie, że Google w dalszym ciągu mierzy szybkość stron www na bazie 3G, bo wie, że większość ludzi na świecie ma dostęp do co najwyżej kilku megabitów na sekundę. A nie 30-40 Mbs, jak pokazano w statystykach.

Nawet w centrach dużych miast zdarzają się “czarne dziury” zasięgu. Na wsiach natomiast LTE to najlepsze, czego mogą oczekiwać mieszkańcy.

Warto o tym pamiętać, ekscytując się rzekomo nieograniczonymi możliwościami, które tak naprawdę dostępne będą dla nielicznych. Przynajmniej póki co.

 

 

Skąd czerpać informacje o trendach?

 

Eksperci odpytani w raporcie Divante wskazali kilka kluczowych źródeł, jak monitorują trendy w ecommerce.

Oto one:

  • 46% czerpie wiedzę z własnych zespołów marketingowych/technicznych
  • 43% posiada własny zespół śledzący trendy
  • 38% osobiście szuka trendów
  • 28% współpracuje z zewnętrznymi partnerami w tym zakresie (agencje, konsultanci itp.)

 

 

Kto implementuje trendy w sklepach?

 

46% ankietowanych odpowiedziało, że posiadają własne zespoły badawcze, które wdrażają odkryte trendy.

Niewiele mniej, bo 43% przekazuje to zadanie do regularnych zespołów w firmie.

Mniej, niż ⅓ preferuje mieszane zespoły a 26% wybiera agencje zewnętrzne.

 

 

PODSUMOWANIE

 

E-commerce to branża ciągłego rozwoju.

Oznacza to, że stosunkowo rzadko na rynku pojawia się trend, który funkcjonuje rok i znika.
Prawdopodobnie dlatego wszystkie trendy 2020 roku obecne były w EC również w 2019 czy nawet 2018 roku.

Z drugiej strony fakt wdrażania kryptowalut, marketplace, czy aplikacji mobilnych w coraz większej liczbie firm sprawia, że trafiają one do mainstreamu, a to wyklucza te rozwiązania z nazewnictwa “trend”.

Warto śledzić rozwój nowoczesnych technologii, ale musimy wystrzegać się zakładania różowych okularów, gdy mówimy np. o AR czy VR. Bez wątpienia są bardzo atrakcyjne, ale póki co nie wymyślono jeszcze sposobu, by były opłacalne finansowo, a nie tylko wizerunkowo.

Z kolei wykorzystanie Big Data, sztucznej inteligencji, czy content marketingu może wydatnie przyczynić się do wzrostu konwersji i zadowolenia potencjalnych klientów.

 

 

 


Dowiedz się więcej o dobrym marketingu online! Przeczytaj moje inne artykuły:


Co to jest Marketing Mix? Kompleksowy Poradnik

Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik

Facebook Piksel krok po kroku. Cz.1 – Co to jest i jakie dane zbiera?

Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku

Jak zdobyć followersów na Instagramie? Jak się wypromować? Poradnik reklamowy

Profesjonalne konto na Instagramie – 18 praktycznych porad

Konwersje i zdarzenia niestandardowe w Facebook Ads – jak dobrze je wdrożyć? Poradnik

 


 

 

Ta strona korzysta z plików cookies. Zajrzyj do Polityki prywatności albo zamknij to okno :)