Czy rok 2019 to rok mobile? W jaki sposób zoptymalizować stronę www, by szybko wczytywała się na urządzeniach mobilnych? Dzisiaj poznasz proste i skuteczne porady!
Trend korzystania z internetu głównie na urządzeniach mobilnych zatacza coraz szersze kręgi. Już teraz w przypadku wielu sklepów online oraz blogów użytkownicy nie tylko przeglądają treści, ale i dokonują zakupu właśnie na telefonach i tabletach.
Rok 2019 to ostatni dzwonek na dostosowanie twojej strony do urządzeń mobilnych. I nie mam tu na myśli responsywnego szablonu, który jest standardem od lat. Nawet w darmowych template’ach.
Prawdziwie mobilna strona to taka, która ładuje się w mniej, niż 5 sekund na wolnym mobilnym internecie, a nie superszybkiej sieci Wi-Fi.
Google od dawna to wszystko wie. Dlatego poza kilkoma świetnymi narzędziami do sprawdzania prędkości strony, przygotował świetny i darmowy kurs online. Możesz do niego dołączyć klikając w ten link lub po prostu przeczytaj do końca ten poradnik.
Oparłam jego szkielet o właśnie niego i dorzuciłam sporo szczegółów z innych źródeł i własnego doświadczenia.
Dlaczego odwiedziny z urządzeń mobilnych są ważne?
W dalszym ciągu może ci się wydawać, że konsumenci korzystają z urządzeń mobilnych głównie w celach inspiracyjnych, a zakupy online finalnie robią na desktopie.
Ten typ zachowania jest obecnie jednak w odwrocie. Liczba transakcji e-commerce na mobile z każdym rokiem rośnie, zostawiając w tyle zakupy z laptopów i komputerów stacjonarnych.
Wykresy powyżej jasno pokazują, że czas spędzony na przeglądaniu internetu na komórkach rośnie w ogromnie dużym tempie.
W 2016 roku było to poniżej 100 minut w ciągu dnia, natomiast zaledwie dwa lata później mieszkaniec Wielkiej Brytanii spędza z telefonem w ręku średnio 147 minut dziennie!
W Stanach Zjednoczonych natomiast w 2016 roku Amerykanie przeglądali internet średnio 147 minut dziennie, a w 2018 roku już niemal 200.
Dodatkowo, jak podaje Google w swoim kursie, współczynnik konwersji na mobile wynosi średnio 2x mniej, niż na desktopie.
Oznacza to, że ta sama grupa odbiorców jeżeli przesiądzie się na telefon, przyniesie 2x mniej zakupów!
Dlaczego tak się dzieje? I jak naprawić tę sytuację?
Głównym powodem, dlaczego klienci rzadziej dokonują zakupów na mobile jest szybkość strony oraz jej UX (user experience), który na telefonach może mocno odbiegać od ideału.
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony?
Zanim zaczniesz działać, przetestuj szybkość swojej strony za pomocą któregoś z tych narzędzi:
Podczas testu zwróć uwagę na to, z jakiego serwera korzysta narzędzie do testowania. Jeśli twój serwer hostingowy znajduje się w Polsce, to normalnym jest, że w USA strona wczyta się dużo wolniej, niż np. w Niemczech.
Różne strony mogą również korzystać z odmiennej metodologii badania.
Zobacz, jak różnią się wyniki szybkości mojej strony głównej:
Zwróć również uwagę na to, którą stronę testujesz.
Jeżeli większość odbiorców odwiedza się poprzez wyszukiwarkę, to najprawdopodobniej nie trafią na stronę główną, a na konkretną podstronę.
To ją powinieneś więc przetestować. Ten sposób nie działa w narzędziu nr 1, gdyż Google bada całą domenę.
Te i wiele innych narzędzi nie tylko powie Ci, jak wolna jest Twoja strona, ale przede wszystkim podpowie, jak naprawić wykryte błędy.
Według Google, na internecie mobilnym o prędkości 3G twoja strona powinna się wczytywać w mniej, niż 5 sekund.
Warto jednak porównać swój wynik ze stronami konkurencji. Dzięki temu dowiesz się, czy musisz się spieszyć z optymalizacją.
Jak zoptymalizować współczynnik konwersji na mobile i desktopie?
Zanim zaczniesz optymalizować ustaw cel w Google Analytics, aby śledzić swoje postępy. Może nim być np. CR (conversion rate/współczynnik konwersji) zbliżony do tego, który obserwujesz z wejść desktopowych.
Według Google, by zoptymalizować konwersje w sklepie online lub na blogu powinieneś wykonać 3 kluczowe czynności:
- Zwiększyć szybkość wczytywania zbyt wolnych stron.
- Ulepszyć design stron w wersji mobilnej.
- Skorzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
W moim kilkuczęściowym poradniku dowiesz się, jak to zrobić krok po kroku.
Zaznaczam, że ten cykl przeznaczony jest dla osób początkujących.
Kliknij na dowolny link poniżej, aby przejść do danej sekcji lub kliknij w przycisk, aby przeczytać pierwszy artykuł z serii.
Jak zwiększyć szybkość ładowania strony WWW? Optymalizacja konwersji cz. 1