Hotjar to obecnie jedno z najpopularniejszych narzędzi mierzących aktywność użytkownika na stronie www. Jak mały, 5-osobowy startup wygenerował ponad 10 mln dolarów przychodu rocznego? Bez dofinansowania! Jakie błędy popełniali na swojej drodze? Które kroki okazały się być decydującymi o finalnym sukcesie narzędzia?
Spis treści
Poniższy artykuł stanowi streszczenie bardzo obszernego case study, napisanego przez sam zespół Hotjar. Składa się z 3 części, liczących po ponad 20 000 znaków każdy i serdecznie zachęcam Cię do zapoznania się z nimi, zanim zaczniesz czytać notatki, które zebrałam podczas lektury. Warto przeczytać teksty źródłowe, bo to skabnica wiedzy, jakie decyzje były świetne, a jakie fatalne w rozwoju oprogramowania w modelu SaaS, jakim jest Hotjar. Znajdziesz je tutaj, tutaj i tutaj.
Część 1 – od pomysłu do 60 000 testerów w 6 miesięcy
1. Przygotowania do bety
- sprawdzenie, czy mamy odpowiednich ludzi na odpowiednich stanowiskach
- sprawdzenie, czy pomysł jest wykonalny i sensowny
- zdefiniowanie MVP – Minimum Viable Product, czyli cech kluczowych i najważniejszych, które mają powstać w pierwszej kolejności
- zdobycie narzędzi i utworzenie procesów, które umożliwią sprawne działanie – np. Jira, Google Apps
- odłożenie wymyślenia nazwy, zakupu domeny i założenia działalności na później
2. Popularyzacja narzędzia
- testerzy mający dostęp do bety – budowa narzędzia według ich wrażeń – feedback ma ogromne znaczenie
- skalowanie zgodne ze wzrostem liczby użytkowników
- grywalizacja i wrażenie niedostępności – lista oczekujących na dostęp do bety oraz możliwość przesunięcia w górę listy tym szybciej, im więcej się zaprosi znajomych
- gadżety i nagrody w zamian za zaproszenie – top 200 otrzymuje t-shirty, po zaproszeniu min. 5 znajomych otrzymuje się 6 miesięcy Hotjar za darmo, a za top 20 dożywotni dostęp do narzędzia
- aż 60% zapisów na betę pochodziło od poleceń innych testerów
3. Analiza zachowań użytkowników “on site”
- wykorzystanie własnego narzędzia do analizy, jak odbiorcy użytkują stronę (heatmapy)
- ankiety, aby dowiedzieć się, skąd odbiorca wie o istnieniu Hotjar oraz do zbierania feedback
- rozmowy na Skype z testerami, aby można było oglądać na żywo jak ktoś korzysta ze strony
4. Promocja narzędzia w branży
- kontakt ze stronami i społecznościami beta testerów
- kontakt z blogami i stronami newsowymi z propozycją darmowego konta
- sponsorowane emaile i artykuły na stronach zbieżnych tematycznie
- reklamy na Facebooku dla osób zainteresowanych designem i marketingiem
5. Budowa systemu komunikacji z testerami
- chat z użytkownikami
- forum do dzielenia się pomysłami
- utworzenie procesu i schematu wymiany informacji wewnątrz zespołu
- korzystanie z Trello, aby mierzyć konwersacje na temat typowych problemów, bugów i próśb
- publiczna mapa wyjaśniająca, co planują wdrożyć w następnej kolejności (istnieje do dziś)
- stworzenie “etosu” komunikacji z użytkownikami
- ankiety z prośba o opinię
6. Komunikacja aktualizacji narzędzia i budowanie potrzeby
- cotygodniowe update’y planów i osiągnięć wysyłane do beta testerów i osób w kolejce
- personalna komunikacja z testerami – budowa aktywnej i lojalnej społeczności
7. Wyciągnięcie wniosków z działań i podsumowanie wyników
- Hotjar został przetestowany na ponad 22 tysiącach stron
- Dzięki komunikacji z testerami udało się stworzyć 69 nowych funkcjonalności i naprawić 231 bugów
8 głównych lekcji wyniesionych z tego etapu prac nad narzędziem:
- oszacuj celowość stworzenia narzędzia, aby uzyskać silną wizję, jak powinien wyglądać produkt
- organizuj się od samego początku – ustal cel i stopniowo buduj korzystając z odpowiednich narzędzi
- szybko zdobądź informacje o swoim rynku – sprzedawaj narzędzie, wciąż je budując. Nie czekaj miesiącami na “launch”
- zdefiniuj swoje MVP – jeżeli nie jesteś zażenowany wersją 1 narzędzia, to znaczy, że czekałeś za długo!
- rozdawaj nagrody i nie bądź skąpy – masz tylko jedną okazję, by zrobić to dobrze
- atrybucja to zło – trudno rozpoznać, jaka szansa jest warta zachodu, więc na początku korzystaj z każdej
- zainwestuj w świetne narzędzia – zbieraj feedback i komunikuj się z userami
- komunikuj się otwarcie i często
Część 2 – od bety do 1 mln przychodu rocznego w 6 miesięcy
1. Przygotowania do startu komercyjnego
- transparentność i komunikacja kolejnych kroków
- 1 miesiąc Hotjara za darmo dla beta testerów – aby team nie musiał prosić o płatność od razu po zakończeniu bety
- decyzja o oparciu działalności na modelu freemium, aby wyeliminować barierę wejścia w narzędzie i umożliwić korzystanie z Hotjar przez mniej zamożnych odbiorców
- przygotowania do przyjęcia nowych użytkowników – utworzenie prostej strony z planami; team w dalszym ciągu skupia się na jak najlepszym zakończeniu bety
- planowanie i egzekucja – dostosowanie strony do innego modelu rozliczeń ( opcje zmianu planów, aktualizacja rodzaju płatności, system powiadomień, panel admina dla teamu)
- naprawa błędów – problemy ze stawkami VAT i wzięcie na siebie dodatkowych kosztów do czasu rozwiązania kwestii podatkowych; duży bug związany z pobieraniem płatności za zakup Hotjar
- nagrodzenie wiernych klientów poprzez utworzenie strony z podziękowaniami
- program polecania znajomym – zachowanie mechanizmu z bety i utworzenie publicznej tablicy wyników
- monitorowanie zysków i zwrotu z inwestycji
2. Optymalizacja użytkowania
- poradniki oraz content, aby odbiorcy mieli w jasny sposób wyjaśnione, jak krok po kroku efektywnie korzystać z Hotjar
- strona cennika – 3 plany, mało zrozumiałe dla odbiorców, czym różnią się oraz zbyt niska cena, ale założycielom w głównej mierze zależało na klientach, a nie na zysku
- budowanie etosu firmy: “Nasi użytkownicy są naszymi bogami”
- publiczna mapa działań przeniesiona z bety
- 30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy
- wywiady i eventy – akceptacja każdego zaproszenia, aby budować relacje z użytkownikami, marketerami i designerami
3. Procedury i kultura pracy
- praca zdalna daje wolność i możliwość zatrudniania najlepszych
- narodziny procedur – manual firmowy opisujący narzędzia i sposób funkcjonowania firmy, wizję i wartości firmowe
- zatrudnienie nowych ludzi w oparciu o dopasowanie do kultury Hotjar
- wewnętrzna transparentność – wyniki finansowe zna cały team, dzięki czemu udało się zbudować zaufanie i zrozumienie działań firmy
- siedziba firmy i spotkania firmowe – pomimo pracy zdalnej dobrze mieć miejsce, gdzie raz na jakiś czas można się spotkać ze wszystkimi – w fajnej, otwartej przestrzeni (2x w roku)
8 głównych lekcji wyniesionych z tego etapu prac nad narzędziem:
- bądź transparentny wobec użytkowników
- dawaj coś za darmo, jeżeli celujesz w duży rynek
- kontroluj finanse od samego początku
- poproś odbiorców o szerzenie informacji o projekcie
- stwórz przewodnik komunikacji z odbiorcami
- komunikuj się od samego początku z odbiorcami
- procedury są bardzo ważne
- bądź transparentny wobec zespołu
Część 3 – budowa zespołu i produktu oraz wzrost z 1 mln do 3 mln rocznego dochodu
1. Rozpoczęcie budowy zdalnego zespołu
- stworzenie struktury odpowiedzialności – kto za co odpowiada i przed kim?
- kontynuacja budowania kultury otwartości, indywidualizmu i zaufania
- zatrudnienie pierwszego pracownika z “wyższej półki” – szefa marketingu na bazie maksymy “Zatrudniaj nie dla mocnych cech, a dla braku słabych”
- zainicjowanie pomysłu zatrudnienia osoby od HR – z obecnego zespołu, po odpowiednim przeszkoleniu
2. Budowanie struktury wzrostu
- mocne inwestowanie (niewłaściwe) narzędzia, jak np. Hubspot – nie pasował do procesów, produktu ani potrzeb zespołu
- skupienie się na KPI (ile testowych kont przechodzi na płatny plan) i OPSP (One Page Strategic Plan – 1-stronicowy dokument nt. tego, co jest kluczowe dla firmy)
- zauważenie, że firma skupia się na zbyt wielu drobnostkach, nie mając czasu na większe idee; korekcja planu doprowadziła do…zbyt wielu dużych projektów, które finalnie nie miały szansy zostać ukończone
- zmiana podejścia do polityki cenowej – dodatkowe cenniki dla dużych graczy (min. 50 tys. wyświetleń strony dziennie)
- pozyskanie inwestora (prawie) – brak porozumienia z domem inwestycyjnym z powodu zbyt dużych wymagań VC
3. Skalowanie architektury i funkcjonalności Hotjar
- dalsze usprawnianie dzięki feedbackowi użytkowników
- ulepszanie użyteczności poszczególnych funkcjonalności
- usprawnienie technicznej architektury narzędzia
- budowa kilku integracji z narzędziami, takimi jak Hubspot, co okazało się złym pomysłem – zbyt dużo danych trzeba było przekazać oraz kiepska jakość wdrożenia
- konieczność poradzenia sobie z problemami z bezpieczeństwem użytkowników oraz wydajnością
- największy błąd – zbyt powolne zatrudnianie inżynierów spowodowało, że spadła prędkość reagowania na potrzeby klientów
8 głównych lekcji wyniesionych z tego etapu prac nad narzędziem:
- zacznij delegować zadania, aby (jako CEO) skupić się na strategii i wizji
- scalaj zespół poprzez burze mózgów oraz dziel się KPI i wizją z każdym członkiem teamu
- zatrudniaj w oparciu o wizję firmy, ale też własne przeczucie
- dowiedz się, czego potrzebujesz i dopiero wtedy inwestuj w systemy
- jeśli chcesz szukać dofinansowania, bądź pewny czego oczekujesz i ile chcesz oddać funduszom
- cały czas ulepszaj produkt dzięki feedbackowi klientów
- dbaj o bezpieczeństwo narzędzia
- inżynierowie są kluczowi, aby skalować biznes
PODSUMOWANIE
Wszyscy jesteśmy ludźmi. Popełniamy błędy, nawet jeżeli posiadamy ogromne doświadczenie w danej dziedzinie. Nie inaczej było w przypadku 5 założycieli narzędzia Hotjar. Na przestrzeni kilku lat odnieśli spektakularny sukces, który został okupiony wieloma świetnymi decyzjami, ale również sporą dawką porażek.
Jakie czynniki zaważyły o sukcesie Hotjar?
- niemal fanatyczne przywiązanie do feedbacku klientów i testerów
- ciągłe usprawnianie narzędzia
- transparentność – zarówno z teamem, jak i klientami
- kierowanie się jasną wizją etyki i wartości firmy
Z jakimi problemami mierzył się Hotjar?
- błędnie wybrane narzędzia do usprawnienia pracy firmy
- błędnie wybrane integracje
- problemy z VATem i płatnościami
- zbyt mało dużych projektów, a później zbyt wiele dużych projektów prowadzonych w danym momencie
- niepowodzenie w pozyskaniu inwestora
- zbyt wolne zatrudnianie inżynierów
Jeżeli z powyższego tekstu możesz wynieść tylko 2 rzeczy, to niech będą to: “klient jest ważniejszy niż zysk” oraz “zawsze działaj zgodnie z etyką firmy”.
Bibliografia
https://www.hotjar.com/blog/2016/01/12/the-hotjar-story-part-1-from-idea-to-60000-beta-signups-in-6-months/
https://www.hotjar.com/blog/the-hotjar-story-part-2-from-beta-to-1-million-arr-in-6-months
https://www.hotjar.com/blog/hotjar-story-3-growing-team-product-business