fbpx

Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik

16 kwietnia 2019

Czas czytania: 14 min.

Właśnie dowiedziałeś się, że przez ostatnie 24 godziny zarobiłeś 1200 złotych… w zasadzie nie robiąc nic.
Wielu fanów przychodu pasywnego tak właśnie wyobraża sobie życie kogoś, kto żyje z marketingu afiliacyjnego. Jak jest w rzeczywistości?

Czy naprawdę tak łatwo dorobić się dużych pieniędzy albo chociaż regularnego “kieszonkowego”? Jak wybrać sieć afiliacyjną?

Poznaj marketing afiliacyjny od podszewki.
Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!
Listen to „MWWA #24 Marketing Afiliacyjny – co to jest? Jak na nim zarobić? Kompleksowy Poradnik” on Spreaker.
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

 

 

 

Co to jest marketing afiliacyjny?

 

W dużym skrócie, marketing afiliacyjny to działanie polegające na promowaniu produktów lub usług innych osób, w zamian za prowizję od sprzedaży. Zachwalając najnowszą książkę Remigiusza Mroza możesz zarobić kilka procent (zwykle 8-10%) od każdego zakupu, który został dokonany poprzez link afiliacyjny na twojej stronie/blogu/fanpage’u.

 

 

Co to jest link afiliacyjny?

 

To link (czyli adres strony z produktem), który zawiera specjalny kod umożliwiający rozpoznanie, skąd przyszedł klient.

Np.
skleponline.pl/produkt/?ref=influencer1

 

Link afiliacyjny nie zmienia w żadnym stopniu struktury sklepu online, nie podnosi ceny produktu i nie wpływa w żaden inny sposób na proces zakupowy.

 

 

 

Z czego składa się marketing afiliacyjny?

 

Marketing afiliacyjny obejmuje zwykle 3 główne składowe: wydawców, reklamodawców oraz klientów. Czwartym składnikiem może być też sieć afiliacyjna, jeżeli zdecydujesz się do niej dołączyć.

 

 

Kim jest wydawca w marketingu afiliacyjnym?

 

To osoba, która decyduje się promować produkt/usługę.

 

Może nią być:

  • bloger lub vloger
  • portal informacyjny lub opiniotwórczy
  • każdy, kto zdecyduje się umieścić link do produktu w mediach społecznościowych
  • wyszukiwarki/porównywarki produktów (np. Ceneo)serwisy rabatowe (np. Pepper)

 

 

Kim jest reklamodawca w marketingu afiliacyjnym?

 

To firma lub osoba, która chce promować swoje produkty/usługi za pomocą sieci afiliacyjnej lub poprzez pojedynczych afiliatorów (wydawców).

Przykładem reklamodawcy-firmy może być Empik, czy Komputronik. Reklamodawca-osoba to na przykład Michał Szafrański, który jakiś czas temu uruchomił program afiliacyjny dla swoich książek.

 

 

Kim jest klient w marketingu afiliacyjnym?

 

To osoba, która kliknie w link lub baner, który zawiera specjalny kod konkretnego afiliatora(wydawcy). Dzięki niemu, reklamodawca wie, skąd został pozyskany klient.

Często zdarza się, że klient nie wie, że klika w link afiliacyjny, co budzi coraz więcej pytań o etykę takich działań. Wielu twórców internetowych, szczególnie blogerzy i youtuberzy wspomina o tym, że otrzymują określony procent od sprzedaży promowanych produktów.
Niektórzy nawet pozwalają wybrać odbiorcy, czy zgadzają się na taką formę wsparcia twórców. W opisach filmów lub w swoich artykułach umieszczają 2 rodzaje linków do produktów – bez kodu afiliacyjnego oraz z kodem.

 

 

 

Co to jest sieć afiliacyjna?

 

Aby ułatwić wzajemne odnalezienie się reklamodawców i wydawców, powstały sieci afiliacyjne. Zbierają one w jednym miejscu (na specjalnym portalu) wszystkich chętnych afiliatorów oraz firmy pragnące promować swoje produkty.

Sieć afiliacyjna grupuje reklamodawców w kategorie (np. Książki, Elektronika, Dom i Ogród), aby wydawcy łatwiej mogli zapisywać się do poszczególnych programów afiliacyjnych.

Portale tego typu posiadają również szereg udogodnień, takich jak statystyki dotyczące łącznych zarobków od wszystkich reklamodawców czy narzędzia pomagające w umieszczaniu linków afiliacyjnych.

Wiele marek wręcz wymusza, by chętni do promowania reklamodawcy zapisali się do sieci afiliacyjnej – inaczej nie są bowiem w stanie dołączyć do ich programu.

 

Przykładowe duże sieci afiliacyjne w Polsce:

 

Co to jest program afiliacyjny?

 

Program afiliacyjny to system rozliczania się reklamodawcy z wydawcą. Często używa się również określenia “program partnerski”.

 

Określa m.in:

  • wielkość prowizji za poszczególne kategorie produktów
  • w jaki sposób naliczana jest prowizja (od sprzedaży, od kliknięcia w link, od pozyskania adresu e-mail itp.)
  • jak dużo czasu może minąć od kliknięcia w link, aby została naliczona prowizja od sprzedaży (zazwyczaj max 30 dni)

 

Część programów afiliacyjnych jest dostępna tylko poprzez sieci afiliacyjne, ale sporo dużych sklepów online posiada własne programy.

 

Przykładowe sklepy z własnymi programami afiliacyjnymi (partnerskimi):

 

 

 

Rodzaje marketingu afiliacyjnego

 

Pat Flynn, amerykański podcaster, bloger i youtuber, od ponad 10 lat zarabia pasywnie, w tym również na afiliacji. W swoim artykule przedstawił podział marketingu afiliacyjnego na 3 rodzaje.

Oto one:

  1. Niepowiązany marketing afiliacyjny
  2. Powiązany marketing afiliacyjny
  3. Zaangażowany marketing afiliacyjny

 

 

Niepowiązany marketing afiliacyjny

 

Ten typ afiliacji nie wymaga żadnego wysiłku pod kątem budowania wiarygodności influencera/portalu/bloga. Jedynym sposobem, w jaki docierasz do odbiorców są reklamy typu PPC (pay per click). Mogą być rozpowszechniane poprzez system reklamowy Google, czy Facebooka.

Osoba klikająca w link nie ma na ogół pojęcia, kto serwuje konkretną reklamę, więc klika w link czysto przypadkowo lub z ciekawości.

Ten typ afiliacji jest najbardziej zdehumanizowany i nie służy budowaniu relacji z odbiorcami. Z tego powodu wciąż potrzebujemy nowej fali “klikaczy”, którzy rzadko kiedy kupią dany produkt (bo nie ufają nam i nie mamy ich jak skutecznie przekonać do zakupu).

Reklamodawca zdeterminowany jest więc do pozyskania odbiorców jak najtaniej. W takim modelu działania istnieje duża pokusa do używania na tzw. “click baitów”, czyli tytułów i opisów reklam, które nie są zgodne z tym, co zobaczy odbiorca po kliknięciu.

Nie jest to więc pożądany model pod kątem etyki biznesu oraz wysokiej efektywności.

 

 

Powiązany marketing afiliacyjny

 

Tego typu afiliacja opiera się na umieszczaniu linków afiliacyjnych w artykułach, opisach filmów na YouTube itd. do produktów, który sami nie używaliśmy.

Na przykład, znany YouTuber może zachwalać markę golarek elektrycznych na początku swojego śmiesznego filmiku, po czym w opisie linkuje do strony producenta.

Ten typ afiliacji wykorzystuje zaufanie fanów do influencera/portalu w sposób mocno nadwyrężający relację. W przypadku, gdy okaże się, że dany produkt jest kiepskiej jakości, wydawca ryzykuje bardzo wiele. Nie dość, że jego kanał na YouTube, czy bloga zaleje fala nieprzychylnych komentarzy, to w przyszłości mało kto kliknie w kolejne promowane produkty.

Dla influencera zaufanie to jedyna siła jaką posiada. Tracąc ją, praktycznie odcina się od jakichkolwiek dochodów.

 

 

Zaangażowany marketing afiliacyjny

 

To najbardziej uczciwy i rzetelny system afiliacji. Opiera się na prawdziwej wierze w oferowany produkt, którego używałeś lub używasz go naprawdę.

To całkowite przeciwieństwo marketingu opartego na płaceniu za reklamy. Tutaj każdy odbiorca zna wydawcę, ufa mu i wierzy, że reklamowany produkt jest wart zakupu.

Ten typ relacji wymaga ogromnej i długotrwałej pracy, ale odpłaca się dużym współczynnikiem konwersji. Dla przykładu, wystarczy, że znana blogerka modowa poleci konkretną torebkę, a jej cały zapas może się wyprzedać w ciągu jednego dnia.

To dlatego influencerzy z prawdziwie oddanymi fanami wyceniają promocję znacznie drożej, niż właściciele stron, na których umieszczane są setki linków afiliacyjnych i niewiele więcej.

 

Który rodzaj afiliacji wybrać?

 

Najskuteczniejszym i najuczciwszym sposobem zarabiania dzięki marketingowi afiliacyjnemu będzie promowanie produktów, z których naprawdę korzystasz lub korzystałeś.

Jeżeli posiadasz wierną grupę odbiorców, to wykorzystanie waszej relacji może w naturalny i nieinwazyjny sposób zwiększyć twoje dochody.

Dlatego też wszystkie porady w sekcji poniżej dotyczą marketingu zaangażowanego.

 

 

 

Jak działa afiliacja – krok po kroku

 

 

Krok 1 – Znajdź medium

 

Zdecyduj, za pomocą jakiego medium chcesz promować produkty/usługi. Masz do wyboru np. blog, filmy na YouTube, media społecznościowe (Facebook, Instagram).

Połączenie ich wszystkich przyniesie jeszcze lepszy rezultat, bo będziesz w stanie umieścić wiele linków do tego samego produktu w różnych miejscach.

 

 

Krok 2 – Znajdź produkty/usługi

 

Zbierz w jedno miejsce wszystkie produkty, które uważasz za warte polecenia. Możesz też polecać produkty cyfrowe, jak np. gry, audiobooki, ebooki.

 

 

Krok 3 – Zdecyduj, jak promować produkty/usługi

 

Sprawdź, czy napisałeś/nakręciłeś na ich temat recenzję. Jeżeli tak – umieść w nich (opis filmu, link w artykule) linki afiliacyjne. Jeśli nie – rozważ stworzenie tego typu treści.

Możesz również pokusić się o stworzenie serii artykułów produkt vs produkt albo Dlaczego ten produkt jest najlepszy do czynnOści X?

 

 

Krok 4 – Znajdź program afiliacyjny

Możesz to zrobić w prostszy sposób – zapisując się do sieci afiliacyjnej lub w nieco bardziej skomplikowany – szukając programu na własną rękę.

Porównaj cechy każdego programu afiliacyjnego (np. minimalny próg zarobków kwalifikujących do wypłaty pieniędzy) i upewnij się, że dany sklep na pewno nie posiada własnego programu “na boku”. Możliwe, że w tym drugim przypadku prowizje będą znacznie wyższe (bo odpada “haracz” dla sieci afiliacyjnej).

 

 

Krok 5 – Zapisz się do programu afiliacyjnego

 

Zapis do programu afiliacyjnego nie powinien przysporzyć ci żadnych problemów. Na ogół cała procedura polega na wypełnieniu formularza i kliknięciu w aktywację konta na swojej skrzynce mailowej.

Niektóre programy wymagają weryfikacji domeny (np. poprzez wklejenie krótkiego kodu HTML na stronę główną) oraz akceptacji zgłoszenia przez pracownika sieci afiliacyjnej/sklepu online.

 

 

Krok 6 – Wygeneruj linki afiliacyjne

 

W zależności od programu partnerskiego, generowanie linków do promowanych produktów może być bardziej lub mnie “upierdliwe”. W przypadku programu Amazona, możesz włączyć specjalną wtyczkę, dzięki której po wejściu na kartę produktu, łatwo można pozyskać link afiliacyjny.

Sieci afiliacyjne, jak np. webePartners, oferują taką możliwość w swoich panelach wydawców, poprzez generatory linków afiliacyjnych.

Nie każdy zakup z linku afiliacyjnego na sto procent zostanie przypisany jako prawidłowy. Aby uniknąć oszustów, reklamodawcy zazwyczaj czekają 30 dni od momentu zakupu towaru, więc nie zdziw się, jeżeli prowizję otrzymasz dopiero po miesiącu.

 

 

Krok 7 – Wybierz jak chcesz otrzymywać prowizję

 

Większość sieci afiliacyjnych oferuje wypłatę prowizji jedynie poprzez podanie nr konta bankowego. Niektóre umożliwiają również wypłatę za pomocą Paypala.

 

 

Krok 8 – Wybierz sposób rozliczania się

 

Jeżeli posiadasz własną działalność gospodarczą, to z każdą wypłatą prowizji powinieneś wystawiać faktury sieci afiliacyjnej lub sklepowi online.

Jeżeli natomiast jesteś osobą fizyczną, to wszelkie rozliczenia powinny być oparte na podstawie umowy o dzieło. Raz do roku sieć afiliacyjna lub sklep przyśle ci PITa, którego musisz rozliczyć.

 

 

 

Jak sprawdzić, ile zarobisz z afiliacji?

 

Każdy program afiliacyjny (czy to w sieci afiliacyjnej, czy niezależny) posiada określone wytyczne współpracy.

 

Aby obliczyć, który z nich będzie dla ciebie najbardziej opłacalny, musisz sprawdzić kilka ważnych danych:

  • prowizja
    Jest różna w zależności od kategorii produktów a czasem nawet konkretnego produktu (np. Amazon potrafi wyłączyć z afiliacji niektóre wybrane produkty, np. najnowsze smartfony)
  • trwałość plików cookies – im dłużej tym lepiej.
    Komputer każdej osoby, która wchodzi do sklepu online, pobiera maleńki plik, nazywany ciasteczkami albo cookies. To dzięki niemu sklep wie, że dana osoba odwiedziła konkretną podstronę z konkretnego źródła (np. z twojego bloga). Jeżeli klient kliknie w twój link afiliacyjny i dokona zakupu dopiero po np. 28 dniach, to jeżeli trwałość cookies ustalona jest na 30 dni – reklamodawca przypisze “sprawstwo” zakupu właśnie tobie. Jeżeli natomiast ktoś kupi po 31 dniach, już niestety nie.
    procentowy współczynnik akceptacji (dostępny na ogół tylko w sieciach afiliacyjnych)
    Im wyższy tym lepiej – oznacza to, że reklamodawca “nie kombinuje” i przypisuje zakup wtedy, gdy naprawdę zaistniał.
  • sposób rozliczania – CPS, CPL, CPC
    Rodzaj interakcji użytkownika w sklepie wpływa na to, czy otrzymasz prowizję z danego programu, czy nie. Jeżeli np. Komputronik oferuje CPS, czyli cost per sale, to swoją zapłatę otrzymasz dopiero po tym, jak klient zakupi produkt (i go nie zwróci w ciągu 30 dni).
    Jeśli natomiast zapiszesz się do programu z rozliczeniem CPC (cost per click), to otrzymasz swój procent, gdy odbiorca kliknie w link, bez konieczności zakupu towaru.
    CPL (cost per lead) oznacza, że prowizja zostanie naliczona w momencie pozyskania kontaktu, czyli np. wysłania zapytania ofertowego albo zdobycia adresu e-mail.

Na tej podstawie jesteś w stanie oszacować, ile (mniej więcej) zarobisz na promocji książki, zegarka, czy gry komputerowej.

Wybieraj tych reklamodawców, którzy trzymają cookies minimum 30 dni, często przypisują zakup do afiliatora oraz posiadają opłacalne prowizje (np. rzędu 8-10%, choć produkty elektroniczne często mają poniżej 1% prowizji).

Unikaj produktów z gigantyczną prowizją (rzędu np. 50-80%), bo istnieje spore ryzyko, że jakość produktu jest bardzo wątpliwa albo sam reklamodawca nie kwapi się z wypłatą prowizji.

Last but not least, uważnie przeczytaj regulamin programu afiliacyjnego. Część reklamodawców może ukrywać pod wysoką prowizją kruczki prawne, które utrudniają uzyskanie prowizji, np. płatność tylko za nowych klientów.

 

 

 

Jak zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

 

Przede wszystkim powinieneś sobie zadać pytanie, po co to robisz? Czy dlatego, że chcesz dodatkowo zmonetyzować swojego bloga? A może masz w planach stworzyć cały portal poświęcony wyłącznie promowaniu różnych produktów?

Po drugie, wybierz produkt lub produkty, które będziesz promować. Powinny być one dostosowane do niszy, w której działasz lub konkretnego artykułu/filmu, w którym umieścisz linki.

Po trzecie, znajdź program partnerski(afiliacyjny), który umożliwi ci zarobienie prowizji na promocji tego produktu/produktów.
Zacznij szukać przede wszystkim na stronach dużych sklepów online takich wyrażeń jak “program partnerski”, “polecaj nas” itp. Zazwyczaj tego typu informacje umieszczane są w stopce sklepu.

W przypadku polskich sklepów online bardzo rzadko marki decydują się stworzyć własny system afiliacyjny. Technologia tego typu jest kosztowna i łatwiej jest po prostu dołącz do sieci afiliacyjnej. Kolejne kroki więc powinieneś kierować ku tego typu portalom.

Co powinieneś zrobić, jeśli nie znalazłeś żadnego sklepu, który umożliwi ci zarobienie prowizji?
Spróbuj skontaktować się mailowo z wybraną firmą – być może specjalnie dla ciebie stworzą program afiliacyjny lub zaproszą cię do “ukrytego” systemu, dostępnego tylko dla osób, z którymi współpracują.

Po czwarte, porównaj obiecywane prowizje w różnych sieciach afiliacyjnych. Może się tak zdarzyć, że sklep A oferuje prowizję 8% w sieci nr 1, natomiast już 10% w sieci nr 2.

Gdy odpowiesz sobie na te pytania, czas na ustalenie, jak będziesz polecać produkty. Poniżej znajdziesz krótkie porady dla różnych typów działalności.

 

 

Jak dorobić sobie na prowadzeniu bloga?

 

Skoro jesteś blogerem, to pewnie posiadasz już określoną rzeszę odbiorców. Skorzystaj z niszy, w której operujesz i wplataj linki afiliacyjne tam, gdzie naturalnie mogłyby się znajdować.

Przykładowo, jeżeli jesteś blogerem parentingowym, to w artykule o najlepszych wózkach dziecięcych aż prosi się, aby pod nazwą konkretnego wehikułu umieścić link do konkretnego sklepu, gdzie czytelnik może go kupić.

Warto również zrecenzować dany produkt – artykuł lub film zaindeksuje się w Google, dostarczając ci większej liczby odbiorców, a tym samym kliknięć.

Unikaj wrzucania kolorowych banerów reklamowych na stronę. Nie dość, że zaśmiecą bloga i zniechęcą czytelników do zapoznania się z treścią, to jeszcze niewiele zarobisz na kliknięciach.

Od wielu lat panuje tzw. “ślepota banerowa”, dlatego o wiele lepiej sprawdzają się linki.
Ich też nie powinieneś umieszczać zbyt wiele i zbyt nachalnie nakłaniać do klikania. Im mniej odbiorca poczuje się zmuszony do kliknięcia, tym lepiej dla ciebie.

Owszem, może pozyskasz mniej przejść z linków, ale jak już ktoś kliknie, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że kupi dany produkt.

 

 

Jak dorobić sobie tworząc filmy na YouTube?

 

Każdy pretendent do zostania youtuberem wie, że w Polsce zysk z reklam na YouTube jest bardzo marny. Jak więc zarobić na tworzeniu filmów na tym portalu?

Każdemu twórcy z pomocą przychodzą tutaj opisy filmów oraz komentarze. To w nich możesz zamieścić linki afiliacyjne do sprzętu, którym nakręciłeś materiał oraz produktów, które recenzujesz. Często widzowie pytają się też o konkretne elementy wystroju planu dalszego i bliższego, więc warto stworzyć sobie listę wszystkich przedmiotów, które mogą kogoś potencjalnie zainteresować.

Jeżeli nagrywasz po angielsku, najpopularniejszymi programami partnerskimi są Amazon, Aliexpress oraz Gearbest. Jeżeli w filmach mówisz po polsku, to lepiej celować w Aliexpress (bo mnóstwo Polaków w nim kupuje) oraz linki afiliacyjne kierujące do Ceneo lub konkretnego sklepu (poprzez sieć afiliacyjną).

 

 

Jak stworzyć portal służący tylko do promowania produktów?

 

 

Znajdź słabo zagospodarowaną niszę

 

Jeżeli kuszą cię bardzo wysokie prowizje dostępne dla afiliatorów branży finansowej (rzędu 150-200 zł za klienta) lub innych branż z prowizjami rzędu 30-60%, to niestety muszę cię zmartwić. Te rynki są już od wielu lat zagospodarowane przez infuencerow z wiernymi i lojalnymi czytelnikami/widzami.

W 2019 roku musisz postarać się znaleźć niszę, w której istnieje niewielu twórców lub generują oni treści bardzo kiepskiej jakości.

 

Jak więc ją znaleźć?

Przede wszystkim musisz wytypować branżę, w której chciałbyś tworzyć treści i budować społeczność. Pamiętaj, że musi być dość wąska, aby konkurencja była odpowiednio mała lub słaba.

Na przykład, jeżeli interesujesz się modą męską, to możesz założyć bloga tylko o garniturach.

W następnej kolejności sprawdź, czy wystarczająca liczba ludzi szuka tego typu treści oraz, czy łatwo jest się wybić w Googlu na pierwszą stronę.

Na rynku istnieją dwa bardzo pomocne, darmowe narzędzia: Planer słów kluczowych Google (musisz mieć aktywne konto Google Ads) oraz Ubersuggest.
W tym drugim przypadku wystarczy, że wpiszesz pożądane wyrażenie (np. męskie garnitury) i sprawdzisz, jak często fraza jest szukana oraz jaki ma SD (search difficulty). Idealnie, jeżeli SD wynosi mniej, niż 40.

 

Stwórz portal

WordPress, jako największa i darmowa platforma do budowy stron www będzie najlepszym wyborem dla początkującego wydawcy. Każda popularna firma hostingowa oferuje instalację tego CMS (systemu zarządzania treścią) za pomocą jednego kliknięcia.

Nie powinieneś jednak stosować dziesiątek darmowych wtyczek i motywów z dwóch ważnych powodów: a) jeżeli jest coś darmowe to albo przetwarza twoje dane albo wstrzykuje na twoją stronę niepożądany kod, b) płatne szablony i wtyczki oferują na ogół dużo lepszą funkcjonalność.

Nie zrozum mnie źle, nie każda darmowa wtyczka jest zła. Nie mam nic przeciwko potentatowi SEO na WordPressa, czyli Yoast SEO. Najważniejsze, abyś trzymał się najpopularniejszych i najlepiej ocenianych wtyczek, które są aktualizowane co najmniej raz w miesiącu.

Natomiast bardzo polecam ci zakupienie płatnego szablonu, abyś mógł stworzyć unikatowy wygląd swojej strony.
Szczególnie popularne są systemy “drag and drop” Divi Builder oraz Elementor – za pomocą kilku kliknięć możesz dowolnie modyfikować portal, bez konieczności znajomości kodowania.

I na koniec pamiętaj o specjalnych wtyczkach do marketingu afiliacyjnego. Bez nich bardzo trudno ci będzie ręcznie sprawdzać, czy jakiś link nie wygasł. Najpopularniejszą z nich jest ta (tylko Amazon).

 

Zainwestuj w marketing

W przeciwieństwie do blogerów, youtuberów i innych influencerów, musisz budować swoją renomę od zera. Oznacza to, że niemal obowiązkowym zabiegiem na samym początku trwania portalu będzie spora kampania marketingowa. Płatna, oczywiście.

Na szczęście nie musisz od razu wydawać dziesiątek tysięcy złotych na dedykowany system zarządzania treścią tego typu (CMS). Na rynku istnieje wiele wtyczek do popularnego WordPressa, dzięki którym można monitorować i wklejać linki o wiele szybciej i łatwiej, jak np. ta.

Aby nie wyrzucać w błoto pieniędzy na marketing warto, abyś najpierw zdobył niezbędną wiedzę lub zatrudnił freelancera/agencję marketingową. W porównaniu do np. reklamy telewizyjnej, koszt reklamy w internecie jest bardzo niewielki, ale w dalszym ciągu musisz być gotowy na wydanie co najmniej kilku tysięcy zł miesięcznie na same reklamy (osobno policz koszt pracownika/agencji).

Bardzo przydatnym i tanim narzędziem w budowaniu renomy portalu będzie content marketing. Ciekawe i pożyteczne treści, np. poradnikowe, przyciągną za darmo odbiorców, którzy później chętniej będą klikać w linki afiliacyjne.

 

 

 

Ile można zarobić na marketingu afiliacyjnym?

 

To, ile jesteś w stanie zarobić jest wprost proporcjonalne do twoich wydatków marketingowych oraz stopnia zaufania twoich odbiorców.

Nie daj się nabrać artykułom zachwalającym marketing afiliacyjny jako świetny sposób na szybki zarobek. Postawienie strony na WordPressie i wklejenie tysiąca linków afiliacyjnych nie przyniesie ci niczego, poza rachunkami za domenę i serwer.

Według jednej z ankiet, aż 65% afiliatorów uzyskuje od 5 do 20 procent swojego rocznego przychodu dzięki marketingowi afiliacyjnemu. Podstawiając te dane pod konkretne liczby, wychodzi, że afiliator zarabiający średnią krajową (około 3500 zł netto), w ciągu miesiąca jest w stanie dorobić “na boku” około 175-700 zł. Nie brzmi jak fortuna, prawda?

Dobrze dobrana strategia i środki na marketing z pewnością pomogą ci osiągnąć sukces w afiliacji. Pamiętaj jednak, że tysiące osób przed tobą próbowały tej ścieżki i tylko nieliczni zarabiają na tyle, aby określić przychody z afiliacji jako co najmniej “zauważalne”.

Według autora bloga ITIQ, sieci afiliacyjne, aby otrzymać być bardziej atrakcyjnymi dla reklamodawców, oferują dużym wydawcom o wiele wyższe stawki, niż są widoczne w panelu. Co jakiś czas organizowane są też specjalne konkursy, np. wygeneruj określoną liczbę zakupów, a otrzymasz premię 1000 zł.

 

 

 

Wady i zalety marketingu afiliacyjnego

 

 

Zalety

  • nie musisz tworzyć produktu ani usługi
  • brak kosztów magazynowych i wysyłki
  • możesz pracować zdalnie z dowolnego miejsca na świecie
  • tworząc dobrą strategię, możesz zyskać dochód pasywny
  • dodatkowy zarobek na tym, co lubisz robić, bez dodatkowego wysiłku
  • niski koszt wejścia

 

Wady

  • wymaga dużej dozy cierpliwości i samozaparcia – wyniki przychodzą po czasie
  • brak wpływu na jakość reklamowanego produktu/usługi
  • duża konkurencja
  • odbiorca jest klientem reklamodawcy, a nie twoim
  • przy braku rozpoznawalności wymaga budżetu na marketing
  • nie każdy zakup może być zaakceptowany przez reklamodawcę
  • jeżeli nie umiesz dobrze pisać albo tworzyć ciekawych filmów, to istnieje mała szansa, że “wybijesz się” w marketingu afiliacyjnym
  • zniknięcie z dnia na dzień sieci afiliacyjnej albo konkretnego reklamodawcy, do którego linkujemy może spowodować nagły spadek przychodów i konieczność przebudowy wszystkich linków afiliacyjnych

 

 

 

PODSUMOWANIE

 

Marketing afiliacyjny może się wydawać na pierwszy rzut oka szybkim i łatwym sposobem na dodatkowy zarobek. Okazuje się jednak, że wymaga sporo pracy w tworzenie wartościowych treści, aby zbudować lojalną i zaangażowaną społeczność.

Nie warto angażować się w promocję produktów, których jakości nie znamy lub istnieje ryzyko oszustwa ze strony reklamodawcy. Jeżeli choć raz zdecydujemy się na szybki zarobek, bez niezbędnej weryfikacji, może się okazać, że nasi odbiorcy poczują się oszukani i więcej nie zaufają naszym radom.

Posiadając poczytnego bloga lub kanał na YouTube możemy natomiast wplatać linki afiliacyjne w sposób nieinwazyjny i przynoszący nam dodatkowy dochód.



 


Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu online?

Sprawdź moje inne artykuły:

 

  • Analityka:

Znaczniki UTM, czyli prosty sposób na sprawdzenie wejść na stronę. Duży Poradnik

Jak uniknąć błędów statystycznych w testach A/B?

Testy A/B – Poradnik dla Początkujących

Google Data Studio 2019 – Poradnik dla początkujących

Segmenty w Google Analytics – Kompleksowy Poradnik

Atrybucja w Google Analytics cz.1 – Czym są ścieżki wielokanałowe?

Atrybucja w Google Analytics cz.2 – Czym są modele atrybucji?

Analiza kohortowa w Google Analytics – prosta optymalizowacja działań sklepu online?

Darmowe narzędzie do SEO, czyli Search Console – Poradnik Użytkownika

 

  • E-biznes:

Serie artykułów:

Promocja Lokalnej Firmy w Internecie

Wielki Poradnik marketingu szeptanego

Kompendium Wiedzy o MLM

Marketing Mix – Poradnik

Content Marketing od A do Z

 

 

Artykuły:

Google AdSense – czy w 2019 roku można jeszcze na nim zarobić? Wielki Przewodnik

Content Marketing – dlaczego działa u innych a u ciebie nie? Korzyści i problemy

Marketing szeptany – cz I. Jak stworzyć viral? Wielki Poradnik

Marketing szeptany – cz. II. 5 ważnych składników. Wielki Poradnik

 


 

 

 

 

Bibliografia

Ten tekst powstał na podstawie kilkudziesięciu rzetelnych źródeł, z których najważniejsze (i najciekawsze) to:

https://neilpatel.com/what-is-affiliate-marketing/
https://jakoszczedzacpieniadze.pl/zarabiaj-z-afiliacja-finansowy-ninja
https://www.smartpassiveincome.com/3-types-of-affiliate-marketing-explained-and-the-one-i-profit-from/
https://www.investopedia.com/personal-finance/affiliate-marketing-can-you-really-make-money/
https://www.thebalancesmb.com/can-you-really-make-money-with-affiliate-marketing-1794168
https://www.youtube.com/watch?v=Nhaw1GN5L0k
https://top5seo.co.uk/how-i-grew-a-niche-affiliate-site/
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/149/sieci-afiliacyjne-cz-1-zalety-i-wady-sieci-afiliacyjnych
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/150/sieci-afiliacyjne-cz-2-przeglad-narzedzi
https://mamopracuj.pl/marketing-afiliacyjny-w-8-krokach-czym-jest-i-jak-na-nim-zarabiac
https://itiq.pl/marketing/marketing-afiliacyjny-4-elementy-ktore-powinienes-znac/
https://smartblogger.com/affiliate-marketing/
https://www.oberlo.com/ebooks/affiliate-marketing
https://neilpatel.com/blog/find-profitable-niche-affiliate-marketing/



Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

- dostęp do DARMOWYCH materiałów

- felietony - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Podcast

Fanpage

Newsletter

Quora

Masz pytanie?

Chcesz zamówić audyt albo umówić się na konsultację?

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved