Z poprzedniego poradnika dotyczącego własnego skracacza linków w Google Firebase dowiedziałeś się, jak utworzyć go, korzystając z darmowej domeny od Google.
W dzisiejszym krótkim poradniku dowiesz się, jak dodać własną domenę, aby stworzyć skracacz z unikalnym adresem URL.
Możesz go użyć w dowolnym miejscu w internecie – na Facebooku, YouTubie, Twitterze, blogach itd.
Zaczynamy!
Krok 1 – Kup krótką domenę
W pierwszej kolejności musisz zdobyć domenę, która nawiązywać będzie do głównej strony, do której linkujesz.
Jej długość powinna być dużo mniejsza, bo przecież po to tworzysz skracacz, aby linki były krótkie 🙂
Sama wybrałam domenę chrzn.pl, ponieważ jest skróceniem domeny głównej i jednocześnie mojego nazwiska.
Pewnie zapytasz się teraz, jakiego sprzedawcę domen wybrać. Moja odpowiedź brzmi – nie wiem.
Sprawdź najpopularniejsze serwisy tego typu (np. Zenbox, Hekko, Linuxpl, OVH) i wybierz po prostu najtańszą opcję.
Wystrzegaj się ofert “domena za 0 zł”, ponieważ w kolejnym roku będziesz musiał zapłacić za jej przedłużenie o wiele więcej, niż gdy kupisz domenę za np. 15 zł.
Sama mam domeny w dwóch firmach: Zenbox oraz Hekko.
Krok 2 – Kup tani hosting lub wykorzystaj obecny
Aby domena mogła działać musi stać na hostingu. Najtańsze z nich to 15-25 zł brutto za miesiąc.
Mój blog stoi na Zenboxie i to tam przepięłam domenę z Hekko. Natomiast w twoim przypadku najprościej będzie kupić domenę w tej samej firmie, co hosting.
Jeśli więc posiadasz stronę www to bez problemu możesz skorzystać z hostingu, za który i tak już płacisz.
Krok 3 – Załóż konto Google i wejdź do Firebase
Serwis Google Firebase wymaga posiadania konta Google, aby móc z niego korzystać.
Zaloguj się więc na swoje konto i przejdź pod adres https://console.firebase.google.com/.
Krok 4 – Utwórz nowy projekt
Google Firebase bazuje na projektach, które możesz udostępniać współpracownikom.
Kliknij w “Utwórz projekt”, by nadać mu nazwę i pomiń konfigurację Google Analytics.
Krok 5 – Dodaj domenę skracacza do Firebase
Teraz czas na gwóźdź programu.
Podobnie jak w przypadku korzystania z domeny od Google, kliknij w “Dynamic Links” i następnie “Rozpocznij”.
Wpisz adres swojej domeny i kliknij “Dalej”. Jeżeli Firebase poprosi cię o skonfigurowanie hostingu, to spróbuj jeszcze raz.
Hosting Firebase w tym przypadku nie jest wymagany i niestety trudno mi powiedzieć, dlaczego czasem narzędzie o niego woła, zamiast przekierować do następnego kroku.
Powinieneś teraz otrzymać taki komunikat jak poniżej.
Krok 6 – Zweryfikuj domenę i połącz ją z Firebase
Kliknij dalej i zaloguj się do swojego dostawcy hostingu. Czas na spięcie Firebase z domeną i wykupionym przez ciebie serwerem.
Nie martw się czerwonym komunikatem – pojawia się, ponieważ jeszcze nie dodałeś rekordu TXT do ustawień swojej domeny.
Aby to uczynić wejdź w Rekordy DNS w panelu swojego hostingu (nie domeny!).
W Zenboxie znajdziesz je w zakładce Serwer – Rekordy DNS, gdzie musisz wybrać domenę skracacza.
Powyżej widzisz, jak powinny wyglądać rekordy TXT oraz A.
Bez poprawnego ich ustawienia i usunięcia domyślnych rekordów A niestety skracacz nie zadziała.
Na wszelki wypadek skopiuj lub zrób zrzut ekranu swoich rekordów, aby w razie problemów wrócić do ustawień domyślnych.
Rekordy A powinny zawierać “@” oraz “www.twojadomena.pl” oraz dwa adresy IP serwerów Google.
Rekord TXT musi zawierać tekst weryfikacyjny unikalny dla twojego projektu Firebase.
Krok 7 – Ponów próbę weryfikacji domeny
Poczekaj 1-2 godziny, zanim spróbujesz zweryfikować domenę. Propagacja nowych rekordów może chwilę potrwać.
W tym czasie nie wychodź z okna konfiguracji – tak na wszelki wypadek.
Po odczekaniu kliknij ponownie “Zweryfikuj”.
To wszystko! Czas na stworzenie pierwszego skróconego linku.
Krok 8 – Stwórz skrócony link
Nareszcie czas na utworzenie linki w skracaczu! Dotarłeś do końca konfiguracji i nie musisz jej powtarzać ponownie.
Kliknij “Nowy link dynamiczny”, aby przejść do kreatora.
Skonfiguruj link, przeklikując się przez poszczególne rozwijane opcje.
Wybierz sufix skróconego adresu (czyli tekst po ukośniku), nadaj nazwę skróconemu linkowi (na własne potrzeby) i wklej link do skrócenia (z UTM lub bez niego).
Pomiń ustawienia “Określanie zachowania linku”, zarówno na Androidzie jak i na iOS oraz “Śledzenie kampanii”.
Te funkcje dostępne są niestety tylko dla deweloperów aplikacji mobilnych.
To wszystko! Twój pierwszy skrócony link gotowy.
Krok 9 – Przetestuj skrócony link
Wejdź na stronę poprzez utworzony skrócony URL, aby przetestować, czy wszystko działa jak należy.
Jeżeli masz nałożony filtr w Google Analytics na własny adres IP, to wejdź w link na telefonie i mając włączone tylko dane mobilne (bez WiFi).
Jak edytować skrócony link?
Google Firebase umożliwia edycję linków w dowolnym momencie po ich utworzeniu.
Jeśli więc pomyliłeś się przy wpisywaniu linku bądź znacznika UTM, to wystarczy, że najedziesz na wybrany link i klikniesz ikonę 3 kropeczek.
Następnie kliknij edytuj i po wprowadzeniu zmian “Edytuj link”.
Opcje ukryte pod ikoną skrywają również podgląd linku oraz jego szczegóły.
W podglądzie możesz upewnić się, czy Firebase nie wykrył żadnych błędów związanych z linkiem.
Zadbaj o bezpieczeństwo linków
Google Firebase umożliwia określenie, które linki możesz skracać.
Dzięki temu osoby w nie klikające będą dużo mniej podatne na ataki phishingowe.
Aby dodać adres URL do białej listy kliknij w trzy kropeczki widoczne po prawej stronie od panelu skróconych linków.
Następnie kliknij “Dodaj wzorzec adresu URL do białej listy”.
Wzorcem adresu URL nie może być zwykły link do strony, gdyż w ten sposób zablokujesz możliwość skracania linków innych, niż ten konkretny.
To, co musisz zrobić to dodanie całej domeny.
Skorzystaj z poniższego wyrażenia regularnego, które opisane jest również w dokumentacji Firebase:
^https://mybrand\.com/.*$
PROTIP: Pamiętaj, by usunąć przedrostek “www” w momencie wklejania linku, który chcesz skrócić. W innym przypadku Firebase zwróci błąd (biała lista wg powyższego wzoru akceptuje tylko domeny bez www).
Jak dodać użytkowników do skracacza Firebase?
Każdy projekt Google Firebase możesz udostępnić innym.
W ten sposób nie musicie posiadać odrębnych skracaczy linków i każdy uprawniony będzie miał dostęp do skróconych linków.
Aby dodać nową osobę, kliknij w ikonę koła zębatego widoczną w lewym panelu u samej góry.
Kliknij w nią i wybierz “Użytkownicy i uprawnienia”.
Kliknij “Dodaj użytkownika”. W pustym polu wpisz adres e-mail współpracownika, któremu chcesz udostępnić zasoby.
Następnie kliknij w “Przypisz role w Firebase”.
Dynamiczne linki znajdują się w zakładce “Rozwój”. Nadaj wybrane uprawnienia właśnie w tym wierszu ustawień.
Jeżeli zdecydujesz się na rolę np. “Edytujący”, to nie dasz użytkownikowi możliwości edycji wielu funkcjonalności. Fakt, jest to nieco dziwne 🙂
Własny skracacz – Firebase vs Bitly
Najpopularniejszy skracacz linków, Bit.ly również oferuje utworzenie skracacza linków na bazie własnej domeny.
Niestety, kosztuje to całkiem sporo i ma wiele ograniczeń.
W Bitly własny skracacz kosztuje aż 29-35$…miesięcznie!
Na dodatek firma ogranicza użytkowanie narzędzia do tylko 1500 linków brandowych oraz dostęp dla 1 użytkownika.
Daje od siebie darmową domenę, ale prawda jest taka, że o wiele taniej wyjdzie ci kupić ją samodzielnie.
Jak widzisz więc, Google Firebase daje ci to wszystko zupełnie za darmo i bez żadnych ograniczeń.
Aż grzech nie spróbować!
PODSUMOWANIE
Okazuje się, że posiadanie własnego skracacza linków może być nie tylko tanie, ale i bardzo proste w konfiguracji.
Wystarczy, że kupisz domenę i serwer! Utworzenie unikalnego skracacza z własnej domeny zajmie Ci w Google Firebase i ustawieniach hostingu dosłownie 10 minut.
W przeciwieństwie do innych tego typu serwisów, Firebase nie pobiera opłat za dodanie własnego skracacza i nie ogranicza w żaden inny sposób używania tego narzędzia.
Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?
Sprawdź moje inne artykuły:
- Analityka:
Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik
Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?
Testy A/B – Poradnik dla Początkujących
Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących
Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik
Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?
Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?
Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?
- E-biznes:
Serie artykułów:
Promocja Lokalnej Firmy w Internecie
Wielki Poradnik marketingu szeptanego
Bibliografia
https://firebase.google.com/docs?hl=pl
https://firebase.google.com/docs/dynamic-links/create-manually
https://firebase.google.com/docs/dynamic-links/debug
https://firebase.google.com/docs/dynamic-links/link-previews
https://support.google.com/firebase/answer/9021429