fbpx

TOP 10 Reklam Świątecznych 2019

24 grudnia 2019

Czas czytania: 6 min.

Trudno we mnie wywołać głębsze emocje spotem telewizyjnym, czy internetowym.
Owszem, płakałam na Królu Lwie, ale już nie na reklamach Allegro.

Niestety, zdecydowana większość świątecznych spotów nie wysila się o choćby gram kreatywności i ciekawego scenariusza.

Wystarczy przecież pokazać małą, uroczą dziewczynkę zachowującą się jak dorosła, dodać świąteczną scenerię i voila!
No właśnie nie.

Dlatego poświęciłam cały dzień na oglądanie tegorocznych spotów świątecznych.

Oto mój subiektywny ranking najlepszych reklam świątecznych w 2019 roku, które opowiadają ciekawe, zabawne, wzruszające albo… dziwne historie.

Miejsca są losowe i zależą wyłącznie od tego, które filmy oglądałam w pierwszej kolejności.

 

 

Jaką tematykę poruszają tegoroczne spoty świąteczne?

 

W tym roku zdecydowana większość reklam porusza tematykę tęsknoty za minionymi czasami lub odwołuje się do rodzinności świąt.

Znacznie mniej jest spotów tylko pośrednio nawiązujących do Bożego Narodzenia. Są one natomiast często dużo zabawniejsze i bardziej kreatywnie napisane, niż typowe, urocze reklamy z udziałem małych dzieci.

Wiele firm pokusiło się o zawarcie głębszego przekazu w opowieściach, ale mało która poprowadziła historię w taki sposób, by slogan nie był tylko pustymi słowami, a emocjami wyrażonymi w obrazie.

 

 

Jakie emocje wywołują reklamy XMAS 2019?

 

Niemal wszystkie firmy, których reklamy oglądałam (a było ich ponad 60) próbują wywołać w widzach wzruszenie.

Jest ono najczęściej spowodowane słodkimi, małymi dziećmi – najczęściej kilkuletnimi dziewczynkami, które postanawiają przywrócić magię świąt.

Niektóre spoty pokusiły się o wplecenie dawki humoru, który odciąża cały przekaz.
Dobrym przykładem będzie tutaj niesamowicie popularna reklama z udziałem smoka Edgara.

Jest prawdziwym hitem internetu – dziesiątki vlogerów nagrało swoje “reaction video”, a strony newsowe wspomniały o niej w swoich artykułach już ponad 8 mln razy. Wow!

Tylko nieliczne marki zdecydowały się na odejście od klasycznych reklam świątecznych.
Jedną z nich jest IKEA UK (hejtujące właścicieli brzydkie ozdoby domowe) oraz Chilly’s Bottles (bohater daje w prezencie…zaginionego członka rodziny).

 

 

Dlaczego te reklamy są dobre, a inne niekoniecznie?

 

Przekaz reklamy powinien być przede wszystkim realistyczny.

Spoty pokazujące małe dzieci zachowujące się jak dorośli, które przechadzają się przed kamerą przez minutę lub dwie niewiele mają wspólnego z dobrą opowieścią.

Natomiast reklamy, w których główną rolę odgrywa produkt, a nie historia nie zostaną zapamiętane nawet przez sekundę od jej obejrzenia.

Część kreacji starała się wywołać emocje, ale niestety scenariusz reklamy nie był w stanie udźwignąć ciężaru całego przekazu, przez co puenta się rozmyła lub w ogóle nie pojawiła.

 

Najlepsze reklamy, które opisałam poniżej posiadają więc takie cechy jak:

  • dobre wyważenie pomiędzy humorem a wzruszeniem – na ogół te emocje przeplatają się, tworząc “kanapkę”. Początek filmu – wzruszenie. Środek – humor. Koniec – wzruszenie.
  • spójna historia, która ma sens – nie sprawia wrażenia pisanej na siłę, pod konkretny slogan. To slogan jest jej kwintesencją, a nie odwrotnie.
  • zaintrygowanie widza, który dopiero pod koniec dowiaduje się, o co chodzi
  • finał historii jest najmocniejszym (najbardziej emocjonalnym) punktem opowieści
  • puszczanie oka do widza, nawiązując do popkultury
  • bohaterowie historii mają określone cechy – najważniejsze z nich to:
    • są ludzcy – nie są cudotwórcami, ale starają się, by święta były jak najpiękniejsze
    • są bezinteresowni – to wszystko robią dla innych
    • są pomysłowi – kreatywnie wykorzystują to, co mają pod ręką – prostota kluczem do dobrego zakończenia historii
    • są empatyczni – pomagają, mimo że sami coś w zamian tracą lub nie mogą na tym skorzystać
    • są skromni – w centrum stawiają nie siebie, a osoby obdarowane prezentem

 

 

 

TOP 10 najlepszych reklam XMAS 2019

 

 

 

The Greatest Gift – Sainsbury

Osadzona w klasycznym świątecznym klimacie reklama sklepów Saintsburry ma to coś.

Opowiada historię mężczyzny, który wpada na pomysł przygotowania wyjątkowego prezentu gwiazdkowego dla córek.

Całość opowieści posiada element, które sprawiły, że nie jest ona mdła i oklepana: humor.
Widzimy więc na przykład jeden, jedyny płatek śniegu, który unieruchomił cały pociąg a nad nim głowiących się robotników. Chwilę później natomiast bohater jedzie do fabryki zabawek psim zaprzęgiem, złożonym z jego psa kanapowca.

Muzyka dobrana do reklamy świetnie dopełnia historię, puentując ją przekazem zawartym w opowieści: “Najlepszym prezentem jaki mogę dać, to ja sam”.

Aż sama się wzruszyłam!

 

 

Smok Edgar – John Lewis & Partners

Brytyjska sieć domów towarowych John Lewis & Partners postawiła na reklamę, która nawet przez sekundę nie wspomina o samej firmie.

Widzimy natomiast historię smoka Edgara, który jest jednocześnie uroczy, zabawny, ale i niechcący psuje innym przygotowania świąt.

Mała dziewczynka Eva postanawia wykorzystać jego dar zionięcia ogniem z podekscytowania i daje mu w prezencie typowo brytyjski pudding.

Cała historia więc pokazuje zupełnie inne podejście do przekazu Świąt – zamiast bycia z rodziną, czy odczuwania radości dziecka, uczy zrozumienia tego, że inność jest ok i potrafi być ogromną zaletą.

Jestem mocno na tak dla takich nie przesłodzonych kreacji!

 

 

 

Chilly’s Christas Advert – Chilly’s Bottles

Nie mam pojęcia o co chodzi w tej reklamie, ale wiem, że jest mega zabawna!

Opowiada historię mężczyzny, który postanawia sprawić teściowi..dość oryginalny prezent.
Niestety, nie do końca spodobał się, więc finalnie musiał posiłkować się produktami Chilly’s Bottles.

Połączenie tzw. “cringe’u” ze świętami? Moim zdaniem super pomysł!

 

 

Gift it Forward – Pepsi

Jak połączyć znaną raperkę z marką coli i jeszcze dorzucić klimat świąt tak, by nie wyszło dziwnie?
Pepsi całkiem fajnie się to udało!
Reklama opowiada historię nie do końca grzecznej dziewczynki Cardi B. Wiele lat później, gdy już jest dorosła postanawia sama obdarować innych dość uniwersalnym prezentem – pieniędzmi.

Odważny koncept, jak na reklamę świąteczną, broni się humorem i dużym dystansem samej celebrytki.

 

 

Holiday Magic: Lucy & the Reindeer – Microsoft

Microsoft w tegorocznej świątecznej reklamie postanowił na połączenie oczywistej promocji produktu z humorem i wdziękiem małej dziewczynki.

Czy udało mu się opowiedzieć w ten sposób przewrotną i zabawną historię?

Moim zdaniem tak!

Reklama pokazuje, jak Microsoft Surface potrafi tłumaczyć słowo mówione, dzięki czemu osoby porozumiewające się w innych językach mogą zrozumieć się w czasie rzeczywistym.

Ten fakt postanowiła wykorzystać mała dziewczynka. Jakie pytania zadała i komu? Przekonajcie się, oglądając!

 

 

Ask Alexa – Amazon

Świąteczna reklama Alexy od Amazonu może nie opowiada żadnej historii, ale jest za to lekka i całkiem zabawna.

Zaangażowanie Robbiego Williamsa, który rozczarowany jest gustem muzycznym Alexy to prosty, ale skuteczny zabieg humorystyczny.

Najs!

 

 

Santa Claus in Action – Man

Jedna z najlepszych reklam w tym zestawieniu. I nie z powodu suspensu, który jest obecny od samego początku.

Producent ciężarówek Man postanowił podziękować w swoim świątecznym spocie ludziom, którzy są mało i rzadko doceniani – kierowcom ciężarówek. Zamiast powiedzieć “dzięki nam będziecie mieć fajne prezenty”, firma oddaje honory ludziom, którzy każdego dnia dla wielu osób są “Świętymi Mikołajami”.

Piękny przekaz!

 

 

 

Pierwszy obiad z rodzicami – IKEA Polska

Bardzo sympatyczna, oryginalna reklama polskiego oddziału IKEA.
Porusza jakże wszystkim znane tematy unikania niektórych tematów przy stole 😉

Humor w dobrym guście i przy okazji nienachalna prezentacja produktów.

Osobiście bym nie dodawała cen, bo nieco zaburzają przekaz opowieści, ale IKEA zawsze w ten sposób konstruuje reklamy.

Wybaczam!

 

 

Silence The Critics – IKEA UK

Spot brytyjskiego oddziału IKEA jeszcze mocniej puszcza oko do widza. Tym razem widzimy… brzydkie dekoracje hejtujące wystrój mieszkania.

Mega oryginalny pomysł i całkiem zabawne rymy powodują, że aż chce się oglądać ją kilka razy, by odkryć kolejne smaczki w tekście ;).

Jedynym świątecznym akcentem w całej reklamie jest choinka i nieliczne dekoracje, czego nie uważam za jakiś duży problem. Wręcz przeciwnie, IKEA poszła mocno po prąd i odcięła się w tym roku od ociekających słodyczą i niestety często oklepanych reklam innych firm.

 

 

Christmas Is What You Make It – Hobby Lobby

Sklep z artykułami dekoracyjnymi Hobby Lobby postawił na opowieść o chłopaku, który chciał sprawić radość ciężko pracującej mamie.
Sprzedał swoją ulubioną konsolę, aby było go stać na udekorowanie domu na święta.

Krótka historia ma w sobie sporo głębi. Szczególnie porusza kosz z wypranymi ubraniami, który stał się prostym i jakże emocjonalnym prezentem.

Przekaz spotu jest prosty: “Nieważne, co dostaniesz pod choinkę – ważne by był to dar od serca”.

 

 

Children’s Clothing Ad – SNL

Na koniec moim zdaniem absolutne mistrzostwo tegorocznych reklam świątecznych.
Tak, wiem, że to nie jest prawdziwa reklama, ale hello!
Popłakałam się ze śmiechu i to jest najważniejsze.

 

 

 

PODSUMOWANIE

 

Niesamowicie trudno jest zrobić dobrą reklamę świąteczną. Główne skrzypce w spotach tego typu odgrywają emocje, które im prawdziwsze i bardziej “surowe”, tym lepiej.

Największą popularność w 2019 roku zyskały reklamy, które tak naprawdę są mikro filmami, opowiadającymi historie zwykłych ludzi, robiących niezwykłe rzeczy. Niezwykłe pod kątem bezinteresowności, dobroci, pomysłowości, czy humoru.

 

 

 


Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?

Sprawdź moje inne artykuły:

 

  • Analityka:

Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik

Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?

Testy A/B – Poradnik dla Początkujących

Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących

Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik

Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?

Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?

Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?

Darmowe narzędzie do SEO, czyli Search Console – Poradnik Użytkownika

 

  • E-biznes:

Serie artykułów:

Promocja Lokalnej Firmy w Internecie

Wielki Poradnik marketingu szeptanego

Kompendium Wiedzy o MLM

Marketing Mix – Poradnik

Content Marketing od A do Z

 

Artykuły:

Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik

Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik

Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy

Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik

Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik

Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

- dostęp do DARMOWYCH materiałów

- felietony - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od 5 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach i audytach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Podcast

Fanpage

Newsletter

Quora

Masz pytanie?

Chcesz zamówić audyt albo umówić się na konsultację?

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved