Nie wiesz od czego zacząć w drodze na instagramowy szczyt? A może chcesz sprawdzić, co do tej pory robisz nie tak?
Instagram stale się rozwija, ale zasady tworzenia profesjonalnego i ciekawego profilu pozostają wciąż te same. Dzisiaj pokażę ci, jak w prosty sposób i za pomocą kilkunastu prostych kroków stworzyć profil na Insta, który dobrze sprzeda Ciebie lub Twoje produkty.
Spis treści
- Zamieść dobre zdjęcie profilowe i ciekawe bio
- Załóż konto biznesowe i przeglądaj regularnie statystyki
- Nie promuj nachalnie swoich produktów lub produktów marek, z którymi współpracujesz
- Używaj Insta Stories
- Używaj influencerów. Z głową.
- Publikuj “user generated content”
- Postuj regularnie i o odpowiedniej godzinie
- Sprawdzaj, ilu followersów zyskałeś
- Wygląd ma znaczenie
- Crossuj się z pasującymi markami
- Sprawdzaj hashtagi, które są na topie
- Korzystaj z możliwości reklamowych Instagrama
- Twoje treści powinny być kreatywne, na czasie i użyteczne
- Nie ograniczaj długości opisów zdjęć
- Angażuj się w podobne treści
- Angażuj się we własne treści
- Naucz się opowiadać historie
- Reklamuj się!
- PODSUMOWANIE
1. Zamieść dobre zdjęcie profilowe i ciekawe bio
Tworzysz najlepsze, ręcznie wykonane świece zapachowe wolne od wszechobecnego glutenu? Uwielbiasz tworzyć flatlay’e serników, które piecze twoja mama? Powiedz ludziom kim jesteś i daj im powód do śledzenia cię.
Wczuj się w myśli swojego odbiorcy – jakie informacje chciałby o tobie uzyskać, zanim zagłębi się w twoje życie osobiste (lub firmowe)?
2. Załóż konto biznesowe i przeglądaj regularnie statystyki
Instagram oferuje obecnie dość ograniczone, ale mimo to ciekawe narzędzie analityczne.
Wystarczy, że dotkniesz w okolicach zdjęcia lub na swoim głównym ekranie profilu specyficzne trzy kreseczki, a zyskasz dostęp do informacji o twoich followersach oraz zasięgach każdego postu.
Dowiesz się także skąd trafili ludzie na twój profil – z karty “odkrywaj”, z hashtagów a może wszyscy to osoby obserwujące cię? Wyciągaj odpowiednie wnioski i testuj nowe rozwiązania.
3. Nie promuj nachalnie swoich produktów lub produktów marek, z którymi współpracujesz
Pokaż swój produkt w akcji. Instagrammerów nie przyciągnie packshot lub zdjęcie zrobione tosterem. Zdjęcia muszą być piękne i skłaniające do kupna, co nie oznacza, że musisz w opisie nachalnie do tego zachęcać.
Wystarczy, że napiszesz, że dany produkt jest lub będzie w sprzedaży i poinformuj, gdzie potencjalni klienci mogą go znaleźć (korzystaj z możliwości dodania linku do bio).
Jeśli na stałe współpracujesz z daną marką to wystarczy delikatne i pasujące do zdjęcia lokowanie produktu, aby ten zaczął być kojarzony z twoją marką osobistą.
4. Używaj Insta Stories
Przyciągają odbiorców na dłużej, wzmacniają autentyzm marki i jeśli stworzysz odpowiednią kreację to potrafią być naprawdę ciekawe wizualnie.
Platforma łącząca marketingowców z influencerami, Klear,opublikowała ciekawą grafikę przedstawiającą, jaki rodzaj treści dominuje w InstaStrories firm z różnych branż:
5. Używaj influencerów. Z głową.
Twój profil ma kilka tysięcy followersów a influencer z twojej branży kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy? Zapłacenie mu za pokazanie twojego produktu to może być bardzo dobry deal, o ile influencer znacznie przewyższa zasięgiem twój profil.
Uważaj jednak na “wrzucaczki” materiałów reklamowych. Ich baza followersów jest niemal bezużyteczna, bo nikt nie zaufa komuś, kto jedyne co robi to dodaje zdjęcie z nowym “darem losu”.
6. Publikuj “user generated content”
Zachęcaj odbiorców do oznaczania własnych zdjęć z twoim produktem charakterystycznym hashtagiem. Może nim być motto firmy lub jej nazwa. W ten sposób osoby zainteresowane twoją marką znajdą powiązane treści a tobie będzie łatwiej wybrać ciekawe zdjęcie do zrepostowania.
Uważnie wybieraj zdjęcia do publikacji – powinny być zgodne z “feelingiem” twojej marki. Dobrym pomysłem będzie także regramowanie osób, które nie posiadają rozbudowanych profili. Taka sytuacja będzie win-win dla obu stron – ty dostaniesz ciekawy content a “dawca” dobre zasięgi i nowych followersów.
7. Postuj regularnie i o odpowiedniej godzinie
Trudno zdefiniować najlepsze godziny na postowanie. Neil Patel sugeruje, aby była to 8 rano oraz 6 wieczorem. W wielu źródłachznajdziesz szereg zupełnie innych porad. Nie daj się zwariować.
Sprawdź własne statystyki i na ich podstawie oceń, kiedy twoi odbiorcy przebywają na Instagramie.
Postuj maksymalnie 1-2 razy dziennie i minimum 7 razy tygodniowo. Zbyt duża liczba zdjęć zdenerwuje twoich odbiorców. Jeśli masz dużo do przekazania – skorzystaj z możliwości dodawania wielu zdjęć w formie karuzeli.
8. Sprawdzaj, ilu followersów zyskałeś
Odpowiednie dane znajdziesz w analityce każdego zdjęcia. Weź pod uwagę, że nie ma sensu porównywać postu z zasięgiem 2000 osób do postu z zasięgiem 10000. Porównuj podobne posty i obserwuj, jaka treść jest ciekawa dla odbiorców
Oczywiście zasięg organiczny również świadczy o tym, czy post “zażarł”. Prostszym, ale płatnym sposobem są narzędzia do analityki Instagrama, takie jak Hootsuite.
Według jednego z raportów, im mniej followersów, tym większe zaangażowanie. Nie panikuj więc, jeśli posiadasz ogromny profil a serduszek pod zdjęciami pojawia się ledwie kilka tysięcy.
9. Wygląd ma znaczenie
Publikuj wyłącznie dobre zdjęcia, korespondujące z wizją twojej marki. Brzydkich fotek nikt nie będzie lajkował i komentował. Zwróć uwagę na kadrowanie zdjęcia – najlepiej aby dobrze wyglądało od razu po jego zrobieniu, bez konieczności ingerencji Photoshopa.
Jeśli robisz zdjęcia smartfonem – pamiętaj, że większość z nich ma tryb kwadratowych zdjęć. Jeśli już musisz używać filtrów, to zawsze korzystaj z tych samych.
Z własnego doświadczenia wiem, że najlepiej sprawdzają się inne narzędzia wbudowane w Instagrama, takie jak na przykład korekta cieni, wyostrzanie, czy zmiana nasycenia.
Wszystkie “ulepszacze” stosuj z umiarem – nikt nie lubi niebieskich zdjęć z kontrastem ustawionym na maksa.
10. Crossuj się z pasującymi markami
Prowadzisz kameralną kawiarnię? Spróbuj zaproponować współpracę producentowi hand made gluten free herbaty.
Oni wypromują ciebie jako ciekawe miejsce do odwiedzenia a ty ich jako firmę zgodną z najnowszymi trendami slow vegan life.
11. Sprawdzaj hashtagi, które są na topie
Jeśli tworzysz treści pasujące do najpopularniejszych hashtagów w danym czasie, wykorzystaj to i “podepnij” się pod popularną frazę. Jeśli nie masz takiego zdjęcia – pomyśl trochę, może wpadniesz na kreatywny pomysł nawiązujący do “hot trend”.
Aby odnaleźć najpopularniejsze hashtagi w Polsce skorzystaj z takich serwisów jak https://www.all-hashtag.com.
Nie przesadzaj z liczbą hashtagów – optymalna liczba to między 8 a 10.
12. Korzystaj z możliwości reklamowych Instagrama
Promuj już istniejące zdjęcia lub twórz nowe reklamy poprzez Menedżera Reklam Facebooka. Do tej pory twoje zdjęcia widziały głównie osoby obserwujące cię.
Teraz masz okazję dotrzeć do dokładnie tych odbiorców, na których ci zależy.
13. Twoje treści powinny być kreatywne, na czasie i użyteczne
Czyli tak, jak w każdym medium społecznościowym. Spróbuj połączyć treści video ze zdjęciami. W pierwszym kwadracie karuzeli umieść film a w pozostałych korespondujące z nim zdjęcia.
Baw się treścią i formą. Zapętlone, intrygujące video zwykle zbierają sporo serduszek.
14. Nie ograniczaj długości opisów zdjęć
Według badań Simply Measured ilość znaków nie przekłada się na stopień zaangażowania odbiorców. Większą wagę ma przekaz, a nie jego długość.
15. Angażuj się w podobne treści
Znajdź osoby, które używają podobnych produktów do twoich i angażuj się w ich treści – komentuj, serduszkuj, obserwuj te osoby. Nie spamuj.
Publikuj maksymalnie 30 komentarzy na godzinę. Istnieje spora szansa, że nie tylko zostaniesz zauważony, ale też zyskasz nowych followersów, dobrze dopasowanych do twojego brandu.
Nie wklejaj wszędzie tego samego, uniwersalnego komentarza.
Bądź sobą – poświęcisz na komentowanie więcej czasu, ale nikt nie uzna cię za bota albo spamera.
16. Angażuj się we własne treści
Odpowiadaj na komentarze, zachęcaj do interakcji. Nie bądź zbyt nachalny – nie ma sensu odpowiadać emotikonowym uśmieszkiem pod każdym komentarzem.
17. Naucz się opowiadać historie
Powiedz odbiorcom, dlaczego postanowiłeś założyć konto na Instagramie. Pokazuj, jak bardzo pasjonujesz się modą, sportem, zdrowym stylem życia.
Używaj obrazowego języka emocji. Wykorzystuj język własnej marki lub stwórz go. Najwyższa pora.
18. Reklamuj się!
Instagram, podobnie jak Facebook, zaczyna ciąć organiczne zasięgi. Na szczęście możesz promować swój profil na Insta poprzez płatną reklamę – za pomocą aplikacji mobilnej lub Menedżera reklam.
Rozbudowany poradnik, jak wybić się (płatnie) na Instagramie znajdziesz tutaj:
Jak zdobyć followersów na Instagramie? Jak się wypromować? Poradnik reklamowy
PODSUMOWANIE
Droga do profesjonalnego profilu na Instagramie to nie sprint, lecz maraton. Stopniowo wdrażaj zmiany zmierzające do tego, by swoimi działaniami w tym medium zaspokajać potrzeby twoich fanów. Jeśli jesteś influencerem – dobieraj mądrze partnerów biznesowych i włóż nieco wysiłku w ciekawe pokazanie promowanej marki.
Jeśli chcesz rozwijać profil firmowy – dostosuj go do swojej persony i konsekwentnie trzymaj się ustalonego planu.
Regularnie sprawdzaj statystyki i wyciągaj wnioski.
Z biegiem czasu nauczysz się, jak instynktownie publikować wartościowe treści, które zaprocentują w przyszłości.
Dowiedz się także więcej o Facebook Ads – sprawdź moje artykuły:
- Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?
- 12 pomysłów na bardzo dokładne targetowanie w Facebook i Google Ads
- Dlaczego Facebook liczy konwersje inaczej niż Google Analytics?
- 12 błędów, które popełniasz tworząc reklamy Facebook Ads
- Jak zoptymalizować reklamy Facebook Ads? Kompleksowy poradnik
- Jak z głową zdobyć fanów na Facebooku? 6 płatnych sposobów
- Facebookowe Q&A
- Zdarzenia i konwersje niestandardowe w Facebook Ads – Poradnik
- Jak stworzyć raport fanpage’a na Facebooku w Google Data Studio? Gotowy szablon!
- Jak stworzyć raport Facebook Ads w Google Data Studio? Gotowe szablony!
- Jak analizować reklamy na Facebooku i mierzyć ich skuteczność? Poradnik krok po kroku
Bibliografia
https://neilpatel.com/blog/instagram-marketing-tips/
https://www.socialmediaexaminer.com/13-instagram-marketing-tips-from-the-experts/
https://blog.bufferapp.com/instagram-marketing-tips-studies
https://www.lyfemarketing.com/blog/instagram-marketing-tips/
https://blog.wishpond.com/post/59612395517/52-tips-how-to-market-on-instagram
https://mention.com/blog/instagram-marketing-tips-for-business/
https://selfstartr.com/instagram-marketing-tips-ecommerce/