fbpx

24 września 2019

Czas czytania: 12 min.

Targetowanie w Google Ads pomoże ci dotrzeć do odpowiednich osób w odpowiednim czasie.

Podobnie jak w przypadku targetowania w Facebook Ads, do wyboru masz mnóstwo możliwości, które warto przetestować!

Do dzieła!

 

 

 

 

1. Zaangażowani odwiedzający

 

Twoją stronę nie zawsze odwiedzają osoby naprawdę zainteresowane produktem.

Może się tak zdarzyć, że twoja reklama zostanie kliknięta przypadkowo, reklamowany produkt akurat nie spodoba się odbiorcy albo po prostu ktoś jeszcze nie jest gotowy do bliższego poznania twojej marki.

 

Jak oddzielić ziarno od plew? Facebook Ads oraz Google Ads oferują proste i szybkie sposoby na wyłuskanie z odwiedzających stronę tych najbardziej wartościowych dla Ciebie.

 

Oto kilka przykładów:

 

a) Czas na stronie

 

W Google Ads możesz zaimportować odpowiedni segment z Google Analytics.

targetowanie Google Ads

 

 

b) Częstotliwość odwiedzin strony

 

W Google Ads po raz kolejny używamy opcji importu konkretnego segmentu z Google Analytics.

 

targetowanie Google Ads

 

 

 

 

c) Odwiedziny (sesje) w danym przedziale czasowym

 

Niestety ta opcja dostępna jest tylko w Google Ads, za pomocą segmentów z Google Analytics (screen 1) oraz poprzez tworzenie nowej grupy odbiorców w Google Ads (screen 2).

 

targetowanie Google Ads

targetowanie Google Ads

 

 

2. Mikrokonwersje – czyli już prawie klienci

 

Działania wykonane na stronie możesz bardzo precyzyjnie mierzyć, jeśli utworzysz odpowiednie eventy (zdarzenia) w Google Tag Managerze.

Następnie wystarczy, że utworzysz cel i grupę odbiorców w Google Analytics, a Google Ads automatycznie ją zaimportuje.

 

Odnotować możesz m.in:

  • zapisy do newslettera
  • wysłanie formularza
  • kliknięcia w banery promocyjne
  • kliknięcia w dowolne buttony na stronie
  • dotarcie odpowiednio głęboko na stronie (scrollowanie do określonego procentu strony)

 

Jak utworzyć zdarzenie w GTM?

 

  1. Wejdź na stronę https://tagmanager.google.com, przejdź przez narzędzie konfiguracyjne i zainstaluj kod GTM na swojej stronie.
  2. Dodaj nowy tag. GTM tworzenie zdarzenia
  3. Ustaw typ śledzenia jako „Zdarzenie” i określ nazwę kategorii, etykiety i działania zdarzenia. W moim przypadku skorzystałam z wbudowanych zmiennych.GTM tworzenie zdarzeniaGTM tworzenie zdarzenia
  4. Zaznacz, z którego identyfikatora śledzenia (Google Analytics) chcesz skorzystać lub włącz zastępowanie tagów i wklej identyfikator ręcznie.
  5. Zjedź na dół ekranu i dodaj nową Regułę.
  6. Skorzystaj z typu, który będzie odpowiedni dla konkretnego typu zdarzenia. W przypadku kliknięcia w element wybierz „Kliknięcie – tylko linki”.
  7. Wybierz, kliknięcie których linków będzie wywoływać zdarzenie. W poniższych przykładach są to Click URL (z numerem telefonu oraz adresem e-mail) oraz Page URL z główną częścią adresu strony www.GTM tworzenie zdarzeniaGTM tworzenie zdarzenia
  8. Jeżeli chcesz śledzić przesyłanie formularza, to sprawdź jaką klasę zawiera kontener, w którym się on znajduje. W przypadku Contact Form 7 jest to „wpcf7-form”. Następnie jako wyzwalacz zdarzenia dodaj „Form Classes” oraz Page URL (to drugie tak na wszelki wypadek).GTM tworzenie zdarzeniaGTM tworzenie zdarzenia
  9. Przetestuj działanie tagów, klikając w „Podgląd” i następnie wejdź na swoją stronę www.

GTM tworzenie zdarzenia

 

 

 

Jak dodać cel w Google Analytics?

  1. W GA wejdź w zakładkę Konwersje – Cele.
  2. Kliknij w przycisk „Wyznacz cele”.Dodawanie Celu w Google Analytics
  3. Na kolejnym ekranie kliknij przycisk „+Cel”.Dodawanie Celu w Google Analytics
  4. W konfiguracji zaznacz szablon celu jako „Niestandardowy” i kliknij „Dalej”.
  5. Podaj nazwę celu oraz określ jego typ jako „Zdarzenie” i kliknij „Dalej”.
  6. W kategorii, etykiecie i działaniu zdarzenia wpisz te same wartości, jak w przypadku konfiguracji GTM.
  7. Kliknij „Zweryfikuj ten cel”, aby sprawdzić, czy prawidłowo go skonfigurowałeś. Jeżeli dodałeś zdarzenie w GTM chwilę temu, to GA nie będzie mieć jeszcze wystarczających danych do testu.
  8. Kliknij „Zapisz”.

 

Jak dodać grupę odbiorców w GA?

Aby móc targetować osoby, które zrealizowały określony cel musisz najpierw utworzyć odpowiednią grupę odbiorców.

  1. W ustawieniach usługi GA wybierz „Definicje list odbiorców” – „Odbiorcy”.
    listy odbiorców google analytics
  2. Jeżeli po raz pierwszy tworzysz listę odbiorców, to pozwól Google Analytics na utworzenie i włączenie automatycznej grupy „Wszyscy użytkownicy”.
    listy odbiorców google analytics
  3. Kliknij „+Nowi odbiorcy”.
    listy odbiorców google analytics
  4. Kliknij „Utwórz nowych”.
    listy odbiorców google analytics
  5. Wybierz zakładkę „Warunki” i zacznij wpisywać nazwę celu, klikając pierwszy przycisk. Uważaj, aby wybrać nazwę celu z dopiskiem „Realizacje celu”.
    listy odbiorców google analytics
  6. Kliknij „Zastosuj”.
  7. Nazwij listę odbiorców i kliknij „Dalsze kroki”.
  8. Wybierz konta docelowe odbiorców, czyli swoje konto GA oraz Google Ads.
  9. Kliknij „Opublikuj”.

listy odbiorców google analytics

 

 

Jak zaimportować listę odbiorców do Google Ads?

Nadszedł wreszcie czas na targetowanie w Google Ads!

Na szczęście jeżeli masz połączone konto GA z Google Ads, to nie musisz nic robić. Google Ads automatycznie zaimportuje nową listę odbiorców.

 

 

 

3. Kupujący i inni konwertujący w skali makro

 

Remarketing to jeden z najprostszych, najskuteczniejszych i najpopularniejszych sposobów na pozyskanie klientów.

Jeśli masz odpowiednio dużo odwiedzających w skali miesiąca (min. 10 000), to możesz zawęzić liczbę kupujących tylko do tych, którzy odwiedzili konkretne podstrony twojego serwisu.

W Google Ads zaimportuj listę odbiorców utworzoną na bazie segmentu w Google Analytics.

 

segmenty lista odbiorców analytics

 

 

 

 

4. Odwiedzający landing lub konkretną stronę www

 

Do dokładnego targetowania potrzebujesz dokładnych danych.

Zanim przekierujesz odbiorcę na konkretną stronę internetową, musisz zastanowić się, czy chcesz aby landing odwiedzała tylko starannie wyselekcjonowana grupa, czy każdy, kto kliknie w odpowiedni link na stronie.

W tym pierwszym przypadku potrzebujesz unikalnego adresu URL landing page, który dostępny będzie wyłącznie poprzez twoją reklamę.

 

Możesz zrobić to na dwa sposoby: bardziej tradycyjny lub znacznie prostszy, ale dość nietypowy.

 

Sposób tradycyjny: zduplikuj istniejący landing page (lub stworzyć unikatowy specjalnie na potrzeby danej kampanii) i nadaj mu inny adres URL.

 

Sposób nietypowy: przekieruj odbiorców reklamy na stronę, której URL ma doczepiony znacznik UTM.

 

Oba sposoby mają takie samo zastosowanie w reklamach remarketingowych: wybieramy unikatową część adresu URL i w ten sposób docieramy do osób, które kliknęły tę konkretną reklamę.

W pierwszym przypadku będzie to unikalna część adresu URL,a w drugim jeden z elementów znacznika UTM, np. “campaign”.

 

targetowanie google po url

 

targetowanie google po url

 

 

 

5. Odwiedzający z konkretnych urządzeń

 

Sprzedajesz oprogramowanie pod system Windows? A może chcesz dotrzeć do osób, które w danym momencie znajdują się blisko twojej firmy?

Targetowanie po urządzeniu pomoże Ci dotrzeć do osób, które korzystają z konkretnego typu sprzętu: komputera, smartfona lub tabletu.

 

W Google Ads posłuż się stworzonym wcześniej segmentem (i utworzoną na jego bazie listą odbiorców) w Google Analytics lub skorzystaj z targetowania wg Lokalizacji i modyfikacji stawek na komputerach/mobile.

 

Ten rodzaj targetowania możesz wykorzystać do spersonalizowania przekazu, np. poprzez rozszerzenia “tylko połączenie”.

 

Poniżej znajdziesz kilka innych przykładów wykorzystania tego sposobu targetowania:

  • Urządzenia Apple – reklama serwisu informacyjnego opisującego tylko urządzenia tej firmy
  • Tylko komputery – zachęta do odwiedzin designerskiej strony z wieloma animacjami i “ficzerami”
  • Osoby korzystające z najnowszego sprzętu – reklama produktów premium
  • Konkretna lokalizacja + ruch z mobile – osoby, które w danej chwili znajdują się nawet zaledwie 1 km od lokalizacji twojego sklepu/restauracji/zakładu
  • Konkretny model przeglądarki – reklama nowego rozszerzenia lub apki dostępnej np. poprzez sklep Chrome

 

ga google targetowanie reklam

 

 

6. Ścisłe zainteresowania

 

Zawężanie zainteresowań może się przydać, kiedy chcesz dotrzeć do grupy odbiorców, która posiada kilka cech charakterystycznych, na przykład:

  • Odbiorca odwiedził konkretne strony w ściśle określonej sekwencji
  • Odbiorca dokonał konwersji wchodząc na stronę z konkretnego źródła, np. wyników organicznych
  • Odbiorca ma określone cechy demograficzne – np. płeć, wiek, lokalizację

By remarketować tego typu odbiorców musisz utworzyć ich segmenty w Google Analytics i następnie stworzyć listę odbiorców.

Natomiast jeśli zależy ci na ruchu „zimnym”, to zawęź targetowanie w momencie tworzenia kampanii w Google Ads.

 

W Google Ads zawężasz (tylko w sieci reklamowej i kampanii wideo) poprzez wybór konkretnej grupy odbiorców oraz dołączenie kolejnego sposobu umiejscowienia, np. po miejscach docelowych, słowach kluczowych lub tematach.

Możesz również pokusić się o bardziej zaawansowaną opcję – tworzysz w Google Analytics segment i listę osób, które wyświetliły konkretne strony internetowe a następnie zawężasz tę grupę odbiorców o tematy/umiejscowienia/słowa.

Takie rozwiązanie jednak może być nieskuteczne, jeśli nieprawidłowo wyestymujesz, jak zachowuje się na twojej stronie grupa odbiorców, do której chcesz dotrzeć.

 

ga google zawężanie reklam zainteresowania

 

 

 

7. Osoby, które zobaczyły konkretnych kilka stron i nie skonwertowały

 

Ten sposób może być szczególnie przydatny, jeśli twój produkt posiada kilka wersji do wyboru. Mogą się one różnić kolorem, technikaliami, wzorem, rozmiarem itp.

Potencjalny klient może nie wiedzieć, który produkt wybrać i z tego powodu porzuca koszyk lub po prostu wychodzi z witryny.

Dzięki targetowaniu po konkretnych kilku stronach oraz wykluczeniu konwersji zakupu możesz dotrzeć do nich z poradnikiem lub z zachęceniem do kontaktu z supportem, który pomoże wybrać odpowiedni model.

 

Najpierw musisz utworzyć odpowiedni segment w Google Analytics – bazujący na dodaniu konkretnego produktu do koszyka. Następnie stwórz z niego listę odbiorców.

Na koniec w Google Ads, wybierz kampanię remarketingową i w zakładce Odbiorcy dodaj utworzoną grupę odbiorców.

W wykluczeniach dodaj grupę, która w tym samym okresie czasu dokonała zakupu (oczywiście wcześniej musisz mieć stworzoną taką grupę odbiorców).

ga google targetowanie reklam

 

 

 

8. Podobni odbiorcy + zainteresowania

 

Funkcja tworzenia podobnych odbiorców w Google Ads to świetne narzędzie dotarcia do nowych potencjalnych klientów.

Nie musisz zastanawiać się, czym interesują się twoi odbiorcy – algorytmy same dotrą do osób podobnych do tych, którzy skonwertowali na twojej stronie lub byli na niej aktywni.

 

Grupy podobnych odbiorców tworzą się automatycznie na bazie utworzonych w Google Ads lub zaimportowanych z Google Analytics grup odbiorców.

Lista remarketingowa, z której tworzona jest grupa musi liczyć minimum 100 osób.

Więcej o podobnych grupach odbiorców przeczytasz tutaj (sieć reklamowa) oraz tutaj (sieć wyszukiwania).

 

Grupy podobnych odbiorców warto łączyć z konkretnymi zainteresowaniami, jeśli obawiasz się, że jest zbyt szeroka.

W Google Ads niestety podobnych odbiorców (którzy tworzą się automatycznie po utworzeniu grupy odbiorców) możesz zawęzić jedynie poprzez dodanie konkretnych stron w Umiejscowieniach, słów kluczowych w Słowa kluczowe lub tematów stron w zakładce Tematy (tylko kampanie w sieci reklamowej oraz wideo).

 

 

 

9. Ekspaci

 

Uruchamiasz kampanię promocyjną dla biura podróży?

A może prowadzisz mały sklepik z polską żywnością?
Osoby, które obecnie mieszkają za granicą, ale często wracają do rodzinnego kraju to świetny target dla tego typu usług.

Dzięki wyboru Ekspatów możesz dotrzeć do osób, które są ekspatami z różnych krajów świata.

W Facebook Ads funkcja ta jest ogólnodostępna i łatwa do implementacji.

W Google Ads takie osoby również można znaleźć, ale jest to znacznie trudniejsze i mniej precyzyjne.

W opcjach lokalizacji możesz wybrać interesujący Cię kraj zamieszkania takiej osoby, a w opcjach języka określasz, jaki język wyszukiwarki ma ustawiony.

 

Inną opcją jest stary dobry research – znajdź strony, które odwiedzają obcokrajowcy mieszkający w danym kraju (np. strony rosyjskojęzyczne) i ustaw targetowanie reklam na te konkretne umiejscowienia plus lokalizację na kraj, w którym dana osoba obecnie mieszka

 

ga google targetowanie ekspaci

 

 

 

 

10. Osoby zainteresowane tanimi/drogimi produktami

 

Jeżeli w ramach swoich usług lub sklepu internetowego oferujesz produkty w różnym przedziale cenowym może zależeć Ci na segmentacji odwiedzających pod kątem zainteresowania drogimi lub tanimi produktami.

 

W przypadku usług odnalezienie takich osób jest bardzo proste – wystarczy targetować osoby, które odwiedziły konkretną zakładkę strony.

 

Posiadacze sklepów internetowych nie mogą posiłkować się takim rozwiązaniem, dlatego zarówno Facebook, jak i Google umożliwiają stworzenie osobnych podgrup produktów.

 

W pierwszej kolejności musisz stworzyć plik danych ze wszystkimi produktami, który zaimportujesz do Google Merchant Center.

Następnie musisz wybrać konkretny plik danych. Stwórz nową regułę, która wyciągnie odpowiednie dane z twojego pliku.

W momencie tworzenia reklamy wybierz plik danych oraz utworzoną regułę.

 

Pamiętaj, że ten typ targetowania zadziała tylko w przypadku standardowej kampanii produktowej.

 

ga google targetowanie produkty

ga google targetowanie produkty

 

 

 

 

11. Osoby wydające dużo/mało

 

W przypadku Google Ads potrzebujemy stworzyć segment (i na jego bazie listę odbiorców) w Google Analytics, który zawiera interesujący nas Przychód na usera.

Pamiętaj, że ta funkcja jest dostępna tylko, jeśli masz poprawnie skonfigurowane Rozszerzone e-commerce.

 

google ga targetowanie wg przychodu

 

 

 

 

12. Porada bonusowa – umiejętne wykluczanie

 

Dokładne targetowanie poza poznaniem grupy potencjalnych klientów powinno zawierać również sporo wykluczeń, które możesz stosować zarówno w Facebook Ads, jak i Google Ads.

 

Poniżej znajdziesz kilka praktycznych przykładów, kiedy wykluczenia mogą się przydać:

 

  • Akcja promocyjna trwająca dłużej niż 4-5 dni
    Jeżeli uruchamiasz kampanię, która trwa tydzień i więcej, możesz pokusić się o wykluczenie osób, które kupiły w przeciągu ostatnich 2-3 dni.

W ten sposób nie będziesz docierać z przekazem do osób, które najprawdopodobniej już skorzystały w promocji.

Oczywiście wykluczenie musisz dodać tyle samo dni po starcie kampanii, czyli w tym przypadku 2-3 dni.

Nie powinieneś dodawać wykluczeń kilka dni przed końcem akcji promocyjnej – Facebook/Google nie zdąży zoptymalizować takiej reklamy, więc twoja ręczna optymalizacja może wtedy nie zadziałać, a wręcz pogorszyć wynik reklamy.

 

  • Dokładna analityka reklamy
    Jeśli koniecznie chcesz dowiedzieć się, która grupa odbiorców reaguje najlepiej na twoją reklamę, stosuj wzajemnie wykluczanie grup.

Przykładowo, tworzysz w ramach kampanii 2 grupy reklam. W pierwszej targetujesz wszystkich odwiedzających, a w drugiej tylko osoby kupujące w twoim sklepie.

Aby dowiedzieć się na 100%, która grupa lepiej performuje, wyklucz z grupy fanów osoby kupujące w sklepie i vice versa.

 

W Google Ads Twoje reklamy mogą ze sobą konkurować, jeżeli grupy odbiorców się pokrywają, więc w przypadku tej platformy obowiązkowo stosuj wykluczenia.

 

ga google targetowanie reklam

 

 

 

 

PODSUMOWANIE

 

Przed utworzeniem każdej kampanii reklamowej przede wszystkim zastanów się, co w tym konkretnym momencie myśli i czuje twój potencjalny klient.

Jeżeli porzucił koszyk, to dlaczego? Jak możesz go nakłonić do dokonania zakupu?

Czy posiadasz inną akcję, którą możesz połączyć z jego zakupem?

 

Dopiero, gdy zbierzesz dane dotyczące twojego targetu, możesz wybrać sposób, w jaki oddzielisz idealnego klienta od pozostałych odbiorców.

 

Część technik może wydawać Ci się bardzo skomplikowana, ale warto je wypróbować i testować.

Dzięki dokładnemu targetowaniu zwiększysz trafność swoich reklam i bardziej skutecznie zachęcisz klientów do dokonania konwersji.

Czas poświęcony na analizę odpłaci ci się niższym kosztem konwersji i wyższym ROI.

 

 

 


Przeczytaj moje poradniki o Google Ads:

 

I Facebook Ads:

 

Dowiedz się więcej o analityce internetowej:


 

Bibliografia

Ten tekst powstał na podstawie mojej wiedzy i doświadczenia oraz 10 rzetelnych źródeł, z których najważniejsze (i najciekawsze) to:

https://www.google.pl/amp/s/www.searchenginejournal.com/advanced-adwords-audience-targeting-tactics/232711/amp/
https://www.google.pl/amp/s/neilpatel.com/blog/facebook-ads-targeting/amp/
https://connectio.io/25-facebook-ads-targeting-ideas/
https://adespresso.com/guides/facebook-ads-optimization/targeting/
https://mwmstudioz.com/facebook-ad-targeting-techniques/
https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/01/28/facebook-ad-targeting



Ocena artykułu:
[Głosów:0    Średnia:0/5]



Dodaj komentarz



me

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Pytania?

Skontaktuj się ze mną

Kontakt

Masz pytania, propozycje, prośby? :)

Pisz do mnie na mój adres email lub wypełnij formularz kontaktowy obok.

chrzn-logo-poziome-2019-black-mobile

Copyright 2018 charzynska.pl ©
All Rights Reserved