Kiedy w marcu 2019 roku Google wyłączył swój bardzo popularny skracacz linków – goo.gl, miliony użytkowników musiało poszukać innego rozwiązania. Większość zapewne obecnie korzysta z bit.ly, nie wiedząc, że jest o wiele lepsze rozwiązanie. Google Firebase.
W tym poradniku dowiesz się, jak krok po kroku utworzyć swój skracacz linków w technologicznym kombajnie prosto od Google.
Spis treści
Co to jest Google Firebase?
To zbiór bardzo przydatnych narzędzi, które programiści i inne osoby techniczne mogą wykorzystywać do testowania A/B, tworzenia dynamicznych linków czy przechowywania statycznych plików multimedialnych.
Google w ramach Firebase oferuje również hosting oraz usługę AdMob, czyli reklamy w aplikacjach mobilnych.
W tym poradniku skorzystamy z darmowej usługi dynamicznych linków, która w założeniu przeznaczona jest głównie dla linkowania do różnych miejsc w aplikacjach mobilnych, ale umożliwia też skracanie “normalnych” linków.
I to na dwa sposoby – za pomocą domeny od Google oraz swojej własnej, wcześniej wykupionej.
Zobacz film prezentujący kluczowe funkcje Dynamicznych linków:
Darmowy skracacz linków – krok po kroku
W pierwszej kolejności skorzystamy z domeny od Google, aby skracać nasze linki.
Nie potrzebujemy do tego celu niczego, poza kontem Google.
Zaloguj się więc na swoje konto Google i zaczynajmy!
Krok 1 – utwórz nowy projekt
Google Firebase opiera się na projektach, czyli na subkontach, które możesz tworzyć w ramach jednego konta Google.
Wpisz nazwę swojego projektu i poczekaj, aż zostanie utworzony.
Na tym etapie możesz, ale nie musisz łączyć Firebase ze swoim kontem Google Analytics. Nie jest to niezbędne w przypadku usługi dynamicznych linków.
Krok 2 – Utwórz adres URL skraczacza
Po utworzeniu swojego pierwszego projektu, czas na stworzenie skracacza.
Kliknij w opcję “Dynamic links” w lewej kolumnie i kliknij “Rozpocznij”.
Skorzystanie z domeny Google jest nieco “tricky”.
Aby się dostać do tej funkcjonalności, zacznij wpisywać pożądaną nazwę URL swojego skracacza.
Oczywiście w tym przypadku będzie to tylko prefix, gdyż nie masz wykupionej własnej domeny.
Po chwili w podpowiedziach pojawi się możliwość użycia domeny Google.
Kliknij na nią a następnie wybierz “Zakończ” na ekranie, który się pojawił.
Voila! Właśnie utworzyłeś swój pierwszy skracacz linków. To było mega łatwe, prawda? 🙂
Krok 3 – Wygeneruj skrócony link
Teraz czas na wygenerowanie swojego pierwszego skróconego linku.
Kliknij w przycisk “Nowy link dynamiczny”.
Następnie dodaj po backslashu (ukośnej linii) tekst, który chcesz, by pojawił się po głównym adresie URL swojego linku.
Gdy już to uczynisz, kliknij “Dalej”.
Czas na wpisanie docelowego adresu URL oraz nadanie nazwy linkowi. Nazwa widoczna jest tylko w panelu Firebase i pomaga w odnalezieniu konkretnego skróconego linku.
W poniższym przykładzie dodałam znaczniki UTM, które nie są obligatoryjne, ale pożądane w wielu przypadkach.
Aby wygenerować link z UTM, wejdź na tę stronę i skopiuj utworzony link, klikając w “Copy URL”.
Jeżeli nie wiesz, do czego służy tagowanie UTM oraz jak robić je dobrze, to przeczytaj mój obszerny poradnik o znacznikach UTM.
Po kolejnym kliknięciu “Dalej” zobaczysz opcję określania zachowania linku iOS.
W poradniku nie korzystamy z linków do aplikacji, więc pozostaw pierwszą opcję domyślnie zaznaczoną i kliknij “Dalej”.
Tak samo uczyń w przypadku linku do aplikacji na Androida.
Piąty podpunkt ustawień to znaczniki UTM, ale od razu zaznaczam – przeznaczone są TYLKO do aplikacji mobilnych! Niestety nie działają w przypadku linków do stron WWW.
Jeżeli więc chcesz umieścić znaczniki UTM w linku, to musisz to niestety zrobić w momencie wklejania docelowego adresu URL.
I to wszystko! Kliknij “Utwórz”, aby zakończyć generowanie skróconego linku.
Krok 4 – Skopiuj skrócony link
Po najechaniu na skrócony adres URL kliknij w pojawiającą się ikonę, aby skopiować go i móc użyć w mediach społecznościowych, czy na stronach WWW.
Krok 5 – Sprawdź działanie skracacza
Na koniec warto sprawdzić, czy wszystko działa tak jak należy. Wejdź na swoje konto Google Analytics i w zakładce “Czas rzeczywisty” kliknij w “Źródła wizyt”.
Następnie (najlepiej na telefonie z wyłączonym WiFi) wejdź na stronę poprzez utworzony skrócony link.
Jeżeli w źródle i medium pojawia się treść twojego UTM, to wszystko jest w porządku!
Krok 6 – Sprawdź statystyki kliknięć
Podobnie jak w bitly, skracacz w Google Firebase umożliwia podejrzenie, ile kliknięć odnotowały poszczególne skrócone linki.
Wystarczy, że klikniesz w wybrany link, a pojawią się odpowiednie statystyki.
Krok 7 – Edycja i podgląd skróconych linków
Ogromną zaletą Google Firebase jest możliwość edytowania linków już po ich utworzeniu.
W ten sposób za pomocą zaledwie kilku kliknięć możesz zmienić URL lub UTM linku, co bardzo przydaje się, gdy pomylisz się lub członek twojego zespołu jeszcze nie potrafi poprawnie opisywać znaczników :).
Wystarczy, że najedziesz na wybrany link i klikniesz w trzy kropeczki widoczne po prawej stronie od URL.
Znajdziesz tutaj również możliwość podglądu linku – czy kieruje do strony WWW, czy do aplikacji oraz jakie ewentualne błędy wykrył Google Firebase.
Natomiast w “Szczegóły linku” znajdziesz informację, na jaki konkretnie adres URL kieruje twój skrócony link.
Krok 8 – Bezpieczeństwo skracania linków
Skracacz Google Firebase oferuje również możliwość dodawania do specjalnej białej listy stron, do których będziesz linkować.
Taka funkcja zapobiega phishingowi, czyli podszywaniu się innych pod Ciebie w celu wykradania informacji użytkowników.
Na szczęście w bardzo prosty sposób ustawisz swoją domenę, jako tą, do której chcesz linkować.
W pierwszej kolejności kliknij w trzy kropeczki widoczne po prawej stronie od nazwy twojego skracacza. Następnie kliknij w “Dodaj wzorzec adresu URL do białej listy”.
Na koniec musisz dodać wzorzec adresu URL. Nie może być to wklejony zwykły URL, ponieważ w ten sposób zawężasz sobie możliwość skracania tylko tego jednego adresu.
Musisz więc skorzystać z dokumentacji Firebase, dostępnej tutaj. W moim przypadku chcę dodać do białej listy całą domenę, więc wkleiłam poniższe wyrażenie regularne:
Oto jak wygląda wzór wg dokumentacji:
^https://mybrand\.com/.*$
PROTIP: Pamiętaj, aby wklejając adres URL do skrócenia usunąć przedrostek www. W innym przypadku Firebase zwróci błąd (ponieważ biała lista wg powyższego wzoru akceptuje tylko domeny bez www).
Jak dodać użytkowników do Google Firebase?
Swój projekt w Google Firebase możesz udostępnić dowolnej osobie, dzięki czemu cały zespół marketingowy ma możliwość korzystania z tego samego panelu skracania linków.
Aby dodać nową osobę, kliknij w ikonę koła zębatego widoczną w lewym panelu u samej góry.
Kliknij w nią i wybierz “Użytkownicy i uprawnienia”.
Kliknij “Dodaj użytkownika”, aby wpisać adres e-mail współpracownika.
Zamiast wybierać jedną z dostępnych ról kliknij w “Przypisz role w Firebase”.
Dynamiczne linki znajdują się w zakładce “Rozwój”, więc nadaj wybrane uprawnienia właśnie w tym wierszu ustawień.
Jeżeli zdecydujesz się na rolę np. “Edytujący”, to nie dasz użytkownikowi możliwości edycji wielu funkcjonalności. Fakt, jest to nieco dziwne 🙂
Google Firebase vs Bitly – dlaczego warto?
Skracacz od Google oferuje szereg rozbudowanych i przydatnych opcji, których próżno szukać u największego konkurenta, czyli Bitly.
Dokładniejsze dane
Niestety, Google Analytics nie lubi przekierowań, na których bazują skracacze.
Ten fakt powoduje, że w statystykach Bitly możesz odnotować nawet 20% więcej kliknięć, niż policzy GA.
Zobacz na poniższe przykłady:
Jak widzisz, Google Analytics gubi od 4 do nawet 20% ruchu!
Z drugiej strony, może się również okazać, że to Bitly sobie “dodaje” więcej kliknięć.
Tego niestety się pewnie nigdy nie dowiemy.
Edycja linków
Kolejną ogromną przewagą Firebase jest możliwość edycji linków.
Gdy utworzysz link w Bitly, niestety nie masz możliwości, aby go zmodyfikować (poza tekstem po backslashu), co może mocno utrudniać pracę.
Nieograniczona liczba linków
Jeżeli prowadzisz dużą stronę WWW, to limit 1000 linków w Bitly może wyczerpać się bardzo szybko.
Google Firebase nie ma takiego ograniczenia. Możesz dodawać ich tyle, ile zechcesz.
Personalizowany adres URL
Darmowa wersja Bitly daje możliwość personalizacji jedynie tekstu po linii ukośnej URL.
Na dodatek większość popularnych słów jest już użyta, więc musisz nienaturalnie wydłużać adres URL, aby w ogóle mogło dojść do skracania!
Natomiast w skracaczu Google Firebase możesz dodać własny prefix, który może generować większe zaufanie wobec zawartości skróconego linku.
W ten sposób masz również nieograniczone możliwości wpisywania tekstu po backslashu (/).
W Google Firebase możesz także dodać własną domenę, by używać jej jako skracacza – również zupełnie za darmo.
W Bitly za taką możliwość musisz zapłacić minimum 29 dolarów za miesiąc!
Dane ukryte przed konkurencją
Czy wiesz, że dosłownie KAŻDY może podejrzeć twoje statystyki linku Bitly? Wystarczy, że doda znacznik plusa po adresie URL.
Twoja konkurencja z pewnością cieszy się, jeżeli korzystasz z usług Bitly, bo może bardzo łatwo oszacować, które akcje promocyjne, wpisy na blogu, czy produkty cieszą się u Ciebie największą popularnością.
Skracacz linków w Google Firebase nie zostawia takiej furtki, więc twoje dane zawsze pozostaną twoimi.
PODSUMOWANIE
Zaledwie 8 prostych kroków dzieli Cię do wygenerowania skróconego linku, którego możesz edytować w dowolnym czasie i masz pewność, że jego statystyk nie zobaczy konkurencja.
Moim zdaniem warto spróbować dynamicznych linków w Google Firebase choćby z tych powodów.
Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?
Sprawdź moje inne artykuły:
- Analityka:
Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik
Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?
Testy A/B – Poradnik dla Początkujących
Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących
Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik
Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?
Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?
Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?
- E-biznes:
Serie artykułów:
Promocja Lokalnej Firmy w Internecie
Wielki Poradnik marketingu szeptanego
Bibliografia
https://firebase.google.com/docs?hl=pl
https://firebase.google.com/docs/dynamic-links/create-manually
https://firebase.google.com/docs/dynamic-links/debug
https://firebase.google.com/docs/dynamic-links/link-previews
https://support.google.com/firebase/answer/9021429