fbpx

#10 Facebookowe Q&A – jak ustalić wielkość budżetu reklamowego?

27 sierpnia 2019

Czas czytania: 7 min.

Nie wiesz jak ustalić wielkość budżetu na reklamy Facebook Ads? A może zastanawiasz się, dlaczego remarketing nie działa jak powinien? W dzisiejszym Q&A poznasz odpowiedzi na kilkanaście najciekawszych pytań zadanych w facebookowych grupach marketingowych!

Pytania zebrałam z grup Tygrysy Socialu i Facebook Ad Buyers.

 

 

 

Budżet dzienny czy miesięczny kampanii? Który jest lepszy w reklamach Facebook Ads?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

To zależy :). Od czego? Już wyjaśniam.

Budżet miesięczny oraz dzienny możesz stosować w dowolnej kampanii Facebook Ads, ale musisz wziąć pod uwagę kilka ważnych kwestii:

  • budżet miesięczny trudniej się skaluje – Facebook stara się rozłożyć go na wszystkie dni trwania kampanii, ale nie robi tego tak równomiernie jak w przypadku budżetu dziennego. Jeśli więc potrzebujesz dokładnych danych dziennych, to wybierz budżet dzienny.
  • budżet dzienny łatwo się przedłuża na kolejny okres rozliczeniowy – jeżeli jeszcze nie wiesz, czy dana kampania dalej będzie aktywna w kolejnym miesiącu, to wybierz budżet dzienny. Wystarczy wtedy, że zmienisz datę zakończenia kampanii, zamiast gwałtownie zwiększać budżet całkowity.
  • z punktu powyżej wynika jeszcze 1 ważna rzecz: jeżeli nagle zwiększysz dwukrotnie budżet całkowity, to Facebook od nowa zacznie optymalizować kampanię, niwecząc cały wysiłek optymalizacyjny.

Podsumowując więc – budżet całkowity ustaw dla kampanii, która ma z góry wiadomą datę zakończenia i nie ma szans, by w trakcie jej trwania zwiększyć budżet.

Budżet dzienny idealnie sprawuje się w przypadku kampanii stałych (np. na polubienia, zapis od newslettera, czy remarketing) oraz takich, które chcesz skalować w trakcie ich trwania.

 

 

Jak ustalić wielkość budżetu reklamowego Facebook Ads?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Bierz do ręki ołówek i notatnik albo otwórz Excela, bo czeka Cię sporo liczenia!
Ustalenie budżetu reklamowego to prosta, ale dość żmudna praca.

Zanim zaczniesz liczyć musisz zebrać niezbędne dane.

A są nimi (w przypadku ecommerce):

  • średnia marża na produktach
  • średnia wartość koszyka
  • ilość konwersji w skali miesiąca (zakupy, dodania do koszyka, checkout itp.)
  • zadowalająca cię ilość zakupów miesięcznie z reklam

Przyjmij, że 1% klikających w reklamę dokona zakupu w sklepie. To średnia rynkowa, którą zweryfikujesz później, na przykładzie własnych doświadczeń.

Dla uproszczenia przyjmijmy, że VAT na wszystkie produkty wynosi u Ciebie 23%. Musisz go odliczyć, gdyż pieniądze na Facebook Ads wydajesz w kwocie netto, a nie brutto. Natomiast za każdy zakup otrzymujesz kwotę brutto.

 

Następnie podstaw swoje dane do wzoru, aby obliczyć maksymalny średni koszt/zakup, na jaki możesz sobie pozwolić:

 

[marża] * ([wartość koszyka]/1.23)

 

Przykładowo – masz 50% średniej marży a koszyk w twoim sklepie średnio jest wart 100 zł:

0,5 * (100/1.23) = 40.65 zł

Tyle wynosi twój czysty zysk, a więc taki powinien być maksymalny koszt pozyskania każdego klienta z reklam, abyś wyszedł na 0.

 

Czas na finalne obliczenie, jakiego budżetu potrzebujesz. Skorzystaj z poniższego wzoru:

 

[max koszt/zakup] * [ilość zakupów z reklam]

 

Jeśli więc oczekujesz 100 zakupów z reklam miesięcznie, to zgodnie z powyższym przykładem potrzebujesz 4065 zł/miesiąc na reklamy Facebook Ads.

Następnie przeprowadź kampanię testową, trwającą miesiąc (najlepiej na Ruch lub Konwesje). Żaden specjalista Facebook Ads nie powie Ci, ile zakupów pozyskasz w skali miesiąca. Te dane są zależne od ogromnej liczby zmiennych, takich jak wielkość konkurencji, grupa odbiorców, UX twojego sklepu, problemy techniczne w sklepie itd.

Pierwsza kampania da ci więc ogólny ogląd, jaki jest średni koszt/zakup.

Gdy już wiesz, ile wynosi u Ciebie, możesz ponownie ustalić właściwy budżet reklamowy lub pozostawić obecny, lecz z uwzględnieniem, ile realnie możesz pozyskać klientów za określoną kwotę.

Na koniec bardzo ważna uwaga: dane o konwersjach potrzebne są ci do oszacowania, jakiego celu reklamowego użyć.

Jeżeli twój sklep dopiero raczkuje, a liczba konwersji dowolnego typu (np. dodania do koszyka, checkoutu, zakupów) jest mniejsza, niż 50 na tydzień (każdy typ licz osobno), to kieruj reklamy na Ruch.

Facebook ma jeszcze zbyt mało danych, aby efektywnie optymalizować na konwersje.

Natomiast, jeżeli pozyskujesz 50 i więcej dowolnych konwersji, to ustaw cel reklam na właśnie tę konwersję.

W przypadku usług obliczenia przedstawiają się podobnie, lecz dużo trudniej ocenić, który klient został pozyskany z reklam (chyba, że masz zaimplementowane konwersje niestandardowe).

 

 

Jak sprawdzić które produkty dodają do koszyka użytkownicy z reklam Facebook Ads?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Niestety obecnie nie ma takiej możliwości w raportach Facebook Ads.
Jedynym sposobem na sprawdzenie jest zajrzenie do raportów Google Analytics.

Weź jednak pod uwagę, że nawet 60-80% ruchu z reklam może być błędnie interpretowane przez GA. Wynika to z wielu czynników, o których napisałam w tym rozbudowanym poradniku.

Natomiast jeżeli zależy ci tylko na danych poglądowych, to utwórz raport niestandardowy wg poniższych wytycznych:

 

 

 

W moim przypadku kampanie z Facebook Ads rozpoczynają się od “FB_”, więc ten ciąg znaków umieściłam w filtrowaniu kampanii.

Jeśli chcesz pozyskać dane z konkretnej kampanii, to wpisz jej całą nazwę, zamiast tylko części.

Jeżeli potrzebujesz wyrażeń regularnych, to więcej o nich dowiesz się z tego artykułu pomocy Google.

 

 

Dlaczego reklamy remarketingowe nie działają jak powinny?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Powodów, dlaczego najbardziej efektywne kampanie nie działają jak powinny może być wiele.

Sprawdź więc, czy nie popełniasz takich błędów jak:

  • nieciekawa grafika – to ona przykuwa jako pierwsza wzrok odbiorcy
  • grafika niepasująca do treści – jeżeli sprzedajesz napoje energetyczne, a na grafice umieszczasz znany mem, to raczej nie trafisz do odpowiedniej grupy odbiorców
  • kiepskie copy – tekst jest równie ważny, co obraz. Zastanów się, co motywuje do dokonania zakupu, gdy odbiorca zna już sklep. Zniżka na kolejne zakupy, gratis a może po prostu przypomnienie o produktach w koszyku?
  • zbyt wąska grupa odbiorców – jeżeli twoja grupa liczy mniej, niż 1000 to jest zbyt mała, aby Facebook mógł efektywnie kierować do niej reklamy remarketingowe
  • zbyt szeroka grupa odbiorców – to, że ktoś odwiedził twój sklep online nie oznacza, że ma ochotę coś w nim kupić. Jeśli więc masz odpowiednio duży ruch, to remarketuj osoby, które wykonały określone działanie.

Mój obszerny poradnik remarketingu w Facebook Ads znajdziesz w Bazie Wiedzy od Social Tigers, klikając w ten link.
.

 

Czy lepiej założyć osobne fanpage dla kilku firm oferujących podobne produkty?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Przede wszystkim zastanów się, czy obie firmy na pewno posiadają identyczne grupy odbiorców.

Najczęściej jest tak, że może ci się wydawać, że krem kremowi równy, a każdy nastolatek ma te same potrzeby.
Tymczasem w rzeczywistości odbiorca produktu A ma zupełnie inne oczekiwania niż klient produktu B. Chociażby ze względu na demografię, zainteresowania, czy status majątkowy.

Po drugie pomyśl, czy dystrybutor jest rozpoznawalny – jeśli nie, to nie ma sensu marnować potencjału marek, tworząc zbiorczy fanpage.

 

 

Dlaczego w grupie niestandardowych odbiorców mam mniej osób niż według danych z GA?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Dla Google Analytics jeżeli przeglądasz stronę z 3 różnych urządzeń to jesteś 3 różnymi osobami (o ile oczywiście nie jesteś zalogowany na konto Google, ale większość osób nie jest).

Natomiast FB szuka po zalogowanych do Facebooka lub poprzez ciasteczka.

Stąd mogą się brać takie różnice.

 

 

Czy da się w Facebook Ads sprawdzić liczbę konwersji po kliknięciu i po wyświetleniu?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Da się. Wystarczy, że zmienisz sposób wyświetlania kolumn w Menedżerze Reklam.

Kliknij opcję “Kolumny” i następnie “Dostosuj kolumny”.

U dołu po prawej stronie znajdziesz link “Porównanie przedziałów czasowych”. Kliknij w niego i wybierz modele atrybucji, które chcesz porównać.

Sprawdź, czy w kolumnach na pewno znajdują się dane o zakupach.

Na koniec kliknij “Zastosuj”.

 

 

Czy zawsze muszę duplikować zestaw reklam przy podniesieniu budżetu reklamowego?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

Nie zawsze. Jeżeli nie zwiększasz budżetu o więcej, niż 30%, możesz bez problemu skalować kampanię bez duplikowania jej lub zestawu reklam.

Natomiast w przypadku dużych zmian w budżecie, zmianie copy czy grafik lepiej zduplikować reklamy, ponieważ i tak Facebook rozpocznie optymalizację od nowa.

 

 

Jak zmniejszyć CPC i CPM w reklamach na konwersję?

Oryginalne pytanie znajdziesz tutaj.

 

CPM w reklamach na konwersję ma marginalne znaczenie. Facebook Ads posiada cel kampanii reklamowej, który musisz wybrać w momencie jej tworzenia.
Celując w osoby, które są skłonne dokonać wybranej przez ciebie konwersji, Facebook ma znacznie mniejszą pulę osób do wyboru, niż w przypadku bardzo ogólnej kampanii z celem Zasięg.
Oznacza to, że tego typu osoby są droższe w dotarciu, ale jednocześnie istnieje wielokrotnie większa szansa, że wykonają konwersję.

Skup się więc na innych wskaźnikach, takich jak ROAS czy koszt/zakupów. Są dużo ważniejsze, niż CPM.

CPC również nie odgrywa dużej roli w kampaniach tego typu, o ile utrzymujesz zadowalający cię ROAS.

Na koszt kliknięcia główny wpływ ma CTR, czyli częstotliwość kliknięć w link. Aby go poprawić musisz popracować nad copy, grafiką i nagłówkami, aby bardziej zachęcały do zapoznania się z ofertą.

 

 

 


Nie znalazłeś odpowiedzi na trapiące cię pytanie? Sprawdź poprzednie odcinki mojego Q&A:

 

Lub przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

I poradnik dotyczący Instagrama:

 

Możesz również napisać do mnie maila na adres [email protected], w temacie wiadomości wpisując „pytanie do Q&A” 🙂


 

 

Ocena artykułu:
[Głosów:0    Średnia:0/5]



Dodaj komentarz



me

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od kilku lat zajmuję się szeroko rozumianym marketingiem. Chętnie poprowadzę dla Ciebie reklamy na Facebooku - specjalizuję się w branży e-commerce :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Pytania?

Skontaktuj się ze mną

Kontakt

Masz pytania, propozycje, prośby? :)

Pisz do mnie na mój adres email lub wypełnij formularz kontaktowy obok.

chrzn-logo-poziome-2019-black-mobile

Copyright 2018 charzynska.pl ©
All Rights Reserved