fbpx

Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?

12 marca 2019

Czas czytania: 8 min.

Czym jest Audience Network? Czy opłaca się korzystać z tego umiejscowienia reklam na Facebooku? Na jakich stronach pojawiają się nasze treści i czy możemy kontrolować miejsce ich wyświetlania? Poznaj jedno z najmniej popularnych umiejscowień Facebooka.

 

Jeżeli kojarzysz, czym jest sieć reklamowa Google Ads, to łatwo zrozumiesz jak wygląda Audience Network. Dzięki Audience Network możesz pojawić się na tysiącach zewnętrznych witryn oraz w artykułach ekspresowych na Facebooku.

Nie masz czasu na czytanie? Posłuchaj wersji audio!
Listen to „MWWA #14 Audience Network – czy jest sens kierować tam reklamy Facebook Ads?” on Spreaker.
Subskrybuj ten podcast:
Apple Podcasts | Google Podcasts | Spotify

 

 

 

 

Kiedy możesz skorzystać z Audience Network?

 

Ten typ umiejscowienia wykorzystuje dokładnie te same cele, jak w przypadku Facebooka, czy Instagrama, tj.

  • Rozpoznawalność marki (tylko film)
  • Zasięg (tylko film)
  • Ruch
  • Aktywność (tylko film)
  • Instalacje aplikacji
  • Wyświetlenia filmu (tylko film)
  • Konwersje
  • Sprzedaż katalogu produktów

 

 

Co się stanie po kliknięciu w reklamę Audience Network?

 

Po interakcji z reklamą wyświetlaną w Audience Network możesz:

  • otworzyć link w nowym oknie przeglądarki
  • wyświetlić monit o zainstalowanie aplikacji
  • uruchomić aplikację zainstalowaną na urządzeniu mobilnym

 

 

Jaki typ treści możesz umieścić w Audience Network?

 

Twoja kreacja może być wyświetlana w formie wideo lub banera.

 

Wideo

    • Podobnie jak w reklamach na YouTube, masz możliwość umieścić wideo przed lub w trakcie trwania wideo (reklama typu in-stream).

Film powinien trwać od 5 sekund do 30 sekund.

  • Reklamy wideo mogą pojawić się także w natywnym (ustalonym przez właściciela aplikacji) umiejscowieniu w aplikacji mobilnej lub mobilnej stronie www.

Film powinien trwać od 5 do 120 sekund.

 

Dokładne wytyczne dotyczące reklam wideo znajdziesz tutaj.

 

Banery

  • grafiki o wymiarach 320×250 pikseli na stronach mobilnych
  • grafiki w formacie pełnoekranowym w aplikacjach mobilnych

Dokładne wytyczne, które treści mogą się wyświetlać w poszczególnych celach reklamowych znajdziesz w pomocy Facebooka.

 

 

Jaki typ reklamy możesz wybrać w Audience Network?

 

Przy wyborze umiejscowienia Audience Network, znajdziesz 3 opcje wyświetlania twojej reklamy. Są to:

  • Reklamy natywne, banerowe i w formie przerywników – reklamy w formie obrazów i filmów w formacie natywnym lub pełnoekranowym oraz reklamy w formie obrazów w formacie banerowym.
  • Wideo typu in-stream – reklamy wideo przed materiałami filmowymi i w ich trakcie.
  • Wideo z nagrodą – reklamy wideo, w przypadku których użytkownicy korzystający z aplikacji z grami otrzymują nagrodę w grze za obejrzenie filmu.

 

 

Na jakich urządzeniach wyświetlają się reklamy Audience Network?

 

  • banery i pełnoekranowe grafiki – aplikacje mobilne i mobilne strony www
  • wideo in-stream – komputery oraz mobilne aplikacje i mobilne strony www
  • wideo z nagrodą – tylko aplikacje mobilne

 

 

Czym są reklamy wideo z nagrodą?

 

Pod tą dość tajemniczą nazwą kryje się umiejscowienie reklamy w aplikacjach mobilnych. Wiele darmowych gier oferuje dodatkowe monety, czy przedmioty w zamian za obejrzenie treści sponsorowanej.

Wybierz “wideo z nagrodą” w celu Konwersje lub Instalacja aplikacji, aby twoja reklama wideo wyświetliła się właśnie w takich okolicznościach.

 

 

Gdzie reklamy Audience Network nie mogą się wyświetlać?

 

Zgodnie z polityką Facebooka, twoje reklamy nie wyświetlą się na stronach i aplikacjach, które zawierają lub promują takie treści i substancje jak:

  • narkotyki
  • wyroby tytoniowe
  • alkohol
  • praktyki dyskryminacyjne, bazujące na etniczności, rasie, płci, orientacji seksualnej itd.
  • niebezpieczne suplementy
  • broń, amunicja i materiały wybuchowe
  • treści dla dorosłych
  • sprzęt do śledzenia i monitorowania
  • hakowanie i crackowanie
  • praca w domu
  • witryny promujące aukcje za grosz

 

 

Gdzie reklamy Audience Network mogą się wyświetlać – w ograniczonym zakresie?

 

Twoje reklamy w ograniczonym zakresie będą się mogły wyświetlać na stronach i w aplikacjach, które zawierają lub promują takie treści jak:

 

  • hazard
  • witryny z treścią generowaną przez użytkowników, jeśli Facebook nie wyraził zgody na wyświetlanie reklam

 

Pełną i szczegółową listę zabronionych witryn i aplikacji znajdziesz tutaj.

 

 

Czy konkurencja może wyklikać mi reklamy w Audience Network?

 

Według Facebooka – raczej nie. Podobnie jak Google, Facebook korzysta z technik wykrywających kliknięcia botów, pająków, a także złośliwe oprogramowania, fałszywe konta, konta spamowowe itp. Listy botów i pająków są odświeżane co miesiąc na podstawie standardu IAB.

Jeżeli Facebook odnotuje zbyt dużą liczbę wyświetleń na godzinę z danego źródła, to nie będą one podlegać opłacie.

 

 

Kiedy Facebook nalicza wyświetlenie w Audience Network?

 

Wyświetlenie reklamy naliczane jest, gdy dowolna część reklamy pojawi się na ekranie użytkownika.

Co 250 milisekund system, w oparciu o JavaScript, sprawdza, czy reklama spełnia wymagania pomiarowe: więcej niż zero pikseli oraz więcej niż zero sekund.

Reklamy Audience Network nie są wczytywane, jeśli skrypty JavaScript są wyłączone. Reklamy nie pojawią się również w przeglądarce Internet Explorer w wersji 9 lub starszej.

 

 

Jakie strony obejmuje Audience Network?

 

W internecie nie sposób znaleźć listy stron, które należą do Audience Network. Na szczęście Facebook przygotował (dość mocno ukrytą) zakładkę, gdzie możesz pobrać strony, na których mogą (ale niekoniecznie będą) się wyświetlać twoje reklamy.

Znajdziesz ją w Menedżerze Firmy, w kolumnie Zasoby, pod linkiem “Bezpieczeństwo marki”. Następnie musisz kliknąć po lewej stronie “Lista wydawców” i voila – oto możesz pobrać listę wszystkich stron www w Audience Network, dostępnych dla Ciebie.

Podzielona jest na 3 pliki: artykuły ekspresowe, wideo in-stream oraz Audience Network (gry i aplikacje mobilne). Lista aktualizowana jest na bieżąco – pod buttonem pobierania znajdziesz datę ostatniej aktualizacji.

 

Facebook Audience Network - strony

 

 

Ile aplikacji i stron jest dostępnych w Audience Network?

 

W moim przypadku lista aplikacji obejmowała łącznie ponad 41 000 pozycji, dostępnych w Google Play (ponad 33 000), iTunes Store (ponad 6 700) oraz jako gry facebookowe (ponad 5 300).

 

Liczba stron dostępnych w Audience Network wyniosła jedynie nieco ponad 8 000.

 

 

Jakie fanpage są dostępne w reklamach w artykułach ekspresowych?

 

Reklamy w artykułach ekspresowe natomiast mogę wyświetlić na ponad 10 000 fanpage’ach, dostępnych w kilkudziesięciu językach.

 

Znalazłam tylko 23 fanpage polskojęzyczne, w tym takie strony jak:

  • noizz.pl
  • Przegląd Sportowy
  • FAKT24.pl

Lista zawiera kilka ciekawych kolumn, takich jak liczba followersów każdego dostępnego fanpage, język strony, czy została dodana do listy w ciągu ostatnich 30 dni oraz, czy strona jest zweryfikowana.

 

 

Jakie fanpage są dostępne w reklamach wideo in-stream?

 

Największą listę dostępnych umiejscowień oferuje ostatni plik, czyli fanpage dostępne w ramach reklam wideo in-stream.

Na mojej liście znalazłam ponad 50 000 pozycji, zawierające ten sam typ danych, jak w przypadku pliku z reklamami w artykułach ekspresowych. Spośród polskich fanpage’y (jedynie 24 pozycje) znalazłam takie strony jak:

  • Voice of Poland
  • TLCPolska
  • smaczny.tv
  • VICEPolska

Oznacza to, że tylko 24 polskie fanpage mają włączoną funkcję wyświetlania reklam w ich filmach, podczas gdy dostępnych anglojęzycznych stron jest już ponad 18000, w tym tacy giganci jak Buzzfeed Tasty, Disney, czy Redbull.

 

 

Lista najciekawszych stron w Audience Network

 

Pamiętaj, że polscy odbiorcy nie odwiedzają tylko polskojęzycznych fanpage i stron. Jeżeli wiesz, że Twoi potencjalni klienci przeglądają Buzzfeeda, czy Boredpanda (te strony należą do Audience Network), to zastanów się, czy jednak nie zostawić zaznaczonego checkboxa przy tym umiejscowieniu.

 

Jedne z największych stron w ramach Audience Network (w nawiasach miesięczna liczba wizyt wg Similarweb):

  • buzzfeed.com (103 mln)
  • nhl.com (35 mln)
  • last.fm (45 mln)
  • vice.com (60 mln)
  • cnn.com (560 mln)
  • weather.com (350 mln)
  • telegraph.co.uk (84 mln)

 

 

Polskie strony dostępne w ramach Audience Network

(stan na marzec 2019; tylko z końcówką .pl):

  • ladnydom.pl
  • sciaga.pl
  • besty.pl
  • dziennikwschodni.pl
  • infor.pl
  • o2.pl
  • avanti24.pl
  • mmorpg.org.pl
  • niezalezna.pl
  • wyborcza.pl
  • autocentrum.pl
  • homebook.pl
  • parenting.pl
  • gazeta.pl
  • moto.pl
  • autokult.pl
  • pudelek.pl
  • money.pl
  • radiozet.pl
  • antyradio.pl
  • wp.pl
  • sport.pl
  • abczdrowie.pl

 

 

Gdzie wyświetliły się twoje reklamy w Audience Network?

 

Drugim raportem, który możesz pobrać jest lista stron i aplikacji, w których w ciągu ostatnich 30 dni pojawiły się twoje reklamy.

W tej samej zakładce (czyli „Bezpieczeństwo marki”) kliknij w “Raporty wyświetlania dla wydawców” i pobierz listę. Dla każdego konta reklamowego jest dostępna osobna lista.

Tutaj podział jest bardziej szczegółowy i po rozpakowaniu pliku znajdziesz 5 raportów,, zbieżnych z rodzajami reklam w Audience Network, tj. Facebook wideo in-stream, Audience Network wideo in-stream, artykuły ekspresowe, banery oraz wideo z nagrodą.

 

 

Audience Network - gdzie wyświetliły się twoje reklamy

 

Jak uniemożliwić wyświetlanie się na wybranych stronach?

 

Niestety, w przeciwieństwie do Google Ads, Facebook nie daje możliwości wyboru konkretnych stron, na których się pojawimy. Istnieje więc ryzyko, że reklama wyświetli się na niepożądanej przez ciebie stronie. Na szczęście ostatnia funkcja zakładki “Bezpieczeństwo marki” umożliwia zablokowanie wyświetlania reklam na niechcianej stronie lub aplikacji.

Po utworzeniu listy zablokowanych, możesz jej użyć w polu umiejscowienia, podczas tworzenia grupy reklam.

Jeżeli wolisz zrezygnować z wyświetlania reklam na stronach www o określonej tematyce, skorzystaj z opcji “Wyklucz kategorie”.

 

 

Audience Network - wykluczanie kategorii

 

Jak zostać wydawcą Audience Network?

 

Obecnie ten typ umiejscowienia jest dostępny tylko dla wybranych stron www. Według Facebooka, należą oni do większych firm medialnych, oferują treści wysokiej jakości, prawdziwe grupy odbiorców oraz posiadają uznaną markę.

Nowych wydawców musi zatwierdzić kierownik regionalny oraz Publisher Experience Manager.

Firmy muszą zarejestrować się na Facebooku i podać nazwę firmy, typ firmy, adres, dane kontaktowe, identyfikator podatkowy, typ identyfikatora podatkowego oraz dane bankowe.

 

Cały proces zatwierdzania wniosku znajdziesz tutaj.

Aby dołączyć do Audience Network, kliknij w ten link.

 

 

Czy warto korzystać z Audience Network?

 

Facebook zapewnia, że ten typ umiejscowienia to świetny sposób na poszerzenie zasięgu oraz wzrost konwersji twoich reklam. Czy tak rzeczywiście jest? Nie do końca. Na amerykańskim rynku możemy umiejscawiać reklamy na wielu ciekawych witrynach, takich jak np. Buzzfeed.

Niestety, w Polsce mało który wydawca pokusił się o współpracę z Facebookiem, stąd niewielka liczba wyświetleń reklam w tym umiejscowieniu.

Czy to oznacza, że powinieneś za każdym razem odhaczać Audience Network, aby uniknąć dodatkowych kosztów? Niekoniecznie. Najczęściej bowiem Facebook sam zaprzestaje wyświetlania reklam u zewnętrznych wydawców, gdy zauważa, że witryn jest zbyt mało.

Śledząc wiele kampanii, w których nie wyłączyłam Audience Network, zauważyłam, że Facebook często kieruje tam kampanie z celem Zasięg, a bardzo rzadko z celem Konwersje.

Koszt/wynik z celem Zasięg wahał się pomiędzy 5 a 10 złotych, więc była to kwota dość standardowa. Natomiast w przypadku kierowania na konwersję, udało się pozyskać tylko 3, z bardzo wysokim kosztem/wynik.

Warto jednak pamiętać, że ponad 60 kampanii z włączonym Audience Network wygenerowało koszt jedynie 1300 zł w ramach tego umiejscowienia (z wyłączeniem reklam wideo in-stream, które pojawiają się też na Facebooku), w tym tylko 30 zł to koszt reklamy z celem innym, niż Zasięg.

Średni koszt kliknięcia w kampaniach z celem Ruch wyniósł 0.20-0.40 zł, a więc również ten wynik nie odbiegał od standardowych umiejscowień.

 

 

Pamiętaj, że nie istnieje uniwersalna strategia działania w żadnym medium reklamowym.
Aby dowiedzieć się, czy Audience Network to umiejscowienie dla ciebie musisz testować. Być może twoja grupa odbiorców zupełnie inaczej reaguje na tego typu treści, niż ta, z którą ja miałam do czynienia.

 

 


Przeczytaj moje poradniki o Facebook Ads:

 

I poradniki dotyczące Instagrama:


 

 

Bibliografia

Ten tekst powstał na podstawie mojej wiedzy i doświadczenia oraz ponad 22 rzetelnych źródeł, z których najważniejsze (i najciekawsze) to:

https://www.facebook.com/business/help/788333711222886
https://www.facebook.com/business/help/757929014342910?helpref=faq_content#
https://www.facebook.com/business/help/467284940336627?helpref=faq_content#
https://www.facebook.com/business/help/1409448922609084?helpref=faq_content#
https://www.facebook.com/business/help/1808815812765433?helpref=faq_content#
https://www.facebook.com/business/help/1382467665184382
https://www.facebook.com/business/help/515459418788246
https://www.facebook.com/business/help/179080809286633
https://www.facebook.com/business/help/185123862434156
https://www.facebook.com/business/help/602174603449509
https://developers.facebook.com/docs/audience-network
https://www.facebook.com/business/help/639717509572608
https://developers.facebook.com/docs/audience-network
https://adespresso.com/blog/facebook-audience-network/
https://www.facebook.com/business/ads-guide/video/audience-network-native/reach
https://www.facebook.com/business/ads-guide/image



Zapisz się i otrzymaj dostęp!

* wymagane pole

- dostęp do DARMOWYCH materiałów

- felietony - case studies oraz historii “behind the scenes” mojej pracy blogowej i reklamowej

ofiszial-foto-blog-homepage-2-szaryv2-kw

O mnie

Cześć, jestem Natalia!

Od blisko 4 lat prowadzę kampanie w Facebook Ads i Google Ads. Codziennie znajdziesz mnie na grupie Tygrysy Socialu, gdzie zupełnie za darmo dzielę się wiedzą z zakresu performance marketingu.

Zawodowo obecnie skupiam się na konsultacjach kont reklamowych Facebook Ads oraz robię reklamy dla branży e-commerce. Więcej informacji znajdziesz na stronie Współpraca :).

Możemy też współpracować dużo szerzej - napisz, czego potrzebujesz a na pewno razem stworzymy coś fajnego!

Podcast

Fanpage

Newsletter

Quora

Masz pytanie?

Chcesz zamówić audyt albo umówić się na konsultację?

Copyright charzynska.pl ©  All Rights Reserved