Search Console to świetne, proste i darmowe narzędzie do sprawdzania pozycji w Google twojej strony internetowej.Czy jest w stanie zastąpić płatne narzędzia SEO? Jak używać go, by być wyżej w wynikach wyszukiwania?
Tego wszystkiego i znacznie więcej dowiesz się z poniższego poradnika!
Spis treści
- Co to jest Search Console?
- Funkcjonalności Google Search Console
- Jak korzystać z Search Console?
- Zweryfikuj stronę w Google Search Console
- Połącz Google Search Console z Google Analytics
- Poznaj interfejs narzędzia
- Filtrowanie widoczności strony w Google Search
- Jak sprawdzić, czy strona wyświetla się w wyszukiwarce?
- Jak sprawdzić, na jakie frazy pojawia się moja strona?
- Jak znaleźć słowa kluczowe, które warto dodać do strony?
- Jak pobrać dane z Google Search Console?
- Jak dodać mapę witryny w Search Console?
- Pole wyszukiwania linków do podstron – do czego służy?
- Jak dodać dane strukturalne w Search Console?
- Jak usunąć stronę z wyników wyszukiwania Google?
- Jak dodać nowych użytkowników do konta Search Console?
- Bonusowa porada – jak sprawdzić w czasie rzeczywistym z jakiego słowa kluczowego wchodzą odbiorcy?
- PODSUMOWANIE
Co to jest Search Console?
To narzędzie prosto od Google nazywane było kiedyś Google Webmaster Tools (narzędzia deweloperskie).
Ponad rok temu przeszło całkowity lifting pod kątem ergonomii użytkowania i wyglądu, dzięki czemu dużo łatwiej obsługiwać je przez osobę, która nie ma dużej wiedzy technicznej.
W dużym skrócie służy więc do monitorowania obecności twojej domeny i jej wszystkich stron w wyszukiwarce Google.
Funkcjonalności Google Search Console
Za jego pomocą możesz sprawdzić:
- na których pozycjach w wyszukiwarce wyświetla się twoja domena lub konkretne strony
- jak wiele osób zobaczyło twoją stronę w wynikach wyszukiwania na daną frazę
- ile osób kliknęło w link, czyli przeszło z wyników organicznych na stronę
- jak się mają powyższe dane do poprzedniego okresu czasu? (funkcja porównywania)
- czy twoja konkretna podstrona została zaindeksowana w Google
- ile i które strony nie są zaindeksowane oraz dlaczego
- jak wiele map witryny przesłałeś, kiedy zostały przesłane i ile stron zawierają
- czy któraś z twoich stron wyświetla się nieprawidłowo na urządzeniach mobilnych
- jak wiele i jakie witryny linkują do twojej strony (oraz konkretnie której)
- jak dużo posiadasz linków wewnętrznych oraz których najwięcej
- czy twoja strona nie została wyrzucona z wyszukiwarki za tzw. “black hat seo” lub inne działania rażąco niezgodne z zasadami Google
- czy twoja strona nie została zainfekowana przez złośliwe oprogramowanie i Google wykrył to
Powyższe opcje dostępne są w nowej wersji Search Console. Google ukryło również kilka innych bardzo pożytecznych narzędzi, które ujrzysz dopiero po kliknięciu w link “Przejdź do starej wersji”.
Oto one:
- Marker danych – za jego pomocą możesz szybko i łatwo dodać podstawowe dane strukturalne do strony www. Dzięki nim Google lepiej zrozumie, jakie dane zawiera strona, co przekłada się na pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Usuwanie adresów URL – jeżeli nie chcesz, by Google indeksowało konkretną stronę, to w tym miejscu możesz poprosić o jej wyindeksowanie.
- Tester plików robots.txt – pozwala bardziej zaawansowanym użytkownikom sprawdzić, czy plik ten nie zawiera błędów. To bardzo ważne pod kątem widoczności twojej domeny przez Google.
Jak widzisz to pozornie niewielkie i mało znaczące narzędzie daje ogromne możliwości, jeśli wiesz co i gdzie szukać.
Przejdźmy więc do mięsa, czyli opisu funkcji Google Search Console w praktyce!
Jak korzystać z Search Console?
Google w prosty sposób zabezpiecza dostęp do danych na temat witryn przed konkurencją i innymi osobami chętnymi poznać wrażliwe informacje o twojej stronie internetowej.
By otrzymać dostęp do panelu Search Console musisz więc udowodnić, że jesteś właścicielem swojej witryny.
Zweryfikuj stronę w Google Search Console
Google Search Console musi uzyskać dostęp do twojej strony, by mieć pewność że jesteś jej właścicielem.
Na szczęście cała operacja nie powinna zająć ci więcej, niż 5 minut.
Niestety, Google mocno utrudnił ostatnio weryfikację domeny przez osoby nieposiadające dostępu do ustawień hostingu, na którym postawiona jest dana strona.
Obecnie tylko w przypadku, gdy chcesz zweryfikować konkretny URL, a nie całą domenę, możesz posłużyć się wieloma metodami weryfikacji – np. poprzez Google Analytics czy tag HTML.
W związku z powyższym mam dla ciebie dwie ścieżki weryfikacji. Zanim jednak wybierzesz jedną z nich, przejdź do Search Console i kliknij “Dodaj usługę”.
Do wyboru masz dwie możliwości – weryfikacja całej domeny lub wybranych adresów URL.
Jak zweryfikować całą domenę w Search Console?
Wybierając pierwszą opcję musisz skontaktować się ze swoim administratorem strony lub samodzielnie dodać rekord TXT do konfiguracji domeny.
U większości operatorów hostingu tego typu operacja jest bardzo prosta.
Jak zweryfikować konkretny URL w Search Console?
Google daje kilka prostych możliwości weryfikacji, jeżeli np. jesteś pracownikiem agencji marketingowej i potrzebujesz monitorować SEO konkretnych podstron, np. landing page.
Możliwości weryfikacji:
- plik HTML – pobierz mały plik i wgraj go do głównego katalogu danej strony.
- tag HTML – skopiuj kod i wklej go na stronę główną danej witryny.
- Google Analytics – upewnij się, że masz uprawnienia do edycji w usłudze GA konkretnej strony.
- Google Tag Manager – strona musi mieć wgrany tag GTM oraz potrzebujesz mieć możliwość zarządzania kontenerem.
- rekord DNS – weryfikacja przebiega w taki sam sposób, jak w przypadku weryfikacji całej domeny.
Jeśli z jakiegoś powodu potrzebujesz zweryfikować konkretną stronę, a cała domena już jest zweryfikowana, to wystarczy dodać jej URL poprzez “Dodaj usługę” i wybierając opcję nr 2. Google Search Console automatycznie zweryfikuje adres.
Połącz Google Search Console z Google Analytics
Nawet jeśli zweryfikowałeś całą domenę i nie potrzebujesz do tego dostępu do GA, warto połączyć oba narzędzia. Dzięki temu zabiegowi w specjalnym raporcie Google Analytics zobaczysz dane z Google Search Console.
By tego dokonać:
- Wejdź w panel Administracja w GA i w kolumnie ustawień usługi wybierz “Wszystkie usługi”.
- Zjedź na sam dół i kliknij “Połącz z Search Console”.
- Kliknij “Dodaj” i wybierz usługę wybranej witryny.
- Kliknij “Zapisz” i następnie “Dodawanie witryny do usługi Search Console”.
Viola! Od teraz powinieneś widzieć dane Search Console w zakładce Pozyskiwanie – Search Console.
Poznaj interfejs narzędzia
Zanim zagłębisz się w narzędzie musisz zadać sobie ważne pytanie: do czego ci jest potrzebne?
Czy zależy ci na szybkim sprawdzeniu, czy nie ma technicznych błędów dotyczących strony, czy może pragniesz przeanalizować pozycje domeny w wyszukiwarce?
Search Console obecnie działa już niemal w czasie rzeczywistym.
Datę ostatniej aktualizacji zawsze znajdziesz w zakładce Skuteczność u góry, po prawej stronie.
Najnowsze dane aktualizowane są w oparciu o czas pacyficzny. Na dzień dzisiejszy (23.09.2019) dane z dnia, w którym przeglądamy statystyki widoczne są tylko, gdy wybierzemy nowy typ daty nazwany „Najnowsza data”.
W przypadku wyboru ostatnich 7 dni, 28 dni i innych opcji daty widzimy dane do dnia wczorajszego.
Google pogrupowało wszystkie dostępne opcje Search Console w kilka sekcji:
- Przegląd, Skuteczność i Sprawdzanie Adresu URL – to pierwsza i najważniejsza sekcja całego narzędzia. Przeklikując się przez wszystkie trzy linki spędzisz co najmniej 99% czasu, który kiedykolwiek poświęcisz Search Console.
- Indeks – to tutaj sprawdzasz problemy techniczne wynikające z problemów z indeksowaniem twojej witryny. Możesz również upewnić się, że wszystkie podstrony są prawidłowo zaindeksowane.
- Ulepszenia – najmniej użyteczna sekcja. Jeśli twoja strona nie ma żadnych błędów to nie ma sensu tam zaglądać częściej niż raz na pół roku.
- Bezpieczeństwo i ręczne działania – jeśli twoja strona jest wolna od wirusów i nie próbujesz “zhakować” wyników wyszukiwania to zajrzysz tutaj maksymalnie raz na rok.
- Linki i Ustawienia – pierwszy link prowadzi do listy linków wewnętrznych i zewnętrznych witryny. Drugi natomiast w bardzo ograniczony sposób pozwala nam zarządzać kontem Search Console.
W ustawieniach możesz zweryfikować witrynę na kilka innych sposobów, by mieć pewność, że np. przypadkowe usunięcie pliku HTML nie uniemożliwi zbierania danych.
W poniższym poradniku skupię się na zaletach Search Console pod kątem SEO twojej strony internetowej.
Filtrowanie widoczności strony w Google Search
Aby zmienić typ filtrowania, kliknij na jeden z przycisków dostępnych nad wykresem w zakładce Skuteczność.
Filtrowanie wg typu wyszukiwania
Pierwszy z nich służy do filtrowania danych według typu wyszukiwania Google.
Obecnie masz dostęp do sieci wyszukiwania (domyślny widok), wyszukiwarki Grafiki oraz wyszukiwarki Wideo.
Jeśli więc dziwisz się, dlaczego liczba odwiedzających w Google Analytics nie pokrywa się z tymi w Search Console, to odpowiedzią może być: dlatego, że część osób klika w twoje zdjęcia lub filmy zaindeksowane w Google.
Filtrowanie wg Daty
Możesz wybrać dłuższy lub krótszy okres czasu oraz porównywać między sobą dni, tygodnie czy całe miesiące.
Wystarczy, że klikniesz button nr 2 nad wykresem w zakładce Skuteczność i wybierzesz datę lub daty, które cię interesują.
Inne rodzaje filtrów
Klikając w plusik nad wykresem uzyskasz dostęp do filtrów, które pomogą ci jeszcze lepiej poznać widoczność strony w wyszukiwarce Google.
To za ich pomocą Search Console zmienia się w świetne, darmowe narzędzie do SEO.
Dostępne są następujące filtry:
- wg zapytania
- wg strony
- wg kraju
- wg urządzenia
- wg wyglądu w wyszukiwarce
Jak sprawdzić, czy strona wyświetla się w wyszukiwarce?
U góry strony niezależnie od wybranej zakładki w Search Console widzisz okno, w którym możesz wpisać adres swojej strony.
Gdy już to uczynisz, pojawi się podsumowanie indeksacji strony w Google.
Jeżeli nie ma jej jeszcze w indeksie, to możesz poprosić o przesunięcie strony w kolejce indeksowania.
W przypadku, gdy strona jest już widoczna w wyszukiwarce, możesz upewnić się, że bot Google prawidłowo ją scrawlował, czyli zbadał.
Z tej funkcjonalności możesz również skorzystać jeśli dokonałeś znaczących zmian na stronie i chcesz, by Google ponownie ją przeskanował.
Jak sprawdzić, na jakie frazy pojawia się moja strona?
Cała domena
W pierwszej kolejności sprawdź, na jakie słowa kluczowe pojawia się twoja domena, czyli wszystkie strony razem wzięte.
By to zrobić kliknij w zakładkę Skuteczność. U góry strony odnajdziesz sumę kliknięć, wyświetleń i CTR (klikalność) twojej całej domeny.
Nieco niżej znajdziesz wizualną reprezentację tych danych w postaci wykresu.
Dużo łatwiej będzie ci go analizować, gdy klikniesz na dane, których nie chcesz na nim widzieć.
Informacje, które ukryłeś mają bezbarwne tło a te widoczne – kolorowe.
Wybrana strona
Potęga Search Console zaczyna się właśnie w tym miejscu.
Dzięki możliwości zaawansowanego filtrowania możesz sprawdzić, które strony pojawiają się najwyżej w Google oraz konkretnie na których miejscach.
Wystarczy, że zawęzisz wyszukiwanie do konkretnych stron – dzięki temu dowiesz się, czy strona na konkretne frazy się wyświetla, ile odnotowała kliknięć i wyświetleń w wynikach wyszukiwania oraz na jakiej konkretnie pozycji się znajduje.
By to uczynić, kliknij plusik znajdujący się po prawej stronie od filtrowania Daty.
U dołu znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące średniej pozycji twojej domeny na daną frazę. Pamiętaj, że dane domyślnie obejmują ostatnie 3 miesiące.
Wybrane słowa kluczowe
Jeżeli jesteś ciekaw, które strony pojawiają się na wybraną frazę, to zawęź dane do wybranego słowa kluczowego.
Możesz zarówno wpisać dokładną frazę, jak i jej część, jeśli zależy ci na bardziej ogólnych wynikach.
Szukanie według słów kluczowych jest bardzo użyteczne, gdy chcesz sprawdzić, czy strona jest widoczna na słowa kluczowe związane z konkretną dziedziną, np. marketingiem a nie masz pomysłu na wpisanie konkretnej frazy, np. marketing internetowy.
Pamiętaj, że Google co chwilę żongluje pozycją stron w wynikach wyszukiwania. Jednego dnia więc możesz być widoczny na 30 miejscu na konkretną frazę a następnego dnia wylecieć poza miejsce 50. Nie ma w tym nic złego lub nienaturalnego.
Jak znaleźć słowa kluczowe, które warto dodać do strony?
Google Search Console poza podstawowym filtrowaniem opisanym wyżej, daje możliwość jeszcze bardziej szczegółowej analizy twojej pozycji w wyszukiwarce.
Wejdź w zakładkę Skuteczność i kliknij w ikonkę lejka, znajdującą się nad listą słów kluczowych.
Następnie zaznacz “Pozycja”, kliknij w “Równe” i wybierz “Większe niż”. Na koniec wpisz w okienko np. 7.
W ten sposób odnajdziesz słowa kluczowe, na które jesteś widoczny na dalszych pozycjach. Jeśli dodasz je umiejętnie do istniejącej treści lub napiszesz dedykowane treści poświęcone tym tematom, to istnieje spora szansa, że szybko wskoczysz wyżej na te frazy.
A to oznacza większy ruch, czyli lepsze SEO!
Jak pobrać dane z Google Search Console?
Każdy raport dostępny w ramach narzędzia możesz pobrać klikając w ikonkę strzałki, taką jak ta:
Następnie zdecyduj, czy chcesz pobrać raport w formie CSV, czy też wolisz plik Arkuszy Google.
Jak dodać mapę witryny w Search Console?
Większość sklepów internetowych i systemów CMS umożliwia wygenerowanie mapy witryny w ustawieniach strony.
Jest ona bardzo przydatnym narzędziem, które pomaga wyszukiwarce odnaleźć wszystkie strony i załączniki znajdujące się w witrynie.
W przypadku WordPressa, zainstaluj wtyczkę Yoast SEO, która oprócz tej funkcjonalności posiada jeszcze kilka innych bardzo przydatnych opcji.
Następnie wejdź w zakładkę SEO i kliknij w Ogólne. Wybierz zakładkę Funkcje i odszukaj opcję “Mapa strony XML”. Włącz ją i kliknij w znak zapytania tuż obok przycisku.
Na koniec kliknij w “Zobacz mapę strony XML”. Zostaniesz przeniesiony do osobnej podstrony zawierającej linki do wszystkich map XML – kategorii, stron, załączników itd. Kopiuj ich adresy po slashu “/” i wklejaj w zakładce Mapy witryn w Search Console.
Pole wyszukiwania linków do podstron – do czego służy?
Ten raport o dziwnej nazwie służy do sprawdzenia, czy poszczególne podstrony posiadają tzw. “elementy rozszerzone”, czyli specjalne dane strukturalne interpretowane przez Google jako np. przepis kulinarny, FAQ czy oferta pracy.
Lista obsługiwanych rozszerzeń obejmuje:
- Wydarzenie
- FAQ
- Informacje zweryfikowane
- How-to
- Oferta pracy
- Logo
- Usługa
- Strona z pytaniami i odpowiedziami
- Przepis
Więcej na ten temat przeczytasz w pomocy Google.
Jak dodać dane strukturalne w Search Console?
Dane strukturalne mówią wyszukiwarce Google, jakie elementy znajdują się na stronie. W ten sposób wyszukiwarka jest w stanie szybciej dobrać trafne wyniki wyszukiwania na konkretne zapytanie użytkownika.
Pamiętaj, że strona musi najpierw znajdować się w indeksie Google, by móc ją oznaczyć!
Niestety, w najnowszej wersji Google Search Console nie mamy bezpośredniego dostępu do tej funkcjonalności.
Na szczęście wystarczy, że klikniesz w “Przejdź do starej wersji” i póki co dalej możesz oznaczać typy danych obecne na twojej stronie.
By to uczynić, kliknij w “Wygląd w wyszukiwarce” i przejdź do “Marker danych”.
- Następnie kliknij “Rozpocznij wyróżnianie”.
Na ekranie ukaże się okno z wyborem strony, którą chcesz opisać. W przypadku artykułów wybierz dowolny – Google później postara się dopasować twoje działania do innych podobnych stron.
- Gdy wybierzesz typ oznaczanych informacji kliknij przycisk OK.
Twoim oczom ukaże się strona i jedyne co potrzebujesz wykonać, to klikanie w poszczególne elementy, takie jak obrazek główny, tytuł czy kategoria oraz wybór, jakie dane to zaznaczenie reprezentuje. Jeżeli chcesz zaznaczyć np. tytuł, kliknij i przeciągnij, podobnie jak w przypadku zaznaczania tekstu w zwykłym edytorze.
Po prawej stronie możesz sprawdzić, czy Google poprawnie dopasowało informacje do typu danych.
- Gdy już skończysz, kliknij na przycisk Gotowe i przejdź do kolejnego etapu.
W oknie, które się pojawi kliknij “Sprawdź zestaw stron” i następnie “Utwórz zestaw stron”.
- W przedostatnim etapie dodawania znaczników Google wczyta kilka przykładowych stron zgodnych ze wzorcem i poprosi cię o ewentualne poprawki.
Jeśli wszystko jest ok, klikaj przycisk “Dalej”.
- Na końcu kliknij “Gotowe”.
Czas na finalne sprawdzenie oznaczonych danych.
- Kliknij przycisk “Publikuj”, by zakończyć operację.
To wszystko! Dodałeś swoje pierwsze, podstawowe znaczniki Schema.
Jak usunąć stronę z wyników wyszukiwania Google?
Podobnie jak w przypadku danych strukturalnych, musisz kliknąć “Przejdź do starej wersji” w panelu Google Search Console.
Następnie przejdź do zakładki “Indeks Google” i kliknij “Usuwanie adresów URL”.
Kliknij przycisk “Tymczasowo ukryj” i wpisz adres URL, który chcesz usunąć.
Na koniec kliknij “Dalej”.
Jak dodać nowych użytkowników do konta Search Console?
- Przejdź do zakładki Ustawienia.
- Następnie kliknij w “Użytkownicy i uprawnienia”.
- Kliknij przycisk “Dodaj użytkownika”.
- Wpisz jego adres e-mail (z domeny Google) oraz wybierz typ uprawnień.
- Na końcu kliknij “Dodaj”.
To wszystko!
Bonusowa porada – jak sprawdzić w czasie rzeczywistym z jakiego słowa kluczowego wchodzą odbiorcy?
W Google Analytics masz możliwość podejrzenia strony wejścia osoby, która przyszła z organicznych wyników wyszukiwania.
Zrobisz to w prosty sposób – wystarczy, że klikniesz w Pozyskiwanie – Cały ruch i klikniesz w Organic Search. Następnie jako wymiar podstawowy wybierz Strona wejścia.
Voila!
Niestety z uwagi na “chronienie prywatności” nawet jeżeli połączysz konta Analytics z Search Console to tylko niewielką liczbę zapytań zobaczysz w panelu Pozyskiwanie – Cały ruch – Search Console – Zapytania.
PODSUMOWANIE
Google Search Console to świetne narzędzie do SEO.
Nie zastępuje w stu procentach płatnych rozwiązań, ale bardzo dobrze sprawdza się, gdy nie potrzebujesz zaawansowanych raportów i dodatkowych funkcjonalności.
Niestety, raporty nie są dostępne w czasie rzeczywistym. Warto więc patrzeć na wyniki w bardziej szerokiej perspektywie – tygodnia, dwóch tygodni lub miesiąca, by uzyskać ogólny ogląd efektywności działań SEO.
Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?
Sprawdź moje inne artykuły:
- Analityka:
Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik
Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?
Testy A/B – Poradnik dla Początkujących
Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących
Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik
Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?
Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?
Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?
- Social media i Performance Marketing:
Jak z głową zdobyć fanów na Facebooku? 6 płatnych sposobów
Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads
Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics?
Zaawansowana optymalizacja Google Shopping krok po kroku. Zbuduj lejek sprzedażowy!
12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads
Jak zoptymalizować reklamy produktowe w Google Ads? 15 skutecznych porad
Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?
Konwersje i zdarzenia niestandardowe w Facebook Ads – jak dobrze je wdrożyć? Poradnik
- E-biznes:
Serie artykułów:
Promocja Lokalnej Firmy w Internecie
Wielki Poradnik marketingu szeptanego
Artykuły:
Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik
Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik
Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy
Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik
Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik
Bibliografia
https://surfsideppc.com/google-search-console/
https://www.wpbeginner.com/beginners-guide/google-search-console-ultimate-guide/
https://yoast.com/beginners-guide-to-google-search-console/
https://blog.hubspot.com/marketing/google-search-console
https://support.google.com/webmasters/answer/7552505?hl=pl